Merijn Zeeman juicht komst ‘concurrent’ Red Bull toe: “Echt goed voor onze sport”
Sinds een week staan alle lichten op groen: RedBull stapt definitief in bij de Duitse wielerformatie BORA-hansgrohe. Dit is volgens Merijn Zeeman, sportief manager van het concurrerende Visma | Lease a Bike, alleen maar goed nieuws. “Het is een belangrijk signaal naar andere grote bedrijven”, klinkt het in gesprek met GCN
De energiedrankfabrikant nam eind vorig jaar al een meerderheidsbelang van 51% in het bedrijf van Ralph Denk, de entiteit achter BORA-hansgrohe, maar kan inmiddels ook rekenen op goedkeuring van de Oostenrijkse Mededingingsautoriteit. Daarmee krijgt het Oostenrijkse bedrijf een serieuze vinger in de pap in het wielrennen, is de voorspelling.
Helemaal nieuw in de sport is Red Bull overigens niet: ze sponsoren individuele atleten, waaronder bijvoorbeeld Tom Pidcock én Wout van Aert. BORA-hansgrohe is zeker op rondegebied een belangrijke concurrent van Visma | Lease a Bike, maar Zeeman juicht de komst van Red Bull alleen maar toe. “Het hangt allemaal af van hun strategie en wat ze willen met de wielersport, maar het is echt goed voor onze sport dat grote bedrijven instappen.”
Belangrijk signaal
“Het zegt veel over de huidige status van het wielrennen als mondiale sport. Ik denk dat Red Bull voorheen nog wat huiverig was om in te stappen, gezien het dopingverleden. Ze zien nu echter dat het heel erg goed gaat met de wielersport. Dit komt door onze strijd tegen doping. Het is goed voor nieuws voor alle partijen. Het is een belangrijk signaal voor andere grote bedrijven om deel te nemen. Ik denk echt dat het een goede zaak is.”
Luister de WielerFlits Podcast vanaf minuut 36.39 over de komst van RedBull
Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed
Ik werd vroeger doodgegooid met rally's als Camel Trophy... ik ben geen kettingroker geworden. En rook ik, dan komt dat niet omdat ik tabaksauto's heb zien rijden en mannetjes in tabakskledingmerken heb zien lopen.
Ik ben ook overtuigd dat heel veel mensen blij zijn met het Ronald McDonald's huis en fonds.
Wat veel zorgelijker is, zijn die producten die bestempeld worden als gezond en ook zo'n keurmerk dragen, maar alles behalve gezond zijn. Ik raad iedereen ook aan voorzichtig te zijn met al die wei-proteïentjes. Er zijn straks hele kuddes sportschoolmensen die met serieuze nierverknettering te kampen zullen hebben. En het rijk adviseert iedereen lekker Becel en andere vrachtwagenbrandstof op je brood te smeren. En iedereen moet stoppen met zout, want slecht... maar niet erbij zeggen dat dit om NaCl (keukenzout) gaat en niet om de ongeraffineerde zouten. Hele bevolkingen hebben straks te kampen met serieus mineralentekort, met allerlei heel vreemde gevolgen van dien. En dat komt dan omdat al die mensen het zo goedbedoelde en goed onderrichte voedingscentrum van de overheid blindelings volgt. Daarom, eigen verantwoordelijkheid. Laat je niet blindelings beetnemen. Sponsorschap gaat om geld, niet om gezondheid verkopen. Dat zou toch algemene kennis moeten zijn bij iedereen.
(* https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7468986/ )
Kinderen zijn onze toekomst, koersen enkel vermaak (en een beetje fiets-research; wat dat betreft herhaal ik maar weer "stop met de tijdritfiets" en financier een goede onderszoeksgroep naar snelheidsvermindering en de veilgheidsaspecten van het héel laat remmen met de schijfremmen).
Maarrrrrrr,
Wanneer het plan met Saoedisch geld vorm gaat krijgen om een nieuwe competitie op te zetten met daarin aantal gekende monumenten en rondes ( die wel mee moeten mochten meeste teams kiezen voor die opzet) gaat mogelijk veel veranderen.
Omdat,
team eigenaren naar een model willen wat lijkt op de F1 of voetbal waarmee groter deel van het geld bij de teams terecht komt. Niet alleen vanwege een betere brede basis en zekerheid.
Maar vooral omdat hun aandelen giga gaan stijgen. Kijk maar eens naar oude F1 team eigenaren die hun team verkochten, allemaal dik in bonus. Niet dat het over dezelfde bedragen gaat maar of een. PL (Bakala) of RPlugge etc, een 30 of 75 miljoen krijgen voor hun fiets BV of een 2 tot 5 miljoen maakt voor diegene die de dienst uitmaken nogal veel uit.
* Behalve voor een Bakala zelf wellicht en een Redcliff, die zijn al miljardair.
Dat, vooral dat gaat bepalen welke kant het op zal gaan en de UCI gaat dat niet stoppen wanneer het om miljarden investeringen gaat. Dan maken ze desnoods daar wel een alternatief WK erbij.