Mike Teunissen (7e): “Het was de hele dag koers”

zondag 14 april 2019 om 19:15

Mike Teunissen was vandaag op een zevende plek de best geklasseerde Nederlander in Parijs-Roubaix. De 26-jarige renner van Jumbo-Visma spreekt van een chaotische wedstrijd.

“Het was de hele dag koers”, blikt hij terug voor de camera van WielerFlits. “Op de eerste stroken brak het al een paar keer. Er is zoveel gebeurd, ik heb de helft niet eens meegekregen”, aldus Teunissen.

“Vorig jaar werd ik elfde. Nu mocht ik weer sprinten voor de top tien en dacht: ik ga hier in ieder geval top tien rijden. Ik ben vroeg aangegaan en er kwam er nog eentje overheen. Dus het viel nog mee”, lacht hij.

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

42 Reacties

roeleur 14 april 2019 om 19:25

Wielrennen gaat toch om de eerste prijs? Dan had hij samen met Wijnants op van Aert moeten wachten, de kopman en sterkste van het chaotische ploegje.

Jori 14 april 2019 om 19:31

wachten op Van Aert, die ze vervolgens er toch afpoeiert op de eerste kasseienstrook die erna komt? Enkel toen Van Aert wisselde voor een fiets, had er misschien iemand moeten wachten, maar je kon niet weten dat hij direct in de bocht erna zou weg glijden.

Van Aert toonde duidelijk koersinzicht door renners weg te wuiven die op hem wouden wachten, enkel de fiets van Eenkhoorn aan te nemen en toen hij terug was gekeerd, aan te seinen dat hij weer zijn eigen fiets wou. Uiteindelijk heb je gewoon edities van P-R dat het niet zo mocht zijn, dat was vandaag duidelijk het geval voor Wout.

mark vv 14 april 2019 om 21:09

+1

Mwielerfan 14 april 2019 om 22:38

@jori er zaten allerlei stukken tussen kassei stroken bij die wva alleen moest rijden. Zelfs toen hij bijna in peloton zat was er niemand, terwijl je daar zeker niet iemand verliest door te wachten.

martini151 15 april 2019 om 09:42

Heel verstandig. Iedereen laten wachten om vervolgens niet terug te kunnen komen. Kijk naar UAE bijvoorbeeld. Kristoff proberen terug te brengen. Die finished uiteindelijk op 14 minuten als beste renner van de ploeg. Dan vind ik een 7e plaats met alle pech die ze hebben gehad meer dan prima!

Wout reed na de val ook op een fiets waar alleen het binnenblad werkte. Die had sws nooit meegedaan om de eerste plaats.

moa 14 april 2019 om 19:29

Inderdaad. 7de. Je kopman in de steek gelaten zou ik zeggen.

ghostwriter 14 april 2019 om 19:53

Wat een onzin… Teunissen was vandaag zelf heel erg sterk en bij Jumbo-Visma mag je dan voor eigen kans rijden. Dat maakt Jumbo-Visma juist een mooie ploeg waar talentvolle wielrenners de kans krijgen om zich goed te ontwikkelen. Dat is ook waarom Teunissen ervoor koos om Sunweb te verlaten en terug te keren naar Jumbo-Visma.

xistnc 14 april 2019 om 19:33

Puike koers gereden als wisselkopman, mooie 7e plek als beloning.

In die rol moet hij uiteraard niet wachten op Van Aert, die voortdurend tussen de auto’s reed. En op de kasseien heb je sowieso weinig steun aan elkaar, bovendien kan Van Aert daar wellicht net een tandje harder. Om die reden was het evenmin verstandig om Wynants te laten wachten. Ze hebben een goede koers gereden en er het beste van gemaakt.

Jandepandaman 14 april 2019 om 19:35

Amen, exact dit. Ondanks alle commentaar die dit tegenspreekt ben ik het hier helemaal mee eens

Gebruikersnaam 14 april 2019 om 19:46

Mja. Dat ze hem niet laten wachten, kan ik bij een schaduwkopman begrijpen, maar uiteindelijk leek hij vrij sterk en gebruiken ze hem helemaal nergens. Laat hem dan anticiperen door iets te proberen vóór al die kopmannen de finale open breken. Doe iets.

Nu heb je een renner met topvorm die nergens pech kende en die uiteindelijk een hele koers niets anders deed dan volgen, waardoor je een sterke schaakstuk gewoon zelf van je bord flikkert en er helemaal niets mee doet. In een koers waar een team wint omdat ze wel meerdere pionnen hadden.

ghostwriter 14 april 2019 om 19:56

@Gebruikersnaam
Teunissen moest natuurlijk wachten tot Van Aert terug was gekeerd en daarna ging Van Aert al snel mee in de aanval. In welke periode had Teunissen dan zelf in de aanval moeten gaan? Daarbij was dat sowieso onverstandig geweest omdat Teunissen niet sterk genoeg is om zo’n aanval zelf te forceren.

Tuubke 14 april 2019 om 19:58

Teunissen was inderdaad sterk, maar kennelijk toch net niet goed genoeg om mee te gaan toen de groep Gilbert wegreed. Of niet goed gepositioneerd – je kunt niet allemaal voorop rijden hè. Als hij wel mee had gezeten, had hij mee kunnen spelen voor de overwinning. Toen die groep eenmaal weg was, mocht hij niet, omdat Van Aert voorop zat.

roeleur 14 april 2019 om 20:00

Kijk nog eens goed naar de beelden, van Aert rijdt lange tijd in de wind. En er was veel wind. Wijnants en Teunissen zijn geen winnaars en dat wordt je ook nooit als je voor een top tien klassering rijdt. Wynants wordt uiteindelijk 40e op 10 minuten. Hij heeft er het beste van gemaakt…

Mwielerfan 14 april 2019 om 22:43

Hij kan toch best alleen weg proberen te rijden? Of met 2 a 3 anderen? Wva is kansrijker met een ploegmaat erbij, dan mag de groep best iets groter worden. En door gva mee te nemen kun je sagan goed neutraliseren. Doordat ze met z'n tweeën zijn durven ze allebei minder krachten te gebruiken en is zo'n grotere groep juist lastiger te controleren. Daardoor won terpstra in 2014 en misschien halen ze daardoor halen ze wva net niet terug. Als ze stybar maar niet meenamen zou ik denken.

Romāns Vainšteins 14 april 2019 om 19:35

Makkelijk lullen achteraf.

Ook de keuze om 1 goede man in het peloton te houden en de ander achteraan te postvatten om op het juiste moment af te zakken is plausibel genoeg. Dat tot tweemaal toe niet afzakken van Wynants wellicht niet verstandig maar Teunissen laten zitten wel vind ik.

moa 14 april 2019 om 20:02

Lees es wat buitenlandse titels. LJV kills WVA.

xistnc 14 april 2019 om 20:10

Is dat Vlaams? Ik mag toch aannemen dat de Vlaamse pers als eerste amok zou maken. Maar die Vlaamse pers snapt prima hoe het zit.

Romāns Vainšteins 14 april 2019 om 20:16

Ik heb geen 'buitenlandse titels' nodig om zelf een mening over de koers te hebben. Eigenlijk boeien die me helemaal geen hol.

Mwielerfan 14 april 2019 om 22:45

Als wynants nou echt achteraan had gereden had ie net wat meer kunnen doen. En Vlaamse pers durft geen kritiek te leveren, ook nooit op gva bijvoorbeeld die dan weer eens in een situatie zit dat niemand wil rijden en hijzelf ook nauwelijks kopwerk doet.

Samlambeej 15 april 2019 om 09:37

@Mwielerfan
Dan heb je gisteren elke schakeling naar het overblijvende peloton gemist. 9/10 Van Avermaet op kop. In dat soort groepen van +5 aan elkaar gewaagde mannen draait het nooit. Omloop met Stybar ook vergeten zeker? Incident Gilbert-GvA-Fuglsang Amstel ook? Dat werd tot droevens toe bevraagd op Sporza.

kleomantre 15 april 2019 om 12:00

@Moa:

Leuk buitenlandse titels die er wat uit flappen. Zijn de kranten in het buitenland van een hoogwaardiger niveau? Zijn de journalisten die dat schrijven van een niveau dat ze daadwerkelijk koerservaring en/of inzicht hebben.

Een paar weken geleden lieten ze iemand uitzakken bij pech en waren ze ineens 2 vd 5 man kwijt voorop. Dat gedoe wilden ze nu niet hebben en ik heb ook de indruk dat Van Aert zelf aangaf dat het goed was.

Op zich had Wijnants wel nog wat werk kunnen verrichten maar dat is achteraf makkelijk gezegd, zoals RV al zei. Hieronder wordt Teunissen nog en beetje gedist, en onrechte. In en groep met 6 wint Van Aert nooit de sprint, zou Teunissen zijn aangekomen met een groep van 14 dan heb je vrijwel zeker een podium. Met wat geluk nog een overwinning ook.

Andreotti 14 april 2019 om 20:31

Ze hadden Wijnants kunnen laten wachten om een paar kilometer kop te doen en er vervolgens op de eerste de best kassei strook er afgepoeierd te worden. Maar peroonlijk vind ik het slim om Teunissen in de groep te houden. Komt Van Aert nooit terug, dan is de hele koers over en uit. Nu had je Teunissen nog achter de hand. Voor hetzelfde geld was de groep wel teruggepakt, dan hadden ze nog een ‘vers’ iemand gehad. Er waren namelijk een aantal kopmannen niet mee. Maar dat is niet gebeurd en achteraf is het altijd makkelijk lullen natuurlijk.

Maar ik vind het meer dan terecht dat ze Teunissen niet lieten wachten. Wat men daar elders ook van mag vinden.

Kan ook wel zeggen dat ik het dom vond van Sep om vol door te rijden met een andere kopman die in de vorm van zn leven was…… want hoe groot is de kans dat Sep het afmaakt tegen Gilbert en Sagan ? Maar dar doe ik niet, want is net zo een keuze die je moet maken : komen ze wel terug, dan heb je een frisse kopman….

roeleur 14 april 2019 om 21:02

Hoe groot is de kans dat Langeveld het afmaakt tegen Gilbert en Sagan? Of Teunissen?

mark vv 14 april 2019 om 21:20

Wijnands had zich makkelijk terug kunnen laten zakken voor zijn kopman, telkens als van Aert terug kwam bij de groep hing Wijnands erachter.. de jongens valt niks te verwijten de ploegleiders wel..

Andreotti 14 april 2019 om 22:14

@mark vv die kans is inderdaad ook niet zo groot, dus moet je er geen energie jn stoppen en dan wachten tot er andere terugkomen om de koers in een andere plooi te gooien waarin je wel meer kans maakt om te winnen. Of, als ze niet terugkomen, heb je je kunnen sparen om er nog een alles of niets poging uit te gooien. Nu rij je jezelf aan gort voor een 4de plek…. leuk, maar als je al podium hebt gereden moet je soms ook keuzes maken om te durven verliezen….

Mwielerfan 14 april 2019 om 22:47

Vanmarcke had zich moeten sparen op tussenstukken. Niet voor langeveld maar voor zichzelf. Met langeveld erbij hebben ze trouwens meer kans om omdebeurt te demarreren

martini151 15 april 2019 om 09:45

@roeleur

Hoe groot is de kans dat WvA het afmaakt tegen Gilbert of Sagan?

Jeff 15 april 2019 om 11:02

Groter dan dat Teunissen in die kopgroep zit.

Jacco van Stierop 14 april 2019 om 21:47

Van Aert keerde na een fikse inspanning weer terug bij de groep met Teunissen. Als vervolgens de beslissende kopgroep wordt gevormd zit Van Aert daarbij, niet Teunissen. Vraag is of Teunissen daartoe niet is staat was, – dus de benen waren dan toch niet zo goed -, of dat de ploegorders waren dat aan Van Aert voorrang verleend moest worden. Als Teunissen echt zo goed was zou het logischer zijn hem proberen uit te spelen met Van Aert als controlerende man erachter. Mij nog niet duidelijk waarom het zo is gegaan zoals het is gegaan.

kelderfan 14 april 2019 om 22:02

Waarom sloot Mike Teunissen niet aan bij de vlucht van de dag. Gilbert had ook een maatje mee. Wat Wout nekte was dat hij gewoon meedraaide in de vluchtgroep na een lange achtervolging op een kapotte fiets. Mike had wel de benen.

Mwielerfan 14 april 2019 om 22:49

Je gaat er wel erg vanuit dat ploegleider alles bepaald. Terwijl die waarschijnlijk nauwelijks op de hoogte is van alle details in de chaos.

xistnc 14 april 2019 om 22:53

@Jacco
Wout maakt er een gewoonte van om veel vooraan te zitten op beslissende momenten. Teunissen verstopt zich juist vaak halverwege.

Jacco van Stierop 14 april 2019 om 23:36

@ xistnc
Dan was/is Teunissen toch nog niet zo goed, wielrennen doe je immers niet alleen met de benen. Of Van Aert had tegen hem moeten zeggen: “joh, ik heb al een jasje uitgedaan en ben niet al te fris meer, blijf jij maar alert en zorg dat je erbij bent als ze gaan. Ik bescherm jouw positie dan wel”. Misschien dat Van Aert zichzelf toch te veel overschatte?
@ Mwielerfan
Goed lezen. Ik ga er niet van uit dat de ploegleiding onder die omstandigheden alles bepaalt. Vraag me slechts zaken af op grond van wat ik zie.

Bryan 14 april 2019 om 23:48

Echt absurd dat Mike bakken kritiek krijgt voor het niet wachten, terwijl hij een dijk van een wedstrijd rijdt. Gaat een ijzersterk jumboblok worden komend jaar. Mike was vrijwel alle klassiekers hiervoor ziek/verkouden, gelukkig heeft hij in PR nog getoond wat hij kan.

Djoop 15 april 2019 om 06:29

Als WvA terugkeert heeft ie misschien nog wat aan Teunissen of omgekeerd. Als je hem laat wachten keren ze mogelijk beide niet terug. Het is een beslissing. Aan de andere kant begrijp ik de kritiek wel, want iedereen die op Sporza zat te kijken heeft de verwondering van de commentators over het niet wachten kunnen waarnemen.

xistnc 15 april 2019 om 08:21

Ik heb ze erover gehoord, maar het niet als verwondering opgevat. Precies zoals je schetst, het is een beslissing. En wat mij betreft de meest logische en de juiste.

Meest treffende redenering waarom is deze, “er zaten toch lange stukken asfalt tussen de kasseistroken?”. Tja. Per saldo heb je dan immers altijd maximaal één asfaltstrook profijt van een wachtende knecht – en dan moeten de puzzelstukjes ook precies op hun plek vallen.

Samlambeej 15 april 2019 om 09:22

@xistnc
Volg je volledig. Ook wat betreft Teunissen. Zeer veel achteraf makkelijk gelul hier.

Joachim Agostinho 15 april 2019 om 11:00

@ ghostwriter 14 april 2019 om 19:53
Vorig jaar werd Teunissen 11e als beste bij Sunweb en hoefde ook niet bij kopman Theuns te blijven en was hij aanvallend heel wat prominenter aanwezig!
Overigens ben ik het er mee eens dat wachten onzin zou zijn geweest, ook met een ploegmaat moet je de achterstand overbruggen.
v.Aert heeft als eenling veel kopwerk in de kopgroep gedaan, hij toont zich graag, maar slim is anders. Neem eens een voorbeeld aan Stybar…

xistnc 15 april 2019 om 19:11

@Koel
11e op 2m31 is nogal een verschil met 7e op 47s.

Ben het met je eens dat Van Aert meer moet doseren. Hij toont zich te graag. Ik kan me voorstellen dat hij dat nodig heeft na afgelopen winter, hopelijk leert hij ervan.

FondriestTF3 15 april 2019 om 11:25

Mooie prestatie. Het was sowieso niet aan Teunissen om te wachten. Wynants was logischer geweest. Toch enigszins vreemd om Wout aan te zien sluiten met 10 plekken daarvoor Dhr. Wynants. Die vervolgens gaat lossen bij de eerste strook.

Overigens: als het al een fout is (=discussiepunt) dan nog is het aan de ploegleiding om dit te orkestreren. De renners hebben geen idee waar Wout zit dus die kunnen zonder instructies niets doen. Bovendien heb ik Teunissen netjes zien zitten voorin zodat het af en toe eerder stil viel. Veel meer kun je niet doen.

stafvdw 15 april 2019 om 18:52

Ik heb heel de wedstrijd live gevolgd, wanneer nodig even terug gespoeld, maar één conclusie, op geen enkel moment heb ik gezien dat de ploeg ‘voor’ Wout reedt, geen enkele keer !.
Als je de vergelijking met VDP toch wil maken, heel die ploeg is steeds in zijn nabijheid, bv bij zijn val waren er drie ploegmaats bij hem.
Voor Wout is er tov vorig jaar in de koers niks verandert.
Ik begrijp wel dat een Nederlandse ploeg Teunissen beschermt, maar waar waren die ander ploegmaats?, één vb, als Wout het laatste gat van +- 150m moet dichten, dan hangt Wijnants achter in de groep, waarom wacht die niet op Wout?.
Conclusie, hij is niet ‘de’ kopman die ten alle tijden beschermt moet worden, en dat tot grote tevredenheid van ‘Wuyts’ ea Wout haters.