‘Meer wielrenners betrokken bij Operatie Aderlass’

vrijdag 15 maart 2019 om 10:32

foto: Cor Vos

Stefan Denifl en Georg Preidler zijn volgens Le Monde niet de enige wielrenners die betrokken zijn bij Operatie Aderlass, het dopingschandaal rondom de omstreden Duitse arts Mark Schmidt. Volgens de Franse krant zullen er waarschijnlijk nieuwe namen naar buiten komen.


Eerder schreef de Oostenrijkse krant Krone.at al dat er veertig gecodeerde bloedzakken zijn gevonden in de garage van Schmidt, die een verleden heeft als ploegarts bij Gerolsteiner. De politie was de afgelopen weken op zoek naar een kroongetuige. “We willen het netwerk neerhalen”, aldus David Müller van het Oostenrijks Anti-Doping Agentschap.

De advocaat van Schmidt – de grote spil in het dopingschandaal – laat weten dat zijn cliënt bereid is om mee te werken met de autoriteiten. De Duitser is inmiddels al enkele keren ondervraagd door justitie.

Namen geïdentificeerd 
Volgens Le Monde zijn de namen van de valsspelende atleten inmiddels geïdentificeerd. De vraag is of deze sporters zich nog zullen melden. “Iedereen die zich als kroongetuige meldt en de namen van de kopstukken noemt, kan een mildere straf verwachten”, zo gaf Müller eerder aan.

Dit artikel delen:

33 Reacties

Cadellie 15 maart 2019 om 10:38

Foei! Potverdrie.

koos verrek 15 maart 2019 om 10:45

Benieuwd!

Scott Sunderland 15 maart 2019 om 10:57

Hoe zal men zich bij CCC voelen als behalve Denifl ook zijn landgenoot en vervanger Zoidl op de lijst staat ?

Mwielerfan 15 maart 2019 om 14:13

Nederlandse toppers vonden in het verleden goed de weg naar Oostenrijk.

Scott Sunderland 15 maart 2019 om 15:03

@Mwielerfan

Jazeker. Boogerd was een graag geziene gast natuurlijk, dus hopelijk zijn er geen busjes van Roompot gesignaleerd richting Oostenrijk de laatste tijd….

girardengo 15 maart 2019 om 11:03

Het is natuurlijk vooral van belang dat de namen van de betrokken wielrenners bekend worden, met de rest moet zorgvuldiger worden omgesprongen… privacy en zo

Utrecht19 15 maart 2019 om 11:21

Tuurlijk moeten alle namen bekend worden en niet alleen wielrenners. De zaak fuetes stonk natuurlijk ook aan alle kanten dat alleen de wielrenners zijn genoemd. Maar wil je niet genoemd worden is het misschien ook wel heel verstandig om gewoon niet te gebruiken. Dus heb in ieder geval geen medelijden met de wielrenners die genoemd worden op basis van bewijzen. Laat de andere sportbonden of sporten maar hun hoofd in het zand steken

limburgia 15 maart 2019 om 12:11

Namen van alle sporters noemen s.v.p. .

Mwielerfan 15 maart 2019 om 14:14

Hap

Spinergy 15 maart 2019 om 11:07

Le Monde schrijft ook dat het niet om microdoseringen ging, maar om transfusies van ongeveer 800ml in combinatie met zoutoplossingen om de hematocrietwaarde niet teveel te laten stijgen….

kielabokki 15 maart 2019 om 11:20

Ik zeg een paar Slovenen.

Etappe 15 maart 2019 om 14:16

Ik hoop geen roglic

achtpuntzes 15 maart 2019 om 11:21

‘we hebben jullie namen, maar als jullie je nog melden en de namen noemt van de hoofdbetrokkenen krijgen jullie strafvermindering’

Als die dopeurs zich nu nog steeds niet gemeld hebben mogen ze van mij nu wel doorpakken hoor, daar hebben ze lang genoeg de tijd voor gehad. En de namen van de hoofdbetrokkenen zullen inmiddels ook wel bekend zijn.

wiebipedia 15 maart 2019 om 11:50

Hoe is dat artikel geschreven in ‘Le Monde’? Want waarom zou er gespecificeerd worden dat er meer wielrenners bij zitten? Waarom niet meer biatleten bijvoorbeeld?

Maillot à Pois 15 maart 2019 om 13:05

In hetzelfde artikel lees ik dat het om een gestructureerd netwerk gaat dat ‘talrijke sporten en verschillende landen’ omvat.
Veel meer dan wielrenners en langlaufers alleen dus.

Wat er over de wielrenners precies staat weet ik niet – als dat stukje begint bots ik op de betaalmuur ;-)

https://www.lemonde.fr/sport/article/2019/03/14/l-operation-aderlass-ebranle-les-certitudes-de-la-lutte-antidopage_5436104_3242.html

dikkechaap 15 maart 2019 om 11:53

Hopelijk komt er z.s.m. duidelijkheid. Ik ben heel benieuwd, en het is beter als het niet pas vlak voor de giro/tour naar buiten komt.

west 15 maart 2019 om 12:14

Aub vlak voor San Remo. Dan hebben ze de eerste 250km iets om over te praten.

john 15 maart 2019 om 13:51

Hoezo praten je kan toch net zo als de kijkers genieten van de beelden van de plaatselijke VVV ,legen en vernielde tuinderskasten en natuurlijk de altijd mooie beelden van de zee

Mwielerfan 15 maart 2019 om 14:15

Maar ook de zee is er pas na ongeveer 200k toch?

Kevin Lowagie 15 maart 2019 om 13:04

Hopelijk krijgt elke atleet de correcte straf. Voor mij is dat een levenslange schorsing als beroepssporter.

xistnc 15 maart 2019 om 15:03

Dan hoop ik dat je andere leuke hobbies hebt, Kevin.

Geraint 15 maart 2019 om 15:15

:)

Sonsbach Allstars 15 maart 2019 om 13:25

Van die bloedzakken zal er vast 1 zijn van de hond van Bernie Kohl

rob 15 maart 2019 om 13:57

Geen namen noemen. En geen geschiedenisboeken schrijven.
Eerst alles van A tot Z afwachten en niet gelijk iedereen door het slijk halen.
En alleen de renner en zijn huidige ploeg informeren.

Mwielerfan 15 maart 2019 om 14:16

En vrijwel zekere valsspelers lekker laten rondfietsen, zodat we hun resultaten over half jaar kunnen schrappen

Pepsifranck 27 maart 2019 om 13:26

Ai ai cap!

achterhoeker 15 maart 2019 om 14:46

Dat wordt een aderlating voor het peloton

Scott Sunderland 15 maart 2019 om 15:05

Is Valverde toevallig regelmatig op vakantie geweest in Oostenrijk misschien ? Ter ontspanning en voorbereiding…

doorak 15 maart 2019 om 15:09

Dit is heus niet de enige plaats, arts in Europa, wereld die deze techniek veelvuldig bij sporters toepast. Je kunt nu eenmaal binnen bepaalde toleranties met je bloed sjoemelen net zoals je 3 weken op hoogte kunt gaan en dan ook daarna een ruim hoger hematocriet hebt. Dat mag gewoon zolang het binnen de gestelde % blijft gesteld tbv het (biologisch) bloedpaspoort.

mark vv 15 maart 2019 om 15:47

Verrassend.

Bollentrui 16 maart 2019 om 02:01

Het zijn 40 gecodeerde zakken. Ik ben nu wel benieuwd naar de codes. Altijd leuk zo’n ontcijfer spelletje.

ONCE 16 maart 2019 om 23:25

Hoe heet de nieuwe hond van Valverde?

Turtlehead 17 maart 2019 om 10:53

‘Innsbruck’ misschien?