Michael Mørkøv beklaagt zich over motoren in De Panne

dinsdag 29 maart 2016 om 18:30
Michael Mørkøv beklaagt zich over motoren in De Panne

foto: Nick Doup/WielerFlits

Michael Mørkøv is niet te spreken over het rijgedrag van de motoren in de Driedaagse De Panne-Koksijde. De Deen van Katusha kwam driemaal bijna ten val door toedoen van een motard.

“Ik had zeker verwacht dat de motoren wat voorzichtiger zouden zijn in De Panne vandaag”, twittert Mørkøv. “Maar ik werd drie keer bijna aangereden vanwege stomme bewegingen.” De Deen sluit zijn tweet af met #UCI en twee vraagtekens.

Ook Jeremy Roy (FDJ) is het gedrag van de motoren opgevallen. Hij twittert een foto waarbij een motard een gevaarlijk manoeuvre maakt.

Na de dood van Antoine Demoitié, die een ongeluk had met een motor, is in het peloton een discussie losgebarsten over de rol van deze voertuigen. Een aantal renners kwam met het idee om een maximumsnelheid in te voeren.

Dit artikel delen:

17 Reacties

Mooie_Mario 29 maart 2016 om 18:40

Het zit hem kennelijk wel erg hoog, anders had hij zijn Engels nog wel een keer nagelezen.

Scibby 29 maart 2016 om 18:53

Dat lijkt me ook als de vorige slachtoffer nog niet eens begraven is. Je mag dan toch verwachten dat motoren iets voorzichtiger zijn.

betonmolen 29 maart 2016 om 19:14

dit is precies de situatie die ik bedoel bij de onderste foto’s onder het kopje :” Kristoff wint in de panne”

123poetertjes 29 maart 2016 om 19:16

Nadat ik Mørkøvs combinatie van rare woorden heb ontcijferd moet ik toch stellen dat het best wel zorgelijk is. Waarschijnlijk gebeurt dit elke grote wedstrijd wel een paar keer en al jarenlang, maar wordt het nu pas echt aan het licht gebracht. Dan wordt het ook steeds lastiger om gedragscodes in te voeren: ze zijn simpelweg niet anders gewend.

EddieFiets 29 maart 2016 om 20:01

Stonden op de spiegelgladde Haaghoek en de geloste De Buyst werd door een auto van de organisatie met een rotvaart voorbij gesneld. Ze zullen het niet leren, want koste wat het kost moeten ze met die auto naar voren.

TomVD 29 maart 2016 om 20:18

@ betonmolen: Ik begrijp dat mensen dit moeilijk begrijpen maar voor die motards is het ook niet gemakkelijk. Bij het ongeluk van Stig Broeckx riepen er veel mensen ‘hoe is het nu mogelijk dat die motard rechts gaat inhalen’ (peloton reed toen ook aan de linkerkant). Nu haalt deze motard in zoals de wegcode het voorschrijft en zegt men het omgekeerde. Versta me niet verkeerd, ik vind in deze ook dat hij beter langs rechts had ingehaald maar uiteindelijk moeten die mensen ook hun werk kunnen doen en wat ze ook doen elk manoeuvre kan bekritiseerd worden.

Bertvd 29 maart 2016 om 21:01

@tomVD: als jij in het verkeer een tegenligger tegenkomt. En aan jouw kant staat een auto geparkeerd, dan wacht je toch ook? Dat had deze motard ook kunnen doen. Nee, in veel gevallen jagen ze er met een rotgang langs

Kingstown 29 maart 2016 om 21:21

Als ik op mijn fietsje een uurtje of wat ga fietsen, dan word ik ook bijna 3 keer aangereden.

Men heeft blijkbaar utopische verwachtingen over veiligheid en denkt dat elk risico uit te bannen is en dat er niemand fouten maakt. Zo werkt het dus niet.

Laat men eerst naar zichzelf kijken en hoeveel ongelukken er veroorzaakt worden door renners zelf. Dat is een veelvoud dan dat wat motords/auto’s e.d. veroorzaken. Een betere wereld begint bij jezelf. En het voorkomt nog meer ongelukken dan degene waar nu zo makkelijk naar gewezen wordt.

Hakkie2 29 maart 2016 om 21:27

@Kingstown: dan zou ik zelf ook maar wat voorzichtiger worden. Mij is het op mijn wielerfiets nooit overkomen, omdat ik op mijn wielerfiets nog voorzichtiger was omdat men je snelheid verkeerd in schat. Maar voor een renner is het toch net anders: een afgezet parkoers, in principe voor jou.

Al was ik bij de actie van Broeckx er nog van overtuigd dat Broeckx zelf ook niet goed oplette (en dat vind ik nog steeds), het lijkt er toch ook op dat die karavaan motards echt gevaarlijk is geworden. In mijn beleving als ik oude beelden terug kijk waren het er 20 jaar geleden in elk geval ook nog veel minder.

Romāns Vainšteins 29 maart 2016 om 22:09

Mijn inschatting is dat er de aankomende maand als een gek op de motoren gebitched gaat worden vanuit alle hoeken. Ik weet niet of de wielrennerij daarbij zo gebaat is en ik vind het ook niet echt een hele fijne sfeer zo net na een tragisch ongeluk met een veel te jong overleden renner.

En Kingstown + 1 > Ik ben geen gevaarlijke of gestoorde wielrenner maar heb al vaak een kruisje ( blijft een Katholieke sport he :) ) mogen slaan zowel als dat ik wel eens mijn eigen botten heb horen knappen, even vaak mijn eigen als andermans schuld.

Widukind 29 maart 2016 om 23:07

Renners hebben mijns inziens vaak zelf ook schuld aan het gevaarlijke gedrag van motars. Zelf vaak genoeg gezien dat claxonerende volgautos en motoren er gewoon niet langs gelaten worden door renners. Als je als volger snel naar voren moet, om wat voor reden dan ook, geeft dat problemen. Renners mogen af en toe ook een beetje meer meedenken met de organisatie. Ik snap dat je in koers zit, maar even 2 meter naar rechts gaat je echt niet opbreken.

Bartman 29 maart 2016 om 23:33

Wat dacht je van de ploegleidersauto’s ? Een paar weken geleden zag ik er nog een in de sloot bij de ronde van Drenthe onderaan de VAM berg. Niet in het nieuws geweest, maar als ik daar met mijn dochter had gestaan had het zomaar fataal kunnen aflopen. Het is net een rally en de politieagenten en motorverkeersregelaars geven het ultieme voorbeeld.
constateer ik telkens weer.

KnightBiker 29 maart 2016 om 23:48

afgelopen nacht was de finale van de ronde van vlaanderen van 1985 op Canvas, de winnaar werd bij tijd en wijlen gegangmaakt door de motoren. Het zag er toen niet veel anders uit dan nu, met dien verstande dat het toen soms wat langzamer leek te gaan. (het nieuwere materiaal staat de renners nu toe meer op het scherpst van de snede te rijden)

De roep om mer veiligheid is terecht, maar niet omdat het gevaarlijker is dan vroeger, eerder omdat er veel meer middelen (zouden moeten) zijn in deze hoog technologische tijd om risico`s van externe factoren uit te bannen. (en dan nog zullen er renners zijn die zelf onverantwoorde risico`s nemen, maar dan hebben ze het tenminste zelf gedaan)

denistel 30 maart 2016 om 07:01

heb het ook gezien toen was het ook heel chaotisch hoor.

Mark 30 maart 2016 om 08:08

Een idee, kunnen die motards niet vervangen worden door elektrische fietsen, die zijn een stuk lichter en wendbaarder. Lijkt mij iets veiliger.

john 30 maart 2016 om 09:33

Hij zal wel gelijk hebben , maar dat ze eerst eens naar hun eigen kijken of vinden de heren coureurs het normaal dat ze tussen de geparkeerde voertuigen door fietsen (zo als gisteren in Geraardsbergen )

OscarV 30 maart 2016 om 09:49

En een stuk minder snel en krachtig… Plus een man met een grote camera achterop een elektrische fiets?
Lijkt mij totaal niet haalbaar.

Headlines

Materiaalzone

Populair