Milaan-San Remo onzeker door coronavirus: “Er is geen plan B”

maandag 24 februari 2020 om 09:19
Milaan-San Remo onzeker door coronavirus: “Er is geen plan B”

foto: Cor Vos

RCS Sport, organisator van onder andere Milaan-San Remo, Tirreno-Adriatico en de Giro d’Italia, is bezorgd over de uitbraak van het coronavirus in Italië. Als besloten wordt dat sportwedstrijden in Milaan en Lombardije worden opgeschort, staan ook de Italiaanse koersen op de tocht.

“Ook wij van RCS Sport zijn erg bezorgd over de verspreiding van het virus, want de situatie in Italië is erg problematisch”, vertelt RCS Sport-baas Mauro Vegni in Dubai, waar hij aanwezig is voor de UAE Tour, aan de Italiaanse krant Corriere della Sera. “Onze eerste zorgen zijn Tirreno-Adriatico en bovenal Milaan-San Remo, die binnen een maand gepland staan. Er is immers geen plan B. Als de overheid besluit sportevenementen in Milaan en Lombardije op te schorten, moeten we de wedstrijden afgelasten.”

Sinds de eerste editie in 1907 werd Milaan-San Remo drie keer eerder niet verreden in haar lange geschiedenis, in 1916, 1944 en 1945. Dat het geen zin heeft om de start twintig of vijftig kilometer te verplaatsen, zegt Vegni. “Deze koers wordt al 110 jaar zo verreden. Ik hoop dat de piek van het coronavirus zal afnemen. Momenteel kan ik niets zeggen over de Giro d’Italia, maar het is duidelijk dat als de piek niet afneemt, dat dan het risico bestaat dat de wedstrijd niet kan doorgaan.”

Data genoemde wedstrijden
flag-it Tirreno-Adriatico (11-17 maart)
flag-it Milaan-San Remo (21 maart)
flag-it Giro d’Italia (9-31 mei)

Dit artikel delen:

77 Reacties

Javier 24 februari 2020 om 09:20

Dit belooft weinig goeds. Hopelijk vinden de koersen doorgang, we houden het nieuws in de gaten

Bertvd 24 februari 2020 om 12:35

Iedereen die het vergelijkt met griep, gaat flink de mist in. Voor de griep heeft verreweg het grootste deel van de mensheid géén medische zorg nodig. Pyjama aan en uitzieken maar.

Bij Covid19 is dat wel anders. Een heel hoog percentage heeft intensieve medische zorg nodig. Als er ergens een grote uitbraak is (zoals in China) loopt de zorg helemaal vast. Niet opnemen betekend een veel hoger mortaliteitscijfer. Dat is ook wat je in China ziet gebeuren. Mensen zijn al halfdood als ze opgenomen worden. Overlijdt je voor je in het ziekenhuis komt, kom je niet eens in de statistieken.

Neen, dit is niet zomaar een griepje plus

Maglia Rosa 24 februari 2020 om 21:01

Is dat zo? Als ik de geleerden moet geloven is Covid vooral zeer besmettelijk en niet zozeer dodelijk of is er buitengewoon veel zorg nodig. Men heeft geen idee hoeveel mensen het virus hebben gehad zonder ziek te worden, dus dan kun je volgens ook niet stellen dat er relatief veel mensen zware zorg nodig hebben. Zoveel dodelijke slachtoffers als er nu in China zijn gevallen vallen er jaarlijks alleen in Nederland al als gevolg van een ‘gewone’ griep.

john 24 februari 2020 om 09:35

Och een jaartje geen VVV beelden van de zee met af en toe wat renners er tussen door kan ook wel weer volgend jaar

Bertvd 24 februari 2020 om 12:37

Ervoor hebben we natuurlijk nog de Strade op 7 maart.

Dat ligt wel zuidelijker, maar lijkt mij bijna net zo onduidelijk

Olly 24 februari 2020 om 09:35

Ik ben geen medicus, laat ik dat vooropstellen. Dus als er medisch onderlegde posters zijn die mijn mening kunnen weerleggen dan hou ik mijzelf aanbevolen.
Maar het sterfte cijfer van deze griep is toch niet schrikbarend veel hoger dan bij de reguliere griep? Dat is bij mijn weten rond de 2,5%, en ook veel ouderen en mensen met beperkte weerstand. Ik lees niet veel over gezonde weerbare mensen die geveld worden hierdoor, heeft iemand hier cijfers of onderbouwde data over?
OT: Dit kan dan de eerste van zeer veel evenementen van 2020 zijn dat niet doorgaat. Met als vermoedelijke grootste anticlimax de OS van Tokio die zonder publiek (of geheel niet) afgewerkt gaat worden.

koos verrek 24 februari 2020 om 09:47

Tja nu sterven der maar 2op100 aan maar als ’t muteert kan het een echt killervirus worden hoor, beter schrappen al die wedstrijden

Polleke 24 februari 2020 om 09:51

meer een social-media virus… bij Sars, een gelijkaardig verschijnsel, was de verspreiding nog bijna uitsluitend biologisch…nu is het vooral digitaal…. nooit eerder geziene paniek…

Man met de hamer 24 februari 2020 om 09:57

Als wielerliefhebber moet je natuurlijk zeggen “Ik ben geen medici” (Peter Post).
Verder lijkt het me wijs om zolang er zoveel onbekend is over het nieuwe virus, voorzichtig te opereren, maar uiteraard zijn er weer stuurlui te over die het allemaal beter weten.

DKrikk 24 februari 2020 om 10:00

Griep (Influenza) heeft in Europa een sterftepercentage dat tussen de 1-2% ligt. Coronavirus is op dit moment dus iets ‘dodelijker’. Vooral ouderen en mensen met zwak immuunsysteem overlijden, of mensen die intensieve zorg hebben verleend aan patiënten.
Wat het op dit moment moeilijk maakt, is dat de incubatieperiode van Corona mogelijk 2-4 weken is en die van Influenza een aantal dagen. Dus het virus kan in potentie veel meer mensen besmetten, dus ook veel meer ouderen en zwakke treffen dan een normaal griepvirus. Tevens vaccineren we de oudere populatie voor de griep, wat het sterftepercentage drukt.

Er is dus zeker een reeële kans dat het coronavirus wereldwijd voor veel problemen gaat zorgen. Waarschijnlijk dus iets langer besmettelijk en iets dodelijker dan griep.

iLLan 24 februari 2020 om 10:03

Het gevaar is denk ik niet hoe dodelijk het virus is (wellicht in landen met goede zorg wel onder de 1%), maar vooral hoe besmettelijk het is. In China kunnen de ziekenhuizen de zorg niet aan, waardoor het virus ook dodelijker wordt.
Daarnaast is het vooral een sociaal-economisch probleem als bijvoorbeeld 20% van de werkenden in een land ziek thuis zit.

En het is daarnaast de vraag hoe erg je het vindt als 5% van de wereldbevolking sterft. Dat heeft met je waarden te maken.

Als het virus goed doorzet kunnen ze wat mij betreft gewoon lekker doorfietsen, dan krijgt iedereen het toch wel een keer.

Romāns Vainšteins 24 februari 2020 om 10:31

Het is overduidelijk hysterie en daaropvolgende overreactie.

Je houdt zo'n virus niet tegen met afsluiten, isoleren etc, het wordt gewoon een ziekte die iedereen op zou kunnen lopen, ongeacht wat je doet.

Limal 24 februari 2020 om 10:36

Het exacte sterftepercentage ligt waarschijnlijk iets lager dan het nu nog lijkt omdat er mogelijk veel mensen geen ziekteverschijnselen ontwikkelen – dat zal duidelijker worden met de tijd.

Een groot verschil met griepvirussen is wel dat er daartegen elk jaar een vaccin beschikbaar is dat risico-groepen kan beschermen (zowel door het zelf te nemen als door “groepsbescherming” wanneer hun naasten en andere mensen het nemen). Zolang er voor het nieuwe virus geen vaccin beschikbaar is (normaal duurt dat minimaal 20 maanden) loopt dus een wezenlijk deel van de wereldbevolking een behoorlijk risico.

Peter Lippens 24 februari 2020 om 11:25

als oudere vind ik deze post gewoon disguisting …. ;) alsof je als oudere geen wielerliefhebber kunt zien en hier meelezen

OT het gevaar van dit virus is vooral de besmettelijkheid, het zet blijkbaar vrij makkelijk over van mens tot mens, mogelijk zelfs zonder dat er zichtbare symptomen zijn bij de betrokkenen. Het virus mag dan vooral dodelijke slachtoffers maken bij personen die al wat verzwakt zijn door ziekte of ouderdom, maar als het echt zo besmettelijk is kan de dodentol al snel oplopen tot miljoenen.

Bazzz 24 februari 2020 om 11:38

@man met de hamer

Wie ga jij als “medici” opereren?

Man met de hamer 24 februari 2020 om 13:39

@Bazz: Ik verleen alleen geestelijke gezondheidszorg aan de spookrijders van de geest op dit forum. ;)

Anketieletje 24 februari 2020 om 14:17

#Illan: Het komt bij mij over als dat jouw waarden toch nogal wat verschillen met die van ontelbaar vele anderen…..

iLLan 24 februari 2020 om 20:19

@Anketieletje, het laatste stukje staat er niet helemaal zoals ik bedoelde. Het had moeten zijn: als het virus toch iedereen al bereikt kun je maar net zo goed gaan fietsen.

Voor de rest probeer ik er niet teveel van mijn waarden in te leggen.

tvm 24 februari 2020 om 09:47

Dat de os niet doorgaan is natuurlijk niet erg. De Italiaanse koersen, daar gaat het om. Mocht de Giro niet doorgaan, wordt het een zeer interessante Tour.

koos verrek 24 februari 2020 om 09:52

Alst zulke proporties aanneemt ga de tour ook niet door hoor…

Romāns Vainšteins 24 februari 2020 om 10:40

Tuurlijk Koos, heel Europa gaat op slot en iedereen zit rillend achter de rolluiken met een virusklappertje naar buiten te staren.

Tinkerbell 24 februari 2020 om 12:07

Gewoon de Tour met alleen Franse renners rijden en geen buitenlanders toelaten, hebben ze eindelijk weer eens een Franse winnaar ;)

T-Rex 24 februari 2020 om 10:00

Dan alles op de Vuelta :)

JimKro 24 februari 2020 om 10:07

Nu kan een wielerkoers natuurlijk makkelijk met weinig tot geen publiek gereden worden. Dan zal de impact wat betreft verspreiding nihil zijn toch?

WernerFranke 24 februari 2020 om 10:08

En de queeste van Gilbert dan? En hoe moet Matjeuh dan 3 monumenten in 1 voorjaar binnenhalen? En waar krijgen we Bonifazio dit jaar dan nog in beeld?

Jori 24 februari 2020 om 10:13

Zonder direct in complot theorieën over te gaan, maar hoe gaat het nu met de Hong-Kong protesteerders?

koos verrek 24 februari 2020 om 11:08

Dus de Chinezen hebben het virus met opzet vrij gelaten??

Limal 24 februari 2020 om 11:54

…en daar dan NIET Hong Kong voor gekozen. Lol.

iLLan 24 februari 2020 om 12:14

@koos
Voor alle complotdenkers

skylimit 24 februari 2020 om 10:23

Gewoon fietsen! Er gaan meer mensen dood aan griep en ongevallen per week. Dit virus houdt je toch niet tegen aan de grenzen en waait vanzelf weer over.
Mensen moet gewoon zelf beter op hun eigen gezondheid letten en zelf zorgen voor een goede immuniteit.
De paniek die nu veroorzaakt wordt, is nergens voor nodig, maar ja er zal wel iemand bij gebaat zijn van hogere hand.

tvm 24 februari 2020 om 10:36

@skylimit, inderdaad. De kop “vierde dode in Italië” op nos.nl doet vermoeden alsof er een wereldramp gaande is. Hoeveel verkeersdoden zouden er in het land plaatshebben in diezelfde tijd?

Man met de hamer 24 februari 2020 om 10:56

Gekkie.

skylimit 24 februari 2020 om 11:04

@tvm inderdaad “een wereldramp is er gaande”. Er vindt momenteel grof gezegd een natuurlijke correctie op de wereldbevolking plaats. Ervan uitgaande dat dit virus een natuurlijke oorsprong heeft en niet door mensen is “gemaakt”.

Wheely 24 februari 2020 om 11:21

@skylimit
Eigenlijk vergelijkbaar met een mooie klassieker of bergrit dus. We zitten nu in het bos van Wallers met z’n allen of op een selectieve klim.

Joachim Agostinho 24 februari 2020 om 11:41

Mijn overtuiging is dat we een onderdeel van de natuur zijn. Onze soort groeit explosief met als gevolg, volkeren die op drift raken, oorlogen en epidemieën.
En sprinkhanen plagen, oei die werden zelfs al in de Bijbel beschreven als ik mij goed herinner.

koos verrek 24 februari 2020 om 11:51

Snap niet goed wat probleem is met die sprinkhanen…

Barry Batsbak 24 februari 2020 om 12:39

Ik snap niet dat ze die sprinkhanen niet gewoon eten. Boordevol eiwitten die beestjes. Alleen even de vleugeltjes eraf halen en knabbelen maar. Uitgesproken lekker zijn ze niet maar het is wel te doen.

mackie 24 februari 2020 om 10:25

Waarom niet 100km verder op starten dan maar een keer een route van 200km ipv 300km

koos verrek 24 februari 2020 om 11:23

100km is niet ver hoor voor zo’n virus

Geit in mijn Kelderman 24 februari 2020 om 10:30

Die gaat vermoed ik toch niet door. Als je ziet hoe een totalitair land als China al al z’n effort erin moet stoppen om dit virus tegen te houden, dan vrees ik met grote vrezen voor een land wat toch de facto een half mislukte staat is als Italië.

Strade Bianche staat hier overigens niet bij, maar kan me niet voorstellen dat ze die wel door laten gaan als er nog gevallen zijn in aangrenzende provincies.

KnightBiker 24 februari 2020 om 10:34

Voetbal is natuurlijk makkelijker, maar als bij de races nu gewoon gevraagd wordt of het publiek thuisblijft.

Voor Strade maak ik me nog even geen zorgen, want dat is niet in die regio.
Wat MSR betreft, het stuk vanaf Milaan is het minst interessant, je kan gerust met een lus van uit Genua starten.. (waar een wil is)
Voor De Tirreno en vooral de Giro is het wel lastiger te controleren, en daar zou ik me wel zorgen over maken. vooral omdat het meerdaagse evenementen zijn.. (een tentenkamp IPV hotels?)

Hopen dat de controle van nieuwe gevallen werkt, de incubatie periode van 14 dagen helpt niet om zicht the houden op de verspreiding.

girardengo 24 februari 2020 om 10:42

Je kunt verwachten dat de verspreiding doorgaat en wereldwijd plaatsvindt. Gezien de huidige reacties kun je dus ook verwachten dat alle sportevenementen in dit jaar gevaar lopen te worden afgelast. Het is niet anders, helaas.

Joachim Agostinho 24 februari 2020 om 10:53

Als het dan toch moet, graag te beginnen in Zandvoort.

girardengo 24 februari 2020 om 11:03

@Joachim Agostinho
Geen probleem!;-)

Wheely 24 februari 2020 om 10:48

Stel dat het virus in het peloton opduikt, dat zou voor sommige renners wel eens een hachelijke situatie kunnen opleveren. Die grens tussen topfit lekker scherp staan en een kwetsbaar fragiel mannetje zijn blijkt flinterdun te zijn namelijk.

Fuubs 24 februari 2020 om 11:54

Dit is precies wat ik dacht. Wielrenners hebben volgens mij niet de beste weerstand.

Romāns Vainšteins 24 februari 2020 om 11:07

Ik zal dit meesterwerk weer even uit de kast halen voor de komende weken :

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Stand

koos verrek 24 februari 2020 om 11:11

Zijn astma patiënten risico groep?

Dumoulinke 24 februari 2020 om 11:21

Mooi dat wordt getracht mensen te redden, alleen… dit alles valt onder water naar de zee dragen. Het lukt je NOOIT de verspreiding van een virus als dit tegen te gaan. Men dacht, dat als men in China de boel maar goed genoeg dichtspijkerde, het nooit over de landsgrens heen zou gaan. Inmiddels is het virus in zowat elk land op deze aardbol aangetroffen en grijpt het wild om zich heen. Al sluit je complete steden af, dan nog gaat dit geen resultaat hebben. Sportevenementen schrappen heeft NUL effect. Corona laat zich niet meer temmen. Iemand die Corono heeft en bij wie dit nog niet deze diagnose is gesteld steekt toch andere mensen aan, of dit nu langs de kant bij een wielerwedstrijd is of ergens in de supermarkt. Je kunt dus net zo goed alle supermarkten gaan sluiten, maar dat hoeft dan blijkbaar weet niet. Ontzettend krom. Laat Milaan San Remo maar fijn doorgaan!

detac 24 februari 2020 om 11:42

Je vergeet alleen dat China pas een maand na de eerste besmetting tot daadwerkelijke actie overging

john 24 februari 2020 om 11:23

Ha ha allen sporten zonder publiek ,dan is de F1 zo failliet ,en waar moeten de overbetaalde voetballers dan van betaalt worden als niemand in het stadion mag zitten
En wat een rust hier in het dorp op zaterdag als er geen AGR trimmers mogen rond rijden in April

Peter Lippens 24 februari 2020 om 11:26

Triestige reacties, alsof wielrennen zo belangrijk is, zelfs als sport telt het mondiaal niet zo erg veel voor.

Tinkerbell 24 februari 2020 om 11:29

De Tirreno gaat ook niet door getroffen gebied (op dit moment dan) als de Tirreno op de tocht zou staan dan zou de Strade Bianche dat ook moeten staan maar die wordt dan weer niet genoemd. Typisch.

ChefSpijker 24 februari 2020 om 12:33

Vergni was net op Eurosport, zei ook dat Strade en Tirreno gewoon doorgaan als de situatie zo blijft.

Tinkerbell 24 februari 2020 om 12:54

Dat had ik inderdaad ook wel verwacht aangezien het voetbal in zuidelijkere regio’s op dit moment ook gewoon doorgaat maar daarom blijf ik het apart vinden dat Strade Bianche in dit artikel helemaal niet wordt genoemd.
Maar goed afwachten hoe de situatie zich ontwikkelt.

koos verrek 24 februari 2020 om 11:33

Ik begin met hamsteren

Joachim Agostinho 24 februari 2020 om 11:50

Ik met Cavia’s…

Limal 24 februari 2020 om 11:59

Ik ga Cava hamsteren…

koos verrek 24 februari 2020 om 12:16

Lach maar

Ivanoviclover 24 februari 2020 om 12:49

Ik ga door met xhamsteren.

koos verrek 24 februari 2020 om 12:50

ok ivan die is grappig, xhamster hehe

Brabander 24 februari 2020 om 14:50

Dit is een mooie reeks reacties zeg. Tovert een lach op mijn gezicht met dat deprimerende weer. Bedankt :)

Fred Postma 24 februari 2020 om 12:17

Geen tirreno geen giro en ook geen tour. Watch my words

Polleke 24 februari 2020 om 12:35

Your words are watched… wel nog iets laten horen als je voorspelling alsnog niet klopt….

Doordrijver 24 februari 2020 om 14:36

Wat is in godsnaam het risico bij MSR? Start en finish plaats die wat crowded is? Voor de renners zelf is er al geen risico.

Fred Postma 24 februari 2020 om 16:30

Precies grote groepen mensen op straat. Serie a al zonder publiek dit weekend