Mikel Landa gaat in 2022 voor Giro en Tour

maandag 13 december 2021 om 09:36
Mikel Landa gaat in 2022 voor Giro en Tour

Mikel Landa - foto: Cor Vos

Mikel Landa wil in 2022 opnieuw de Tour de France rijden. Dat verklapte de 32-jarige Spanjaard van Bahrain Victorious tijdens de ploegenpresentatie van zijn team. Afgelopen seizoen was de klimmer actief in de Giro en de Vuelta.

Landa viert vandaag zijn 32e verjaardag. “Als cadeau vraag ik enkel om gezondheid en geluk,” citeert Tuttobiciweb de Spanjaard. “Afgelopen seizoen was verschrikkelijk”, kijkt hij terug. In mei van dit jaar moest hij in de Giro d’Italia na een zware val in de vijfde etappe geblesseerd opgeven. “Maar de afgelopen maanden heb ik alle afscheid kunnen nemen van rotzooi die in mijn lichaam zat. In 2022 hoop ik hetgeen te kunnen verwezenlijken wat ik mijzelf eind 2020 tot doel had gesteld: plezier hebben en weer competitief zijn.”

Begin mei hoopt hij terug te keren in de Giro d’Italia. “Het parcours sluit aan op mijn kwaliteiten. Er moet veel geklommen worden en er zijn een paar tijdritten. Ik zou graag deelnemen, net als aan de Tour de France. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik mijn programma nog niet definitief met mijn ploeg vastgelegd heb. Mijn ambitie blijft onveranderd: ik wil nog steeds een grote ronde winnen”, kondigt hij aan.

Landa nam tot dusver zeven keer deel aan de Giro. Een derde plek in 2015 is zijn beste eindklassering. Mocht hij opnieuw de Tour gaan rijden, dan wordt het zijn zesde deelname. In 2017 en 2020 werd hij vierde in het eindklassement.

Dit artikel delen:

16 Reacties

Secondant 13 december 2021 om 09:49

Mooi, hoeven we Landa dus niet op te nemen in onze poultjes. Die zou zich beter eens vol moeten toeleggen op een hoofddoel, en niet twee hoofddoelen met een maandje rust ertussenin.

Reutemeteut 13 december 2021 om 10:05

Ik vrees dat dat weinig uitmaakt. Landa is een topcoureur, maar wel een van de categorie mikken en hopen dat ‘ie ooit op het hoogste schavotje staat.

Secondant 13 december 2021 om 10:13

Mwah, topcoureur..? Daar heeft hij toch vrij weinig voor gewonnen. Als je ziet waar hij echt gewonnen heeft kom je niet veel verder dan een bergrui in de Giro, in totaal 4 ritoverwinningen in de Giro & Vuelta samen, en wat kleinere zeges in Burgos, Trentino etc. En dat is allemaal toch al 5-6 jaar terug.

Michelangelo 13 december 2021 om 10:17

Landa is zo’n coureur bij wie alles samen moet vallen, en dan kan hij echt wel dicht bij een podium komen. Helaas blijft het vaak bij “vallen”.

Neemt niet weg dat je iedere koers benieuwd bent of het hem dit keer wel een keer lukt, of je zelf op voorhand afvraagt wat hij nu weer gaat tegenkomen. Toch blijf ik het wel een mooie renner vinden, die als hij de benen heeft gewoon ook de koers durft te maken, soms tegen beter weten in.

Mystieke_Monnik 13 december 2021 om 10:06

Eén podiumplek in een GT in al die jaren, dat is de harde statistiek. Altijd een garantie voor teleurstelling in je poultje, onze Landa.

Koers 13 december 2021 om 21:10

Kleine nuance, hij kwam natuurlijk nog een keertje 1(of2) seconde tekort voor een tourpodium, omdat hij moest knechten voor Froome.
Verder valt hij gevoelsmatig wel wat tegen tov de verwachtingen. Prima renner voor wat losse ritjes, maar voor het klassement een enorm slechte tijdrit.

Titaantje 13 december 2021 om 11:59

Schrijf je mee Youri? Dit jaar geen enkele aftrekpunten voor het niet behalen van klassementsambities van Landa.

Draadband 13 december 2021 om 12:44

Wat zou hij bedoelen met “afscheid kunnen nemen van rotzooi die in mijn lichaam zat”?

Fenno de Groot 13 december 2021 om 13:47

Ik denk alle medicatie na zijn valpartij. Mss ook hechtingen en pinnen ofzo? Hij was echt lelijk gevallen namelijk.

Shinzawai 13 december 2021 om 13:28

Als hij een grote ronde wil winnen, kan hij de Tour beter skippen. Kasseien, stress en veel tijdritkilometers zijn een garantie voor falen voor Landa.

KnightBiker 13 december 2021 om 13:49

+1 de Vuelta is een veel betere kans als 2e GT. Een aantal renners zal dan richting het WK trekken of als hoofddoel maken en de Vuelta als voorbereiding rijden.

de adelaar 13 december 2021 om 13:39

Ik neem aan als knecht van Mader? Want winnen zal hij nooit

Murcia 13 december 2021 om 13:49

Twee grote rondes willen rijden, daar gaat het al fout bij Landa. Kies nu gewoon voor de Giro en probeer daar voor het podium te gaan. Weinig tijdritkilometers en een ploeg om je heen die sterk genoeg is om te controleren mocht dit nodig zijn. De Tour er als tweede hoofdmaaltijd er nog bij is naar mijn mening teveel van het goede.

Wim Kruithof 13 december 2021 om 14:15

Landa’s ambitie blijft het winnen van een grote ronde. Ik denk dat hij deze enkel realiseren kan wanneer hij de Tour de Suisse accepteert als Vierde Grote Ronde en hier vol op inzet.

Kan me niet voorstellen dat hij ooit een Giro of Vuelta wint. Laat staan de Tour…

havana 13 december 2021 om 14:58

Goede coureur maar zijn tijdrit is zo slecht dat hij nooit een grote ronde zal kunnen winnen.

IlPirata 13 december 2021 om 21:17

Ik zie het anders goed dat hij vol voor de giro gaat, de tour zal enkel voor ritwinst zijn in het hooggebergte.AK blijft altijd lastig door die tijdrit.

Headlines

Materiaalzone

Populair