Veiligheid is de laatste maanden een hot item in het wielrennen. Meerdere renners hebben zich vandaag kritisch uitgelaten over de finale van de openingsetappe van de Tour de La Provence. Carlos Barbero klaagt op Twitter over twee ongemarkeerde verkeerseilanden in de laatste kilometer.
“We moeten ons nog steeds zorgen maken over wat er echt toe doet”, zo schrijft de rappe Spanjaard van Qhubeka ASSOS op Twitter. “Twee ongemarkeerde eilanden in de laatste kilometer. Het is al slecht als deze dingen op 100 kilometer van de finish liggen, maar het is echt een valstrik in de laatste kilometer, als we met een enorm hoge hartslag koersen.”
Carlos Verona, uitkomend voor Movistar, treedt zijn collega bij op Twitter. “De UCI en rennersvakbond CPA zien meer gevaar in het aannemen van een bepaalde daalpositie of als een peloton uit 200 renners bestaat, maar dit maakt onze sport pas écht gevaarlijk!” Ook Andrey Amador heeft een duidelijke mening. “Ik ben het hier 10000000% mee eens.”
De UCI kondigde onlangs nieuwe maatregelen aan om de veiligheid van renners te verbeteren. Zo zullen er veiligheidsmanagers worden aangesteld en komen er speciale voorwaarden voor hekken die in de finale van een wedstrijd worden geplaatst, maar de UCI zal ook strenger optreden als renners zich gevaarlijk gedragen in een peloton.
Igual deberíamos empezar a preocuparnos por lo que de verdad importa .
DOS isletas sin señalizar en el último kilómetro🤦🏼♂️.
Mal que nos encontremos estas cosas a 100 kms de meta pero en el último km con las pulsaciones a tope es una trampa que se salda con caída segura💥 . pic.twitter.com/4coAQkjhOH— Carlos Barbero (@BarberoCbc) February 11, 2021
La @UCI_cycling y la @cpacycling ven más peligroso que bajemos en según que posiciones o que seamos un pelotón de 200 corredores… cuando lo que realmente hace peligroso nuestro deporte es ESTO!!👇🏼 https://t.co/sFCno8V8cx
— Carlos Verona (@Carlos_Verona) February 11, 2021
10000000%%%% de acuerdo !!!! https://t.co/xjfiijutUG
— Andrey Amador (@Andrey_Amador) February 11, 2021
- Lees hier de regelwijzigingen die de UCI vanaf 1 april 2021 doorvoert.
27 Reacties
Zolang de prioriteiten van de UCI bij controles van soklengtes en diskwalificaties voor fysiek voordelige houdingen liggen zal hier niks aan gebeuren.
Helemaal mee eens. Is het zo moeilijk om een deftige laatste kilometer te vinden?
Ik schrok echt toen ik dit live zag. Dit kon ook niet anders dan fout gaan; dat snappen parcoursbouwers toch zelf ook wel?! Echt bizar.
En net op dat punt stond een vaste camera gericht. Je zou nog denken dat ze het met opzet deden.
Kijk, dit is dus wat mij betreft het grotere aandachtspunt qua ‘veiligheid’ binnen het wielrennen. Het probleem is finales in urbane zones, gewenst omdat daar meer publiek kan staan en dan hopelijk de lokale horeca spekken. Met 30-40 kmpu zijn dit type passages best te doen maar in volle finale met een naar de meet hijgend spurtpeloton wordt normaal straatmeubilair ineens een stuk gevaarlijker.
Het is voor de kijker ook irritant lelijk, een hele dag lang door het fraaie achterland rijden om in meestal totaal inwisselbare stukken voorstad de finale af te haspelen. Centra kunnen ze toch niet in met een peloton, of je nou een passage hebt of aankomst blijft dat helicoptershotwerk.
Ze zouden die spurtetappes ook kunnen organiseren op een manier dat de finalestad een passage op 20 k vd meet geniet, gevolgd door een leuke finale in het beste achterland dat ze bieden kunnen en de volgende ochtend een départ.
Compliment voor deze zinvolle bijdrage RV. Zeker ook omdat je in discussies over veiligheid doorgaans overkomt als holbewoner die niet verder komt als opmerkingen over testosteron-bommen in lycrapakjes.
Ik denk ook dat veel binnensteden niet geschikt zijn voor sprintaankomsten, maar wel voor een mooi vertrek van een peloton en het circus dat daarbij hoort.
Desnoods net buiten het centrum finishen, en de bussen lekker in het centrum parkeren als publiekstrekkers
Het één sluit het ander niet uit, nooit beweerd ook.
Juist omdat het een strakke pakjes veuls te knetterhard rondfietsende circusbeertjes zijn moet je ze niet in die zouteloze stadsfinales storten. Dat ik het ook esthetisch minder plezierige aankomsten om te kijken vind speelt geen onbelangrijke rol in dit betoog.
Zouden die nieuwe regels een 1 april grap zijn, gezien de datum invoering?
Ik vond het ook een heel gevaarlijke finale. Vraag is echter of dit wel te vermijden is zolang men op de openbare weg koerst in etappes die van de ene stad naar de andere gaan. Wat geen pleidooi is voor wegkoersen op circuits, hoor, want dat heeft heel weinig charmes.
Dit is juíst een wegcircuit
Welke uci lid heb dit goedgekeurd.
rontodes die net zo breed zijn als een fietspad in nederland.
Afschijndings blokken op de midden strook. Er is er een die blind is schandalig uci
Gaat ie goed verder?
Terechte kritiek, die finale was veel te gevaarlijk. Iemand heeft daar echt zitten slapen.
Ook suf; je wil vanwege de lockdown momenteel eigenlijk niet eens in zo’n badplaatsje finishen. Die rotondes hadden makkelijk voorkomen kunnen worden. Blijkbaar is improviseren maar lastig voor een hoop mensen.
Renners en ploegen zouden ook gewoon een trainingskoers kunnen opvatten zoals die bedoeld is.
Het veldrijden is voorbij, tijd voor je zomerslaap, kan je in november hier weer komen treiteren als de modderrondjes weer beginnen.
Ondanks dat iedereen natuurlijk weet dat Arie meer van het veld is dan van de weg, maakt hij wel een goed punt. Sinds de eerste lockdown benaderen de renners(gestuurd vanuit de ploegen) elke wedstrijd alsof het de mogelijk laatste is, als je in plaats daarvan gewoon niet een sprint in een of andere Franse B-koers gaat benaderen alsof het een rit is in de TdF zou dat al een hoop aan gevaar schelen(deze mentaliteit was natuurlijk ook mede debet aan het incident met Groenewegen en Jakobsen). Echter zou er bij dit soort potentiële sprintaankomsten natuurlijk wel wat meer straatmeubilair verwijderd mogen worden en dergelijke. Het zou de renners echter wel sieren(zoals Trentin al liet merken) om ook een keertje zelf verantwoordelijkheid te nemen ipv alles maar afschuiven op de organisaties en UCI
@Lendilonus: Omdat een groot aantal renners en ploegen zulke voorbereidingswedstrijden opvatten alsof het de belangrijkste koers van het seizoen is maakt dat het gevaarlijker wordt. Deze organisatoren hebben gewoon de middelen niet om te voldoen aan de eisen van een WT koers. Die status hebben deze wedstrijden dan ook niet. Het is of dit accepteren en er op de gepaste wijze mee omgaan of zo'n voorbereidings koers van de kalender schrappen.
Lekker allemaal gaan korfballen, al die huilebalken in dat peloton tegenwoordig. Meutjesmaatschappij….
Misschien even de laatste km kijken Gilberto.. wegmeubilair midden op de weg in bochten zonder seingevers oid.. meerdere renners hard onderuit helaas
Waarom kan het niet allebei?
Dit van vandaag kan iig óók niet
Als je zaken doet met regio’s kun je als organisator ook voor een finishplaats kiezen die veiliger is. Bijvoorbeeld hier de eerste keer aan zee in Sanary.
Heb het net nog eens herbekeken en ja… dit is bezopen, dat uitgerekend Trentin op die haast onzichtbare vluchtheuvel knalt maakt het haast ironisch…
Je zou er maar midden in het peloton mee geconfronteerd worden joh. Kun je net zo goed in Arnhem over de blauwe golven koersen
Ook opvallend: Er wordt niet gewaarschuwd voor de obstakels. Iedereen zit met zijn hoofd naar beneden klaar voor de sprint. En er zijn renners die zich drukker maken over hun positionering en hun goede/sleche benen, dan over deze stoepranden.
Enerzijds logisch. Anderzijds, als je dit als peloton tegenkomt, moet je misschien ook meteen nu een statement afgeven. Wandeletappe in de rit van vadaag bijvoorbeeld.
Beter waarschuwen voor obstakels betekent meer motoren, want die signaleurs worden per motor vervoerd. Dan krijgen we weer een andere discussie.
en lange briefings voor de koers willen de renners ook niet, want dat is dan weer te saai en niet leuk
tuurlijk willen ze een aankomst buiten een stadje, op een mooi recht stuk weg in de middle of nowhere, maar zo’n organisatie heeft natuurlijk ook gewoon sponsoren die enkel betalen als de aankomst net op die specifieke plek in de binnenstad is en zonder dat geld kan het momenteel ook allemaal niet door gaan.
dat maakt zo’n aankomst uiteraard niet acceptabel, maar ik begin de renners een beetje beu te worden (of toch zij die op twitter zitten). janken en janken en janken op twitter, maar iets doen, zelf enige actie ondernemen, enig begrip tonen voor andere partijen, zelf een inspanning leveren… dat is allemaal zóóó veel gevraagd.
en als er dan eens eentje is die zich vrijwillig opoffert om het allemaal wat beter te maken (zoals trentin), die zijn vrije tijd en energie investeert voor de collega’s terwijl de rest enkel wat zit te jammeren op sociale media, dan is dat net degene die de zwarte piet krijgt doorgeschoven.