Merijn Zeeman: “Door ons budget moeten we steeds keuzes maken”

vrijdag 15 november 2019 om 11:47
Merijn Zeeman: “Door ons budget moeten we steeds keuzes maken”

foto: Cor Vos

Jumbo-Visma maakt komend jaar een flinke sprong op het gebied van het budget, maar in 2019 was de Nederlandse formatie nog een van de WorldTour-ploegen met de minste financiële mogelijkheden. “Dit jaar hadden wij het op één na laagste budget van de World Tour”, zegt Merijn Zeeman tegen Het Nieuwsblad.


“Elke World Tour-ploeg krijgt in het begin van het jaar een document van de UCI, waarop de budgetten van alle ploegen vermeld staan. Wij stonden zeventiende”, legt Zeeman uit. Desondanks was Jumbo-Visma een van de bepalende ploegen in het peloton, met meer dan vijftig zeges. “Wij hebben een slankere organisatie en dus minder kosten. Ons kapitaal zit op de fiets. We zijn geen grootbetalers, maar onze renners hebben wel mooie contracten. Alleen verdienen ze minder dan ze dat bij de rijkere ploegen kunnen.”

Flinke sprong op de budgetranglijst
“Geld is niet alles in de koers. Het gaat er ook om waar ze beter kunnen worden, daarvoor zijn ze bereid geld te laten liggen”, aldus de Sports Director van Jumbo-Visma. “Wout van Aert heeft voor ons gekozen, ook al boden we niet het meeste geld. Primoz Roglic heeft zijn contract opengebroken en dat is aanzienlijk verbeterd, maar hij is nu natuurlijk wel de nummer één van de wereld. Ook hij kon elders nog meer verdienen, maar hij bleef ons project trouw. Hetzelfde geldt voor Dylan Groenewegen.”

“Door ons budget moeten we steeds keuzes maken”, weet Zeeman. Vooral in de Ardennenklassiekers rijdt Jumbo-Visma al jaren buiten de schijnwerpers, ook afgelopen seizoen. “Omdat we in die periode voluit focusten op de Giro. Ook in 2020 zullen we nog zonder kandidaat-winnaar starten in de Amstel. Al moet ik wel toegeven dat ons budget in 2020 mooi omhoog gaat dankzij Jumbo, maar we zullen nog steeds pas rond de achtste plaats zweven in de budgetranking van de WorldTour.”

HEMA
Mogelijk komt bij het budget van Jumbo-Visma in 2020 nog hoger te liggen. De Nederlandse ploeg is in gesprek met warenhuisketen HEMA over een sponsorcontract.

Dit artikel delen:

80 Reacties

debarreman 15 november 2019 om 11:55

Kunnen we een kopietje krijgen van dat overzichtje?
Is dat meteen voor iedereen duidelijk.

Als dat overzicht op deze manier verspreid wordt, dan is er toch ergens wel een lek?

Samlambeej 15 november 2019 om 14:10

Dan nog, niets zegt dat dat budget van bijv. € 17 miljoen alles moet dekken en er geen euro meer mag ingestopt worden.

Ik geef een simpel voorbeeld: Jumbo supermarkten zet de cornflakes op de ontbijttafel. Dat zit niet in die 17 miljoen neem ik aan. Als Jumbo er dan van een andere retailer een flesje ketonen naast zet dan hoeft dat ook niet in het budget te zitten.

peervaneynthoven 15 november 2019 om 19:49

Moet je flink dooreten als de ploeg iedere morgen de jaarlijkse toelage van , zeg een half miljoen euro, als niet gebudgetteerde 250.000 pakken cornflakes moet verorberen. Misschien zijn de pakken melk ook wel “gratis”. Ik hoorde ook dat de inmiddels bij iedere DCQ ‘er gelegde laminaatvloeren (in het hele huis!) en geplaatste kunststof kozijnen ook niet gebudgetteerd zijn. Idem met de keukens van BORA enz,enz.

Scibby 15 november 2019 om 12:03

Zo zie je maar, geld is niet alles.

Yeez 15 november 2019 om 12:08

8ste plek is redelijk hoog qua budget

Witte Trui 15 november 2019 om 12:08

Ik heb nog nooit een zak geld op een fiets een koers zien winnen…

AndyFan 15 november 2019 om 15:14

Dan heb je alle overwinningen van Sky/INEOS gemist de afgelopen jaren ben ik bang…

Mark 15 november 2019 om 15:34

Vinokoerov met geld nooit zien winnen van Uran of Kolobnev, op YouTube kan je geld nog zien winnen. :)

west 15 november 2019 om 12:13

17e had ik niet gegokt, net buiten de top 10 in de middenmoot ofzo? Al denk ik wel dat het na de big spenders bovenin dat lijstje heel hard nivelleert. Dat je tussen plek 6-7 en plek 17-18 spreekt over een verschil van een paar ton?

Yeez 15 november 2019 om 12:21

@west paar miljoen wel. Zeg 3-5

west 15 november 2019 om 12:30

Waaruit blijkt dat?

ghostwriter 15 november 2019 om 12:24

Ik hoop dat Vingegaard zich ontwikkeld tot een toekomstige kopman voor de heuvelklassiekers. Hij lijkt (puur en alleen op basis van dit jaar gezien) qua type een echte puncher. Verder zou Roglic op termijn van de heuvelklassiekers een doel kunnen maken maar ik kan me goed voorstellen dat hij de komende paar jaar zich nog op de kleine rondes blijft richten als voorbereiding op de grote rondes die hij zal rijden.

horsm 15 november 2019 om 13:49

Roglic was natuurlijk dit jaar al topfavoriet in Lombardije, dus de Ardennen moet hij ook aankunnen.

Maar goed, Roglic zou veel verschillende koersen kunnen winnen (kleine rondes, grote rondes, heuvelklassiekers, tijdritten), maar kan niet overal starten.

Johnny7 15 november 2019 om 12:47

Heel vreemd verhaal. Meer dan INEOS betalen doen ze niet dat snap ik, maar met 3 kopmannen, Groenewegen en nog wat dure jongens als Van Aert en dan nog slechts 7/8e? Dat lijkt me vreemd maar goed t zal wel zo zijn. Misschien kan je je dan afvragen wat die andere ploegen boven hun fout doen.

Vinyakke 15 november 2019 om 13:45

Ik snap dat ook niet zo goed. Ze zeggen wel: ons kapitaal zit meer op de fiets maar ik veronderstel dat ze ook qua materiaal en andere werknemers niet moeten onderdoen voor de middenmoot toch? Vreemd verhaal…

horsm 15 november 2019 om 13:58

Dit jaar (voor het openbreken van de contracten van Roglic en Groenewegen) reed er, denk ik, geen enkele renner bij TJV rond die het salaris ving van, zeg, Quintana, Froome, Valverde, Sagan, Pinot, Nibali, Matthews, Gilbert, Yates, Alaphilippe, Gaviria, etc etc.

Samlambeej 15 november 2019 om 14:14

@Vinyakke
En die werken voor een Nederlandse CAO. Dat kunne andere ploegen toch een pak goedkoper?

Oblomov 15 november 2019 om 17:50

Een pak goedkoper? De Nederlandse arbeidsmarkt is flexibeler dan die van de andere traditionele wielerlanden en ook de premie- en belastingdruk is lager.

Wat betreft materiaal: het contract met Bianchi zal echt geen vetpot zijn vergeleken met wat merken als Canyon, Giant, Trek, Specialized en BMC betalen.

kelderfan 15 november 2019 om 12:57

Naast De Plus zijn Kuss en ook Vingegaard goed bezig en ik zie die Vingegaard ook wel zijn kans krijgen. Ik denk bijv. al in de Volta a la Comunitat Valenciana met zijn punch en tijdrit.

Panache 15 november 2019 om 13:17

Wanneer je een schaatsploeg én wielerploeg hebt, dan kan je natuurlijk schuiven met kosten (er is immers overlap). Ik geloof er helemaal niets van dat er 16 WT-ploegen zijn met een hoger budget.

Franco Ballerini 15 november 2019 om 13:26

Nee, ik geloof er ook niets van. Ik kan me niet voorstellen dat ploegen als Lotto Soudal, Dimension Data, AG2R, FDJ, of CCC een hoger budget hebben.

Vinyakke 15 november 2019 om 13:47

Dit dus
+1

Mark 15 november 2019 om 15:37

Technologie en staff werkt voor zowel schaats- als wielerploeg. Dus staat in de boeken misschien als 50/50 maar is misschien 80/20. Ach ja, misschien ook wel eens andere kant op.

assen 15 november 2019 om 13:37

17e, moeilijk te geloven…. misschien kun je op verschillende manieren lijstjes maken? Enfin, sowieso is de ploeg indrukwekkend bezig, over het algemeen. En het kan echt nog een stuk beter, vooral in de voorjaarsklassiekers.

horsm 15 november 2019 om 13:59

Natuurlijk kan je op verschillende manieren lijstjes maken, maar de UCI lijst is de officiële lijst. En daar wijst Zeeman naar.

Peetvader 15 november 2019 om 15:34

Een deel van hun staff en waarschijnlijk ook materiaal wordt rechtstreeks door de sponsors betaald. Dit verlaagt het nodige budget uiteraard.

horsm 15 november 2019 om 15:59

Maar elk team heeft toch materiaalsponsors?

Arry1337 15 november 2019 om 13:47

Toch een slim praatje, kan best helpen om HEMA over de streep te trekken. De ploeg gaat blijkbaar efficiënt met het geld dat ze hebben om, en daarmee zou een relatief kleine extra investering al snel uit kunnen betalen.

Overigens geeft hij ook aan dat ze dus als staff minder verdienen dan bij andere ploegen. Daar lijken een hoop van de voorgaande reaguurders even overheen te hebben gelezen

peervaneynthoven 15 november 2019 om 19:58

Ook de renners “verdienen/den” geen topsalarissen in vergelijking met andere ploegen, maar maakten ook om andere redenen een keuze voor TJV! Goed lezen alle “ongelovigen”. Waarom zou Zeeman overigens liegen als de lijstjes officieel bij de UCI bekend zijn?

Thoin 15 november 2019 om 13:49

Hallo Pinokio, LTS hield vorig jaar drie ploegen achter haar qua budget… vergelijk het team van LTS eens met dat van TJV…
Dan weet je dat dit larriekoek is, alsof Gesink minder verdiend dan Monfort en Wellens meer krijgt dan Kruiswijk?
De top van TJV Groenwegen-Kruiswijk-Roglic verdient al meer dan LTS, KTA, CCC, DDT…
Dan zwijgen we nog over Van Aert, Bennett en Martin…

dikkechaap 15 november 2019 om 14:16

Los van de exacte bedragen, zijn er natuurlijk een hoop andere kosten dan rennerssalarissen.

Dus ook als jouw aannames over de renners kloppen, betekent dat niet per se dat het totale budget hoger was dan bij LTS.

Thoin 15 november 2019 om 15:00

@dikke schaap correct maar de lonen zijn toch hetgeen het meeste doorweegt.
Vergeet ook de premies niet…
De transportkosten zijn veelal hetzelfde (rijden zo goed als hetzelfde programma), TJV gaat nog eens naar California waar LTS niet komt.

dikkechaap 15 november 2019 om 18:05

Klopt, de lonen zullen een groot deel van het budget opmaken. Maar denk ook aan de ontslagpremie van De Geyter, het loon van Lelangue , De Weert etc.
Het zou goed kunnen dat Lotto Soudal daar meer aan kwijt is geweest afgelopen jaren dan Jumbo-Visma, waar het budget erg krap was en ploegleiders waarschijnlijk bescheiden contracten hadden.

Samlambeej 15 november 2019 om 13:53

“Flinke sprong op de budgetranglijst”

Ok, prima. Dan verwacht ik komend seizoen minimaal 60 zeges ipv 50 zeges. Zo werkt het nu eenmaal.

Gelijk afgelopen met zeuren over de lage notering op het budgetpamfletje.

Romāns Vainšteins 15 november 2019 om 13:54

Uiterst ongeloofwaardig en eveneens behoorlijk oninteressant relaas.

horsm 15 november 2019 om 14:10

Wat bedoel je? Dat dat van het budget ongeloofwaardig is?

peervaneynthoven 15 november 2019 om 20:05

Bij deze reageerder @RV weet ik vaak ook niet wat hij precies bedoelt. Ook nu weer niet.Maar als je het (verhaal/budget) ongeloofwaardig vindt kom dan eens met de juiste gegevens/feiten die dat weerleggen. Onderbouw eens iets dat je zegt. Daar ontbreekt het steeds aan als je iets te berde brengt.

Gebruikersnaam 15 november 2019 om 14:08

Deze man moet stand-up comedy gaan doen.

horsm 15 november 2019 om 14:08

Sowieso knap hoe het team dit jaar de top heeft gehaald – of ze nou vijftiende, zestiende of zeventiende op de budgetranglijst waren – maar eigenlijk vind ik het minstens zo knap dat Zeeman en Plugge het voor elkaar hebben gekregen om hun budget te verhogen en het team bij elkaar te houden en zelfs te versterken. Qua management is dat een knap staaltje. Bij een klein team dat een goed seizoen draait verwacht je een Ajax / Leicester City situatie waarbij het team leeggekocht wordt.

Maar ook in voorgaande jaren, toen er nog geen uitzicht was op een budgetstijging, wist het team renners die ze zelf hebben gescout en die onverwacht succesvol bleken (Groenewegen toen hij zijn eerste touretappe won, Kruijswijk toen hij bijna de girozege pakte en Roglic na zijn eerste jaar) toch aan zich te binden.

Samlambeej 15 november 2019 om 14:32

Precies hoe de renners beter gemaakt zijn valt hier niet te lezen. Veel lege kreten.
Vergelijk het alsjeblieft niet met het duiventil wat internationaal voetbal heet.

horsm 15 november 2019 om 16:02

Renners als Groenewegen, Roglic, De Plus, etc etc zijn toch in de loop der jaren beter gaan fietsen? Ik weet niet of ze beter ‘gemaakt’ zijn (dat hebben ze toch zelf moeten doen), maar ze hebben blijkbaar in een ploeg gereden waar ze beter konden worden.

Samlambeej 15 november 2019 om 16:11

@horsm
Nog steeds geen antwoord over het hoe. Had het graag gehoord maar men praat kennelijk liever over budgetten.

horsm 15 november 2019 om 18:59

@salambeej, niet hierboven nee (dit is een uittreksel) maar in het volledige interview in het Nieuwsblad daar bespreekt Zeeman dat wel. Grosso modo komt het erop neer dat de begeleiding wordt afgestemd op de renner. Waar Sky de Maginal Gains had, SunWeb het protocol, daar moet Zeeman het van de persoonlijke touch hebben.

west 15 november 2019 om 14:08

De kopmannen bij Jumbo krabben zich ondertussen achter de oren of ze wel genoeg verdienen. Blijkbaar zijn ze de sloeberigste kopmannen van de hele World-Tour….

Chippen 15 november 2019 om 14:14

betalen hun renners waarschijnlijk gedeeltelijk uit in ketonen

tendam 15 november 2019 om 14:26

Vreemd altijd dat als iemand van deze ploeg iets beweert wat niet strookt met het beeld dat mensen hebben, hij wordt uitgemaakt voor leugenaar ipv dat je je eigen beeld een beetje bijstelt. Het is eerder de vraag waar Ineos die gigantische bak geld aan besteedt dan hoe Jumbo het zo goed doet met zo weinig geld.

Jumbo heeft wel het voordeel t.o.v. veel ploegen dat meneer Van Eerd garant staat mochten er wat extra centjes nodig zijn. Die zekerheid lijkt me wel aantrekkelijk voor renners als Van Aert om bij deze ploeg te tekenen.

Samlambeej 15 november 2019 om 14:35

Froome en Thomas pakken al om en bij de 12 miljoen.

tendam 15 november 2019 om 14:44

@samlambeej
En dus moeten Roglic en Dumoulin dat ook doen? Ineos betaalt gewoon niet marktconform. Veel te veel.

Samlambeej 15 november 2019 om 14:53

Antwoord op je vraag @tendam.

Quote:
Het is eerder de vraag waar Ineos die gigantische bak geld aan besteedt dan hoe Jumbo het zo goed doet met zo weinig geld.
peervaneynthoven 15 november 2019 om 20:12

@samlambeej. Heb je hun contracten gezien en hoe kom je aan die wijsheid/informatie? Contacten met Brailsford?? Of hebben Froome en Thomas jou in vertrouwen genomen?

xistnc 15 november 2019 om 14:32

Misschien gewoon maar accepteren dat dingen kunnen zijn zoals ze zijn zonder dat je ze begrijpt?

Los daarvan, ik vermoed dat er salariscomponenten zijn die buiten de UCI-begroting blijven: winstbonussen, portretrechten, dat soort zaken. Hoe dan ook lijkt het erop dat ze de financiën bij Jumbo prima op orde hebben. Misschien verdient dat juist respect in plaats van scepsis en achterdocht.

Vinyakke 15 november 2019 om 15:11

Absoluut 100% respect voor de manier waarop jumbo dit jaar met hun middelen alles eruit heeft gehaald. Erg sterk. Maar het is ongeloofwaardig dat ze het op één na kleinste budget hebben, dan mogen we ons daar toch vragen bij stellen!?

Panache 15 november 2019 om 14:57

Dit is de officieuze lijst van dit seizoen, voor wat het waard is.
De lijst zou het sponsorgedeelte laten zien, wat circa 70% van het budget uitmaakt.
https://www.ns-businesshub.com/business/tour-de-france-2019-sponsors/
Team INEOS ($25m)
Astana ($14m)
CCC Team ($12.5m)
Deceuninck-Quick-Step ($12.5m)
BORA–hansgrohe ($12m)
Movistar Team ($11m)
Team Jumbo-Visma ($10m)
Lotto-Soudal ($10m)
Mitchelton-SCOTT ($9.5m)
Team Dimension Data ($9m)
Team Katusha–Alpecin: $9m
Team Sunweb: $9m
AG2R La Mondiale: $8.5m
EF Education First: $8.5m
Trek–Segafredo: $8.5m
UAE Team Emirates: $7.5m
Cofidis: $7.5m
Groupama–FDJ: $7m
Wanty–Groupe Gobert: $5.5m
Bahrain–Merida: $5m
Total Direct Énergie: $4.25m
Arkéa–Samsic: $2.5m

Thoin 15 november 2019 om 15:07

@Panacha

Bahrein maar vijf miljoen, lijkt me echt sterk…

Vinyakke 15 november 2019 om 15:16

Daar zeg je het: voor wat het waard is… dit lijstje omvat misschien enkel de sponsors maar ik veronderstel dat ploegen als Bahrein & UAE wel wat krijgen toegestopt van sjeiks. En verder nog: hier staat jumbo op plek 7, in het artikel nog op plek voorlaatst?

tendam 15 november 2019 om 15:32

@vinnyakke
Officieus wil zeggen: natte vingerwerk. Die budgetten waar journalisten mee komen zijn doorgaans gebaseerd op een ruime gok.

rahimns 15 november 2019 om 16:41

Deze lijst klopt echt van geen kant… Sunweb heeft al ruim 18 miljoen en dat was in 2018 ongeveer waarmee je in de middenmoot stond.

Panache 15 november 2019 om 16:54

@ rahimns
Mijn lijst gaat over het gedeelte hoofdsponsor, dat is gemiddeld 70% van het totale budget. Wat is jouw bron mbt 18 miljoen Team Sunweb? De meeste bronnen maken een schatting, wel of niet gebaseerd op feiten. Je komt pas richting feiten wanneer een hoofdsponsor/ploeg beursgenoteerd is, door het napluizen van jaarverslagen. Zo was voorheen Sky (en ook AG2R) vrij inzichtelijk.

rahimns 15 november 2019 om 17:05

Spekenbrink heeft dat zelf in een interview gezegd… zij zaten toen met iets boven het gemiddelde van 18 miljoen. Dit was volgens mij in een interview tijdens de Giro van 2018

AWestie 15 november 2019 om 15:02

Grappig: Sunweb stond juist bekend om zijn brede omkadering. Ben benieuwd hoeveel fte die ploegen nou verschillen buiten de renners om.

Peetvader 15 november 2019 om 15:32

Even verder in het interview bij Nieuwsblad geeft hij een voorbeeld aan: ze hebben 10 diëtisten in dienst.

Maar deze worden officieel niet door de ploeg maar door Jumbo betaald. Hun loon heeft dus geen impact op het budget.
Bij andere ploegen zullen dit soort mensen mogelijks door de ploeg zelf betaald worden, waardoor het budget hoger lijkt, maar in werkelijkheid niet is.

Samlambeej 15 november 2019 om 16:15

Eerder dat het budget van Jumbo-Visma lager lijkt, dat Zeeman dit graag benadrukt, maar dat in werkelijkheid niet is.

tendam 15 november 2019 om 17:09

En maar blijven zoeken naar redenen waarom het verhaal van Zeeman niet klopt :)

Ze doen het met grotendeels dezelfde mensen als 4 jaar terug, toen die ploeg financieel op z'n reet lag. Waarom zouden ze nu ineens 2x zoveel geld nodig hebben?

peervaneynthoven 15 november 2019 om 20:18

@samlambeej. Kom nu eens met feiten i.p.v. met je “ongeloofwaardigheid” tactiek. Dan kan ik er wat mee. Dan houdt het gissen op. Maar waarschijnlijk kan je dat niet.

Baukema Tomoulin 15 november 2019 om 15:45

Boeit toch geen reet of ze 1ste of laatste op die lijst staan. Zolang de jaarlijkse mutaties positief zijn (weinig renners weg, goeie doorstroom met jonge talenten) doet de ploeg het goed. Dan heb je een project waar de renners in geloven (zie Roglic bv) in plaats van een dikke buidel en de vraag wie er volgend jaar aan ‘dikke namen’ voor je geld wilt rijden (zie Bahrein of Kathusha bv).

peervaneynthoven 15 november 2019 om 20:25

Alle “ongelovigen” hebben geen enkele inzage of werkelijke kennis van de feiten en tot nu toe is er niemand die daardoor het verhaal van Zeeman heeft kunnen ontkrachten anders dan “ongeloofwaardig”. Daarom geloof ik Zeeman als hij dit zegt omdat leugens altijd uitkomen als het om officiële UCI lijsten gaat.