dinsdag 15 oktober 2019 om 15:00

Merijn Zeeman ziet weinig tijdritkilometers: “Jammer, begrijp het ook niet”

Video Merijn Zeeman was namens Jumbo-Visma aanwezig bij de presentatie van de Tour de France 2020. De sportief manager begrijpt niet waarom er zo weinig tijdritkilometers op het programma staan. “Ik vind het jammer, het is niet gunstig voor onze klassementsrenners. Ik begrijp ook niet waarom deze tendens is ingezet”, zo vertelt Zeeman voor de camera van WielerFlits.

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

RIDE Magazine
57 Reacties
Sorteer op:
15 oktober 2019 15:06
Ik zal het zeggen. tijdrijders nemen namelijk de Tour zo al zeer snel in handen en controleren de wedstrijd dood.
    15 oktober 2019 15:42
    En in plaats daarvan doen nu de hele ploegen van de klimmers dat.
    15 oktober 2019 18:00
    Dit is echt zulke hemeltergende onzin.
    16 oktober 2019 00:20
    Zonder ploegen en individuele tijdrit is een grote ronde zeer beperkt. Maar ze willen een Fransoos in de gele trui... dus.

15 oktober 2019 15:07
Belangrijkste is of er veel km boven de 2000 meter in het parcours zitten. Dan vooral bij aankomsten.
15 oktober 2019 15:27
Jammer voor Jumbo Visma die de focus oa op het tijdrijden hebben maar verschil in parkour per jaar is wel leuk. Bernal is nu wel helemaal een van de topfavorieten.
15 oktober 2019 15:30
Ik vind het zelf heel jammer dat er zo weinig tijdritkilometers inzitten. Een grote ronde hoort wat mij betreft gewonnen te worden door de meest complete renner, en daar hoort tijdrijden bij.

Daarnaast denk ik niet dat de wedstrijd er spannender van wordt. Door een gebrek aan tijdritkilometers wordt het AK weliswaar een secondespel en dat lijkt in theorie misschien spannender, maar het betekent in de praktijk ook dat aanvallen beperkt gaan worden tot poefjes in de laatste kilometer van de springveren. Als deze meer tijd moeten goed maken op de klimmende tijdrijders dan krijg je eerder in de etappe al strijd.
    15 oktober 2019 15:38
    Helemaal mee eens, hoop altijd bij z'n grote ronde dat er een lange vlakke tijdrit is op de voorlaatste dag zodat de pure klimmers al nerveus vroeg aan de aanvallen beginnen om zoveel mogelijk tijd proberen te winnen
    15 oktober 2019 16:15
    +1
15 oktober 2019 15:33
In de kijkcijfers scoren tijdritten altijd bijzonder laag.
    15 oktober 2019 15:56
    Waar, persoonlijk verkies ik een tijdrit boven 80% van de overige etappes, met een lichte voorkeur voor de ploegentijdrit.
    15 oktober 2019 16:46
    De kijkcijfers bestaan dan ook vooral uit mensen die een enkele keer per jaar wielrennen op tv kijkt en dan met name de Tour.
    Onder de echte liefhebbers zal deze discipline een stuk hoger scoren.
    15 oktober 2019 17:50
    @Franco B : zondag is er de Chrono des Nations. Daar ga je toch zitten kijken en duimen en vingers aflikken. Stel je voor 46 km tegen de klok !
    15 oktober 2019 17:56
    Vlakke etappes scoren ook bijzonder laag wat betreft kijkcijfers, maar die zitten er jammer genoeg nog steeds in.
    15 oktober 2019 18:10
    @Guyremgabdel: als het ergens te zien is, zeker.
15 oktober 2019 15:43
Het blijft wel spannend tot en met de laatste klimtijdrit. Daar mag Zeeman ook wel aan gaan denken. Met Roglic erbij gaat 't juist spannend worden voor de ploeg. Dat zie ik niet als nadeel.
15 oktober 2019 15:52
Ik zou de grote 3 de Tour laten rijden waarbij Kruijswijk in dienst kan staan van Roglic die naar voren wordt geschoven als grote kopman. Zo'n onrustige eerste week ligt Roglic goed en hij is explosiever dan Kruijswijk en zekerder dan Dumoulin. Dumoulin is nog een vraagteken en heeft waarschijnlijk wat meer tijd nodig om zijn vorm te vinden in het voorjaar. Met Roglic als blikvanger kan hij zonder druk zelf voor het klassement gaan. Na de eerste week kan Jumbo-Visma altijd nog de plannen wijzigen bij pech. Ik zou tevens Dumoulin wellicht inzetten in de Giro om weer koershardheid op te doen, maar nog zonder klassementsplannen. Roglic zou na de Tour nog de Vuelta kunnen meepakken om zijn trui daar te verdedigen.
Ben benieuwd waar ze uiteindelijk voor kiezen. De renners moeten zelf ook inspraak krijgen natuurlijk.
15 oktober 2019 15:54
Stel je bent schrijver van een misdaadroman. Wanneer ga je verklappen wie de moordenaar is ? In het eerste deel of pas op het einde ? Wel dat hoopt elke organisator van een grote ronde dus ook. Spannend en sekondenspel tot de laatste dag (of hier dus de voorlaatste). Lange tijdritten horen daarin niet meer thuis of het klassement is al quasi onmiddellijk gemaakt. Vroeger ja, maar toen koerste men al vanaf de 1e col. Maar intussen weten we al lang hoe dit kon.
    15 oktober 2019 15:59
    Ik ken anders genoeg goede romans waarbij de moordenaar al in het eerste hoofdstuk bekend is, dus geen goede vergelijking, want bij een GT wil ik dat inderdaad niet.
    15 oktober 2019 17:46
    Velen willen spanning tot de laatste dag. Trouwens als alles er moet inzitten, dus ook lange tijdritten, steek er dan ook een RVV en mini Parijs Roubaix in en ook een Ronde van Lombardije met stukken zoals de muur van Sormano à 27% om nog te zwijgen van de gravelstroken van de SB.
    15 oktober 2019 22:31
    Het was de butler
15 oktober 2019 16:07
Ze moeten korte tijdritten gewoon invoegen als ochtendetappe gevolgd door een korte middagetappe met sprint. Kijkers gegarandeerd
15 oktober 2019 16:11
Ik vind dat een GT uitgebalanceerd moet zijn. Dat is nu m.i. niet het geval in deze TdF zonder tijdrit, die toegesneden is op een bepaald soort renner. Ik wil dat de beste “allrounder” wint en niet de beste klimmer, beste spurter, beste kasseienrijder, beste tijdrijder enz.
Zal me niets verbazen als de Giro uitpakt met 2 tijdritten.
15 oktober 2019 16:14
waarom zo weinig tijdritkilometers? Daarmee vergroten ze de kansen voor de huidige Franse klassementsrenners.
    15 oktober 2019 18:02
    Ja. Want Pinot en Alaphilippe rijden zulke bagger slechte tijdritten. Wat een onzin.
15 oktober 2019 16:24
Volgens mij is vorig jaar al gebleken dat een beperkt aantal tijdritkilometers niet direct betekent dat tijdrijders kansloos zijn. In 2018 was er een ploegentijdrit en 31 kilometer individuele tijdrit en toch waren de eerste vier renners, tijdrijdende klassementsrenners (Thomas, Dumoulin, Froome, Roglic).
    15 oktober 2019 16:53
    exact, en ze stonden al 1-4 voor de tijdrit op de laatste dag.
15 oktober 2019 16:54
Tijdrijden vind ik persoonlijk echt héél saai, dus ik ben er blij mee.
Wielrennen is juist zo leuk omdat er ook een grote factor tactiek in zit. Dat is bij tijdrijden niet te zien.
15 oktober 2019 16:58
Ik vind het ook jammer en ook wel onterecht.

Tijdrijden is juist zo'n mooi onderdeel van het wielrennen, waarin naast de intrinsieke capaciteiten van de renners ook de professionaliteit van de ploeg en de kwaliteit van het materiaal een belangrijke rol spelen.

Ik heb veel waardering voor hetgeen Jumbo-Visma de afgelopen jaren hierin geïnvesteerd heeft. En zoals de interviewer al suggereert, het lijkt vooral een keuze van de organisatie om de Franse kanshebbers in de kaart te spelen. En dat terwijl zo'n ploeg als AG2R met hun onbenullige aanpak en trainingsmethoden uit het jaar 0 gewoon keihard afgestraft zou mogen worden met een tijdrit van >50km.
15 oktober 2019 17:13
Tegen beter in en volledig onrealistisch hoop ik al jaren dat ploegen de TDF boycotten. Slechte onderkomens, slechte afzettingen, (relatief) oninteressante parcoursen, chauvinistisch voortrekken van Franse renners, en nu ook al tijdritkilometers en tijdritten schrappen. Bah! Maar ja, smaken verschillen.

Voor mij zijn tijdritten de allermooiste ritten, voortdurend spannend met al die tijdverschillen die op alle tussenpunten binnenkomen. En het is ook nog relatief eerlijk.
    15 oktober 2019 19:17
    +1
    Ik kijk dan ook graag tijdritten. Er is meer te zien dan bij die zogenaamd spannende bergritten.
15 oktober 2019 18:03
Tijdrijden is een van de meest saaie onderdelen binnen het wielrennen. Ik ben er niet rouwig om. Er is immers een tijdrit voor diegenen die daar behoefte aan hebben.
Afgelopen zomer hebben Pinot en Alaphilippe door hun aanvalslust de Tour spannend gemaakt.
De afwezigheid van Froome (een pion minder in de Ineos trein) heeft daar zeker ook aan bij gedragen.
Tijdrijders met klassements ambities vermijden risico's en rijden graag een strak tempo.
Niet de meest aantrekkelijke tactiek voor het kijkerspubliek.
Ik heb er zin an.
15 oktober 2019 18:03
"ik begrijp het ook niet"

Begint een beetje op Lefevre te lijken zo, het is niet in ons voordeel, dus begrijp ik het niet.
15 oktober 2019 18:05
Ik had het veel leuker gevonden als de klimtijdrit in het begin was en op dag 21 een tijdrit door Parijs was. Gaat nooit gebeuren maar het idee is leuk.
    15 oktober 2019 18:12
    Wie denkt er niet met weemoed terug naar 1989.
    15 oktober 2019 20:20
    Op de slotdag eerst een tijdrit door Parijs. En dan later op de dag een criterium (met de welbekende sprint).
15 oktober 2019 18:16
Minder tijdrijden hoort kennelijk bij de huidige tijd. In de Giro en Vuelta zien we het ook al langer. Deze tendens is dus al een tijdje aan de gang. Net als het bieden van spektakel door meer cols, hogere cols, onverharde wegen, etc. Het is net alsof de organisaties zich meer willen profileren en niet langer in de pas willen lopen van ‘de traditie’ van grote rondes.
15 oktober 2019 18:16
Gokje Tourploeg 2020 van Jumbo-Visma:
Roglic, Dumoulin, Kruijswijk, De Plus, Teunissen, Martin, van Aert, Bennett

Alles op het klassement dus een Tour zonder Groenewegen.
Voor de Giro Kruijswijk als kopman met een paar klimknechten en de Groenewegen met de sprinttrein. Voor de Vuelta kan Roglic de dubbel Tour-Vuelta rijden, met evt. Groenwegen voor een 2e grote ronde.
    15 oktober 2019 18:35
    In een ander topic al gezegd, maar dit lijkt me inderdaad de ideale opstelling.
    15 oktober 2019 21:01
    Denk niet dat ze om Gesink heen kunnen, zoals die rijdt dit najaar, een genot. Ik vind het bijna zonde, als je hem zo met krachten ziet smijten moet ie toch ook nog steeds kort kunnen rijden.
    Dus Gesink ipv Bennett - beter ook op het vlakke en natuurlijk zijn ervaring.
    15 oktober 2019 21:32
    Zou zeker ook Gesink als knecht meenemen in plaats van Bennett. Bennett kun je dan makkelijker als kopman of schaduwkopman meenemen naar een andere ronde.
15 oktober 2019 20:20
Ik zie niet in waarom Fransen geen parcours zouden mogen uittekenen dat in het voordeel is van Franse toppers, het is hun eigen ronde.

Daarnaast vind ik het materiaal net iets te belangrijk worden in het tijdrijden. Zelfs de allerbeste tijdrijder was slechts een subtoppertje toen ze hem op een normale fiets hadden gezet, met goed materiaal verpletterde hij plots terug de tegenstand op het WK. Je kan dat zien als ploegen die professioneler bezig zijn, maar uiteindelijk zijn het wel steeds de rijkere ploegen die de financiële ruimte hebben om met beter materiaal te rijden, in praktijk koop je gewoon een groot stuk van je voorsprong. Een normale voorsprong van anderhalve minuut, die het klimmertje misschien nog net kan dichtrijden, verandert plots in een mokerslag van 3/4 minuten.
    15 oktober 2019 21:34
    Volkomen eens , mooi dat de TdF er voor kiest om dit eens mooi te elimineren.
    15 oktober 2019 23:28
    Het ligt echt niet zozeer aan de fietsen. Rohan Dennis: geval apart en anders moet Lapierre maar een betere fiets maken. BMC is amper 25 jaar bezig dus props on them. Cannondale Slice was ruk, nu gaat EF weer als een trein.

    En de rijkste ploeg koopt anders wel het beste rennersmateriaal. Zie nu Carapaz of eerder de klimmende tijdrijders GT, Kwiat en Moscon in dienst.

    Niet Sky maar sponsor Castelli kwam met de bolletjes op de arm. Castelli sponserde eerste de ploeg van Vaughters. Herinner je de Lotto Speedgel? Massive tijdswinst. Lotto is zeker geen van de rijkste ploegen.
15 oktober 2019 20:26
Waarom niet weer eens zo'n lange ITT met klimmen, zo eentje als in de Giro van 2009? Deze dus: https://www.pezcyclingnews.com/giro09/giro09-preview-stage-12s-incredible-time-trial-2/. Was prachtig!
15 oktober 2019 20:27
Wat een domme uitspraak van hem!
15 oktober 2019 21:30
Ik ben erg voor terugkeer naar minimaal 1 lange tijdrit. Ben voor een traditionele indeling met proloog, relatief korte ploegentijdrit van max 25 kilometer, een lange tijdrit van 40-60 kilometer en eventueel een klimtijdrit. Ik denk dat een lange tijdrit na een week klimmers juist dwingt om in de bergen eerder aan te vallen dan 3 kilometer onder de top van de laatste col. Kortom, de wedstrijd wordt er spannender van in plaats van saaier.
    15 oktober 2019 21:42
    Nee, je beperkt er simpelweg het aantal kanshebbers mee door het buitenspel zetten van de non tijdrijders. De klimmende tijdrijders en hun ploegen zijn degenen die de cols op slot houden tot niet ver van de meet.
15 oktober 2019 21:58
Gek trouwens hoe tijdrijden hier ineens als 'oneerlijk' (want rijkere ploegen hebben beter materiaal etc.) wordt beschouwd.. Ik vind het juist een van de meest eerlijke onderdelen binnen een ronde.
En er is op te trainen he. Alleen is het toevallig 1 Fransman die dit stelselmatig blijft verprutsen. Zelfs een Contador reed best matige tijdritten in het begin van zijn carriere. Zelfs een stoemper als Mollema slaagde erin een aerodynamische houding aan te nemen en keurige tijdritten neer te zetten.
Als non-tijdrijders zichzelf buitenspel zetten, dan komen ze gewoon tekort als ronderenner.
    15 oktober 2019 23:01
    Tenzij ze slim kiezen voor de rondes waar lekker geen tijdrit in zit.

    Even goed hebben die chronolui veel te lang oneerlijk voordeel gehad en is het nu eindelijk eens afgelopen er mee. Net zo plausibel.
    15 oktober 2019 23:10
    @Romans Vainsteins
    De pure klimmers zijn dan diegenen die alleen kunnen winnen door zich 2.970 van de 3.000 kilometer achter hun ploegmaats te verschuilen.
    De winnaar van de Tour, de grootste wedstrijd van allemaal, moet een complete renner zijn. Hij moet zich dus ook kunnen redden als het waait, over de kasseien of als ie alleen komt te zitten in de chaos.
    15 oktober 2019 23:21
    Ik sta daar liberaler in, voor mijn part doen ze aankomend jaar er eentje met 2 50+ chronos op biljarlakens en zonder noemenswaardige bergen er in. Ook een 300+ etappe leuk dan.

    De winnaar van het parcours is de winnaar en dat mag ook een stuk minder compleet renner zijn.
    15 oktober 2019 23:37
    Niet voor de Tour. Dan win je de Vuelta.

    Natuurlijk is door een tijdrit op dag 3 het verdedigend rijden van tijdrijder op de cols dodelijk voor het spektakel. Maar als de klimmer dan echt zo superieur is in de bergen moet die in principe wel 2 minuten kunnen goedmaken over 6 bergetappes.
    Maar 'Quintana' is niet de superieure klimmer van 'Froome'.

Reacties zijn gesloten.