Milan en Molano duidelijk na Classic Brugge-De Panne: “Een van de gevaarlijkste finales die ik reed”
foto: Cor Vos
woensdag 26 maart 2025 om 17:22

Milan en Molano duidelijk na Classic Brugge-De Panne: “Een van de gevaarlijkste finales die ik reed”

Juan Sebastián Molano mag zich de verrassende winnaar van de Classic Brugge-De Panne noemen, maar de Colombiaan van UAE Emirates XRG zal niet ‘het verhaal van de dag’ zijn. Dat gaat over de vele valpartijen in de aanloop naar de massasprint. Molano zelf had er ook een mening over in het flashinterview meteen na de finish. “Ik ben heel blij, maar deze finale is heel gevaarlijk en heel snel”, vindt hij. Ook nummer twee Jonathan Milan deelt die mening.

“We hadden veel valpartijen”, herinnert Milan zich nog. “Eentje op 900 meter van de finish, voor de laatste bocht was er een grote val. Ik hoop dat niemand slecht bij die valpartij ligt. Dat maakte het ook een moeilijke finale, een van de meest gevaarlijke die ik gedaan heb.” Winnaar Molano lag bijna nog bij een van die valpartijen, zei hij: “Ik zag drie valpartijen gebeuren en een keer werd mijn been geraakt.”

Volgens zijn collega-sprinter van Lidl-Trek ligt het niet aan het gedrag van de renners. “Het parcours was best gevaarlijk”, is hij van mening. “Zeker ook met die aanloop van een driebaansweg naar een eenbaansweg, en dan bocht naar rechts. De laatste meters waren ook slingerend. Dat maakt het nerveus en gevaarlijk, want iedereen wil vooraan zitten en iedereen wil winnen, dat telt dan op.”

De overwinning ging dus naar Molano, die overeind bleef en het op de verrassing speelde in de laatste rechte lijn. “Na de laatste bocht zat ik goed in positie, daarom probeerde ik het in de laatste 500 meter. Ik nam de laatste bocht heel erg snel en ik begon vroeg aan mijn sprint. Dat was heel lang, maar ik keek achter me en zag niemand mij volgde. Het was daarna vol gas tot de finale”, aldus de Colombiaan.

Jonathan Milan is heel snel, dat weet ik, en daarom probeerde ik het met een lange sprint. Eindelijk boek ik hier mijn eerste zege van dit jaar. Ik ben daarom heel blij voor mezelf, maar ook voor mijn familie en het team. / Heel hard, maar ik ben blij. Dat is het belangrijkste voor mij.

Milan baalt dat hij de sprintklassieker niet won. “Maar Molano was heel sterk. Hij begon op 400 meter al te sprinten. Dat had ik niet verwacht, het was echt een grote verrassing en daardoor was hij moeilijk te pakken. Ik deed wel mijn best”, zei de Italiaan, die zondag in Gent-Wevelgem van start gaat en hoopt te winnen. “De conditie is goed. De valpartijen heb ik ontlopen, daarom ben ik vol vertrouwen.”

RIDE Magazine
22 Reacties
26-03-2025 18:48
Ja tuurlijk jongens, jullie zijn alleen aan het fietsen. Je deelt geen kopstoot uit en je beukt niet in een volle finale tegen een ander. Je kijkt niet 3km voor de finish met 1 hand aan het stuur op kop om je heen om te kijken waar je matties zijn( man van picdick-postnl uhh picknick). En ga zo nog even door met hrt noemen van voorbeelden...

Kom op renners reflecteer eens, leer van het verleden( wat zich keer op keer herhaald) en trek daar jullie lessen uit. Dit is afschuiven van het probleem, het probleem wat jullie creëren in deze koers.
26-03-2025 17:28
Toch koersen ze al 4 jaar over dit parcours. Dit is ook echt zeker voor een deel aan de renners te danken.
    26-03-2025 18:27
    Is dat zo ? Het lijkt me de eerste keer dat ik deze aankomstzone zie. Ofwel heb ik die koers de voorbije jaren gemist. Kan.
    26-03-2025 18:49
    Op de Belg vertelde ze dat ze vorig jaar via een andere weg binnen kwamen. Dus parcours veranderd nog eens. Onbegrijpelijk dat ze in het huidige wielrennen dit nog steeds toelaten
26-03-2025 17:53
Milan krijgt dus alleen geel en mag wel tweede blijven

Klassenjustitie
26-03-2025 17:34
Milan mogen ze trouwens best diskwalificeren met al zijn vieze beukjes richting een paar unoxers vandaag.
    26-03-2025 17:39
    klopt Milan klaagt nu wel over gevaarlijke aankomst maar wat een gevaarlijke buffelstoot deelt hij uit eerder in laatste 5 km
    26-03-2025 17:41
    Gewoon heel de uitslag annuleren als er meer dan 50 man valt zou een regel moeten zijn ..
    26-03-2025 18:39
    En dan harthijss de vries als winnaar..
26-03-2025 17:38
Milan zou beter wat over zn eigen gebeuk zeggen. Gevaar zijn ook de renners zelf.
26-03-2025 19:13
"Volgens zijn collega-sprinter van Lidl-Trek ligt het niet aan het gedrag van de renners. “Het parcours was best gevaarlijk”, is hij van mening"

"Dat maakt het nerveus en gevaarlijk, want iedereen wil vooraan zitten en iedereen wil winnen, dat telt dan op.”

Het gaat nooit stoppen. Tot in lengte van jaren blijft het zoals dit gaan. Zolang je dit soort teksten blijft roepen. het was nerveus... Ja en hoe komt dat. Omdat jullie van elkaar weten dat er geen rekening met elkaar gehouden word. Ik ik ik ik ik. Ik moet mijn plekje hebben. En de ik ga hierbij over lijken instelling.

Dit parcours was gevaarlijk absoluut. Totaal world tour onwaardig. Maar wat ik vandaag heb gezien staat echt los hier van. Dit was elkaar niks maar dan ook niks gunnen.

Zolang we niet iedereen mee krijgen gaat er nooit wat gebeuren. T blijft allemaal maar wijzen. En we hebben de mond vol van verandering. De renners zijn imo 25% van het probleem. En dus niet alleen het parcours.
26-03-2025 18:50
Straffen zijn te laag.
Jury mot de beelden beter bekijken en elke kopstoter, duwer, kwakker een flinke straf opleggen.
De beste straf is een schorsing.
De finale was niet bepaald veilig, maar ook eerder veel valpartijen!
    26-03-2025 22:52
    Hoeveel straffen zijn er uitgedeeld ? Zo goed als niets... er zijn er die de voorbije weken voor veel minder gedeclasseerd zijn. Jury meet weer met 2 maten en 2 gewichten.
26-03-2025 18:59
Ik hoop dat iedereen het er goed vanaf heeft gebracht. Ik kijk nooit sprinterskoersen, u kunt raden waarom, maar na deze koppen moest ik wel kijken, en inderdaad zo'n puinhoop heb ik nog nooit gezien.
26-03-2025 19:45
De laatste valpartij is ook deels op conto van het parcours. Je gaat van een 3baan naar 1baan. Je stuurt de renners in een fuik waarna een bocht komt en dat alles in volle vaart en hoog zenuwgehalte van de renners die erbij willen zitten op 900 m voor de streep.
26-03-2025 18:02
Als de winnaar het zelfs gevaarlijk noemt, dan weet je dat het gevaarlijk is.
    26-03-2025 18:50
    Hij vergeet erbij te zeggen dat het door het debiele rijgedrag van de renners zelf komt dat het o zo gevaarlijk was. Voor deze koers is het beter als er een gunstige wind staat in De Moeren, dit vookomt dan dit debiele rijgedrag en hopelijk ool de inherente valpartijen hieraan.
26-03-2025 20:12
Milan heeft een plaat voor z'n kop. Punt.
26-03-2025 20:20
Milan kijk t nooit in een spiegel....
26-03-2025 20:41
"Many crashes!?!"
"Yes, I am very happy"

Aldus Molano.
27-03-2025 00:33
Kom op, zulk soort finales zouden verboden moeten worden.
Als het op een sprint uit komt, de laatste 5 kilometer alleen rechte brede wegen.
Nu is het vragen om narigheid. En hebben de renners er aandeel in, jazeker, maar dan wil je nog niet zulk soort situaties creëren.
Zou bijna willen zeggen in het kader van veiligheid, sprintfinales afschaffen, maar dan beperk je bepaalde renners in hun kwaliteiten.
    27-03-2025 09:10
    Alleen brede rechte wegen is juist gevaarlijk, want dan krijg je een enorme wasmachine in het peloton. Je moet juist geledelijk naar middelbrede wegen met een aantal overzichtelijke bochten, geen plotselinge vernauwingen en geen grote bochten in de laatste 600m. makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar voor de laatste 2 kilometer zou je wel je bets kunnen doen om zo'n situatie te vinden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine