‘Jumbo-Visma in gesprek met ploegloze Marcel Kittel’
foto: Cor Vos
maandag 3 juni 2019 om 08:20

‘Jumbo-Visma in gesprek met ploegloze Marcel Kittel’

Marcel Kittel kan rekenen op de interesse van Jumbo-Visma. Volgens De Telegraaf voert de Nederlandse ploeg gesprekken met de Duitser om hem in te lijven. Kittel zit sinds begin mei zonder ploeg, nadat hij vroegtijdig opstapte bij Katusha-Alpecin.

Door sports director Merijn Zeeman zou het balletje zijn gaan rollen. Hij kent Kittel nog uit hun gezamenlijke tijd bij Skil-Shimano en Argos-Shimano, waar de Duitser omturnde van tijdrijder tot sprinter. Bij Jumbo-Visma zou hij twee landgenoten treffen: Tony Martin en Paul Martens. Met Dylan Groenewegen en Danny van Poppel heeft de ploeg al twee rappe mannen onder contract.

Begin mei werd bekend dat Kittel en Katusha-Alpecin per direct uit elkaar gingen. “De laatste twee maanden voelde ik mij uitgeput. Momenteel ben ik niet in staat om te trainen en te koersen op het hoogste niveau. Daarom besloot ik om een pauze in te lassen en tijd voor mezelf te nemen. Ik ga nadenken over mijn doelen en plannen maken voor de toekomst”, lichtte hij zijn besluit toe.

RIDE Magazine
80 Reacties
Sorteer op:
3 juni 2019 08:23
Waarom? Omdat Tony Martin ook een contract heeft bij Jumbo - Visma.
    3 juni 2019 08:25
    Omdat Kittel een fantastische sprinter is als ze hem weer op gang kunnen slingeren.
    3 juni 2019 08:40
    En Zeeman weet hoe.
3 juni 2019 08:25
Waarom? Misschien tegen een prestatiecontract maar wat bied je hem dan, wel een stabiele omgeving maar welke trein/wedstrijden etc.? Hij kan wel in de luwte van Groenewegen weer opbouwen en als hij zijn hoofd en benen hervindt is het een goede zet maar toch wel erg onzeker. Zou ook de doodsteek zijn voor de 'sprinter' Van Poppel.
    3 juni 2019 09:05
    Van Poppel en Kittel zijn bij mijn weten heel andere sprinters. Van Poppel voor na zware koersen/oplopende finishes, Kittel voor biljartlakens.
    3 juni 2019 09:26
    Dat. Of Kittel gaat nog wel wat koersen winnen als ie terug op gang komt. Van Poppel denk ik niet. Zware koers of niet.
    3 juni 2019 10:11
    van Poppel zijn ze al meer aan het klaar maken voor het klassieke werk als ik me niet vergis
3 juni 2019 08:41
Het klinkt best logisch met Zeeman en Tony Martin, denk dat die twee mannen hem goed op weg kunnen helpen. Het is een eerste contactje als ik het goed lees, dus geld lijkt mij nog geen gespreksonderwerp. Ben wel benieuwd daar naar inderdaad.
Wat betreft de concurrentie met DvP lijkt dat niet heel groots. Als je heel concreet kijkt heeft Danny een matig sprintprogramma, op nog nét een handje vol rittenkoersen waar 1 of twee kansjes zijn. Daar kan je echt nog op sturen met een extra sprinter. En je moet je ook bedenken dat Marcel Kittel niet meteen de grote kopman gaat zijn.
3 juni 2019 08:46
Ik zie dan toch liever een belofte een kans krijgen en dan misschien maar te licht bevonden worden.
3 juni 2019 08:48
Ik denk dat zeeman hem wel aan de praat kan krijgen. En een tweede sprinter vind ik uberhaupt een goed plan. Kan je weer heel wat overwinningen extra mee behalen.
En Kittel is/was qua pure snelheid echt top
3 juni 2019 09:00
Verrassend nieuws, kun je wel stellen ja. Maar of Dylan dit zo leuk vindt?
    3 juni 2019 10:24
    Met een dubbel programma hoeven ze niet in elkaars vaarwater te zitten denk ik.
    3 juni 2019 11:48
    Moet Dylan dat leuk/goed vinden ,het enigste wat hij moet doen is zoveel mogelijk winnen
    Het zou te gek zijn als de renners zich ook gaan bezig houden wie wel en niet bij Jumbo komt fietsen
3 juni 2019 09:08
Ik zou het wel dapper vinden. Ik neem verder aan dat ze dit intern wel eerst doorspreken en hebben nagedacht over hoe ze de rolverdeling zien - als ze hem weer aan de praat krijgen. Mocht dat laatste lukken heb je wel meteen een wandelend reclamebord.
3 juni 2019 09:12
Marcel Kittel volgend jaar mei al 32 jaar, daar mag je niet al teveel verwachtingen meer bij hebben.
Er zijn zijn maar heel weinig sprinters die met een 32 jarige leeftijd nog / weer aan de top komen.
Dan zou ik idd meer naar nieuw talent op zoek gaan.
    3 juni 2019 09:32
    Inderdaad, weet wat je in huis haalt.... Aan de andere kant krijg je er wellicht "Alpecin" als sponsor bij die meer betaalt dan Visma.
    Daarnaast zal het "ozon therapie" verhaal ook niet zo snel meer van stal worden gehaald....
3 juni 2019 09:18
verrassend is het zeker. Enige manier die ik kan bedenken is tegen een prestatiecontract in de hoop dat ze hem weer op de rails kunnen krijgen
3 juni 2019 09:21
Van Poppel is toch geen sprinter meer? Die heeft ook ingezien dat ie als klassiekerman veel meer kan betekenen.
Ik zou me meer zorgen maken over in hoeverre hij de ploeg "in de weg rijdt" als hij echt in vorm raakt? De Tour lijkt me uitgesloten, maar dan zal je hem toch minimaal de Giro moeten laten rijden? Dat kost je dan weer minimaal twee knechten voor je klassementsman... Als ze dit jaar een in vorm zijnde Roossen en Kittel hadden meegenomen ipv Leezer en Kuss(?) Dan weet ik niet of Roglic podium had gereden? Je pakt misschien wel het paars en twee extra dagzeges, maar het gaat ten koste van andere doelen...
    3 juni 2019 09:25
    Hij is nog steeds sprinter, maar mist wat snelheid. https://www.procyclingstats.com/rider/danny-van-poppel
    3 juni 2019 09:27
    Je kan zowel sprinten als in het voorjaar je stempel drukken. In de kleinere WT koersen genre Turkije of Polen kan hij op een goede dag wel een sprintrit pakken. Ik zou van Poppel bij een komst van kittel adviseren te vertrekken wegens derde sprinter. Een team als LTS heeft plaats voor een tweede achter Ewan, de ervaring met een sprinttrein en de tactische ruimte om hem uit te spelen.
3 juni 2019 09:24
Vreemde move. Nu staat het net allemaal op de rails en sturen ze aan op een wankele wagon ertussen te plaatsen. Al begrijp ik wel dat voor Kittel de enige optie hogerop een topteam is waar hij in de schaduw kan werken aan zijn terugkeer. Bij een minder team staat hij meteen weer ik de spotlight met veel druk op de ketel.
3 juni 2019 09:27
Mijn eerste reactie was "huh... En Dylan dan?"

Maar als je Kittel aan de praat krijgt moet het toch ook naast elkaar kunnen presteren.
3 juni 2019 09:34
Het lijkt me idd een kwestie van goed overleggen met Dylan (en ik ga ervan uit dat dat gebeurt), maar verder een interessante move: TJV als plek waar niet alleen jong talent wordt opgeleid, maar uitgerangeerd toptalent weer op de rails wordt gezet (zoals ook Tony Martin). En met Martin en Kittel wordt TJV ineens favoriet voor elke ploegentijdrit waar ze start.
    3 juni 2019 11:14
    Wat doe je als Dylan een minder seizoen kent en Kittel wel sprints wint en je staar in juni met een Dylan: en Kittel: 6 score voor de tour?

    Lijkt mij nefast voor de gezelligheid die er nu heerst...
3 juni 2019 09:40
Zou prima ‘gok’ zijn! Hup Jumbo.
3 juni 2019 09:41
Als Kittel komt, dan denk ik dat Van Poppel zijn lead-out wordt.
3 juni 2019 09:44
Misschien ben ik wat achterdochtig, maar dit zou ook een zet kunnen zijn in de onderhandeling met Roglic. Stel Rogla wil zijn contract niet openbreken, of stelt financieel erg hoge eisen omdat hij voelt dat het team afhankelijk is van hem. Met een eventuele kaart Kittel in de hand kan je nu zeggen dat het team zonder Roglic ook een toekomst heeft door zich volledig op de sprint te gaan richten.

Over het algemeen lekken berichten over onderhandelingen alleen uit naar de pers als het in het belang is van een van de partijen. Met het verspreiden van dit gerucht geef je als meta-boodschap dat je al nadenkt over een toekomst waarbij het team zich op iets anders richt dan alleen het klassement.
    3 juni 2019 10:10
    Of Roglic heeft al aangegeven niet te willen verlengen (wat ik niet hoop) en TJV gaat zich hierdoor meer richten op de sprint.
    3 juni 2019 10:15
    Dat was idd ook bij me opgekomen. Maar hij heeft sowieso nog een contract met het team voor volgend seizoen, dus ik denk niet dat hij al in onderhandeling is met andere teams.
    3 juni 2019 14:05
    Schieten we iets op met dit spoort speculaties ?? nee dus. Ik kan er ook nog wel een paar, volstrekt zinloze, verzinnen.
    4 juni 2019 17:40
    Dit is juist het soort speculaties die ik hoop te lezen hier. Alle standaard ideen lees je overal. Ik vind het goede gedachte. Ze missen namelijk echte topronderenner indien Roglic weg gaat. Tenzij Kruijswijk toch nog een stap weet te zetten.
3 juni 2019 09:53
Sprinttrein A:
Van Emden, Leezer, Teunissen, Groenewegen.

Sprinttrein B:
Martin, Martens, Roosen, Kittel

Sprinttrein C:
Grondal Jansen, Wynants, Van der Hoorn, Van Poppel
    3 juni 2019 09:57
    Grondal Jansen honderd 100% sprintrein A
    3 juni 2019 10:02
    Ja je hebt helemaal gelijk. Leezer naar C

    De mannen mogen sowieso af en toe van plekje wisselen en Van Aert doet ook soms mee.
    3 juni 2019 11:04
    Grondal naar A, die gaat mee naar de Tour, niet van Emden.
    3 juni 2019 11:12
    Kittel heeft minstens 4 man nodig: bij QST had hij Martin-Trentin-Sabatini en Richeze

    Die jongens die dit doen bij Jumbo zitten al bij Dylan..
3 juni 2019 09:59
Kittel als leadout voor Groenewegen, is dat ondenkbaar?
    3 juni 2019 10:02
    Volgens mij is hij daar juist niet geschikt voor but who knows
3 juni 2019 10:04
Zo zonde, zitten ze in de juiste flow met goede teamspirit en halen ze een iemand binnen die de positieve energie omzet naar negatieve energie en alleen voor zichzelf rijdt... Waarom dat risico lopen? Laat Zeeman maar eerst praten met z'n ega van Sunweb om te oordelen of hij dit wel moet doen...

Intrinsiek trouwens een fantastische sprinter hoor die Kittel.
3 juni 2019 10:06
Zou best kunnen gaan werken, Kittel weet de Hollandse harten wel te veroveren met zijn schattige looks en Nederlands.
    3 juni 2019 13:44
    En met zijn zwangere Nederlandse vriendin...denk dat hij eerst de geboorte afwacht en dan pas verder kijkt
    3 juni 2019 21:22
    @Zenon
    Mag ik weten waar je vandaan hebt dat ze zwanger is? Kan er op de sociale media niks over vinden.
3 juni 2019 10:09
TJV heeft wel genoeg lead-out renners voor nog een sprinter :). Voor Kittel misschien wel goed, herbeginnen zonder de druk van eerste sprinter.
    3 juni 2019 10:17
    Dat hebben zij toch ook met Danny van Poppel geprobeerd.:)
3 juni 2019 10:16
De reacties hier geven eens te meer aan hoe snel je tegenwoordig als renner wordt afgeschreven. Waarom zou der Marcel niet meer op niveau kunnen komen? Met de juiste begeleiding in een rustige sfeer zie ik zeker mogelijkheden. Lijkt me vrij normaal dat je na een paar zeer sterke jaren eens een dip hebt. Hoe vaak zijn lieden als Boonen et. al. niet teruggekomen aan de top?
    3 juni 2019 10:20
    Ja, maar hoe zit 't dan met Dylan Groenewegen. Met nog een topsprinter erbij rijdt je ook jongens als Mike Teunissen in de wielen.
    3 juni 2019 12:21
    Het programma van Groenewegen dit voorjaar zegt toch voldoende hoeveel kansen er voor een 2e topsprinter overblijven?

    Sowieso kun je zowat hele seizoen verschillende programma’s rijden. Koersen en rondjes zat in het voorjaar. De een de Giro/ander de Tour. PN/TA, Dauphine/Suisse, enz.
    Zie het probleem totaal niet.
3 juni 2019 10:19
Zou een prima aanwinst kunnen zijn. Blijft natuurlijk één van de rapste mannen als het mentaal goed zit. En nu kun je hem waarschijnlijk goedkoop binnenhalen.

Ik lees hier zorgen over de positie van Danny van Poppel... Die moet dan maar wat meer gaan winnen als hij niet wil dat zijn ploeg nog een sprinter binnenhaalt. Hij blijft nogal hangen.
3 juni 2019 10:27
Met een prestatiecontract voor 1 seizoen lijkt me dat de gok wel waard. Draait het op niets uit ga je na een jaar weer uit elkaar en heeft het niet de hoofdprijs gekost. Kittel behoort qua potentie nog steeds tot de top.
    3 juni 2019 10:44
    Het lijkt mij toch een behoorlijk risico. Je gaat in een aantal koersen je best doen om het tot een sprint te laten komen en bovendien nog een trein optuigen voor een 'nieuwe' sprinter, terwijl je er al een paar hebt. Zo heel veel sprintkoersen zijn er nou ook weer niet. Zeker voor een ploeg die klassementsrenners heeft en meer wil gaan uitrichten in klassiekers, lijkt het mij wat veel van het goede worden.
3 juni 2019 10:28
Vooropgesteld gun ik Kittel het allerbest en vind ik het fantastisch dat er een menselijk voorstel wordt gedaan om hem te helpen; Echter met inzetten op sprints bij TJV wordt het wel een heel erg saaie ploeg om voor te kunnen supporteren.
    3 juni 2019 10:49
    Waar moet je dan op inzetten tijdens vlakke etappes/koersen?

Reacties zijn gesloten.