Merijn Zeeman: “Kittel kan nog altijd de topsprinter worden die hij was”

woensdag 19 juni 2019 om 20:30
Merijn Zeeman: “Kittel kan nog altijd de topsprinter worden die hij was”

foto: Cor Vos

Marcel Kittel kan opnieuw de topsprinter worden die hij was als hij het vuurtje bij zichzelf weer kan aanwakkeren. Daarvan is Merijn Zeeman, ploegleider bij Jumbo-Visma, overtuigd. Zeeman gooide al een balletje op om de Duitser naar zijn ploeg te halen, maar die denkt nog na over de toekomst.


Al begin deze maand werd Kittel in verband gebracht met Jumbo-Visma. Volgens De Telegraaf voerde de Nederlandse ploeg al gesprekken met de Duitser om hem in te lijven. Kittel zit sinds begin mei zonder ploeg, nadat hij vroegtijdig opstapte bij Katusha-Alpecin. Hij besloot een pauze in te lassen en tijd voor zichzelf te nemen.

Contact gehouden
“In de voorbije jaren hield ik altijd contact met hem omdat we hebben samengewerkt. Vaak gaan de gesprekken niet over wielrennen maar over het leven”, vertelde Zeeman aan Cyclingnews. De ploegleider werkte met Kittel samen in hun gezamenlijke tijd bij Skil-Shimano en Argos-Shimano, waar de Duitser omturnde van tijdrijder tot sprinter.

“Nadat duidelijk werd dat hij Katusha zou verlaten bespraken we het idee om hem naar onze ploeg te halen, maar het belangrijkste voor Marcel is dat hij duidelijk heeft wat hij met zijn toekomst wil. Wil hij topsporter blijven of een ander pad inslaan? Daarover denkt hij nog altijd na en we zijn er niet verder op ingegaan.”

Zeeman denkt dat Kittel nog altijd kan terugkeren op zijn oude niveau, maar daarbij speelt ook motivatie een rol. “Fysiek kan hij dat zeker. Dat staat buiten kijf. De vraag is of hij nog altijd hetzelfde vuur in zich heeft. De enige die daar antwoord op kan geven is Marcel zelf. Ik heb geen twijfels dat als hij dat vuurtje opnieuw heeft, hij weer de topsprinter kan zijn die hij was.”

Groenewegen blijft kopman
Met Dylan Groenewegen heeft Jumbo-Visma al een wereldsprinter van formaat in huis, maar volgens Zeeman zouden Groenewegen en Kittel zeker bij elkaar in één ploeg kunnen rijden. “Het moge duidelijk zijn dat Dylan onze leider is, daar bestaat geen twijfel over. In de komende jaren is hij onze man, maar elk team wil zoveel winnen als mogelijk en Marcel kan daarin een rol spelen.”

“Dylan blijft onze sprinter voor de grootste wedstrijden, 100% zeker. Marcel zou geen lead-out worden, dat is een heel andere rol, maar als je kijkt naar de WorldTour dan blijven er nog genoeg kansen over om mooie koersen te rijden. Nu rijden we te vaak zonder sprinter, denk aan de Ronde van Zwitserland. Een grote koers, maar we hadden daar zeker een sprinter kunnen gebruiken.”

Dit artikel delen:

25 Reacties

skylimit 19 juni 2019 om 20:38

Sorry Merijn, misschien dat je kan toveren, maar Kittel gaat het echt niet meer worden.
Zie hoe het gaat met Cavendish. Greipel is ook al passe. Degenkolb is ook op zijn retour.
Er is een nieuwe generatie sprinters, waartegen Kittel niet meer tegen op zal kunnen.

lander luypaert 19 juni 2019 om 20:44

Eens!

rosencrantz 19 juni 2019 om 21:05

Greipel is 36 en Cav 34, dan valt Kittel zijn 31 nog wel mee.

lander luypaert 19 juni 2019 om 21:10

Ja, maar ik zie het toch niet meer goed komen..

Wielert 19 juni 2019 om 21:29

Oneens, wat rosencrantz zegt; kittel is nog wat jonger en ik geloof ook dat hij nog steeds de potentie heeft de allersnelste van het peloton te zijn.

Het is eigenlijk jammer dat bij een sprint nooit/zelden de topsnelheid van de winnaar/snelste vermeld wordt, zou ons als toeschouwers een beter beeld geven van wie er echt snel is, ondanks dat het parcours natuurlijk zijn invloed zal hebben

$kedel 20 juni 2019 om 00:05

Ik denk zeker dat Kittel nog wel kan terugkeren.
Maar stel dat Kittel weer de oude word, dan heb je 2 topsprinters die grotendeels dezelfe wedstrijden willen winnen.
Ja, er zijn altijd genoeg wedstrijden, maar een goede Kittel moet ook gewoon in de tour starten en heeft toch al snel dezelfde grote doelen.
Dan zie ik toch liever dat ze naast Groenewegen een iets meer heuveltype halen die qua topsnelheid gewoon iets minder is zoals met Kittel/Degenkolb indertijd.

Kingstown 19 juni 2019 om 22:36

Volgend seizoen is Kittel 32. Dat is een leeftijd waarop weinig sprinters nog topresultaten behalen. Nog even afgezien van het negatieve imago wat rond Kittel hangt. Een mooiboy die meer geïnteresseerd is in bijzaken dan in hard trainen en beter worden.

Vincent Lacressonniere 19 juni 2019 om 23:32

“Een mooiboy die meer geïnteresseerd is in bijzaken dan in hard trainen en beter worden.”

Volgens mij sla je de plank mis en ligt het probleem meer bij de geestelijke gesteldheid van Kittel dan bij het mooi zijn.

Zjoske 20 juni 2019 om 16:29

Ah, vandaar die 14 Tourzeges.

eppie_steppie 19 juni 2019 om 23:25

Als Marcel al naar JV komt, kost ‘ie vast weinig. Dan verwacht echt niemand binnen het team van hem dat hij ze er steeds allemaal oplegt. Zo af en toe een prijsje, iedereen blij.

Turtlehead 20 juni 2019 om 00:06

Maar hij neemt wel de plek in van klassements-knechten ed.
Merijn Zeeman moet niet denken dat ie alles kan of dat alles wat kan ook moet. Hopelijk is Plugge hier slimmer in.

Spurter 20 juni 2019 om 01:24

Kittel kan best terugkomen, is pas 31, maar dan moet hij wel tussen de oren alles weer op een rijtje krijgen. Zolang dat niet gebeurt en hij niet goed fatsoenlijk gaat trainen wordt het niks meer.

Geen idee wat ze met Kittel willen. Zat vandaag de Ronde van Slovenië te kijken. Als Kittel daar meedoet en erbij blijft, dan klopt Ackermann hem met een vinger of 10 in de neus. En in Zwitserland heeft ie ook weinig te zoeken tegen Viviani en Sagan.

KIttel gewoon passé. Als je een plek over hebt, geef dan liever een Nederlands talent de kans in plaats van dit soort uitgerangeerde renners.

Als Kittel voor een laag basissalaris wil rijden, moet ie gewoon naar Israel, Delko Marseille of een of andere foute Italiaanse ploeg gaan rijden. Premies afspraken en evt. dat ze niet moeilijk doen als ie weer WT kan rijden na paar C koersen gewonnen te hebben.

Poeksel 20 juni 2019 om 10:20

Wat doet je denken dat rijden bij zo’n ploeg Kittel zou helpen om weer goed te worden?

Spurter 20 juni 2019 om 12:49

@Poeksel:

Daar kan hij koersjes rijden van zijn niveau. Kittel won in z’n grote dagen al niet als er een viaduct in het parcours zat.

Vibeman 20 juni 2019 om 02:19

@Merijn Zeeman, Jumbo visma geen sprinters in Zwitserland? Ene Danny van Poppel was toch ook gestart? Ook al was die niet in orde, het is wel jouw 2e sprinter van de ploeg…..

rahimns 20 juni 2019 om 02:52

Als je het een beetje gevolgd hebt dit jaar dan weet je dat ze in Van Poppel geen sprinter meer zien. In ieder geval niet 1 die massasprints gaat winnen. Dus daarom zoeken ze naar een 2e pure sprinter achter Dylan.

Mystery Rider 20 juni 2019 om 07:50

Als Viviani vertrekt bij DQS dan ben ik ervan overtuigd dat Don Patrick hem een contractje gaat aanbieden zoals hij er eentje heeft met Gilbert. Lager basis salaris en mega bonus voor overwinningen. Het heeft Gilbert geen windeieren gelegd want die is volop bezig zijn bucket list af te werken.

Laat ons eerlijk zijn, het zou een goeie gids zijn voor Jakobsen!

rennerske 20 juni 2019 om 08:42

De grijze wielergeneraal lijkt inderdaad de enige die Kittel weer aan de praat kan krijgen.

assen 20 juni 2019 om 08:01

Ik zou Kittel niet in mijn team willen als TJV zijnde. Ik zou geen sprinter op kunnen noemen, buiten Kenny van Hummel, die zo slecht een heuvel over komt. Kittel zou dus kunnen scoren in vooral kleinere koersen zonder heuvels.

Hoeveel klassiekers heeft Kittel gewonnen? Nul? O nee, wacht, Scheldeprijs heeft ie tig keer gewonnen, en de 8 van Chaam en de Draai van de Kaai.
Sorry voor het sarcasme – maar ik vind dat je als team met aspiraties renners moet aantrekken die een rol van betekenis kunnen spelen in grotere koersen.

CasS 20 juni 2019 om 09:10

Ik denk dat Mareczko nog slechter over een heuvel komt dan Kittel…

HennieK 20 juni 2019 om 11:33

Theo Bos?

KnightBiker 20 juni 2019 om 15:09

Het palmares wijst erop dat Kittel het in grotere koersen prima kan (Grote rondes hebben altijd een aantal ‘makkelijke etapes’)… de kleinere koersen en klassiekers zijn eerder het probleem.

Jan Blokland 20 juni 2019 om 08:08

Kittel zal best nog wel eens een ritje winnen. Maar het zal nooit meer de Kittel worden die voorheen 3 á 4 etappes won in een ronde. Dat gaat hem echt niet meer lukkun.

Marszzz 20 juni 2019 om 08:29

Fysiek zal Marcel Kittel vast nog in staat zijn om weer op goed niveau terug te komen, alleen had ik de indruk dat hij in een typische dertigerscrisis is beland. Hij zal dus er eerst voor zichzelf uit moeten komen of hij nog terug wil naar zijn oude leven of iets nieuws gaat beginnen.

KnightBiker 20 juni 2019 om 10:24

ALS Kittel beslist dat hij nog een poging wil wagen, dan moet hij naar een ploeg met mensen die hij vertrouwd en waar hij begrepen wordt, en er moet dat ook een ploeg zijn die onvoorwaardelijk in hem gelooft. (nadeel was dat Katusha dat ook deed)
Merijn zou voor Kittel de vertrouwensman kunnen zijn die hem aan de praat krijgt en weer gelukkig maakt, groenewegen zou de druk van het moeten bij Kittel weg kunnen halen waardoor het wat er meer ontspannen aan toe gaat.

(vergeet niet dat Kittel het bij Quickstep ook goed deed en hij daar ook niet de enige was die de overwinningen binnenhaalde) Bij Lefevre zijn de jongelingen Jacobsen en Hodeg nog niet helemaal klaar voor het grote werk maar succesvol op het niveau eronder, dat neemt de druk weg bij Kittel en geeft Jacobsen de ruimte om ook in het klassieke werk te groeien.

Het risico voor JumboVisma is dat het team topzwaar wordt. Het liefst zie ik Kittel terug bij De ploeg van Lefevre, helemaal nu het risico is dat Viviani daar weg gaat.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Tour de France 2019

Materiaalzone

Populair