Merijn Zeeman bevestigt interesse in felbegeerde Van Baarle: “Gaat moeilijk worden”

woensdag 27 april 2022 om 11:47
Merijn Zeeman bevestigt interesse in felbegeerde Van Baarle: “Gaat moeilijk worden”

foto: Cor Vos

Dylan van Baarle, wiens contract bij INEOS Grenadiers na dit seizoen afloopt, is een gewilde renner op de markt. Verschillende ploegen zouden inmiddels jacht maken op de handtekening van de Nederlander, waaronder Jumbo-Visma. “Ik mag niks zeggen, maar het is onzinnig om te ontkennen dat we interesse in hem hebben”, bevestigt Merijn Zeeman tegenover VeloNews de geruchten die al langer rondzingen.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar! Onze wintereditie staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. Over binnen fietsen op de beste smart trainers, buiten fietsen onder uitdagende omstandigheden, maar ook het opzoeken van adembenemende fietsgebieden waar de zon nog wel schijnt.
Bestel 'm nu online en je krijgt hem binnen enkele dagen thuisbezorgd.

“Hij is een van de beste Nederlandse renners”, vervolgt de sportief directeur van Jumbo-Visma. “We zijn een internationaal team, maar met een Nederlandse kern. Dus natuurlijk willen we goede Nederlandse renners hebben, maar het belangrijkste is dat hij een van de beste klassiekerrenners ter wereld is.”

Van Baarle won dit voorjaar Parijs-Roubaix, nadat hij ook al tweede was geworden in de Ronde van Vlaanderen, maar zal in de Ronde van Frankrijk vooral knechtenwerk leveren voor de klassementskopmannen. Dat deed hij in het verleden ook al meermaals. “Hij is ook een van de beste ploeggenoten die een groot team kan hebben”, vindt Zeeman. “En hij heeft vaak de Tour de France gedaan, en eentje gewonnen met Bernal. Hij is een sterke gast.”

Situatie veranderd na zege Roubaix
Jumbo-Visma zou Van Baarle dan ook maar wat graag inlijven. “We zouden hem graag hebben, maar ik kan niet zeggen of het zal gebeuren. Ik denk dat er veel teams zijn die hem willen. Vooral zijn eigen team, INEOS. Zij hebben het fantastisch gedaan met hem en daar hebben we respect voor.”

De ploeg van Merijn Zeeman leek in eerste instantie in poleposition te liggen om Van Baarle binnen te halen, maar diens zege in Parijs-Roubaix heeft de situatie mogelijk veranderd. “Hij heeft veel meer waarde nu. Ik denk dat alle ploegen met ambities een renner als hem in hun ploeg willen. Dat verandert veel. We zullen zien wat er gaat gebeuren. Het gaat moeilijk worden om hem in te lijven bij het team, maar we zullen zien.”

UAE Emirates
Eerder bevestigde een bron binnen Jumbo-Visma al aan WielerFlits dat UAE Emirates ook op Van Baarle aast. UAE, waar ploegleider Aart Vierhouten een belangrijke rol in de voorjaarsploeg heeft, is dringend op zoek naar versterkingen voor de klassiekerkern. Dat heeft er ook mee te maken dat het contract van Matteo Trentin afloopt. Het is nog niet duidelijk of de Italiaan bij het team uit de Emiraten blijft.

Dit artikel delen:

47 Reacties

Landeirovic 27 april 2022 om 11:56

Ofwel tekent hij bij Uae ofwel gaat hij verlengen dat is de stand van zaken.

0
KnightBiker 27 april 2022 om 18:00

Je mag toch verwachten dat Jumbo voor van Baarle een extra inspanning doet vanwege de nationaliteit. Probleem is dat er intussen zoveel dure renners op het rooster staan.

0
Geel Zwarte Bril 27 april 2022 om 12:01

Hopelijk lukt het jumbo visma om hem te halen. Dat lukt alleen als Van Baarle dat zelf wilt. Want eerlijk is eerlijk bij Ineos en UAE gaat hij meer verdienen. Maar bij JV gaat hij beter omringd zijn dan bij UAE.

0
Landeirovic 27 april 2022 om 12:10

Maar bij Jumbo amper kansen voor zichzelf. Bij Uae en Ineos wel. En als mijn bron klopt dat ook Soren Kragh naar Uae zou gaan. Heb je met Trentin, Van Baarle, Soren Kragh al een heel mooi trio!

0
Barry Batsbak 27 april 2022 om 15:22

Bij TJV is hij goed omringd op de reservebank als RVV en PR gereden worden ja. Alles moet wijken voor Woutje, zelfs als dat betekent dat ze de concurrenten moeten kopen. Van Baarle, Tratnik, alles onder de TJV paraplu want het wil maar niet lukken met Van Aert. Teveel concurrenten, houden we niet van.

0
Tuubke 27 april 2022 om 12:04

Ik denk dat Van Baarle helemaal prima zit bij Ineos. Zeker nu hij bewezen heeft dat hij daar de perfecte kopman is voor de kasseienklassiekers. En in de Tour buffelen voor een kopman zou hij bij TJV ook moeten doen.

0
KnightBiker 27 april 2022 om 18:04

De concurrentie klopt daar ook op de deur… bij TJV is de concurrentie al een bewezen waarde. UAE heeft misschien wel de meeste vrijheid, ik weet alleen niet of hij daar beter van wordt.

0
Groetjesaandevoetjes 27 april 2022 om 12:05

Van Baarle heeft zichzelf de beste uitgangs positie ooit gegeven door Parijs Roubaix te winnen. Ik verwacht zelf dat Dylan nog enkele jaren voor het geld gaat en wellicht daarna nog enkele jaren alla Kruijswijk uitfietsen bij JV.

0
Favo 27 april 2022 om 16:12

Hoe kan je iemand die al z’n hele carrière bij hetzelfde team zit als Kruijswijk nou vergelijken met een renner die ergens gaat ‘uitfietsen’?

0
speedline 27 april 2022 om 17:56

@Favo, het is typisch Hollands, om eerst te juichen voor presterende sporters om ze vervolgens keihard af te zeiken als het ff minder gaat. Dat is in andere landen wel anders. Daar worden sporters de rest van hun leven bejubeld om gedane prestaties.
Kruiswijk heeft mooie dingen laten zien en nu is het wat minder, hopelijk kan hij van dienst zijn voor Jumbo

0
Wheely 27 april 2022 om 12:06

Ik zou hem ook willen als ploeg zijnde maar ik zie echt geen enkele reden voor hem om weg te gaan bij Ineos. Daar weten ze precies wat ze aan elkaar hebben.

0
KnightBiker 27 april 2022 om 18:06

Dat dachten we bij Rohan Dennis eigenlijk ook vorig jaar, maar die rijdt nu ook voor TJV.. die ploeg heeft wel de naam en veel renners willen graag in de keuken kijken.

0
Murcia 27 april 2022 om 12:14

Juist deze uitlatingen van Zeeman doen mij vermoeden dat ze zichzelf nog steeds in een goede positie zien. Mocht Dumoulin vertrekken en van der Wallen (suikeroom) lief wordt aangekeken lijkt mij er wel een aanzienlijk budget te zijn voor de komst van Dylan. Bij UAE kan hij veel verdienen maar is de ploeg in het voorjaarswerk in Vlaanderen nog steeds te dun en dus lijkt mij de keus tussen INEOS en TJV te gaan.

0
Favo 27 april 2022 om 16:14

Pogacar en Van Baarle noem je te dun? Perfect duo voor de Vlaamse klassiekers als je het mij vraagt.

0
Aerosolo 27 april 2022 om 16:51

@favo, als je maar 2 man noemt, is het sowieso dun. Bovendien rijdt Pogacar veel kasseienkoersen niet.

0
KnightBiker 27 april 2022 om 18:08

Kan juist, met wat toezeggingen een goede reden zijn om naar UAE te gaan.
Wat betreft Dumoulin: dat lijkt me nog wat voorbarig, en de timing gaat niet werken want Dumoulin zou toch op zijn minst de Giro afwachten, en achter de schermen gaat de beslissing omtrent van Baarle niet zolang meer duren denk ik.

0
Renaissance 27 april 2022 om 12:23

Niet naar JV gaan alsjeblieft, zoveelste NLer die voor een buitenlandse kopman moet knechten.

0
Geel Zwarte Bril 27 april 2022 om 13:06

Hij hoeft dan niet te knechten. Krijgt genoeg kansen. Zie benoot en Laporte.

0
Mystery Rider 27 april 2022 om 14:18

Hahaha, @geel zwarte bril, Laporte en Benoot winnen alleen maar bij de gratie van de kopmannen – als Wout of Roglic de overwinning opeisen krijgt de tweede lijn niks.

Benoot staat op NUL.

Laporte staat op:
– 1 overwinning – omdat het mocht van Wout/Roglic
– 2 tweede plaatsen – omdat het NIET mocht van Wout en omdat hij te dom was in de sprint met Girmay.

Wout is het Alpha mannetje, Roglic de Beta…de rest is peloton vulling voor TJV!

Dus liever Dylan Van Baarle daar niet!

0
Marik 27 april 2022 om 14:29

Ik vind Wout heel veel, maar geen Alpha man. Hij straalt geen dominantie uit, verwacht geen gehoorzaamheid van anderen en dwingt dat zeker niet af. Roglic is ook geen Alpha man trouwens.

0
Mystery Rider 27 april 2022 om 14:43

OK Marik, ik zal even nuanceren…niet zozeer Alpha man…maar denk even na?

In Parijs Nice, wie denk jij dat het groen licht gegeven heeft voor de overwinning van Laporte – Wout, Roglic of de ploegleiding? Volgens mij heeft Wout daar het hoge woord in de oortjes – dus min or meer nummer 1 in het team.

In de E3 was het dan al meer dan duidelijk, ik heb je laten winnen, deze moet nog op mijn palmares, dus deze is voor mij…duidelijk Alpha gedrag :)

0
Romāns Vainšteins 27 april 2022 om 14:51

Van Aert is als geen ander een natuurlijke leider die de lijnen uitzet, alleen hele eigengereide types als REVKET kunnen hem van tegengas voorzien. Van Baarle heeft niets te zoeken bij deze ploeg kan beter nog naar QS gaan.

0
Wheely 27 april 2022 om 15:05

Een natuurlijk leider en een Alpha man is wel iets anders vind ik. Er zijn raakvlakken maar het een is niet automatisch het andere, Matje vind ik veel meer een Alpha, REVKET ook.

0
Romāns Vainšteins 27 april 2022 om 15:19

Ik ken de definitie niet van buiten maar een ‘echte’ alpha straalt naast kracht ook leiderschap en diplomatie uit toch? Lui als MvdP, revket maar ook bijvoorbeeld een Sagan hebben die laatste 2 eigenschappen niet, het zijn meer autonoom opererende figuren. Die hebben juist baat bij een floormanager naast hen.

Gilbert, Boonen, Cancellara, Armstrong, Valverde, Nibali, dat type.

0
Marik 27 april 2022 om 15:31

Wheely heeft het juiste inzicht. Een Alpha man straalt dominantie uit, wil gehoorzaamd worden en wil die positie ten koste van alles behouden. Wanneer de Alpha man geen gehoorzaamheid krijgt, dan dwingt hij die af. Dat is echt wat anders dan hoger in de pikorde staan dan een ploeggenoot, en soms beslissingen nemen.
Wout van Aert is absoluut geen Alpha Man, hij weet wel goed wat hij wil.
Romans gaf al een paar mooie voorbeelden van Alpha mannen, waarbij Armstrong en Hinault de beste voorbeelden zijn.

0
Michelangelo 27 april 2022 om 15:31

Ik denk dat Wout meer “apenrotsklimmer” is dan menigeen denkt. Het gaat niet gepaard met drukke gebaartjes en grote woorden naar buiten, maar ik denk dat hij binnen de ploeg wel degelijk veel (mede) bepaalt.

Het is overigens niet zo dat de alfamannetjes niet per definitie de grote schreeuwers zijn. Zeker in een sportklimaat is het niet de mond die maakt hoe hoog je op de rots komt, maar vooral ook de prestaties. En echt goede rotsklimmers zijn naast goede presteerders ook sociaal handig, aangezien ze weten dat anderen je ook de plek op de rots moeten gunnen. Wie weet dat daarom een type als Kruijswijk zo lang overleeft bovenop de rots….

0
Murcia 27 april 2022 om 15:33

Alpha mannen hebben juist niks met diplomatie, die zijn alleen maar bezig zichzelf als gorilla’s op de borst te kloppen en elke mogelijke concurrent te intimideren. Wout is niet bepaald dat type in zijn gedrag in en buiten de koers. Lance was het beste voorbeeld van het ultieme Alpha mannetje, die ging zelfs de kleinste coureur die kritiek op hem durfde te hebben nog even voor het oog van de camera vernederen.

0
Romāns Vainšteins 27 april 2022 om 15:56

Mwoah. Een alpha zoals in de dierenwereld is de natuurlijke leider, dat het in de wielerwereld anders is neem ik maar aan dan.

0
Marik 27 april 2022 om 15:57

Romans, er zijn gewoon officiële beschrijvingen van Alpha mannen en vrouwen. Om dan je eigen interpretatie als waarheid neer te pennen is wat suffig.

0
Alfons Haavers 27 april 2022 om 18:38

Interessant, bijna komisch draadje. Wat is er trouwens mis met 'alfamannetje'? Bij 'Alpha' moet ik toch vooral denken aan die ene uit Power Rangers met zijn schotelgezicht.

Ik denk dat een 'leider' de dag van vandaag toch niet meer degene is die desnoods met intimidatie anderen gaat afdreigen genre Armstrong of Hinault om absoluut te laten voelen 'ik ben hier het mannetje'.

Ik volg RV dat WvA wel een natuurlijke leider nieuwe stijl is. Sociaal, gunt ook zijn ploegmaten iets (wat denk ik belangrijker is dan 30-40 jaar terug, toen het onderscheid tussen kopmannen en knechten duidelijker was) en ook bij verlies iemand die zich niet wegsteekt. Maar belangrijker: hij presteert altijd.

In die zin kan je ook gewoon leider zijn zonder al die 'soft skills', door gewoon de beste renner te zijn. Zo lijkt een Pogacar of MvdP mij ook de leider van de ploeg, puur omwille van hun fysieke kwaliteiten en omdat de rest van de ploeg weet dat ze niet gaan teleurstellen.

Boonen vond ik een gelijkaardig type als van Aert. Iemand die zowel op als naast de fiets de groep bij elkaar houdt, de sfeer beheert, een ander iets gunt, op zijn strepen staat als het nodig is en beslissingen durft te nemen maar vooral onder alle omstandigheden de rust bewaart.

Nibali of Cancellara lijken mij ook veel meer types die vooral door hun klasse op de fiets dat leiderschap afdwongen, dan dat hun ploegmaats omwille van hun persoonlijkheid door het vuur gingen voor hen. Bij Cancellara dan vooral naar het einde toe van zijn carrière toen hij wel heel erg het egotrippertje ging uithangen en min of meer uitgespuwd werd door zijn ploegmaats, ten tijde van de Schlecks was het wel nog meer een teamplayer die anderen soms op sleeptouw nam om later terug te krijgen.

Evenepoel vind ik op dit moment dan weer iemand die vooral heel erg graag 1 van de leiders wil zijn, maar daar nog een beetje de maturiteit voor mist. Toch heb ik het gevoel dat hij bij de meesten van QS goed in de groep ligt. Als type toch (nog) net iets te emotioneel om van nature uit dat leiderschap uit te stralen denk ik.

Over Van Baarle: lijkt me geen must voor TJV. Een goeie Nederlander in de klassieke kern (en als sterke knecht voor de Tour) zou tof zijn, maar ik vind het geen renner om de hoofdprijs voor te betalen. Hij kan zeker nog eens een klassieker winnen, maar het is geen coureur waarvan je zeker bent dat hij in meerdere klassiekers voor winst meedoet genre van Aert, Alaphilippe, van der Poel. Voor hemzelf lijkt het me ook dat hij gewoon goed zit bij Ineos, waar hij wellicht ook nog wat meer kan vangen dan bij TJV.

0
Sjonge Jonge 27 april 2022 om 18:53

@ Mystery rider, en wat hebben Benoot en Laporte de laatste 2 / 3 jaar dan gewonnen toen ze kopman waren?

0
bartp25 27 april 2022 om 12:24

Ik zou hem heel graag zien komen maar het gaat ervan af wat ze aan programma gaan bieden. Bij Ineos heeft hij zichzelf nu neergezet als de man in zijn koersen. Bij een UAE en TJV gaat hij altijd rekening moeten houden met een WvA en een Pogacar mocht die weer voor de RVV kiezen. Ik verwacht dat Ineos hem niet kwijt wil, is naast kopman in het voorjaar ook al jaren een gewaardeerd kracht in de grote rondes, die trekken de portemonnee wel.

0
platteprijs 27 april 2022 om 12:30

Beter niet naar Jumbo, alleen om het gejammer te voorkomen dat Van Baarle niet op kop heeft gereden om Van Aert te helpen.

0
Kopinkas 27 april 2022 om 12:33

Eerlijk gezegd zie ik de match niet. Zou een geforceerde bedoening worden. Laat Van Baarle maar vrijbuiten.
JV heeft Van Baarle meer nodig dan andersom, lijkt me, maar dan vooral om marketing-doeleinden.

0
Theo H 27 april 2022 om 13:07

Exact, dat laatste zorgt er in principe wel voor dat Jumbo in beginsel verder zal gaan dan andere ploegen. Boogerd en Dekker verdienden destijds ook een pak meer puur omdat ze Nederlandse toppers waren en daardoor zeer interessant waren voor de bank. Voor Ineos speelt nationaliteit geen enkele rol. Ik denk dat Jumbo wel eens heel ver zou kunnen gaan om hem binnen te halen. De vraag is waar het voor de concurrerende ploegen stopt en of het mogelijk ook een prestigestrijd wordt. Al bij al heeft van Baarle alle troeven in handen om hier een meerjarig megacontract uit te slepen.

0
Wheely 27 april 2022 om 13:33

Laten we wel wezen, het is ook niet dat Dylan opeens de zeges aan elkaar gaat rijgen nu. Hij kan zeker zomaar nog een keer de Ronde van Vlaanderen winnen maar dat is geen sinecure. Het is kwalitatief een megatopper maar zal nooit een veelwinnaar worden en komt vooral tot zijn recht als onderdeel van een sterke ploeg en niet als absolute kopman. Als je hem haalt dan geef je hem exact de rol die hij nu bij Ineos heeft, dan is hij van enorme waarde.

0
Geit in mijn Kelderman 27 april 2022 om 12:43

Vanuit sponsorperspectief te begrijpen, vanuit de renner niet. Van Baarle hoort bij de allerbeste in het kasseienwerk, in een ploeg met WvA ben je toch tweede viool. Bij Ineos en UAE gaat hij geheid uitgespeeld worden in de twee monumenten die hem 't meest liggen: RVV en PR, bij Jumbo is hij er enkel om het blok te versterken.

Jumbo heeft wel een probleem met hun Nederlandse kern. Het gehoopte uithangbord kwakkelt al twee jaar, en daarachter heb je renners die zich nauwelijks doorontwikkelen (Teunissen, Oomen) of oude rotten die toch wel over the hill zijn (Kruijswijk, Gesink). Tuurlijk zijn er lichtpuntjes als Kooij, maar het loopt niet over.

0
André Hilgersom 27 april 2022 om 12:52

Na Jutta Leerdam is er niet veel geld meer over.

0
Turtlehead 27 april 2022 om 13:21

… want die doet ’t namelijk ’n stuk beter op een muurposter in de Jumbo…

0
fietsvriend 27 april 2022 om 12:56

Hij gaat denk ik bijtekenen bij INEOS, tenzij ze bij die ploeg full Pidcock gaan en die met zijn bijtekenen absolute kopmanschap heeft opgeeïst. Pidcock deed een paar rare dingen dit seizoen met achter ploeggenoten aanrijden.

0
Oblomov 27 april 2022 om 13:15

Zal me niet verbazen als het plan was om hem te halen om tijdens de TdF het knechtenwerk van Van Aert over te nemen, zodat die zich kon gaan richten op de groene trui, en in het voorjaar ook hooguit te dienen als een veredelde bliksemafleider voor Van Aert. Van Baarle relatief vroeg in de finale laten aanvallen, zodat Van Aert de andere favorieten kan volgen zonder mee te hoeven werken. Dat in de wetenschap dat het Van Baarle toch ooit maar één keer gelukt was om zo’n aanval af te ronden met een overwinning.

Maar nu hij met zo’n aanval Roubaix gewonnen heeft (en voor het tweede jaar op rij een wedstrijd wint), wordt een dergelijke tactiek een serieuze bedreiging voor de persoonlijke ambities van Van Aert. Vraag me in dat licht bezien dus wel een beetje af of Nierman en Van Aert wel op Van Baarle zitten te wachten.

0
Massimo Bataille 27 april 2022 om 13:46

Met een klassieke kern met:
Van Aert, absolute kopman en een van de beste renners ter wereld (winst in omloop en E3 + podium in Roubaix, Roubaix, OS, WK en WK ITT )
Benoot (goed klimmende klassieke renner), goeie subtopper die dit jaar nog beter presteert met podium in Dwars d.Vl en Amstel
Laporte (goeie sprinter + kasseirenner), goeie subtopper die ook stap vooruit gezet heeft, 2e in E3 en Gent-Wevelgem + top-10 in Ronde v.Vl en KBK

Daarbij Van Hooydonck en Teunissen die ook al eens getoond hebben om op hoog niveau te koersen

Ik zie hierin geen plaats voor Van Baarle (1° Roubaix en Dwars d.Vl, 2° op WK en ronde v.Vl)
Eigenlijk zou hij een iets betere optie zijn voor Benoot (ook een goed klimmende klassieke renner), maar die zit er nu een jaartje vroeger.

Van Baarle moet gewoon naar een ploeg waar ze maar 1 andere kopman hebben.
Ik geloof gerust in het sterke blok (zoals Quickstep en nu Jumbo) waar je meerdere kanshebbers hebt, maar dit stopt bij max 3 renners.
Zeker als er nog een absolute kopman is zoals Van Aert.

0
Kartouche 27 april 2022 om 14:33

Lekker bij Ineos blijven. Voelt zich daar prima thuis gezien zijn resultaten en kan waarschijnlijk een mooi salarisverhoging tegemoet zien. Ook een goede klassieke kern voor het voorjaar, waar hij voor eigen kansen kan gaan.

0
Dikke Kleuter 27 april 2022 om 15:14

“…maar het belangrijkste is dat hij een van de beste klassiekerrenners ter wereld is.”

Overdrijven is een kunst. Van Baarle won Parijs-Roubaix, een klassieker die – met alle respect – ook door Van Summeren, Knaven en Backstedt werd gewonnen. Daarnaast werd hij 2e in De Ronde van Vlaanderen. Een prima prestatie maar om hem niet op één te stellen met de groten op aarde gaat mij een stap te ver.
Ik zie hem graag naar Jumbo gaan, vooral omdat hij zo’n goeie renner is, niet omdat ik hem nog meer klassiekers zie winnen.

0
KnightBiker 27 april 2022 om 18:18

Je vergeet nog een dwars door Vlaanderen en 2e op het WK vorig jaar, plus nog een pak ereplaatsen

0
poortje de dijkenstoemper 27 april 2022 om 19:57

Van Baarle zal zelf wel weten wat het beste is voor zichzelf lijkt mij

0
Blackcanyon 28 april 2022 om 06:50

Die baarlijke nonsens. Hij heeft RvV goed gereden en PR gewonnen. Leg dat even naast het palmares van MvdP, WvA, of JalaP. Dan is t nog mager. Dus voorbarig om hem als megatalent neer de zetten.

Andere Dylans winnen statistisch gezien net zo veel of meer.Dylan Theuns, Dylan Groenewegen. Dus brengt Dylan wel nieuw elan? Of wordt het toch Jan? (Tratnik).