Mick en Tim van Dijke verkiezen transfer naar Red Bull-BORA-hansgrohe boven Visma | Lease a Bike
Mick en Tim van Dijke vertrekken aan het einde van dit jaar bij Visma | Lease a Bike. Het Nederlandse WorldTeam deed wel een aanbod aan de Zeeuwse tweelingbroers, maar dat kon financieel niet opboksen tegen dat van andere formaties. Vanaf volgend seizoen rijden de Van Dijke’s voor Red Bull-BORA-hansgrohe, vertrouwen meerdere bronnen toe aan WielerFlits.
Er was veel interesse voor het wielerduo. Onder meer INEOS Grenadiers en Lidl-Trek waren in de markt voor de Van Dijke’s. Uiteindelijk is de keuze van beide broers gevallen op Red Bull-BORA-hansgrohe, het Duitse team van mede-eigenaar Ralph Denk. Daar komen ze met performance coach Marc Lamberts een oude bekende tegen. De Belg was tot voor dit seizoen jarenlang in dienst bij wat nu Visma | Lease a Bike is. Hij maakte mee de overstap met – ook al een bekende voor de broers – Primož Roglič, die eind 2023 zijn doorlopende contract bij YellowB inleverde.
Mick en Tim van Dijke kiezen voor de Duitse formatie, omdat ze daar meer vrijheid hebben in de voorjaarskern. Tot een paar jaar geleden behoorde BORA-hansgrohe tot de topploegen in de klassiekers, met drievoudig wereldkampioen Peter Sagan als uithangbord. Het afgelopen voorjaar kwamen de Duitsers er echter niet aan te pas. Jordi Meeus en Danny van Poppel sprintten wel naar derde plekken in respectievelijk Gent-Wevelgem en Brugge-De Panne, maar tijdens de grote afspraken gaf BORA-hansgrohe niet thuis. Daar hadden ze de renners dan ook niet voor.
Bij Visma | Lease a Bike maakten de twee broers onderdeel uit van de voorjaarskern. Maar met kleppers als Wout van Aert, Dylan van Baarle en Christophe Laporte voor zich, waren eigen kansen nihil. De snelle Tim van Dijke pakte die in Parijs-Roubaix overigens wel. Hij werd aanvankelijk achtste, maar reed onreglementair over het middenterrein van de wielerbaan. Daardoor werd hij teruggezet naar plek zestien. De paar minuten oudere Mick kende een ijzersterk eerste profjaar (2021-2022), maar kreeg de laatste twee seizoenen veel af te rekenen met pech.
Red Bull geeft vleugels
De laatste twee seizoenen groeide het Duitse team meer en meer uit tot een ploeg voor de grote rondes. Met succes: twee jaar geleden won Jai Hindley de Giro d’Italia. Over een aantal weken moeten hij en Aleksandr Vlasov ervoor zorgen dat kopman Roglič ook de Tour aan het palmares van de ploeg toevoegt. La Grande Boucle is overigens de eerste wedstrijd in het nieuwe shirt, want over twee weken zal de nieuwe hoofdsponsor Red Bull op de shirt verschijnen. Sinds die deal eind januari werd bekrachtigd, toonde het team zich uitermate bedrijvig op de transfermarkt.
Ondanks de kapitaalinjectie van het bedrijf achter het bekende energiedrankje, blijven écht grote investeringen tot nu toe uit. Zo werd Jasper Philipsen door Denk in een eerder stadium te duur bevonden. Met Meeus en ook Sam Welsford zijn er twee snelle mannen aan boord, maar een echte topsprinter ontbreekt nog binnen de selectie. Die lijkt er vooralsnog ook niet te komen. Desondanks heeft Red Bull wel alle mogelijkheden om de ploeg naar hun hand te zetten. Van de huidige 29 renners zitten er vijftien bij die eind dit jaar over een aflopend contract beschikken.
Achter de schermen zijn de Duitsers druk bezig met het opzetten van een nieuwe klassiekerkern. Voorjaarsrevelatie Laurence Pithie bereikte al een akkoord nog voor Groupama-FDJ hem voor zijn sterke klassiekercampagne kon belonen en ook Spaans kampioen Oier Lazkano is volgend jaar in een Red Bull-BORA-hansgrohe-shirt te zien. Zij zullen samen met de broers Van Dijke het speerpunt vormen in de nieuw te bouwen voorjaarskern. Allemaal nieuwe renners bij een nieuwe ploeg, die op nul beginnen. Met andere woorden: alle vier starten ze met gelijke kansen in 2025.

Het podium na het NK U23 2021: Tim in het rood-wit-blauw, zilver voor Mick – foto: Cor Vos
Tratnik en Pellizzari
Goed materiaal, een sterke financiële basis en zekerheid voor de toekomst maken Red Bull-BORA-hansgrohe een gewilde ploeg onder renners. De laatste weken slaagden ze er al in om de aflopende verbintenissen van Hindley en Vlasov te verlengen en naast de reeds genoemde vier renners voor het voorjaar, heeft de Duitse ploeg ook Giro d’Italia-revelatie Giulio Pellizzari en Omloop Het Nieuwsblad-winnaar Jan Tratnik verleid tot een akkoord. Die laatste zal echter voornamelijk met boezemvriend Roglič op pad gaan en zich niet op de klassiekers focussen.
Tegenover al die nieuwe namen, staat ook het vertrek van tenminste twee coureurs. Emanuel Buchmann zoekt andere oorden op, nadat hij sinds de Giro d’Italia in onmin met de ploegleiding leeft. De Duits kampioen hoort bij het meubilair van de ploeg, maar werd tegen zijn wil in zestien dagen voor de start buiten de Giro-selectie gelaten ondanks een maandenlange voorbereiding. Hij geniet de interesse van verschillende topteams. Ook Sergio Higuita is een kind van de rekening. De Colombiaanse puncheur begon in 2022 veel belovend aan zijn Duitse avontuur, maar kon dat de laatste twee seizoenen niet herhalen. Hoe zijn kaarten op tafel liggen, is nu nog onduidelijk.
Je kan ook andersom redeneren; schandalig dat ze weggaan bij het beste Nederlandse team.
Jammer dat ze weggaan, ze maakten een mooie gestage groei door. Wel meer ruimte nu voor onder meer Hagenes, die denk ik meer potentie heeft.
De jongens zien een mooie nieuwe uitdaging met een dito salarisstrookje, dan rest Visma niets anders dan het te accepteren.
Ik had ze zeker hoger in de pikorde verwacht komend jaar.
Baal flink van hun vertrek. Hopelijk over een paar jaar weer terug.
Wat betreft topsport, misschien niet. Maar wel alles met profsport, omdat je daarbij ook sponsors moet zien te vinden. Gezien de geschiedenis van de ploeg, zou ik bij een zoektocht naar sponsors meer vertrouwen hebben in een duidelijke Nederlandse identiteit, dan in een vage internationale.
Hebben nog nooit een puur internationaal gerichte hoofdsponsor gehad. Visma kwam aan boord om n.a.v. een grote overname naamsbekendheid in Nederland te verwerven en dat verschrikkelijke Belkin zat voor een dubbeltje op de eerste rang (betaalde Rabobank destijds niet nog steeds door of zoiets?) en kwam zelfs die beperkte verplichting niet na.
Nee het is inderdaad niet te begrijpen. En daarvoor hoef je je echt niet boven iemand verheven te voelen.
Een limburger heeft meer overeenkomsten met iemand over de grens in duitsland of belgie dan met iemand uit noordholland of friesland. Alleen paspoort stelt dat ze allemaal wel Nederlander zijn.
Voor mij wordt sport kijken velen malen leuker als ik een favoriet heb. Dat heeft volgens mij voor een groot deel heeft te maken met dat ik dan met iemand mee kan leven en het veel spannender wordt om te volgen. Als je voor iedereen blij bent, dan maakt het niet uit wie er wint en is er dus ook weinig spanning. Het gevolg is daardoor ook dat ik meer geniet als mijn favoriet wint dan als de concurrent van mijn favoriet wint.
Ik ben zeker niet uitgesproken nationalistisch. Dus mijn favoriet hoeft niet per definitie een Nederlander te zijn. Maar als het bijvoorbeeld straks gaat om het EK dan ligt het voor mij toch voor de hand om Nederland als favoriet te nemen.
Daarbij zijn mensen nu eenmaal kuddedieren. Daarbij hoort dat je graag deel uit wilt maken van een groep. Als het dan om sport gaat is het niet vreemd dat er wordt gesupporterd voor sporters die bij jou "kudde" horen. En voor veel supporters is die kudde je eigen land.
Je kunt van de wereld 1 land maken, maar elke vorm van religie -en daar vallen wetenschap, politiek, cultuur en elke vorm van leiderschap ook onder- zal blijven bestaan. Je kunt van de wereld 1 land maken, ik zal het nog de meeste keren niet met jou eens zijn en jij ook niet met mij. Ben je je er trouwens bewust van dat elke vorm van naastenliefde en empathie wordt, of werd, meegegeven aan elke volgende generatie vanuit de klassieke religie(s) die je verwerpt als kwaad en dat elke vorm van haat, oorlog en verwoesting wordt meegegeven aan elke volgende generatie vanuit anarchie, wetenschap en politiek, de moderne religies die je meer verheerlijkt alszijnde goed?
Ten eerste wonen de meeste mensen niet bij een grens, dus je komt aanzetten met een uitzonderingsgeval.
Daarnaast waag ik het ook nog eens te betwijfelen. Voorbeelden genoeg van grensgemeentes waar ze helemaal niet veel met elkaar gemeen blijken te hebben als er een significante groep aan de andere kant van de grens gaat wonen. Laatst nog die Belgen in Putte die wel aan deze kant van de grens komen wonen, maar hun hele sociale leven aan de andere kant van de grens houden. Nationale identiteit is gewoon een realiteit (en sluit een regionale identiteit verder ook helemaal niet uit, maar dat terzijde).
Structureel geen kansen geven aan Nederlanse talenten (of uberhaupt hun talenten) komt nu als een boemerang terug. Deze ploeg draagt he-le-maal niks bij aan de ontwikkeling van het Nederlandse wielrennen.
Die frame in het artikel dat het voornamelijk om geld draait is ook wel vrij doorzichtig. Onzin natuurlijk.
Dan heb je nog de juniorenploeg. DJR is al jaren een van de meest vooraanstaande clubteams van het land. Maar je ziet nu al direct dat ook die ploeg voor praktisch de helft is volgegooid met buitenlandse renners. Een Nederlands clubteam nota bene, waar gaat het heen?
Tot slot nog CyclingClassNL. Waar jonge kinderen die van wielrennen houden naar toe gaan, onderworpen worden aan een hard regime waarin alles draait om cijfertjes en wattages , en zo alle passie voor voor de sport verliezen. Ik ken er alleen persoonlijk al een paar die volledig gedesillusioneerd hun fiets aan de wilgen hebben gehangen.
Doet me altijd een beetje denken aan dit filmpje: https://m.youtube.com/watch?v=-xWuon9Dlbo&pp=ygUUdmFuIGdhYWwgdmFuIGhhbmVnZW0%3D
Keihard resultaatgericht vs. Empatisch en mensgericht.
MINDER! MINDER!
"Dan gaan we dat regelen!"
Mick en Tim, nee we tekenen niet we gaan Bora, want daar hebben we meer vrijheid (lees salaris).
MaGarin, Het is een schande dat VL ze niet behoudt
Daaaaaaar gaaaaan ze..
Mij boeit het geen ene moer welk paspoort waar tenzij een ploeg echt een nationaal/regionale identiteit heeft of nastreeft. Dit Visma heeft dat al jaaaaaaaren niet meer en is gewoon internationaal. Leef er mee.
Deze transfer kan trouwens niet anders dan een opmaat zijn, er komt een wereldtopper daar en denk maar aan van Aert en/of Pidcock.
Ik vindt het wel mooi dat Red Bull de strijd aangaat met de drie andere rijkste ploegen, UAE, Lidl-Trek en Ineos, maar garanties heb je nog steeds allerminst... Alhoewel ik wel zie dat wanneer ze bij Red Bull ergens voor gaan, dat ze meestal ook hun doelstellingen behalen... In het voetbal zijn ze sponsor van meerder clubs in meerdere landen, en lukt het ze om van subtoppers clubs te maken die voor de titels meestrijden...
On-Topic .. > Het is een verlies voor Visma dat beide broertjes vertrekken, want renners die op zulke jonge leeftijd al zowel top twintig in zowel Roubaix als de Waalse Pijl kunnen finishen, tsja die zijn dun gezaaid. De nationaliteit kwestie dat kan me nu werkelijk helemaal niks bommen eerlijk gezegd... Als klein kind was dat iets waar ik nog nog wel naar keek, maar als dat de insteek is waarmee ik naar bepaalde sporten moet gaan kijken, dan kan ik de tv maar beter uitlaten denk ik.
Net als in sommige andere sporten kan ik het slechts aanmoedigen dat jonge Nederlanders of Vlamingen hun heil ergens anders zoeken. Het maakt je als mens completer en rijker door ook je ervaringen in het buitenland op te doen, en het helpt je daarnaast om in te zien hoe betrekkelijk klein (En soms ook bekrompen) alles bij ons is.... Uiteraard doen we duizenden zaken enorm goed hier in de lage landen, maar we zijn af en toe ook wel eens behoorlijke betweters en koppig....
Een verblijf in het buitenland helpt dit allemaal enorm te relativeren... Dus in dat daglicht gezien zie ik de overstap van beide broertjes als een verrijking van hun loopbaan en leven.
Het is zoals het altijd al was met deze ploeg, ze kruipen blindelings in het hol van de kopmannen en de knechten fietsen er maar een beetje bij. Nu ook weer, laten ze twee Nederlandse talenten zomaar vertrekken.
Aan de andere kant maakt het grote geld deze sport ook tot een gedrocht.Net als de voetbal.
De koersen worden steeds saaier, de vlucht van de dag, de controle van het peloton, groepje meestal ingelopen en de kopman strekt zijn benen en wint. Niet om aan te zien. Je moet het dan van een enkeling hebben zoals Alaphilippe, wil er nog wat spanning in zitten.
En dat kan weleens gebeuren.
En Kruiswijk is tegenwoordig meer een knecht, en daar doet hij zijn werk gewoon goed.
Laporte, 3 keer top 10 in het voorjaar, en 1 keer 25ste, nadat hij lekke band had op slecht mogelijk moment in roubaix.
Van Aert, die gewoon erg goed reed voor zijn val.
Kelderman, goed gereden als knecht, maar ook helaas breuken. En nu weer, hij valt, maar niet door zijn doedoen, en dan nog zo kort eindigen.
van Baarle, die sukkelt gewoon met zijn gezondheid dit jaar, kan ook wel eens gebeuren.
Dus wat moeten deze renners nog meer doen dan?
Je hebt nu al een kern met Laporte, Van Baarle, Van Aert en Jorgenson (die was ijzersterk in Vlaanderen en wint Dwars door Vlaanderen). Dan is de keuze misschien niet eens zo heel gek. Ik zie ook in een Olav Kooij iemand die in het voorjaar kan gan scoren.
Ja de ploegen zijn dan nu eenmaal niet groter.
Maar juist door het sterke blok hebben renners afgelopen jaren ook kunnen profiteren en mooie koersen kunnen winnen.
Christophe Laporte wint gewoon Gent Wevelgem en Dwars door Vlaanderen.
Jorgenson wint dwars door Vlaanderen
Van Baarle wint de omloop
Tratnik wint de omloop
Benoot wint Kuurne.
Een Kooij wordt vorig jaar tweede in een loodzware Brugge de Panne achter Philipsen.
De Van Dijke broertjes zijn leuke renners en beiden talentvol, maar gewoon nog niet van het niveau van bovenstaand rijtje.
Toch beter dat ze voor eigen rekening mogen rijden dan knechten voor een buitenlandse topper.
Hooguit is het, vanuit dat perspectief, een tik voor de kansen van Kooij. Die raakt nu twee gasten kwijt die perfect met hem hadden kunnen meegroeien als leadouts.
Geloof er niets van dat Denk een megabedrag op tafel heeft gezet. Dat zou nog enigszins geloofwaardig zijn als het om Kooij ging, maar niet bij jongens die gezamelijk goed zijn voor twee profoverwinningen. Alles wijst er op dat dit puur een sportieve keuze is.
Visma Lab kan hier weinig aandoen, het is niet dat ze hun laten lopen, ze willen hun behouden maar ze kiezen ergens anders voor. Ik hoop wel dat ze inderdaad een goede Nederlander er voor terug kunnen halen, voor alle ellende wsa ik zeer gecharmeerd van eekhoff, ik zou hem graag bij Visma Lab zien.
Zullen op andere momenten in het seizoen of in wedstrijden die ze minder goed liggen ongetwijfeld bereid zijn voor een ander te rijden, maar dat is zelfs Van der Poel.
Financieel gewin is altijd een keuze die te billijken valt, maar ik twijfel wel of zij er inderdaad sportief op vooruit gaan. Meer vrijheid, dat is maar zeer de vraag. Ook de Van Dijkes gaan de grootste koersen hoogstwaarschijnlijk niet beslissen en het zou mij niet verbazen als er alsnog een grote klepper komt. Van Aert sluit ik niet uit. Ofwel, ander materiaal, nieuwe context, hoger salaris, maar wellicht gewoon weer als knecht in de race.
maar iedere solide helper moet natuurlijk wel eens een kans grijpen/krijgen om te zien bij welke groep hij hoort, dus niet onlogisch dat ze 't proberen (zeker als je er dan nog beter voor betaald wordt)
Rationeel snap ik de sportieve keuze overigens ook heel goed.
Als Nederlandse of (i.i.g. gedeeltelijk) op Nederland gerichte sponsors zo’n grote rol voor je spelen als bij dit team het geval is, moet je rekening houden met nationaliteit en dit soort jongens aan boord zien te houden.
Dat klopt, maar voor welke prijs? Bij Bora / Red Bull lijken ze diepe zakken te hebben en je wil het salarishuis in de ploeg ook niet al te scheef hebben, vooral voor twee jongens die goed zijn, maar nog alles te bewijzen hebben. En je kunt niet iedereen tevreden houden in de ploeg.
Visma is bij deze ploeg ingestapt n.a.v. hun overname van Raet, toen ze in één klap de grootste speler op de Nederlandse markt voor payrolling en dat soort ellende werden. Was gericht op het verwerven van naamsbekendheid op de Nederlandse markt. Een succesverhaal, aangezien hun naamsbekendheid nu vele malen groter is dan die van Raet ooit geweest is, maar dat terzijde.
Doet me een beetje denken aan de stap die Lidl-Trek dit jaar zette. Meer van dit soort sterke blokken tegenover Visma en Alpecin; dat kan de klassiekers alleen maar leuker maken.
Zouden ze BORA het vermoeden hebben dat dát hem gaat worden dan? Hun man voor het podium in de eendaagsen..
Dat wordt werken voor een ander voor flink meer knaken (Remco? Wout? Tom?). Prima dat je voor het geld kiest, maar wees daar dan gewoon eerlijk over.
Voor eigen kansen rijden doe je als je jonge renner die geen megatalent als Pogacar of vd Poel is bij de categorie Wanty, Lotto, DSM etc. Bij een "superploeg" mag je achteraan aansluiten.
Overal waar ze starten kleurden ze de wedstrijd.
Voor hen een mooie volgende stap, voor de ploeg een aderlating.