Giro 2021: Sleutelbeenbreuk en gebroken ribben voor Mikel Landa

woensdag 12 mei 2021 om 21:55
Giro 2021: Sleutelbeenbreuk en gebroken ribben voor Mikel Landa

foto: Cor Vos

Update

Mikel Landa is woensdag in de finale van de Giro-etappe naar Cattolica hard ten val gekomen. De Spaanse kopman van Bahrain Victorious ging op een kleine vijf kilometer van de finish hard tegen de grond na een botsing met een verkeerseiland, waarna hij akelig lang bleef liggen.

Wat de schade is bij de klassementsrenner, die dinsdag een uitstekende vorm toonde in de eerste zware etappe, is nog niet bekend. (12 mei, 17u29)


Update – Landa geeft op na harde val

Inmiddels is bekend dat Mikel Landa na zijn val heeft opgegeven. De Spanjaard moest met een ziekenwagen worden afgevoerd.

“Het was pijnlijk om te zien toen ik erlangs reed. We weten niet of het zijn sleutelbeen of zijn pols is”, vertelde ploegleider Franco Pellizotti aan de Rai. “Onze renners zaten allemaal bij elkaar in de spannende fase van de finale. Ik begreep dat Landa betrokken was bij een botsing met een verkeersbord en viel. Hij was onze kopman en kwam hierheen om te winnen.”

“Vanaf morgen gaat de Giro voor ons verder met Bilbao en Caruso, maar we leven mee met onze kopman. Hij was in orde, de ploeg was goed, maar deze dingen zijn onderdeel van het spelletje. Op papier was het een makkelijke etappe, maar we wisten dat het verraderlijk zou zijn. We gingen door dorpjes en steden en we weten allemaal wat dat voor straten zijn”, aldus Pellizotti. (12 mei, 18u10)


Update – Sleutelbeenbreuk en gebroken ribben

Landa is na zijn val naar het ziekenhuis van Riccione overgebracht, waar hij is behandeld aan een sleutelbeenbreuk en meerdere gebroken ribben. De Spanjaard blijft vannacht ter observatie in het ziekenhuis. Ook wordt hij nog verder onderzocht.

Bahrain Victorious liet verder nog weten dat Landa na zijn val bij bewustzijn is gebleven en alweer vooruitkijkt om zo snel mogelijk terug op de fiets te stappen. (12 mei, 21u55)

Dit artikel delen:

75 Reacties

vevie 12 mei 2021 om 17:33

Jeetje. My guy! Zonde, man. Echt vervelend dat dit Landa overkomt. Op naar de Tour of Vuelta, maar.

Dombrowski, man. Is niet professioneel, maar zou je toch handen willen geven als Landa zijnde.

Bazza_B 12 mei 2021 om 21:15

Alsof dombro dit bewust doet. Keek je voor het eerst naar de koers?

debarreman 12 mei 2021 om 17:36

Slechte dag voor de koers, ook Sivakov de pineut.

jonkie28 12 mei 2021 om 18:20

Tell me about it. Ik had landa en sivakov in mijn team. oh oh ik had merlier als kopman die uit zijn pedaal schoot ik ben zo klaar met scorito om eerlijk te zijn. Het komt altijd neer op wie het meeste geluk heeft met het kiezen van de renners. Als zelfs de constante landa zo uitvalt geef ik het op. Dit is niet bespeelbaar meer helaas zo. de gene die op nummer 1 eindigt heeft gewoon geluk dat niemand is uitgevallen.

xistnc 12 mei 2021 om 18:25

Ja, dan is het voor jou eigenlijk nog het ergste.

nasibal 12 mei 2021 om 18:47

Nou inderdaad @Xistnc! #JeSuisJonkie28!

La Primavera 12 mei 2021 om 19:15

@Jonki28 Voor dit soort commentaar hebben we een prachtig forumtopic. Hier is het niet zo gepast om het over je poultje te hebben als er net een renner heeft moeten opgeven door een val.

Veloburto 12 mei 2021 om 19:33

Ik voel je jonkie28. Same here.

Sven.99 12 mei 2021 om 17:39

Die lag er echt heel slecht bij. Hopelijk valt het mee. 1 van de topfavorieten die wegvalt

S'mon 12 mei 2021 om 17:40

Nooit gaat het hem eens goed.
Of ooit eens voor de wind.
Het lijkt wel of het allemaal moet.
En hij het geluk nooit vindt.

Lance4eva 12 mei 2021 om 18:11

Heel stil van.

Johnny7 12 mei 2021 om 18:38

Het is echt niette geloven idd

Edwin Jansen 12 mei 2021 om 23:58

Professioneel wielrennen is de zwaarste sport in de wereld die er is. Je verliest idd vaker en harder dan dat je wint. Soms duurt het jaren voordat je weer terugkomt. Het zijn de standvastigen die overleven en winnen. Ik weet niet of het mensen wel eens is opgevallen maar degenen die de top halen hebben vaak hele diepe dalen in het leven moeten overwinnen. We mogen ze van Thijs Zonneveld geen gladiatoren noemen, maar de paralellen zijn er.

Aart van Woud 12 mei 2021 om 17:41

Erg triest dat hij zo de koers moet verlaten..

Sammysosa 12 mei 2021 om 17:47

Wat een drama dit. Het jaar waarin hij eindelijk ging winnen.

vevie 12 mei 2021 om 17:48

Ging winnen weet ik niet, maar hij oogde heel sterk. Was duidelijk gevaarlijk en leek op weg naar minimaal podium en wellicht meer. Ik baal hier echt van.

Titaantje 12 mei 2021 om 21:02

Podium weten we ook niet. Hij was goed, maar enkele de volle 3 weken zou uitwijzen of hij beter was dan Bernal, Vlasov, Yates en anderen.

IlPirata 12 mei 2021 om 17:49

Het is vooral ook jammer voor de koers, naast zijn prachtige klimstijl is deze man vaak in de aanval. Geen type a la Buchmann/Leipheimer zeg maar.

Tonydepony 12 mei 2021 om 18:00

Waarom wordt er toch zo neergekeken op Buchmann, in alle tdf's voor zijn vierde stek meermaals in de aanval, en zelfs in die ene was hij de eerste die aanging in de etappe dat Pinot uiteindelijk won bovenop de Tourmalet. Ik herinner me ook dat hij in één van de Mallorca challenges een lange solo afrondde. Wat een gezeik

IlPirata 12 mei 2021 om 18:07

@Tonydepony Hij mag mij gaan verbazen komend seizoen, qua aanvalsdrift.

Arry1337 12 mei 2021 om 18:35

Tony, de meeste onder ons hebben een geheugen van een vis en kunnen niet verder terug dan maximaal het afgelopen jaar. Je doet daar simpelweg niets aan.

Etio 12 mei 2021 om 19:42

@Tonydepony En zo is het, helemaal mee eens! Ik zie Buchmann overigens ook op het podium in deze Giro eindigen.

IlPirata 12 mei 2021 om 20:33

@Etio Je zou zo maar eens gelijk kunnen hebben, want de AK-mannen ‘vliegen er nu uit bij bosjes’. Buchmann mag mij verbazen, de laatste 1,5 jaar viel hij mij enigzins tegen namelijk.

KimJungPoels 12 mei 2021 om 17:56

Verdorie, Landa en Bahrain waren er klaar voor om ons een prachtkoers voor te schotelen. Landa ging sowieso voor alles of niets, maar dat het dan op deze manier niets moet worden is echt super zuur.

Klaas Foppen 12 mei 2021 om 17:57

Heel Jammer, dankzij hem waren er gisteren ook al verschillen. Trieste DNF zeker kanshebber op het podium, ik achtte alleen Bernal sterker als hem

Deel Koeper 12 mei 2021 om 18:02

Altijd een verlies.

Past verder wel in het eeuwige “als, dan” verhaal van Landa.

Wheely 12 mei 2021 om 18:08

“Landismo” ze hadden er nooit over moeten beginnen. :(

Medicijnman 12 mei 2021 om 23:17

Ik dacht precies hetzelfde

Jowinho 12 mei 2021 om 18:09

waar blijft de DSQ voor Dombrowski?

Geert Kroezen 12 mei 2021 om 19:22

Waarom zou dat nou weer nodig moeten zijn

RyderHesjedal 12 mei 2021 om 18:13

Zoals ik al zei, de eerste week was nog niet voorbij..

koos1 12 mei 2021 om 18:15

Zo balen dit (vloek). De ene dag een van de sterksten en de andere dag met een zware val naar huis. Niet alleen een van de topfavorieten naar huis, ook nog eens een renner die durft aan te vallen en niet alleen volgen.
Hopen dat de blessures nog enigszins meevallen en hij naar de Tour of Vuelta kan. Je gunt hem echt een keer die grote overwinning in een ronde.

Dikke vrouw 12 mei 2021 om 18:20

…helaas

molovin 12 mei 2021 om 18:23

Hier kan hij dus echt niks aan doen.

lo squalo dello Stretto 12 mei 2021 om 18:27

Heb je het over Dombrowski?

Dikke vrouw 12 mei 2021 om 18:30

Wat heeft Dombrovski gedaan eigenlijk?

Theo H 12 mei 2021 om 18:35

Ik herinner me vooral valpartijen waarin Landa slachtoffer is. Zoals toen brokkenpiloot Kelderman hem ook al eens een goed klassement kostte.

Al Phila 12 mei 2021 om 18:20

nr 51 brengt niet altijd geluk.

Puncheur du Framboise 12 mei 2021 om 18:26

Lekker bezig Nietzoslimbrowski…

lo squalo dello Stretto 12 mei 2021 om 18:28

Hartverscheurend :'(

hjjanssen1973 12 mei 2021 om 18:29

Podium was zeker mogelijk voor Landa, maar die tijdrit zou hem er afgeduwd hebben denk ik. Armstrong viel trouwens nooit tijdens zijn 7 overwinningen. Dat is geen toeval en ligt ook niet aan doping.

vevie 12 mei 2021 om 18:31

Jawel, hij viel een keer bergop toen hij bleef hangen aan een zakje. En volgens mij ook een keer toen Ullrich op hem wachtte

ervee 12 mei 2021 om 18:44

@vevie: die keer met Ullrich, was het ullrich die volgens mij viel/de berm in fietste. Armstrong (en er was nog een renner bij) die hadden toen gewacht.
En hij viel idd in die beklimming, toen zijn stuur bleef haken in dat zakje. Hij won die rit overigens daarna wel, dacht ik.

Dikke vrouw 12 mei 2021 om 18:50

Dat was inderdaad het spannendste moment uit die 7 jaren. Kan het amper nog geloven dat ik die zeven jaren alles gekeken heb..

Rufusvb 12 mei 2021 om 19:53

Dat waren 7 mooie jaren…

hjjanssen1973 12 mei 2021 om 19:53

@vevie – Dat zakje inderdaad, was ik even vergeten! Die val van Ulrich, was dat niet ook toen Beloki op zijn stuitbotje viel? Was toch best spannend toen? Armstrong ging cross country.

De Speedies 12 mei 2021 om 20:11

Ik stond een bocht na die beruchte val! Man wat een adrenaline was dat… wereldradio had slecht ontvangst dus wist eigenlijk niet wat er gebeurde… zie je ullrich vooruit rijden en alsmaar achterom kijkend.. #netvliesmoment

Medicijnman 12 mei 2021 om 23:20

Zat Mayo toen niet in Armstrongs wiel die keer met dat zakje? En Ullrich hield in die stomkop waarna Armstrong op pure adrenaline de volle winst binnenharkte

Polleke 12 mei 2021 om 18:29

Wat was er met Dombrowsk ? Ben niet helemaal mee…

Dikke vrouw 12 mei 2021 om 18:30

ik volg het ook niet polleke

Klaas Foppen 12 mei 2021 om 18:34

die reed tegen de seingever aan en veroorzaakte zo de val met Landa

Romāns Vainšteins 12 mei 2021 om 18:34

Hij switchte op het laatste moment zijn richting rondom een seingever waardoor hij hem raakte, Landa knalde daar op. Ik verwijt hem niks, vanuit het midden van een peloton zie je zo’n figuur niet van verre aankomen. Dit kan iedere renner overkomen.

Dikke vrouw 12 mei 2021 om 18:36

ooh, dat maakt het extra sneu

Daan Knijnenburg 12 mei 2021 om 19:19

@rv het peleton maakte toch al ruim voor de seingever een gat midden in het peleton om langs het wegobstakel te gaan. Als renner moet je gewoon 1 kant kiezen en niet op het laatste moment je bedenken. Nu ruineert hij waarschijnlijk naast zijn eigen giro ook de giro en een groot deel van het seizoen van landa. Ik weet dat vallen erbij hoort, maar dit is gewoon dom van dombrowski.

Romāns Vainšteins 12 mei 2021 om 19:32

Het is niet slim maar wel iets dat nagenoeg iedere renner in het midden van een peloton overkomen kan. Overigens zijn het 2 aansprekende coureurs maar met Pronskyi en Marengo was het een voetnoot geweest, daily business.

Daan Knijnenburg 12 mei 2021 om 20:56

Daar heb je gelijk in al heb je altijd overal dat iets pas onder aandacht gebracht wordt als het of goed mis gaat of als het om een bekende renner gaat.

pirazzi 12 mei 2021 om 18:35

Dombo ging rechts om een seingever heen terwijl hij leek links te gaan.

stormjager 12 mei 2021 om 18:50

Ai, wat een nare val en wat een pech. Ik hoop dat het met die verkeersregelaar trouwens ook ok is.

KennyKlimmen 12 mei 2021 om 18:58

Karsten en Jeroen hebben dit natuurlijk gejinxt…. met hun verering en dat hij nu vrij is om te winnen….

Romāns Vainšteins 12 mei 2021 om 19:06

Dat jinxgedoe , is al ergens op facegram en tweetiebek te lezen wanneer dat weer ophoudt?

VerstandOpNul 12 mei 2021 om 19:41

Jeetje, ik vond dit echt heel sneu.. In de eerste plaats voor hem, want hij kon gewoon meedoen voor het podium. Maar natuurlijk ook voor ons, want hij leek de koers wel te gaan kleuren gister..

zotvankoers 12 mei 2021 om 19:50

Sivakov ook uit de race met schouder probleem

hjjanssen1973 12 mei 2021 om 19:55

Dat vroeg ik me af inderdaad, hij leek niet meer echt te willen fietsen na zijn val. Op dringend advies van zijn ploegleider zeker naar de streep gereden. Daarna naar huis, dus?

Murcia 12 mei 2021 om 19:56

Doodzonde, dat zag je al aankomen. Die zat gewoon op zijn fiets met zijn rechterschouder al een stuk lager dan de linker. Sivakov wordt nu ook zo'n renner waarbij het aantal valpartijen zijn andere kwaliteiten lijken te overschaduwen.

zotvankoers 12 mei 2021 om 19:59

@jansen start officieel niet meer

Headlines

Materiaalzone

Populair