Meerderheid WorldTour-ploegen wil boycot WK Ploegentijdrit

Meerderheid WorldTour-ploegen wil boycot WK Ploegentijdrit

foto: Sirotti

woensdag 10 augustus 2016 om 12:56

Een meerheid van de WorldTour-ploegen wil het WK Ploegentijdrit van eind dit jaar in Doha, Qatar boycotten. Dat meldt de AIGCP op Facebook. Op het voorstel van de belangenvereniging is positief gereageerd door meer dan de helft van de teams uit de WorldTour.

De AIGCP dacht al na over dit statement. Dat hebben zij doorgezet toen afgelopen week duidelijk werd dat WorldTour-ploegen op eigen kosten verplicht deel moeten nemen aan het WK Ploegentijdrit in Doha eind dit jaar. Dat wereldkampioenschap staat op het programma van 9 tot en met 16 oktober.

Volgens de AIGCP maakt de UCI misbruik van haar macht met de toekenning van WorldTour-licenties aan bepaalde wedstrijden. Ook moeten WT-ploegen bij startplicht alsnog een deel van de kosten zelf dekken en neemt het bestuursorgaan uitzonderlijke beslissingen in het voordeel van enkele wedstrijden.

“We verwachten dat alle WorldTour-ploegen het WK Ploegentijdrit overslaan tot deze onrechtmatige praktijken worden afgeschaft”, stelt de belangenvereniging.

Dit artikel delen:

19 Reacties

Poeksel 10 augustus 2016 om 13:02

Begrijp ik het goed dat ze een vergoeding van de kosten voor deelname willen?

Mkay 10 augustus 2016 om 13:03

Jippie, GazProm wereldkampioen…

achtpuntzes 10 augustus 2016 om 13:04

@ Poeksel:
dat haal ik er ook uit. zou toch jammer zijn, TLJ kan een best goed team op de been brengen voor de TTT, en het lijkt me interessant om te kijken waar ze nu staan op dat gebied.

boehoe 10 augustus 2016 om 13:06

Lekker met landenteams gaan rijden!

Edit redactie: Bedankt, is aangepast

Chrys 10 augustus 2016 om 13:08

@Poeksel
Inderdaad. Ze worden door de UCI verplicht om mee te doen maar moeten zelf voor de kosten opdraaien. Voor de WT-koersen krijgen ze een (weliswaar kleine) kostenvergoeding.

molovin 10 augustus 2016 om 13:10

Prima, werd tijd dat de grote worldtour ploegen eens een gezamenlijke vuist gingen maken. Nu nog richting de ASO om ze eens duidelijk te maken dat zij en niet de ASO de Tour zo groot maken, al zullen de Franse ploegen daar wss niet aan willen.

dark-knight 10 augustus 2016 om 13:11

Zou toch te gek voor woorden zijn als de UCI al dat oliegeld opstrijkt en niet eens een vergoeding geeft aan de teams…

ghostwriter 10 augustus 2016 om 13:12

@boehoe
Ik zou het erg leuk vinden als ze met landenteams gaan rijden. Een ploeg met bijvoorbeeld Terpstra, Van Emden, Boom, Dumoulin, Kelderman en Van Baarle zou Nederland zeker bij de grote kanshebbers voor het podium horen.

Sietse 10 augustus 2016 om 13:15

Vergoeding of niet, ik dacht dat de teams altijd dankbaar gebruik maakten van die ploegentijdrit om hun nieuwste/beste materiaal te showen. Dat is toch een mooie indirecte vergoeding (voor de sponsor)?

dark-knight 10 augustus 2016 om 13:18

@ghostwriter
Van Baarle? Kan die tijdrijden? Ik zou eerder denken aan Westra dan.
Verder wel leuk om met landenteams te rijden, maar daar zullen BMC, etixx e.d. niet heel blij mee zijn gok ik :p

ghostwriter 10 augustus 2016 om 13:25

@dark-knight
De kwaliteiten voor een TTT zijn anders dan een ITT en daarom nemen ploegen vaak een aantal hardrijders mee die zelf niet bekent staan als geweldige individuele tijdrijders.

HoofdIsVrij 10 augustus 2016 om 13:49

Ooh, ik dacht dat het om mensenrechten ging, maar nee… geld natuurlijk.

JeDaRe 10 augustus 2016 om 13:56

@HoofdisVrij: exact mijn gedachte. Dit had een mooi statement kunnen zijn.

Tuttipazzi 10 augustus 2016 om 14:32

@ghostwriter/dark-knight
Ik zou Clement ook meenemen.

Tutu888 10 augustus 2016 om 14:37

Lees tussen de regels door en dit protest heeft ook alles te maken met de onlangs aangekondigde uitbreiding van de WT met (deels) verplichte deelname aan koersen waar veel ploegen niet op zitten te wachten. Ik vrees dat onder meneer Cookson de wielerwereld hard op weg is naar een crisis waarmee vergeleken de tijden van Verbruggen op een gezellig theekransje lijken.

Turtlehead 10 augustus 2016 om 15:13

Volkomen logisch, is toch maar voor 3 of 4 ploegen (lees: fietsconstructeurs) interessant.
Wel belachelijk laat, dus vooral bedoeld om de een of andere foute sjeik geld uit de tas te kloppen.

girardengo 10 augustus 2016 om 15:28

Jammer dat er geen ploegentijdrit voor landenteams met vier renners (meer) is.

Lalsacien 11 augustus 2016 om 10:03

De World Tour teams moeten dus betalen om mee te doen aan de World Tour wedstrijden.
En nog een keertje om mee te doen aan het WK TTT en dat wordt hun dus verplicht door de UCI.
Moeten ze voor de andere wedstrijden niet betalen?

Rondo 22 augustus 2016 om 16:35

Start geld of niet starten.
Een loodgieter komt ook niet voor niets langs.

Headlines

Materiaalzone

Populair