Merckx: “Als Froome een kampioen is, start hij in de Giro”

zondag 26 november 2017 om 09:17
Merckx: “Als Froome een kampioen is, start hij in de Giro”

Foto: ASO

Eddy Merckx heeft Chris Froome opgeroepen te starten in de Giro d’Italia komend seizoen. Dat zegt hij in La Gazzetta dello Sport. Als het aan Merckx ligt, doet de Brit een poging drie Grote Rondes op rij te winnen.

Froome slaagde er dit jaar in na de Tour de France ook de Vuelta a España te winnen. Met een Girozege in mei evenaart de Sky-kopman de prestatie van Bernard Hinault, die in 1982 en 1983 de Giro, Tour en Vuelta (die toen nog in het voorjaar werd gereden) op rij won. Merckx slaagde er in 1972 en 1973 zelfs in vier Grote Rondes op rij te winnen.

“Als hij een echte kampioen is, rijdt hij de Giro”, zegt Merckx in de Italiaanse sportkrant, “zelfs als hij een vijfde Tourzege in gedachten heeft. Als Tom Dumoulin ook meedoet, staat ons een prachtig duel te wachten. Ik heb geen idee wie er zou winnen.”

Volgens Merckx kan Froome hoge ogen gooien in de Italiaanse ronde: “Voor een renner als Froome, denk ik dat dit mogelijk is. Hij liet het dit jaar zien met zijn dubbel. Hij heeft de mentaliteit en de motivatie om dit te presteren, of om op z’n minst een poging te doen.”

Kou
The Times meldde eerder deze maand dat Froome en Sky een dubbel tussen de Giro en de Tour overwegen. De laatste keer dat de Brit de Giro reed, was in 2010. Vanwege de kou in mei tijdens de Giro en de angst om bijvoorbeeld bronchitis op te lopen, liet hij de Italiaanse ronde volgens de Britse krant de laatste jaren links liggen.

[poll id=”638″]

Dit artikel delen:

26 Reacties

Rondo 26 november 2017 om 09:30

Beetje rechtschapen mens start niet in de giro in Israël dit jaar.
Sport is niet belangrijke dan de algehele conditie van een natie.
Welke top tien kandidaat komt er eigenlijk uit Israël ?

Kraanwater 26 november 2017 om 09:36

Merckx wil gewoon niet dat froome er ook 5 gaat halen :P

Agos-Vidalos 26 november 2017 om 09:39

Laat Froome met rust iedereen. Hij is momenteel de beste en rijdt de Tour steevast ieder jaar. Prima toch!

Scott Sunderland 26 november 2017 om 10:11

Merckx is de man met het beste palmares ooit. Maar als mens heb ik weinig met hem. Zelden komt hij met een zinvolle opmerking.

Als Froome een vijfde Tour zege ambieert is starten in de Giro gekkenwerk.

Rvdbrg 26 november 2017 om 10:19

Laat die Merckx toch lekker roeptoeteren , de man is al jaren niet meer serieus te nemen.
In zijn tijd een groot renner ,maar we zijn wel 50 jaar verder nu…
Froome heeft natuurlijk volkomen gelijk als ie zich alleen op de Tour richt.

vevie 26 november 2017 om 10:51

‘Gewoon’ nog de aankomende twee jaar richten op Tour en Vuelta. Ga daarna voor de Giro. Froome kan deze twee rondes de aankomende jaren ‘gewoon’ nog winnen. Zou me dan later pas concentreren op de Giro.

maklukzat 26 november 2017 om 10:53

Dat Wielerflits Merckx überhaupt nog serieus neemt.

Baka 26 november 2017 om 11:04

Spijtig dat we niet kunnen zien hoeveel een nieuwsbericht gelezen is. Volgens mij staan berichten met Merckx steevast bovenaan, alleen al door de mensen die willen zeggen dat hij niet meer serieus genomen moet worden. Wat zijn nieuwswaarde uiteraard de hoogte in jaagt.

storm-biker 26 november 2017 om 11:04

Als Merckx een kampioen is houdt hij eens op met dit soort nietszeggende uitspraken…

IlPirata 26 november 2017 om 11:13

Riep Merckx dat ook bij grote vriend Lance Armstrong?

schipperaar 26 november 2017 om 11:24

Benieuwd wat zijn vrouw er van denkt, idd weer nietszeggend en toch publiceren.

Tuubke 26 november 2017 om 11:52

“Als hij een echte kampioen is…” – dat Froome dat voor Merckx kennelijk nog moet bewijzen, zegt al genoeg over diens verstandelijke vermogens.

Covadonga 26 november 2017 om 12:20

Roepen mag, luisteren en lezen hoeft niet.

Max01 26 november 2017 om 13:12

Toch ben ik het met hem eens. Dat hij (met sky ) de Tour kan winnen heeft hij nu bewezen. Laat nu maar zien dat hij met zo’n grote is als bijv Merckx en Hinault

Chaba 26 november 2017 om 13:13

Mmm het zou wel mooi zijn als hij er een keer voir de Giro gaat. Maar dit seizoen staat alles in het teken van de 5de tourwinst wat ik volledig begrijp.

52voor11achter 26 november 2017 om 13:26

Merckx is duidelijk een Dumoulin fan!

aardappeljager 26 november 2017 om 14:27

Kan iemand die het met de stelling eens is mij uitleggen waarom. Iemand die niet alle grote rondes wint een incomplete carrière toedichten vind ik nogal wat

Romāns Vainšteins 26 november 2017 om 15:39

Keihard oneens gestemd. Froome is totaal geen giro-man en voor mijn part komt ie er niet eens aan de start ooit.

Lalsacien 26 november 2017 om 16:09

Tja, leg eerst maar eens even uit wat er bedoeld word met een echte kampioen!!!

Wildebert 26 november 2017 om 17:01

Zou Froomey juist wel graag eens in de Giro zien strijden. Lijkt alsof Sky daar juist geen pantser van onoverwinnelijkheid heeft. Kan hij het daar ook?

albertooo 26 november 2017 om 17:49

@RV
Zou toch zonde zijn, de laatste keer dat hij reed was immers voor zijn transformatie naar een topper. Proberen kan geen kwaad, zeker omdat hij heeft bewezen de dubbel aan te kunnen.

jsprunk 26 november 2017 om 18:32

Haha, een carrière die niet compleet zou zijn met 5 grote rondes en een handvol podiumplaatsen. Dan zijn er weinig renners met een complete carrière.

west 26 november 2017 om 21:37

Als Merckx een echte kampioen is, was hij nooit op doping betrapt.

west 26 november 2017 om 21:40

Voor de giro-vuelta dubbel krijgt hij in zijn herfst nog wel 4 of 5 kansen. Niet echt nodig om nu je Tour ervoor te riskeren.

assen 26 november 2017 om 22:35

Ha ha , Tuubke +1

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair