Milan Menten zag Vingegaard ‘kwakken op leven en dood’ en Ganna ‘als bejaarde’ door bocht gaan
foto: Cor Vos (archief)
zaterdag 2 september 2023 om 12:27

Milan Menten zag Vingegaard ‘kwakken op leven en dood’ en Ganna ‘als bejaarde’ door bocht gaan

Milan Menten had gehoopt vrijdag mee te sprinten om de overwinning in Oliva, maar zag de zege in de Vuelta a España verrassend gaan naar Geoffrey Soupe. De sprinter van Lotto Dstny koos in de laatste kilometer het wiel van Filippo Ganna, maar had daar achteraf spijt van. “Jammer genoeg ging hij als een bejaarde door de bocht”, blikt hij terug.

De gloednieuwe winter-editie van RIDE Magazine is vanaf nu verkrijgbaar! Mathieu van der Poel staat op de cover. In ons magazine lees je een uitgebreid verhaal van 10 pagina's met dé smaakmaker van 2023. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

“Op driehonderd meter voor de laatste bocht zat ik echt ideaal”, vertelde Menten in gesprek met Het Nieuwsblad. “Maar dan zag ik Ganna rechts van mij zitten. Ik liet hem er tussen, in de veronderstelling dat hij vol zou aangaan. Jammer genoeg ging hij als een bejaarde door de bocht, echt vol in de remmen. Iedereen kwam erover langs links en de sprint was gedaan.”

De voorbereiding op de sprint verliep erg chaotisch. De valpartij op vijf kilometer was daar een voorbeeld van. Menten zat midden in de chaos. “De renners zijn gewoon gevaarlijk. Iedereen is gek. INEOS Grenadiers, Jumbo-VismaJonas Vingegaard zat te kwakken op leven en dood. Dan vraag ik mij af waarom? Die klassementsmannen maken het extra gevaarlijk. Op drie kilometer stoppen ze met trappen en dan zakken ze er compleet door.”

RIDE Magazine
17 Reacties
Sorteer op:
2 september 2023 12:36
Als ze de drie kilometerregel nu wat verder van de streep leggen dan komen de sprintersteams en klassementsploegen elkaar niet meer tegen.
Als ze meer afstand tot de meet hebben dan kunnen eerst de klassementsploegen hun kopman daar veilig brengen en dan kunnen daarna de sprintersploegen beginnen met hun voorbereiding.
Drie kilometer is gewoon kennelijk te kort voor een goede sprintvoorbereiding.
    2 september 2023 14:31
    Het probleem van de huidige 3km regels is dat het je als renner alsnog tijdsverlies oplevert als je laat lopen. Alle renners, sprinters en GC renners moeten als een kudde dolle stieren naar de finishlijn. In een massasprint is iedere onderbreking van meer dan 3 seconden doorrekening van de tijd. Laat je een gat vallen van meer dan 3 seconden in de staart van het peloton kan je ongeveer een minuut GC tijd verliezen. Dit is het probleem bij een rit zoals gisteren waarbij Thymen viel. Rit 2 was een mooi voorbeeld van het alternatief: tijdsopname ruim voor de finishlijn zodat iedere renner die voor ritwinst wil gaan de keuze heeft om ervoor te gaan.
2 september 2023 12:35
Iedereen wijst naar elkaar, maar er moet echt wat veranderen in het gedrag van de renners. Ik heb geen cijfers paraat, mijn gevoel zegt echter dat er veel meer en harder gevallen wordt dan pakweg tien, twintig jaar terug.
2 september 2023 13:37
Volledig met deze jongens eens. Die klassementsmannen rijden vooraan om het gevaar te ontwijken terwijl het juist zo is dat door het feit dat ze daar met zn allen proberen te rijden zijn zij juist datzelfde gevaar. Toch is er bijna niemand die zich dit lijkt te beseffen.

Ik vond dat Pogacar in de Tour hier verstandiger mee omging. Die zat met twee man vaak net achter het midden van het peloton. Mochten ze dan vallen, dan lig je er in ieder geval niet bij en je kunt die twee man vervolgens gebruiken om zo min mogelijk tijd te verliezen. Je zult in dit scenario waarschijnlijk een keer 10 tot 15 seconden aan je broek krijgen, maar dit is uiteraard veel minder erg dan met 60 km/h op je bek gaan. Bovendien wordt een grote ronde zelden op dergelijke kleine verschillen beslist.
2 september 2023 13:04
Een wielerkoers gaat van A naar B dus zeg van 0 tot 100 kilometer en geen 0 tot 97 kilometer, weg met die regel, de renners moeten maar zo verstandig zijn om het zelf op te lossen dat gevaarlijk rijden, kunnen niet meer zonder oortjes en zelf geen beslissing nemen, kunnen niet meer in de regen of sneeuw rijden, ze worden in de watten gelegd.
2 september 2023 13:40
Oude discussie. De valpartij op 5km bevestigt het gelijk van de wringende klassementsrenners. Wring je niet, dan doen anderen het, kom je achter een crash te zitten, en verlies je tijd. Wring je wel, dan loop je het risico zelf te crashen. De meesten kiezen terecht voor het laatste. Logisch lijkt om de 3km op te heffen of veel langer te maken. Dat tweede lijkt me terecht.
Het is op zich al vreemd dat de klassementsrenners een rit als gisteren moeten rijden. Nul impact op het klassement, puur een hersteldagje, het enige dat je met rijden riskeert is kans op blessures. Laat, wie niet wil rijden, gewoon de bus nemen.
2 september 2023 14:11
Het is zowel een combinatie van renners, als een combinatie van jury/regels.

Als er nu eens een hele duidelijk regel komt dat je in aanloop naar (Laatste 6 kilometer) en tijdens de sprint (Laatste kilometer) gevaarlijke manouvres uithaalt, je de eerste keer een waarschuwing krijgt (Terugzetting in de uitslag, 5 strafpunten in alle klassementen) en bij de volgende overtreding volgt er een diskwalificatie (Naar huis) en boete en in eendagskoersen meteen DQ en boete.

Dan is het niet meteen afgelopen, maar wel wat sneller.
2 september 2023 16:13
In plaats van de 3-km-regel, een verstandige jury, die ten allen tijd kan beslissen om een achterstand opgelopen door een valpartij teniet te doen.
2 september 2023 12:51
Als je de kilometerregel verschuift doe je A) de koers tekort en B) creëer je twee gevaarlijke situaties. Er zou gewoon géén kilometerregel moeten zijn, dan zorgen de klassementsmannen wel dat ze zich buiten de hectiek houden aangezien ze weten dat ze gewoon nergens kunnen vallen.
2 september 2023 12:54
@Thoin
Dan verpruts je het toch? Je kiest het verkeerde wiel en daar bovenop noem je een renner wiens schoenen je nog niet eens mag poetsen een bejaarde. Is niet erg slim.
2 september 2023 15:19
@Thurau, opmerkelijke reactie. Er zijn immers renners met een veelvoud aan palmares tov Ganna, waar vele lezers van Wielerflits staan te juichen als andere renners er een opmerking op geven.
2 september 2023 12:34
Omdat elke seconde belangrijk is.
    2 september 2023 12:56
    1 seconde, en rij snel door die wereld uit
2 september 2023 12:36
Milan zal vast vol emotie hebben gezeten na de aankomst maar dit soort teksten zijn erg dom. Beroemde namen droppen om die af te zeiken nadat jezelf de boel verprutst hebt. Niet het grootste licht binnen het peloton.
    2 september 2023 12:46
    Als je de beelden herbekijkt, heeft hij wel gewoon gelijk. Ganna gaat vol in de remmen waardoor zijn sprint er ook op zit… dus geen idee wat jij bedoelt met zelf verprutst… tenzij het verkeerde wiel kiezen, zelf verprutsen is.
2 september 2023 13:27
Ik denk dat het allemaal gedrag is van de renners zelf. Waarom kun je tot de laatste 20 km als klassementsploeg gewoon achter de sprintersploegen aan rijden, en gaan ze vervolgens in de laatste 20 km als een dolle tekeer op kop van het peloton?

Ik stel voor om de 10 seconden regel in te voeren bij sprintaankomsten, icm de 3 km regel. Ieder gat kleiner dan 10 seconden wordt niet aangerekend in het klassement. Enkel voor de eerste 10 worden wel de reele verschillen genomen ivm leiderstrui en het sprokkelen van een extra seconde. Dan heb je als klassementsploegen alle tijd om op safe naar de finish te rijden. En moet je eigenlijk vooral zorgen dat je niet op een gat zit op 3 km.


EDIT @Sjaak,
Klassementsrenners doen zichzelf dit aan. En ze maken elkaar gek. Vroeg of laat lig je erbij. Allemaal uit angst op op een gaatje te komen. Daarom een 10 seconden regel: als je in een sprint etappe op minder dan 10 seconde van je voorganger binnen komt, krijg je dezelfde tijd. Dan kun je zelfs even achter een valpartij zitten, een gaatje laten, afstand houden met je ploeg.

Reacties zijn gesloten.