Meer klimmen dan voorheen in Amstel Gold Race

Meer klimmen dan voorheen in Amstel Gold Race

foto: Cor Vos

zondag 18 april 2021 om 07:10

Met liefst 38 klimmen heeft de Amstel Gold Race dit jaar meer beklimmingen dan in de voorgaande jaren toen er 35 Limburgse heuvels bedwongen moesten worden. Dat is opmerkelijk omdat de afstand van de wedstrijd op het circuitparcours noodgedwongen ingekort moest worden tot 219,7 kilometer.

De ronde met de Cauberg, Geulhemmerberg en Bemelerberg telt volgens de berekeningen van de fietsapp myCols 218 hoogtemeters. Dit rondje wordt twaalf keer verreden. In de slotronde wordt er bewust naar smallere wegen gezocht en wordt de Cauberg overgeslagen. De renners rijden dan na de Bemelerberg binnendoor via o.a. de Mathieu van der Poel-allée naar de finish. In deze slotronde van 15,9 kilometer zitten 169 hoogtemeters. In totaal herbergt deze Amstel Gold Race dus 2785 hoogtemeters.

Dat zijn minder hoogtemeters dan in de Amstel Gold Race van 2019 die door Van der Poel werd gewonnen. Destijds was de afstand van Nederlands enige klassieker 265,7 kilometer en zaten er 3222 hoogtemeters in het parcours.

In het oude parcours zit een vlakkere aanloop in de eerste lus van Maastricht naar Valkenburg. Die heeft tot het moment dat je de eerste keer langs de finish rijdt slechts 467 hoogtemeters in 58 kilometer.

Team SD Worx verkent de Bemelerberg. foto: Raymond Kerckhoffs

Juist het stukje rond Epen (onderaan Camerig) / Vaals (Drielandenpunt) / Epen (boven op Eperheide) kent veel meer hoogteverschil, daar heb je liefst 644 hoogtemeters in slechts 31 kilometer. Dit is dus een vrij pittig deel. Verder is natuurlijk het stukje vanaf de Partij (Gulpenerberg) ook pittig qua hoogtemeters. Liefst 450 hoogtemeters in 19 kilometer.

Ga je het aantal hoogtemeters per gereden kilometer berekenen dan waren dat in 2019 12,13 hoogtemeters per kilometer. Dit jaar zijn het 12,73 hoogtemeters per kilometer. Dus per gereden kilometer is deze Amstel Gold Race op het circuit lastiger dan de laatste editie van 2019.

Dit artikel delen:

19 Reacties

meestre 16 april 2021 om 08:18

Hoe kunnen die zwaardere kassei specialisten dan scoren?

Al Phila 16 april 2021 om 08:31

Doordat de klimmen korter en minder steil zijn, hoef je minder lang echt diep te gaan en heb je snel daarna weer een herstelmoment. Ten opzichte van de vorige keer moesten die zwaardere types tevens tegen de langere en soms steilere hellingen op (zoals genoemd in de omgeving Vaals/Camerig, en ook de Keutenberg). Het zijn nu met dit lusje (relatief gezien) meer lopers dan muren.

1.2 % gemiddeld omhoog is niet echt steil, zeker niet in vergelijking met een bergrit (zonder tussenstroken of aanloop, dan zit je rond de 4-6 % gemiddeld, afhankelijk van start en aankomst onder of boven).

Massimo Bataille 16 april 2021 om 09:46

In de ronde v.Vl zitten er ook meer dan 2200 hoogtemeters, waarvan eerste 100km ook volledig vlak.
Ik denk dat velen van die ‘kassei’ mannen wel al getoond hebben dat ze de nodige hoogtemeters aankunnen.
Ik zie een vanmarcke, lampaert of pedersen hier ook niet scoren natuurlijk, maar een van avermaet, van aert, asgreen of van baarle kunne hier zeker ook lang mee.

Jean Dumas 17 april 2021 om 09:45

Eens met Al Phila. Het gaat zeker exploderen, maar niet eerder dan de voorlaatste ronde. Ik denk dat een allrounder gaat winnen in een ontsnapping.

Gilberto 17 april 2021 om 18:28

Massimo, 2200 hoogtemeters waarvan de eerste 100 km vlak?

FDJ 16 april 2021 om 08:50

Ik verwacht dat dit parcours minder selectief zal zijn dan de gewone Amstel Gold Race. Als referentie het WK 2012 waar renners als Degenkolb en Boasson Hagen tot de laatste ronde onderdeel bleven van het peloton en zelf in de top 10 terecht kwamen.

Wat de normale Amstel zo zwaar maakt is, naast de opstapeling van klimmetjes, het constante keren en draaien in het heuvelland. Als je als renner de weg er niet kent is het constant alert en scherp zijn. Lastig dus. Dit parcours kennen ze na een paar ronden en is ook niet het meest technische.

Ik verwacht dus dat als de echt mannen voor de Ardennen willen scoren ze de koers enorm hard moeten gaan maken.

S.t.B 16 april 2021 om 09:24

Dit parcours is inderdaad allesbehalve technisch te noemen. Het gedeelte Scharn-Bemelen ligt bij mij om de hoek. Vanaf de a-technische afdaling Berg en Terblijt kun je dit hele gebied makkelijk overzien, en dan heb je het over zeker 5 kilometer parcours. Aanloop naar de Bemeler is doodeenvoudig. Bemeler zelf kan hooguit de haarspeld nog iets leuks opleveren. Daarna veel plateau. Geulhemmer heb je vrij zicht van begin tot eind. Ook niet echt bevorderlijk als de verschillen klein zijn. Zelfs een recreant uit, pak’m beet, Harlingen heeft maar één rondje nodig om het parcours te snappen.

Romāns Vainšteins 16 april 2021 om 10:25

Wind kan wel veel uitmaken op de plateaus maar daar is precies 0 sprake van vooralsnog zondag as. Het zal een waanzinnig snel rondje worden en daarbij een vrij gesloten koers, ik gok op een redelijk grote aankomstgroep van iele mannetjes waarvan de rapste wint, business as usual dus.

S.t.B 16 april 2021 om 10:46

Vrees ook dat het een control freak koers gaat worden. Vanaf de kerktoren in Berg en Terblijt is het gehele parcours met gemak te overzien.
Kans op ontploffen is vrijwel nihil.
Type Waalse Pijl, maar dan i.p.v de Muur het slotrondje.

S.t.B 16 april 2021 om 08:55

Persoonlijk had ik liever een parcours rond Epen-Vijlen-Vaals.
Absoluut niets mis met de Bemeler-Geulhemmer en Cauberg, maar daartussen ligt veel eentonig plateau en het gedeelte afdaling Berg en Terblijt tot beklimming Bemeler is nou ook niet bepaald een garantie voor spektakel. Bij een Epen-Vijlen-Vaals parcours kun je veel vaker uit het zicht rijden, vooral op de Camerig. Bij de Cauberg, maar vooral de Geulhemmer blijf je zelfs met een minuut voorsprong nog in het zicht. Vrees dat je met dit parcours, tot aan het laatste rondje, te makkelijk de koers kunt controleren. Misschien dacht de organisatie bij Epen-Vijlen-Vaals dat het teveel een klimmerseditie zou gaan worden. Hopelijk zit ik er totaal naast en gaat het een spektakelstuk worden.

AnderJ 16 april 2021 om 09:22

Of dat de Vaalserberg niet goed konden afsluiten. Of dat ze niet over Belgisch grondgebied willen?

S.t.B 16 april 2021 om 09:42

@AnderJ.
Betwijfel ik. Het is gewoon volop koers in België. Men is daar al gewend aan de restricties rondom koersen, dus veel minder risico op teveel publieke belangstelling. Afsluiten Vaalserberg hoeft ook niet zo’n mega operatie te zijn. Na Vijlen via Holset en je gaat met een boog om Vaals.
Ik weet zeker dat de politie, vooral waar het parcours langs de buitenwijken Amby, Scharn en Heer loopt, zijn handen vol heeft aan handhaving.

FDJ 16 april 2021 om 17:42

Het rondje van de Hammer series rondom Vaals. Had mooi geweest.

platteprijs 17 april 2021 om 08:50

@ StB eens. Dit parcours is zeker in combinatie met het verwachte weer veel te weinig selectief voor het predicaat klassieker. Er waren veel betere rondes uit te tekenen geweest. Geulhem overslaan en na de Bemeler doorsteken naar Margraten en Gulpen en dan de Keutenberg erin. Via Scheulder naar de voet van de Cauberg. Dat is een klassiekerwaardig parcours.

trivium 17 april 2021 om 09:08

Helemaal waar StB. Epen-Vijlen-Vaals zou een stuk mooier zijn dan het huidige rondje. Een toevoeging aan het huidige parcours zou ook kunnen zijn: na de Bemelerberg via Cadier en Keer naar Eckelrade, en dan via Margraten terug. Veel op en af, kleine bochtige wegen.

ivo001 16 april 2021 om 09:57

Minder hoogtemeters = minder klimmen.

Baukema Tomoulin 16 april 2021 om 10:24

Zal wel zoals de montreal en quebec wedstrijden worden. Doen Matthews en Sagan mee?

Limal 16 april 2021 om 12:36

In de GP Québec zijn er 2976 hoogtemeters te overwinnen, in die van Montréal 4734. De ene hoogtemeter is natuurlijk de andere niet, maar je kan het dus inderdaad goed vergelijken met die asfaltcircuitwedstrijden.

CechRepublic 18 april 2021 om 09:30

Nou zijn de hoogtemeters in Quebec wel serieus anders dan in Montreal. In Montreal is het zelden stijl terwijl Quebec echt hele nare uitschieters heeft die je echt de adem afknijpen. Deze AGR lijkt dan ook vooral op een Montreal Light versie.

Headlines

Materiaalzone

Populair