Miguel Ángel López: “Ik mis het wielrennen van tien jaar geleden”

donderdag 9 januari 2020 om 17:11
Miguel Ángel López: “Ik mis het wielrennen van tien jaar geleden”

foto: Cor Vos (archief)

Miguel Ángel López mist het wielrennen van tien jaar geleden, toen renners nog ‘luisterden naar hun gevoel in plaats van wattages’. Dat vertelt de Colombiaanse klimmer in een gesprek met Ciclored. “Ik kijk niet naar de cijfers op mijn fietscomputer”, zo wijst de renner van Astana op een huidige trend in het wielrennen.

De koersfilosofie van López is simpel. “Ik val aan als ik de benen heb, om later geen spijt te hebben. Ik probeer liever iets met het risico om te falen, dan dat ik niks onderneem en later baal van de gemiste kans. Je valt niet aan als je alleen maar op je fietscomputer kijkt. Het gaat niet om wattages, aangezien je afhankelijk bent van de koerssituatie.”

“Renners zijn nu vooral gefocust op hun SRM en Garmin, waardoor het ook moeilijker is om initiatief te nemen.” De Colombiaan denkt dan ook met weemoed terug aan zijn kindertijd. “Ik mis het wielrennen van tien, twaalf jaar geleden, toen de renners nog moedig waren. De wielersport had toen iets magisch”, aldus López.

“Renners versnelden toen nog op tachtig kilometer van de streep. Nu is alles zo gecontroleerd, dat het moeilijk is om aan te vallen zonder tijd te verliezen.” De 25-jarige berggeit richt zich dit jaar voor het eerst op de Tour de France, waar hij als kopman voor het klassement zal worden uitgespeeld.

Dit artikel delen:

34 Reacties

De Brigadier 9 januari 2020 om 17:17

Ik mis vooral de doping van 10 jaar geleden.

Mischa 9 januari 2020 om 19:25

+1

Rawolf 9 januari 2020 om 17:23

Wat een onzin, solo van Froome in de Giro 80km was nog vrij recent. Dat zulke uitbarstingen minder vaak voorkomen is alleen maar realistisch.

Toch komt het nog best vaak voor, bv ook Hugh Carthy in Zwitserland dit jaar. Steven Kruijswijk in de Alp d Huez etappe en Movistar en Astana zelf natuurlijk zetten vaak een lang plan op. Astana eerst ook met Nibali.

Brabander 9 januari 2020 om 17:42

Alsof het in het Armstrong- en Indurain-tijdperk allemaal zo speels was. Vind het helemaal niet ‘verslechterd’ ofzo

girardengo 9 januari 2020 om 17:52

Nee, die periodes hoeven we niet terug. Al heeft Sky een aardige en ook wel geslaagde poging gedaan om deze voort te zetten. Op te veel dominantie en controle van één ploeg, al dan niet met het gebruik van ‘geavanceerde middelen’, zitten we niet meer te wachten.

Brabander 9 januari 2020 om 18:06

Helemaal mee eensch. Maar ik snap gewoon niet wat López nu bedoelt. Ik vind het niet saaier dan 10 jaar geleden ofzo.

Samlambeej 9 januari 2020 om 19:41

Precies, in die Tours waren ook een deel saaie etappes, ook in de bergen. Op Youtube zie je 5 minuten van 4 uur, duhh.

Krul 10 januari 2020 om 07:16

In dat tijdperk zat er ook minstens 80 km aan tijdritten in een grote ronde. Ik ben bang dan MAL dat niet graag terug heeft.

Fietsman 9 januari 2020 om 17:53

Alleen Ineos fietst als ze duidelijk de sterkste zijn misschien een beetje saai en gecontroleerd. Voor de rest vind ik het echt wel meevallen. Er zijn nogsteeds voldoende voorbeelden van etappes waar een spectaculaire en onvoorspelbare finale in zat. Dat was 10 jaar geleden zo en dat is nu nogsteeds zo. Zelfs Ineos kan hele mooie dingen doen als ze echt worden uitgedaagd. Kijk maar naar Froome in de Giro van 2018 of Bernal vorig jaar in de tour.

Paco 9 januari 2020 om 18:09

25 jaar geleden, voordat Miguel geboren werd fietsen we ook al met SRM.

Cochise 9 januari 2020 om 18:16

Het heeft natuurlijk niet (enkel) met wattages te maken maar vuurwerk bergop zoals in de tijden van Pantani, Armstrong, Heras, Mayo, Ricco, Simoni,… dat is er niet meer echt bij sinds Contador. Maar het is idd een utopie om te denken dat dat in een clean peloton nog terugkomt.
Hij is – terecht – gefrustreerd dat hij vaak de enige is die oorlog maakt in vroege stadia van bergritten en er meestal met een plek tussen 4 en 10 mee strandt.

dikkechaap 9 januari 2020 om 18:35

Het is een bijzondere mythe dat doping leidt tot een attractiever koersverloop, of meer aanvallen. Dit wordt heel vaak herhaald, zonder enige onderbouwing. Als iedereen doping gebruikt (wat lang zo is geweest), heffen de voordelen elkaar op. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat doping voor meer vuurwerk zorgt.

Tegenwoordig koerst met meer met het hoofd dan met het hart, de belangen zijn groter en de ploegen zijn sterker in de breedte (nivellering). Alleen als er geen/nauwelijks knechten meer over zijn loont een lange aanval (zie Froome in de Giro).

Vroeger had je geen ploegen met 4-5 ijzersterke renners die bereid waren zichzelf op te offeren voor een kopman. Daardoor zaten de toppers eerder geïsoleerd, en loonde het om van ver aan te gaan.

Nu is dat zelden het geval, en dus zijn de wat dommige renners die zich niet kunnen inhouden (hoi Miguel) het kind van de rekening.

Cochise 9 januari 2020 om 19:53

Zonder te een doctoraat te hebben geschreven over inspanningsfysiologie heb ik toch echt wel de indruk dat er toen meer met verschillende snelheden werd gekoerst. “Het hele peloton nam doping” – dat klopt, maar de gradaties verschilden volgens mij veel harder. Pakweg Ricco zat veel verder over de lijn dan anderen.
Nu lijkt iedereen ook 1 of maximaal 2 cartouches te hebben en daardoor veel meer te doseren.

Sebas 10 januari 2020 om 07:00

@dikkeschaap

Wil je deze uitspraak dan wél even wetenschappelijk onderbouwen?

Simon1 9 januari 2020 om 18:37

Zodadelijk vlammen ze em er gewoon in, in de tour van columbia.

IlPirata 9 januari 2020 om 18:43

Sinds Contador gestopt is mist de koers zijn grinta, maar veel nieuwe talenten op komst gelukkig. Maar bijvoorbeeld Pinot en Landa zijn ook nooit te beroerd om aan te vallen.

VerstandOpNul 9 januari 2020 om 18:52

Nou wat betreft zijn eigen manier van koersen: ik heb me afgelopen seizoen regelmatig zitten ergeren aan dat eindeloze demareren en weer inhouden van hem.. Dat had toch allang niets meer met ‘de benen hebben’ te maken..

Joop Zoetemelk 9 januari 2020 om 19:04

Ploegen met zoveel helpers is zinloos.

Maak ploegen met 5 renners per team die meedoet aan een Tour en je hebt een hele andere koers.

Het wielerpeloton kan gehalveerd worden.

Samlambeej 9 januari 2020 om 19:42

Dat denk ik ook. Maar wel nog altijd 175 deelnemers.

G-WoonM. 9 januari 2020 om 21:29

En dan vallen er 2 en heb je nog maar een team van 3.

Een sponsor die miljoenen pompt, krijgt er nauwelijks iets (visibility) voor terug en bedenkt zich wel een paar keer voor contractverlenging. Denk niet dat het de oplossing is.

Sebas 10 januari 2020 om 07:03

Rustig afbouwen naar 6/7 renners per ploeg in een grote ronde vind ik geen gek experiment.

vlaamse ardennen 9 januari 2020 om 19:45

Denk dat hij vooral wat progressie mist.

josemanuelfuente 9 januari 2020 om 21:26

Ik vind het over het algemeen beter geworden, alleen de grote rondes zijn af en toe wat saaier. Maar misschien komt dit ‘betere’ gevoel ook door de betere prestaties van onze jongens

EricV 9 januari 2020 om 21:36

Geen oortjes, geen fietscomputers en zelf hun band vervangen. Ik zeg doen!

boenk 9 januari 2020 om 23:01

Ja, Armstrong, Vinokourov, Menchov… die wonnen op buikgevoel hahaha. En aanvallen dat die deden, vanaf 80km van de meet. Oei oei.

Ik denk dat Lopez gewoon beseft dat er een aantal staan aan te komen die eenmaal hogere wattages kunnen trappen dan hij. Er wordt nu van verder aangevallen dan 12 jaar geleden. Er zijn ten eerste al minder uitgesproken “sprinterstreinen” dan vroeger, die elke rit controleerden waar hun spurter de meet kon halen. En voor het klassement was het toen al helemaal niet beter.

toke 10 januari 2020 om 02:08

5 Renners per ploeg heb ik hier een paar jaar geleden ook eens geschreven…ik zie hier alleen maar voordeel in…..Goedkoper voor sponsers….Er zijn renners die goed genoeg zijn om voor hun eigen kansen te gaan die nu moet knechten, Deze kunnen in andere ploegen voor het klassement gaan omdat er meer ploegen van start kunnen gaan….En het controleren van een koers zo als de sky ploeg de laatste 10 jaar heeft gedaan word een stuk moeilijker.

Pietspeed 10 januari 2020 om 07:08

Hij heeft een punt in die zin dat wattagemeters en andere data niet zalig makend zijn. En voor zover dat de renner z’n koersinzicht, tactiek, gevoel etc belemmert om bijvoorbeeld aan te vallen. Wetenschap slaat in dat opzicht mss door. In zoverre is MVDP wellicht goed voorbeeld : aanval is beste verdediging. Of De Gendt. Je ziet vaak dat samenwerking bij favorieten dan ver te zoeken is. Bettiol hadden ze zo kunnen terugpakken…

vluggejapie 10 januari 2020 om 07:31

Oortjes, hartslagmeters en powermeters zijn voor tijdens het trainen en maken wedstrijden vooral zielloos.

kleomantre 10 januari 2020 om 12:03

Ergens heeft hij wel gelijk, de meer geavanceerde en “wetenschappelijk” onderbouwde wijze van sport beoefenen haalt de geest uit vele sporten.

De praktijk (Ineos) leert dat het succesvol is en TJV ondersteunt dat bewijs nog meer. Dus dat wordt de graadmeter, zo gaat het dat nou eenmaal. Jammerlijke alleen is dat die graadmeter aan teveel mensen wordt opgedrongen die daar niet bij passen, die een andere beleving of benadering nodig hebben en daarmee niet noodzakelijkerwijs minder succesvol zullen zijn.

Schollekop 10 januari 2020 om 12:57

Ik mis vooral de rest van zijn jaarprogramma.

Maillot à Pois 10 januari 2020 om 14:22

Ik vind er ook niet veel over terug, maar hij verdedigt in elk geval zijn titel in de Ronde van Catalonië.
https://www.esciclismo.com/actualidad/carretera/54227.html

Die in de Ronde van Colombia dan weer niet.

Chippen 10 januari 2020 om 14:10

het wordt gewoon sterieler en voorspelbaarder, het constant staren naar metertjes haalt voor een stuk de spontaniteit en de willekeur weg

het is de best afgestelde renner die wint

Sonsbach Allstars 10 januari 2020 om 17:48

Volgens mij wort er niet zo goed gelezen. MAL heeft t over 10 jaar terug toen hij zelf als kind op de fiets zat. Hij heeft t niet over de profs in het tijdperk van Armstrong, Indurain of whoever…maar over zichzelf.

Spinergy 14 januari 2020 om 12:56

Ik denk dat Superman 10 jaar geleden dan bij Kelme had gereden met aanvallen zoals die van Otxoa….

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair