dinsdag 15 oktober 2019 om 15:00
Merijn Zeeman ziet weinig tijdritkilometers: “Jammer, begrijp het ook niet”
Video Merijn Zeeman was namens Jumbo-Visma aanwezig bij de presentatie van de Tour de France 2020. De sportief manager begrijpt niet waarom er zo weinig tijdritkilometers op het programma staan. “Ik vind het jammer, het is niet gunstig voor onze klassementsrenners. Ik begrijp ook niet waarom deze tendens is ingezet”, zo vertelt Zeeman voor de camera van WielerFlits.
Daarnaast denk ik niet dat de wedstrijd er spannender van wordt. Door een gebrek aan tijdritkilometers wordt het AK weliswaar een secondespel en dat lijkt in theorie misschien spannender, maar het betekent in de praktijk ook dat aanvallen beperkt gaan worden tot poefjes in de laatste kilometer van de springveren. Als deze meer tijd moeten goed maken op de klimmende tijdrijders dan krijg je eerder in de etappe al strijd.
Onder de echte liefhebbers zal deze discipline een stuk hoger scoren.
Ben benieuwd waar ze uiteindelijk voor kiezen. De renners moeten zelf ook inspraak krijgen natuurlijk.
Zal me niets verbazen als de Giro uitpakt met 2 tijdritten.
Wielrennen is juist zo leuk omdat er ook een grote factor tactiek in zit. Dat is bij tijdrijden niet te zien.
Tijdrijden is juist zo'n mooi onderdeel van het wielrennen, waarin naast de intrinsieke capaciteiten van de renners ook de professionaliteit van de ploeg en de kwaliteit van het materiaal een belangrijke rol spelen.
Ik heb veel waardering voor hetgeen Jumbo-Visma de afgelopen jaren hierin geïnvesteerd heeft. En zoals de interviewer al suggereert, het lijkt vooral een keuze van de organisatie om de Franse kanshebbers in de kaart te spelen. En dat terwijl zo'n ploeg als AG2R met hun onbenullige aanpak en trainingsmethoden uit het jaar 0 gewoon keihard afgestraft zou mogen worden met een tijdrit van >50km.
Voor mij zijn tijdritten de allermooiste ritten, voortdurend spannend met al die tijdverschillen die op alle tussenpunten binnenkomen. En het is ook nog relatief eerlijk.
Ik kijk dan ook graag tijdritten. Er is meer te zien dan bij die zogenaamd spannende bergritten.
Afgelopen zomer hebben Pinot en Alaphilippe door hun aanvalslust de Tour spannend gemaakt.
De afwezigheid van Froome (een pion minder in de Ineos trein) heeft daar zeker ook aan bij gedragen.
Tijdrijders met klassements ambities vermijden risico's en rijden graag een strak tempo.
Niet de meest aantrekkelijke tactiek voor het kijkerspubliek.
Ik heb er zin an.
Begint een beetje op Lefevre te lijken zo, het is niet in ons voordeel, dus begrijp ik het niet.
Roglic, Dumoulin, Kruijswijk, De Plus, Teunissen, Martin, van Aert, Bennett
Alles op het klassement dus een Tour zonder Groenewegen.
Voor de Giro Kruijswijk als kopman met een paar klimknechten en de Groenewegen met de sprinttrein. Voor de Vuelta kan Roglic de dubbel Tour-Vuelta rijden, met evt. Groenwegen voor een 2e grote ronde.
Dus Gesink ipv Bennett - beter ook op het vlakke en natuurlijk zijn ervaring.
Daarnaast vind ik het materiaal net iets te belangrijk worden in het tijdrijden. Zelfs de allerbeste tijdrijder was slechts een subtoppertje toen ze hem op een normale fiets hadden gezet, met goed materiaal verpletterde hij plots terug de tegenstand op het WK. Je kan dat zien als ploegen die professioneler bezig zijn, maar uiteindelijk zijn het wel steeds de rijkere ploegen die de financiële ruimte hebben om met beter materiaal te rijden, in praktijk koop je gewoon een groot stuk van je voorsprong. Een normale voorsprong van anderhalve minuut, die het klimmertje misschien nog net kan dichtrijden, verandert plots in een mokerslag van 3/4 minuten.
En de rijkste ploeg koopt anders wel het beste rennersmateriaal. Zie nu Carapaz of eerder de klimmende tijdrijders GT, Kwiat en Moscon in dienst.
Niet Sky maar sponsor Castelli kwam met de bolletjes op de arm. Castelli sponserde eerste de ploeg van Vaughters. Herinner je de Lotto Speedgel? Massive tijdswinst. Lotto is zeker geen van de rijkste ploegen.
En er is op te trainen he. Alleen is het toevallig 1 Fransman die dit stelselmatig blijft verprutsen. Zelfs een Contador reed best matige tijdritten in het begin van zijn carriere. Zelfs een stoemper als Mollema slaagde erin een aerodynamische houding aan te nemen en keurige tijdritten neer te zetten.
Als non-tijdrijders zichzelf buitenspel zetten, dan komen ze gewoon tekort als ronderenner.
Even goed hebben die chronolui veel te lang oneerlijk voordeel gehad en is het nu eindelijk eens afgelopen er mee. Net zo plausibel.
De pure klimmers zijn dan diegenen die alleen kunnen winnen door zich 2.970 van de 3.000 kilometer achter hun ploegmaats te verschuilen.
De winnaar van de Tour, de grootste wedstrijd van allemaal, moet een complete renner zijn. Hij moet zich dus ook kunnen redden als het waait, over de kasseien of als ie alleen komt te zitten in de chaos.
De winnaar van het parcours is de winnaar en dat mag ook een stuk minder compleet renner zijn.
Natuurlijk is door een tijdrit op dag 3 het verdedigend rijden van tijdrijder op de cols dodelijk voor het spektakel. Maar als de klimmer dan echt zo superieur is in de bergen moet die in principe wel 2 minuten kunnen goedmaken over 6 bergetappes.
Maar 'Quintana' is niet de superieure klimmer van 'Froome'.