Meerdere renners niet te spreken over parcours Tour de La Provence
Veiligheid is de laatste maanden een hot item in het wielrennen. Meerdere renners hebben zich vandaag kritisch uitgelaten over de finale van de openingsetappe van de Tour de La Provence. Carlos Barbero klaagt op Twitter over twee ongemarkeerde verkeerseilanden in de laatste kilometer.
“We moeten ons nog steeds zorgen maken over wat er echt toe doet”, zo schrijft de rappe Spanjaard van Qhubeka ASSOS op Twitter. “Twee ongemarkeerde eilanden in de laatste kilometer. Het is al slecht als deze dingen op 100 kilometer van de finish liggen, maar het is echt een valstrik in de laatste kilometer, als we met een enorm hoge hartslag koersen.”
Carlos Verona, uitkomend voor Movistar, treedt zijn collega bij op Twitter. “De UCI en rennersvakbond CPA zien meer gevaar in het aannemen van een bepaalde daalpositie of als een peloton uit 200 renners bestaat, maar dit maakt onze sport pas écht gevaarlijk!” Ook Andrey Amador heeft een duidelijke mening. “Ik ben het hier 10000000% mee eens.”
De UCI kondigde onlangs nieuwe maatregelen aan om de veiligheid van renners te verbeteren. Zo zullen er veiligheidsmanagers worden aangesteld en komen er speciale voorwaarden voor hekken die in de finale van een wedstrijd worden geplaatst, maar de UCI zal ook strenger optreden als renners zich gevaarlijk gedragen in een peloton.
Igual deberíamos empezar a preocuparnos por lo que de verdad importa .
DOS isletas sin señalizar en el último kilómetro🤦🏼♂️.
Mal que nos encontremos estas cosas a 100 kms de meta pero en el último km con las pulsaciones a tope es una trampa que se salda con caída segura💥 . pic.twitter.com/4coAQkjhOH— Carlos Barbero (@BarberoCbc) February 11, 2021
La @UCI_cycling y la @cpacycling ven más peligroso que bajemos en según que posiciones o que seamos un pelotón de 200 corredores… cuando lo que realmente hace peligroso nuestro deporte es ESTO!!👇🏼 https://t.co/sFCno8V8cx
— Carlos Verona (@Carlos_Verona) February 11, 2021
10000000%%%% de acuerdo !!!! https://t.co/xjfiijutUG
— Andrey Amador (@Andrey_Amador) February 11, 2021
- Lees hier de regelwijzigingen die de UCI vanaf 1 april 2021 doorvoert.
Het is voor de kijker ook irritant lelijk, een hele dag lang door het fraaie achterland rijden om in meestal totaal inwisselbare stukken voorstad de finale af te haspelen. Centra kunnen ze toch niet in met een peloton, of je nou een passage hebt of aankomst blijft dat helicoptershotwerk.
Ze zouden die spurtetappes ook kunnen organiseren op een manier dat de finalestad een passage op 20 k vd meet geniet, gevolgd door een leuke finale in het beste achterland dat ze bieden kunnen en de volgende ochtend een départ.
Ik denk ook dat veel binnensteden niet geschikt zijn voor sprintaankomsten, maar wel voor een mooi vertrek van een peloton en het circus dat daarbij hoort.
Desnoods net buiten het centrum finishen, en de bussen lekker in het centrum parkeren als publiekstrekkers
Juist omdat het een strakke pakjes veuls te knetterhard rondfietsende circusbeertjes zijn moet je ze niet in die zouteloze stadsfinales storten. Dat ik het ook esthetisch minder plezierige aankomsten om te kijken vind speelt geen onbelangrijke rol in dit betoog.
rontodes die net zo breed zijn als een fietspad in nederland.
Afschijndings blokken op de midden strook. Er is er een die blind is schandalig uci
Dit van vandaag kan iig óók niet
Enerzijds logisch. Anderzijds, als je dit als peloton tegenkomt, moet je misschien ook meteen nu een statement afgeven. Wandeletappe in de rit van vadaag bijvoorbeeld.
tuurlijk willen ze een aankomst buiten een stadje, op een mooi recht stuk weg in de middle of nowhere, maar zo'n organisatie heeft natuurlijk ook gewoon sponsoren die enkel betalen als de aankomst net op die specifieke plek in de binnenstad is en zonder dat geld kan het momenteel ook allemaal niet door gaan.
dat maakt zo'n aankomst uiteraard niet acceptabel, maar ik begin de renners een beetje beu te worden (of toch zij die op twitter zitten). janken en janken en janken op twitter, maar iets doen, zelf enige actie ondernemen, enig begrip tonen voor andere partijen, zelf een inspanning leveren... dat is allemaal zóóó veel gevraagd.
en als er dan eens eentje is die zich vrijwillig opoffert om het allemaal wat beter te maken (zoals trentin), die zijn vrije tijd en energie investeert voor de collega's terwijl de rest enkel wat zit te jammeren op sociale media, dan is dat net degene die de zwarte piet krijgt doorgeschoven.