Mick en Tim van Dijke verkiezen transfer naar Red Bull-BORA-hansgrohe boven Visma | Lease a Bike
Mick (links) en Tim van Dijke - foto: Cor Vos
Youri IJnsen
donderdag 13 juni 2024 om 08:00

Mick en Tim van Dijke verkiezen transfer naar Red Bull-BORA-hansgrohe boven Visma | Lease a Bike

Mick en Tim van Dijke vertrekken aan het einde van dit jaar bij Visma | Lease a Bike. Het Nederlandse WorldTeam deed wel een aanbod aan de Zeeuwse tweelingbroers, maar dat kon financieel niet opboksen tegen dat van andere formaties. Vanaf volgend seizoen rijden de Van Dijke’s voor Red Bull-BORA-hansgrohe, vertrouwen meerdere bronnen toe aan WielerFlits.

Er was veel interesse voor het wielerduo. Onder meer INEOS Grenadiers en Lidl-Trek waren in de markt voor de Van Dijke’s. Uiteindelijk is de keuze van beide broers gevallen op Red Bull-BORA-hansgrohe, het Duitse team van mede-eigenaar Ralph Denk. Daar komen ze met performance coach Marc Lamberts een oude bekende tegen. De Belg was tot voor dit seizoen jarenlang in dienst bij wat nu Visma | Lease a Bike is. Hij maakte mee de overstap met – ook al een bekende voor de broers – Primož Roglič, die eind 2023 zijn doorlopende contract bij YellowB inleverde.

Mick en Tim van Dijke kiezen voor de Duitse formatie, omdat ze daar meer vrijheid hebben in de voorjaarskern. Tot een paar jaar geleden behoorde BORA-hansgrohe tot de topploegen in de klassiekers, met drievoudig wereldkampioen Peter Sagan als uithangbord. Het afgelopen voorjaar kwamen de Duitsers er echter niet aan te pas. Jordi Meeus en Danny van Poppel sprintten wel naar derde plekken in respectievelijk Gent-Wevelgem en Brugge-De Panne, maar tijdens de grote afspraken gaf BORA-hansgrohe niet thuis. Daar hadden ze de renners dan ook niet voor.

Bij Visma | Lease a Bike maakten de twee broers onderdeel uit van de voorjaarskern. Maar met kleppers als Wout van Aert, Dylan van Baarle en Christophe Laporte voor zich, waren eigen kansen nihil. De snelle Tim van Dijke pakte die in Parijs-Roubaix overigens wel. Hij werd aanvankelijk achtste, maar reed onreglementair over het middenterrein van de wielerbaan. Daardoor werd hij teruggezet naar plek zestien. De paar minuten oudere Mick kende een ijzersterk eerste profjaar (2021-2022), maar kreeg de laatste twee seizoenen veel af te rekenen met pech. 

Red Bull geeft vleugels
De laatste twee seizoenen groeide het Duitse team meer en meer uit tot een ploeg voor de grote rondes. Met succes: twee jaar geleden won Jai Hindley de Giro d’Italia. Over een aantal weken moeten hij en Aleksandr Vlasov ervoor zorgen dat kopman Roglič ook de Tour aan het palmares van de ploeg toevoegt. La Grande Boucle is overigens de eerste wedstrijd in het nieuwe shirt, want over twee weken zal de nieuwe hoofdsponsor Red Bull op de shirt verschijnen. Sinds die deal eind januari werd bekrachtigd, toonde het team zich uitermate bedrijvig op de transfermarkt.

Ondanks de kapitaalinjectie van het bedrijf achter het bekende energiedrankje, blijven écht grote investeringen tot nu toe uit. Zo werd Jasper Philipsen door Denk in een eerder stadium te duur bevonden. Met Meeus en ook Sam Welsford zijn er twee snelle mannen aan boord, maar een echte topsprinter ontbreekt nog binnen de selectie. Die lijkt er vooralsnog ook niet te komen. Desondanks heeft Red Bull wel alle mogelijkheden om de ploeg naar hun hand te zetten. Van de huidige 29 renners zitten er vijftien bij die eind dit jaar over een aflopend contract beschikken.

Achter de schermen zijn de Duitsers druk bezig met het opzetten van een nieuwe klassiekerkern. Voorjaarsrevelatie Laurence Pithie bereikte al een akkoord nog voor Groupama-FDJ hem voor zijn sterke klassiekercampagne kon belonen en ook Spaans kampioen Oier Lazkano is volgend jaar in een Red Bull-BORA-hansgrohe-shirt te zien. Zij zullen samen met de broers Van Dijke het speerpunt vormen in de nieuw te bouwen voorjaarskern. Allemaal nieuwe renners bij een nieuwe ploeg, die op nul beginnen. Met andere woorden: alle vier starten ze met gelijke kansen in 2025.

Het podium na het NK U23 2021: Tim in het rood-wit-blauw, zilver voor Mick – foto: Cor Vos

Tratnik en Pellizzari
Goed materiaal, een sterke financiële basis en zekerheid voor de toekomst maken Red Bull-BORA-hansgrohe een gewilde ploeg onder renners. De laatste weken slaagden ze er al in om de aflopende verbintenissen van Hindley en Vlasov te verlengen en naast de reeds genoemde vier renners voor het voorjaar, heeft de Duitse ploeg ook Giro d’Italia-revelatie Giulio Pellizzari en Omloop Het Nieuwsblad-winnaar Jan Tratnik verleid tot een akkoord. Die laatste zal echter voornamelijk met boezemvriend Roglič op pad gaan en zich niet op de klassiekers focussen.

Tegenover al die nieuwe namen, staat ook het vertrek van tenminste twee coureurs. Emanuel Buchmann zoekt andere oorden op, nadat hij sinds de Giro d’Italia in onmin met de ploegleiding leeft. De Duits kampioen hoort bij het meubilair van de ploeg, maar werd tegen zijn wil in zestien dagen voor de start buiten de Giro-selectie gelaten ondanks een maandenlange voorbereiding. Hij geniet de interesse van verschillende topteams. Ook Sergio Higuita is een kind van de rekening. De Colombiaanse puncheur begon in 2022 veel belovend aan zijn Duitse avontuur, maar kon dat de laatste twee seizoenen niet herhalen. Hoe zijn kaarten op tafel liggen, is nu nog onduidelijk.

RIDE Magazine
101 Reacties
13-06-2024 06:50
Ik vind dit een enorme aderlating en eigenlijk ook onacceptabel. Als je een Nederlands DNA wilt behouden naast buitenlandse toppers, dan is het behouden van deze broers een noodzaak.
    13-06-2024 06:57
    En wat ga je dan doen? Ze vastbinden of geld uitgeven dat je niet hebt?

    Je kan ook andersom redeneren; schandalig dat ze weggaan bij het beste Nederlandse team.
    13-06-2024 06:57
    Wat kan je hier als ploeg dan nog meer tegen doen dan een goed contract bieden?
    13-06-2024 07:02
    Dat hebben ze geprobeerd. Red Bull zal wel veel budget hebben. Bedragen die bij Visma zouden leiden tot een onevenwichtige balans op de loonlijst.

    Jammer dat ze weggaan, ze maakten een mooie gestage groei door. Wel meer ruimte nu voor onder meer Hagenes, die denk ik meer potentie heeft.
    13-06-2024 07:32
    Vastbinden, goed idee!
    13-06-2024 08:11
    Het ging de broers niet alleen om geld. Ze willen meer vrijheid in de klassiekers. En die krijg je niet-bestaande Ban Aert, Laporte en Van Baarle in de ploeg.
    13-06-2024 10:16
    Het is niet altijd zo leuk bij Visma dan menigeen denkt hoor…niet iedereen is blij met bepaalde baasjes….
    13-06-2024 13:05
    Marik's reactie is - by far - mijn lievelingsreactie. De reactie die je wist dat zou komen. C'est les temps om schuimbekkend 'onacceptabel!' te schreeuwen over iets dat simpelweg niet te voorkomen is. Beetje zoals die hooitrol van BBB 'onacceptabel!' schreeuwt over bv. Brussel, over iets dat eigenlijk gewoon volstrekt normaal en acceptabel is.

    De jongens zien een mooie nieuwe uitdaging met een dito salarisstrookje, dan rest Visma niets anders dan het te accepteren.
    13-06-2024 13:54
    Txir probeert hier zijn politieke mening te verpakken in een reactie met een vergelijking die kant nog wal raakt, grappig.
    13-06-2024 14:43
    Helemaal mee eens. Dit soort jongens horen bij de DNA van de ploeg.

    Ik had ze zeker hoger in de pikorde verwacht komend jaar.

    Baal flink van hun vertrek. Hopelijk over een paar jaar weer terug.
13-06-2024 07:37
Ik zie inhoudelijk veel reacties op het nieuws over de broers, maar ik wil ook graag gezegd hebben dat het een erg goed geschreven artikel is. Een compleet verhaal over de ploeg Bora/Red Bull, wat ik met interesse in sneltreinvaart las.
13-06-2024 07:21
Je laten leiden door nationaliteit heeft niets met topsport te maken.
    13-06-2024 08:47
    Verbondenheid veinzen en/of voelen op basis van eenzelfde paspoort is sowieso iets wat ik niet begrijp.
    13-06-2024 10:00
    Serieus, dat “begrijp” je niet? Of wil je ons laten weten dat je jezelf er boven verheven voelt?

    Wat betreft topsport, misschien niet. Maar wel alles met profsport, omdat je daarbij ook sponsors moet zien te vinden. Gezien de geschiedenis van de ploeg, zou ik bij een zoektocht naar sponsors meer vertrouwen hebben in een duidelijke Nederlandse identiteit, dan in een vage internationale.

    Hebben nog nooit een puur internationaal gerichte hoofdsponsor gehad. Visma kwam aan boord om n.a.v. een grote overname naamsbekendheid in Nederland te verwerven en dat verschrikkelijke Belkin zat voor een dubbeltje op de eerste rang (betaalde Rabobank destijds niet nog steeds door of zoiets?) en kwam zelfs die beperkte verplichting niet na.
    13-06-2024 10:46
    @Oblomov,
    Nee het is inderdaad niet te begrijpen. En daarvoor hoef je je echt niet boven iemand verheven te voelen.

    Een limburger heeft meer overeenkomsten met iemand over de grens in duitsland of belgie dan met iemand uit noordholland of friesland. Alleen paspoort stelt dat ze allemaal wel Nederlander zijn.
    13-06-2024 11:27
    Precies waarom zou ik minder genieten van Pogacar dan van van der Poel? Minder van Roglic dan van Van Aert minder van Vingegaard dan van Evenepoel? Enz, enz. Het gaat toch om mooie topsport? En laten we wel wezen, nationaliteit bestaat nog maar zo kort als je naar het aardse menselijk leven kijkt. Imagine there's no countries It isn't hard to do Nothing to kill or die for And no religion, too……… Nuf said.
    13-06-2024 13:50
    @Whyze Katje,
    Voor mij wordt sport kijken velen malen leuker als ik een favoriet heb. Dat heeft volgens mij voor een groot deel heeft te maken met dat ik dan met iemand mee kan leven en het veel spannender wordt om te volgen. Als je voor iedereen blij bent, dan maakt het niet uit wie er wint en is er dus ook weinig spanning. Het gevolg is daardoor ook dat ik meer geniet als mijn favoriet wint dan als de concurrent van mijn favoriet wint.

    Ik ben zeker niet uitgesproken nationalistisch. Dus mijn favoriet hoeft niet per definitie een Nederlander te zijn. Maar als het bijvoorbeeld straks gaat om het EK dan ligt het voor mij toch voor de hand om Nederland als favoriet te nemen.

    Daarbij zijn mensen nu eenmaal kuddedieren. Daarbij hoort dat je graag deel uit wilt maken van een groep. Als het dan om sport gaat is het niet vreemd dat er wordt gesupporterd voor sporters die bij jou "kudde" horen. En voor veel supporters is die kudde je eigen land.
    13-06-2024 18:00
    Ik zou nou niet zo snel iemand quoten en daarmee volledig in het gelijk stellen, die het ook een goed idee vond zijn vrouws (totaal gebrek aan) zangkunst aan de hele wereld te laten horen. En iemand die zowel wereldvrede als anarchie promootte.
    Je kunt van de wereld 1 land maken, maar elke vorm van religie -en daar vallen wetenschap, politiek, cultuur en elke vorm van leiderschap ook onder- zal blijven bestaan. Je kunt van de wereld 1 land maken, ik zal het nog de meeste keren niet met jou eens zijn en jij ook niet met mij. Ben je je er trouwens bewust van dat elke vorm van naastenliefde en empathie wordt, of werd, meegegeven aan elke volgende generatie vanuit de klassieke religie(s) die je verwerpt als kwaad en dat elke vorm van haat, oorlog en verwoesting wordt meegegeven aan elke volgende generatie vanuit anarchie, wetenschap en politiek, de moderne religies die je meer verheerlijkt alszijnde goed?
    13-06-2024 19:01
    @mocca
    Ten eerste wonen de meeste mensen niet bij een grens, dus je komt aanzetten met een uitzonderingsgeval.

    Daarnaast waag ik het ook nog eens te betwijfelen. Voorbeelden genoeg van grensgemeentes waar ze helemaal niet veel met elkaar gemeen blijken te hebben als er een significante groep aan de andere kant van de grens gaat wonen. Laatst nog die Belgen in Putte die wel aan deze kant van de grens komen wonen, maar hun hele sociale leven aan de andere kant van de grens houden. Nationale identiteit is gewoon een realiteit (en sluit een regionale identiteit verder ook helemaal niet uit, maar dat terzijde).
13-06-2024 07:28
Erg jammer dat de broers vertrekken bij VLAB. Ze hebben dit seizoen echt een stap voorwaarts gezet. Ik vraag me wel af of ze al goed genoeg zijn voor het (gedeeld) kopmanschap in het voorjaarswerk. De term superploeg lijkt me overigens nogal overdreven. De vastgelegde renners zijn allemaal goede, talentvolle coureurs, maar hebben nog nauwelijks iets gewonnen en moeten zich wat dat betreft nog bewijzen.
    13-06-2024 09:28
    Dat aantrekken van jeugd om door te groeien was jarenlang ook hun werkwijze in de Formule 1 met jongens als Vettel, Verstappen en Albon. De laatste jaren zijn ze hier helaas een beetje van afgestapt. Ik hoop echter dat ze dit in het wielrennen wel gaan doen. Met UAE hebben we al een ploeg die er gewoon miljoenen tegenaan smijt en ik vind 1 zo'n 'Manchester City-ploeg' eigenlijk wel genoeg.
    13-06-2024 16:26
    Ja, want bij UAE rijdt er momenteel geen goede jeugd, die zetten voornamelijk in op oude gloriën...
13-06-2024 07:02
Wordt hoog tijd dat ze bij Visma hun Nederlandse licentie inleveren, wat een schande.

Structureel geen kansen geven aan Nederlanse talenten (of uberhaupt hun talenten) komt nu als een boemerang terug. Deze ploeg draagt he-le-maal niks bij aan de ontwikkeling van het Nederlandse wielrennen.

Die frame in het artikel dat het voornamelijk om geld draait is ook wel vrij doorzichtig. Onzin natuurlijk.
    13-06-2024 07:07
    Investeringen in breedtesport bij schoolklassen, verschillende talenten bij het Devo team, laatbloeiers in andere disciplines een kans geven én daarbovenop ook veelbelovende (@redactie dus niet veel belovend zoals in het artikel) renners een nieuw contract bieden met vast ook nieuwe toezeggingen. En het grootste jonge talent is zelfs een speerpunt van de ploeg!
    13-06-2024 07:08
    Oftewel; je overdrijft weer eens heerlijk, Maatje.
    13-06-2024 07:15
    Het beloftenteam wordt met het jaar steeds minder Nederlands. Voor volgend jaar ook alweer 3 buitenlandse renners aangetrokken die helemaal niet beter zijn dan wat er in Nederland rond rijdt.

    Dan heb je nog de juniorenploeg. DJR is al jaren een van de meest vooraanstaande clubteams van het land. Maar je ziet nu al direct dat ook die ploeg voor praktisch de helft is volgegooid met buitenlandse renners. Een Nederlands clubteam nota bene, waar gaat het heen?

    Tot slot nog CyclingClassNL. Waar jonge kinderen die van wielrennen houden naar toe gaan, onderworpen worden aan een hard regime waarin alles draait om cijfertjes en wattages , en zo alle passie voor voor de sport verliezen. Ik ken er alleen persoonlijk al een paar die volledig gedesillusioneerd hun fiets aan de wilgen hebben gehangen.

    Doet me altijd een beetje denken aan dit filmpje: https://m.youtube.com/watch?v=-xWuon9Dlbo&pp=ygUUdmFuIGdhYWwgdmFuIGhhbmVnZW0%3D
    Keihard resultaatgericht vs. Empatisch en mensgericht.
    13-06-2024 07:34
    Niet getreurd, met de PVV als grootste is de kans op het uitkomen van al je dromen groter dan ooit
    13-06-2024 07:39
    "Willen we meer of minder buitenlandse renners bij Visma?"

    MINDER! MINDER!

    "Dan gaan we dat regelen!"
    13-06-2024 08:27
    De te verwachten feitenvrije reactie van Magarin. En natuurlijk ging het niet om geld, want Magarin zat zelf aan tafel en weet dat zeker. Want ja, dat zou natuurlijk wel eens een feit kunnen zijn dat niet in zijn anti VLab straatje past.
    13-06-2024 09:24
    Hallo Mick en Tim, we hebben hier een aanbieding voor jullie.

    Mick en Tim, nee we tekenen niet we gaan Bora, want daar hebben we meer vrijheid (lees salaris).

    MaGarin, Het is een schande dat VL ze niet behoudt
    13-06-2024 09:36
    Ondanks dat Magarin zich weer eens wat 'onhandig' uit vind ik het ook jammer dat ploegen uit een bepaald land hun identiteit een beetje verliezen wanneer er zo weinig renners uit het land van herkomst in de ploeg zitten. Ik vond ploegen als Rabobank, Telekom of Euskaltel veel meer hun eigen identiteit hebben dan teams als UAE, Bahrain of VLab.
    13-06-2024 10:21
    @Bendy die reactie snap ik volkomen al sta ik er zelf iets anders in. Had ook graag een bijna nationale NL ploeg gezien, maar dan had je ook andere sponsors moeten hebben. Iets wat in het hedendaagse wielrennen ook (bijna) niet mogelijk is. Vlab blijft nog wel steeds veruit de meest NL ploeg door hun investeringen in de volle breedte van het NL wielrennen.
    13-06-2024 10:31
    Dat de tweeling erg gewild is lijkt me juist een bewijs dat Visma het Nederlandse wielrennen helpt te ontwikkelen. Verder schandalig om ze hun keuzevrijheid te willen ontnemen. Wel knap van Magarin hoe hij zichzelf wat dat betreft toch steeds weet te overtreffen.
    13-06-2024 11:09
    Toen ik vroeger opgroeide in een slaperige buitenwijk van Doetinchem hadden we een boze buurman. Belandde en bal in zijn tuin, was de krant te laat, stond een auto verkeerd geparkeerd, schreeuwden de kinderen, meneer was altijd boos. Hij is uiteindelijk niet heel oud geworden. Mijn vader vond het wel zo netjes de begrafenis te bezoeken. Daar bleek het opvallend stil.
    13-06-2024 18:56
    Als jij dan hier al je troll accounts ook in gaat leveren, dan noemen we dat een win-win ok?
13-06-2024 07:43
Zoals een beroemd Nederlands zanger al eens treffend zong:

Daaaaaaar gaaaaan ze..

Mij boeit het geen ene moer welk paspoort waar tenzij een ploeg echt een nationaal/regionale identiteit heeft of nastreeft. Dit Visma heeft dat al jaaaaaaaren niet meer en is gewoon internationaal. Leef er mee.

Deze transfer kan trouwens niet anders dan een opmaat zijn, er komt een wereldtopper daar en denk maar aan van Aert en/of Pidcock.
    13-06-2024 08:45
    Je refereert volgens mij naar een chanson van het Belgische Clouseau. Frontman Koen Wauters is toch echt geen Nederlandse zanger.
    13-06-2024 09:03
    Ik gok, in eerste instantie, Pidcock. Hij heeft met zijn interview eerder deze week al een eerste stap gezet naar de uitgang bij INEOS.
    13-06-2024 10:29
    Pidcock, Lazkano, Pithie, Narvaez, Matinez Lenny, en nog wat anderen zijn allen vrij.... En als we de geruchtenmolen mogen geloven tekenen ze allen bij Bora. Of mogen we al Red Bull zeggen ? (In werkelijkheid verwacht ik overigens dat ze echt niet allemaal bij Red Bull-Bora zullen tekenen.)

    Ik vindt het wel mooi dat Red Bull de strijd aangaat met de drie andere rijkste ploegen, UAE, Lidl-Trek en Ineos, maar garanties heb je nog steeds allerminst... Alhoewel ik wel zie dat wanneer ze bij Red Bull ergens voor gaan, dat ze meestal ook hun doelstellingen behalen... In het voetbal zijn ze sponsor van meerder clubs in meerdere landen, en lukt het ze om van subtoppers clubs te maken die voor de titels meestrijden...

    On-Topic .. > Het is een verlies voor Visma dat beide broertjes vertrekken, want renners die op zulke jonge leeftijd al zowel top twintig in zowel Roubaix als de Waalse Pijl kunnen finishen, tsja die zijn dun gezaaid. De nationaliteit kwestie dat kan me nu werkelijk helemaal niks bommen eerlijk gezegd... Als klein kind was dat iets waar ik nog nog wel naar keek, maar als dat de insteek is waarmee ik naar bepaalde sporten moet gaan kijken, dan kan ik de tv maar beter uitlaten denk ik.

    Net als in sommige andere sporten kan ik het slechts aanmoedigen dat jonge Nederlanders of Vlamingen hun heil ergens anders zoeken. Het maakt je als mens completer en rijker door ook je ervaringen in het buitenland op te doen, en het helpt je daarnaast om in te zien hoe betrekkelijk klein (En soms ook bekrompen) alles bij ons is.... Uiteraard doen we duizenden zaken enorm goed hier in de lage landen, maar we zijn af en toe ook wel eens behoorlijke betweters en koppig....

    Een verblijf in het buitenland helpt dit allemaal enorm te relativeren... Dus in dat daglicht gezien zie ik de overstap van beide broertjes als een verrijking van hun loopbaan en leven.
    13-06-2024 10:39
    @barry Het boeit Roman geen ene moer welk paspoort Koen Wauters heeft ;)
    13-06-2024 11:45
    is dit niet gewoon een opmaat naar de aankondiging van een transfer van Kooij? Ze visten toch naast het net met Jakobsen? Met een Van Dijke & Van Poppel treintje en een flink salaris lijkt me dat Olav wel over te halen.
13-06-2024 07:44
Met de kleppers voor zich? Van Baarle, Van Aert en Laporte, Van Baarle, Kelderman, Kruijswijk hebben met hun riante salaris dit jaar niet veel laten zien door blessures.
Het is zoals het altijd al was met deze ploeg, ze kruipen blindelings in het hol van de kopmannen en de knechten fietsen er maar een beetje bij. Nu ook weer, laten ze twee Nederlandse talenten zomaar vertrekken.
Aan de andere kant maakt het grote geld deze sport ook tot een gedrocht.Net als de voetbal.
De koersen worden steeds saaier, de vlucht van de dag, de controle van het peloton, groepje meestal ingelopen en de kopman strekt zijn benen en wint. Niet om aan te zien. Je moet het dan van een enkeling hebben zoals Alaphilippe, wil er nog wat spanning in zitten.
    13-06-2024 09:49
    Ik weet niet of je het een beetje hebt gevolgd. Maar al deze renners zijn of ziek geweest, of zwaar gevallen 9of beide).
    En dat kan weleens gebeuren.
    En Kruiswijk is tegenwoordig meer een knecht, en daar doet hij zijn werk gewoon goed.
    Laporte, 3 keer top 10 in het voorjaar, en 1 keer 25ste, nadat hij lekke band had op slecht mogelijk moment in roubaix.
    Van Aert, die gewoon erg goed reed voor zijn val.
    Kelderman, goed gereden als knecht, maar ook helaas breuken. En nu weer, hij valt, maar niet door zijn doedoen, en dan nog zo kort eindigen.
    van Baarle, die sukkelt gewoon met zijn gezondheid dit jaar, kan ook wel eens gebeuren.

    Dus wat moeten deze renners nog meer doen dan?
    13-06-2024 10:57
    Binnen Visma hebben de afgelopen seizoenen juist renners kunnen profiteren van het sterke blok en dus alle kansen gehad. Als je als kopman meer eigen kansen wil hebben, zal je moeten verkassen. En dat is het goed recht van beiden.

    Je hebt nu al een kern met Laporte, Van Baarle, Van Aert en Jorgenson (die was ijzersterk in Vlaanderen en wint Dwars door Vlaanderen). Dan is de keuze misschien niet eens zo heel gek. Ik zie ook in een Olav Kooij iemand die in het voorjaar kan gan scoren.
    Ja de ploegen zijn dan nu eenmaal niet groter.

    Maar juist door het sterke blok hebben renners afgelopen jaren ook kunnen profiteren en mooie koersen kunnen winnen.

    Christophe Laporte wint gewoon Gent Wevelgem en Dwars door Vlaanderen.

    Jorgenson wint dwars door Vlaanderen

    Van Baarle wint de omloop

    Tratnik wint de omloop

    Benoot wint Kuurne.

    Een Kooij wordt vorig jaar tweede in een loodzware Brugge de Panne achter Philipsen.

    De Van Dijke broertjes zijn leuke renners en beiden talentvol, maar gewoon nog niet van het niveau van bovenstaand rijtje.
13-06-2024 08:07
Ik begrijp dat dit voor V-LaB fans ontgoochelend is, maar om het positief te bekijken: mooi, nu krijgen ze de kans om zich in de topklassiekers te meten met Van Aert en Kooij. Als neutrale wielerfan lijkt het me dus enkel maar een positieve zaak.
    13-06-2024 08:27
    Inderdaad, hoe beter de Nederlandse toppers verdeeld zitten hoe meer kans dat ze voor zichzelf mogen rijden.
    Toch beter dat ze voor eigen rekening mogen rijden dan knechten voor een buitenlandse topper.
    13-06-2024 09:38
    Voor Nederlandse wielerfans is dit inderdaad alleen maar mooi. Is de garantie dat deze gasten de komende jaren in Parijs Roubaix voor eigen kansen kunnen rijden.

    Hooguit is het, vanuit dat perspectief, een tik voor de kansen van Kooij. Die raakt nu twee gasten kwijt die perfect met hem hadden kunnen meegroeien als leadouts.
    13-06-2024 10:56
    Precies, de enige bedenking die ik heb is dat er weer een team bij is dat gigantisch met geld kan strooien en dat de ontwikkeling die er al is nog vergroot wordt een kleine top met rijke teams ontstaat en daaronder een grote groep met kleinere teams met een klein budget, die alleen de kruimels krijgen.
    13-06-2024 19:03
    Na dit seizoen hadden ze ook bij Visma-lab een ticket voor de klassiekers lijkt mij. Lees het gaat dus om geld
    13-06-2024 19:25
    Zouden gewoon weer op 150 kilometer van Roubaix kopwerk hebben moeten doen in dienst van Van Aert.

    Geloof er niets van dat Denk een megabedrag op tafel heeft gezet. Dat zou nog enigszins geloofwaardig zijn als het om Kooij ging, maar niet bij jongens die gezamelijk goed zijn voor twee profoverwinningen. Alles wijst er op dat dit puur een sportieve keuze is.
13-06-2024 10:05
Bij Visma gaan in het voorjaar alle ballen op Wout van Aert, dus dan jaag je talentvolle subtoppers die denken mee te kunnen doen voor de prijzen weg. Ik begrijp volledig dat Visma de gebroeders van Dijke lager inschat dan van Aert, Benoot, Jorgenson, Laporte en van Baarle en het vertrek van de broertjes is in die situatie het beste voor iedereen.
    13-06-2024 10:55
    @Panache wat een onzin dat alle ballen op Van Aert gaan in het voorjaar. Volgens mij krijgen bij VLaB heel veel renners de kans om klassiekers te winnen. Er is geen ploeg met zoveel verschillende klassieker winnaars als VLaB in de afgelopen 2 jaar.
    13-06-2024 11:42
    Ondanks die zeges ben je voor het voorjaar toch afhankelijk van van Aert. Of van Aert je de zege gunt, of dat van Aert vanwege planning een bepaalde wedstrijd niet deelneemt. Als sporters zit je dan opgesloten in een systeem en heb je je te schikken. Daarom snap ik volledig dat échte vrijheid in de klassiekers een valide argument voor de broertjes is om over te stappen.
13-06-2024 08:56
Hoe krijg ik die vervelende KIA van mijn scherm
13-06-2024 09:28
zeker jammer dat ze gaan, zat potentie in, maar absolute wereldtop? Dat zie ik de broers niet worden. Ik denk dat ze bij Bora tegen hetzelfde probleem gaan aanlopen, zoals hier ook al gesuggereerd Bora (en dan met name Redbull) gaat echt nog een absolute topper willen halen en dan is de eerste die opkomt Pidcock en dan is het weer hetzelfde liedje, knechten voor de kopman.
Visma Lab kan hier weinig aandoen, het is niet dat ze hun laten lopen, ze willen hun behouden maar ze kiezen ergens anders voor. Ik hoop wel dat ze inderdaad een goede Nederlander er voor terug kunnen halen, voor alle ellende wsa ik zeer gecharmeerd van eekhoff, ik zou hem graag bij Visma Lab zien.
    13-06-2024 19:13
    Deze jongens gaan echt niet meer puur knechten of idioot vroeg in de wedstrijd kopwerk doen. Zullen vanaf nu een voorjaar gaan rijden dat er op gericht is te pieken tijdens Parijs Roubaix. Die geest is gewoon uit de fles.

    Zullen op andere momenten in het seizoen of in wedstrijden die ze minder goed liggen ongetwijfeld bereid zijn voor een ander te rijden, maar dat is zelfs Van der Poel.
13-06-2024 10:10
Jammer dat ze gaan, niet in de laatste plaats omdat het een oer-Hollands duo was en ik ook graag overwegend rood-wit-blauw (of zwart-rood-geel, mij min of meer om het even) zie bij de ploeg waar ik me toch een soort fan van waan.

Financieel gewin is altijd een keuze die te billijken valt, maar ik twijfel wel of zij er inderdaad sportief op vooruit gaan. Meer vrijheid, dat is maar zeer de vraag. Ook de Van Dijkes gaan de grootste koersen hoogstwaarschijnlijk niet beslissen en het zou mij niet verbazen als er alsnog een grote klepper komt. Van Aert sluit ik niet uit. Ofwel, ander materiaal, nieuwe context, hoger salaris, maar wellicht gewoon weer als knecht in de race.
    13-06-2024 11:30
    voor elke helper, die als semi-kopman met meer vrijheid plots ook vaker ereplaatsen kan halen, is er natuurlijk steeds een helper die in de schijnwerpers blokkeert en waarbij het dan minder wordt

    maar iedere solide helper moet natuurlijk wel eens een kans grijpen/krijgen om te zien bij welke groep hij hoort, dus niet onlogisch dat ze 't proberen (zeker als je er dan nog beter voor betaald wordt)
13-06-2024 07:24
Toch best jammer dat de talentvolle broers en TVL elkaar niet hebben kunnen vinden. Betrap mezelf hier toch op behoorlijk wat chauvinisme...

Rationeel snap ik de sportieve keuze overigens ook heel goed.
13-06-2024 08:30
Pijnlijk. Ze halen een oud gediende binnen, maar laten eigen talent gaan.
    13-06-2024 10:51
    Ze hebben 24 renners onder contract voor 2025. 12 van hen zijn onder de 25 (18 alsj je onder de 30 kijkt). Dus genoeg talent zou ik zeggen, en wat ervaring is dus ook niet verkeerd.
13-06-2024 08:31
Welkom in de wereld die geld heet. Red Bull zal de hele sport veranderen. Zij nemen geen genoegen met een tweede plaats. Pompen er nog wat meer geld in. Dit is nog maar het begin. UAE was ook al bezig op die manier en Ineos zal ook volgen. Dit is het einde van de leuke volkssport net als voetbal.
    13-06-2024 08:59
    Ok, duidelijk. Ik stop onmiddellijk met wielrennen kijken en verkoop meteen mijn fiets. Ga vanaf nu reageren op Korfbalflits.
    13-06-2024 10:12
    RJV, blijkbaar is wielrennen voor giganten als RedBull een meerwaarde om fors veel geld in te pompen. Wielrennen leeft en groeit in populariteit, dat is dan weer goed nieuws. Mijn glas is halfvol.
13-06-2024 08:36
Begrijpelijke keuze en mooi dat ze de kans gaan krijgen. Dat NL sentiment bij Visma-LAB is net zo irrelevant als bijvoorbeeld bij Ajax, het gaat om de beste sporters. Als dat NL'se sporters zijn is dat mooi meegenomen. Maar dan dient ook het hele sportlandschap in NL daarop ingericht te zijn. In plaats daarvan bieden we liever voetbalhooligans een podium door fans bij uit wedstrijden te faciliteren zodat de politie geen wielerwedstrijden meer kan begeleiden.
    13-06-2024 09:28
    Je slaat de plank mis. In het voetbal ligt de loyaliteit voor 100% bij de clubs. Geen Feyenoordfan die meeverhuisde op het moment dat Steven Berghuis naar Ajax vertrok.in het wielrennen gaat d3 loyaliteit van 99% van de fans uit naar renners en komt die loyaliteit voor een groot deel op basis van nationaliteit tot stand. Geen Van Aert-fan die nog interesse in Visma heeft, als hun favoriet vertrekt.

    Als Nederlandse of (i.i.g. gedeeltelijk) op Nederland gerichte sponsors zo’n grote rol voor je spelen als bij dit team het geval is, moet je rekening houden met nationaliteit en dit soort jongens aan boord zien te houden.
    13-06-2024 09:35
    "Als Nederlandse of (i.i.g. gedeeltelijk) op Nederland gerichte sponsors zo’n grote rol voor je spelen als bij dit team het geval is, moet je rekening houden met nationaliteit en dit soort jongens aan boord zien te houden."

    Dat klopt, maar voor welke prijs? Bij Bora / Red Bull lijken ze diepe zakken te hebben en je wil het salarishuis in de ploeg ook niet al te scheef hebben, vooral voor twee jongens die goed zijn, maar nog alles te bewijzen hebben. En je kunt niet iedereen tevreden houden in de ploeg.
    13-06-2024 10:46
    @Oblomov: Visma is geen Nederlandse sponsor en Lease A Bike richt zich ook op de internationale markt.
    13-06-2024 19:22
    @Shinzawai
    Visma is bij deze ploeg ingestapt n.a.v. hun overname van Raet, toen ze in één klap de grootste speler op de Nederlandse markt voor payrolling en dat soort ellende werden. Was gericht op het verwerven van naamsbekendheid op de Nederlandse markt. Een succesverhaal, aangezien hun naamsbekendheid nu vele malen groter is dan die van Raet ooit geweest is, maar dat terzijde.
13-06-2024 08:46
Lazkano, Pithie en de broers.. dat zijn in een keer wel een paar hele leuke renners in 1 team!

Doet me een beetje denken aan de stap die Lidl-Trek dit jaar zette. Meer van dit soort sterke blokken tegenover Visma en Alpecin; dat kan de klassiekers alleen maar leuker maken.
    13-06-2024 09:19
    Ah, Lazkano, is dat zeker?

    Zouden ze BORA het vermoeden hebben dat dát hem gaat worden dan? Hun man voor het podium in de eendaagsen..
13-06-2024 09:15
Als ze zouden vertrekken bij een echte Nederlandse ploeg zou dat jammer zijn maar dat is het, helaas, al lang niet meer het geval dus dat maakt het vertrek een stuk minder erg. Het belangrijkste is dat de mannen meer kansen krijgen in het voorjaar en mooie resultaten behalen. En natuurlijk mooi dat ze als broers samen blijven in één ploeg. Succes gewenst mannen!
13-06-2024 11:34
Zal dit het einde van de carrière van Bob Jungels betekenen?
    13-06-2024 12:52
    Jungels rijdt bij Bora niet als speerpunt voor de voorjaarsklassiekers, maar is als allround knecht in het rondewerk wel degelijk van belang.
13-06-2024 11:43
Ik ben benieuwd of Kooij meegaat. Bora kan een sprinter gebruiken, heeft geld, en Tim en Mick horen bij zijn sprinttrein. Bovendien lijkt het me een goede situatie voor beiden: met Van Poppel als lead-out en Tim & Mick in de trein heeft Kooij de ideale sprinttrein. En geld heeft Bora ook wel te bieden.
    13-06-2024 11:59
    Kooij had eind vorig jaar verschillende opties, maar heeft bijgetekend bij Visma. Het ligt dus niet voor de hand dat hij nu een tussentijdse transfer gaat maken.
13-06-2024 14:26
Die ploeg gaat met een on feite ongelimiteerd budget heel veel toppers aantrekken dus van dat voor eigen kans rijden gaat weinig terecht komen.

Dat wordt werken voor een ander voor flink meer knaken (Remco? Wout? Tom?). Prima dat je voor het geld kiest, maar wees daar dan gewoon eerlijk over.

Voor eigen kansen rijden doe je als je jonge renner die geen megatalent als Pogacar of vd Poel is bij de categorie Wanty, Lotto, DSM etc. Bij een "superploeg" mag je achteraan aansluiten.
    13-06-2024 18:36
    Alleen is het een op niets gebaseerde aanname dat Red Bull fors met geld strooit of gaat strooien. Doen ze in het voetbal ook niet. Hebben juist veel meer een focus op talent.
13-06-2024 14:33
Zonde voor de ploeg, ik denk dat de van Dijke's zowat het seizoen tot nu toe gekleurd hebben voor de ploeg.
Overal waar ze starten kleurden ze de wedstrijd.
Voor hen een mooie volgende stap, voor de ploeg een aderlating.
13-06-2024 15:23
Het is jammer, want ik denk dat de groei bij de broertjes stopt. Weinig renners die om meer vrijheid weg zijn gegaan staan de jaren er na op het podium van een grote klassieker.
13-06-2024 17:51
Waar V-Lab ooit de best ploeg wordt wordt het nu een midden ploeg.
    13-06-2024 18:08
    Zo gaan die dingen, 10 jaar geleden was Movistar gedurende meerdere seizoenen het best presterende team.
13-06-2024 21:29
Oeff, hiermee sneeuwbalt het laten gaan van Roglic nog eens extra hard terug in het gezicht van Visma.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine