Meer kasseien in Nokere Koerse

vrijdag 30 november 2018 om 08:44
Meer kasseien in Nokere Koerse

foto: © Luc Claessen / Getty Images

In navolging van andere Vlaamse voorjaarswedstrijden krijgt ook Nokere Koerse een iets ander parcours. De Vlaamse semi-klassieker telt volgend jaar zo’n 22 kilometer aan kasseien.


“In de twee finale lussen steekt telkens de nieuwe kasseistrook van Lededorp”, zegt koersdirecteur Rony De Sloovere tegen Het Nieuwsblad. “We trekken langs de woning van Johan Museeuw om Lededorp te kunnen meepikken. Daardoor wordt de kasseistrook van de Huisepontweg anders aangesneden. Dit keer beginnen ze er nagenoeg uit stilstand aan na een bocht van negentig graden.”

Nokere Koerse heeft zich al verzekerd van tien WorldTour-ploegen aan de start, waaronder Deceuninck-Quick Step en Lotto Soudal. De 1.HC-koers start op woensdag 20 maart op de Markt in Deinze. Na een aanloop van 82 kilometer volgen nog drie lokale rondes doorspekt kasseiklimmetjes, waaronder zeven beklimmingen van Nokere berg. De wedstrijd krijgt volgend jaar ook een editie voor vrouwen, die op dezelfde dag zal worden verreden.

Dit jaar ging de overwinning in Nokere Koerse naar Fabio Jakobse. De jonge Nederlander behaalde toen zijn eerste profoverwinning.

Dit artikel delen:

19 Reacties

KimJungPoels 30 november 2018 om 08:48

Vind het nog steeds jammer dat iedere eendagswedstrijd het nodig lijkt te vinden om het parcours aan te passen zodat het geen sprint wordt. Sommige wedstrijden horen traditioneel gewoon met 80-90% zekerheid in een sprint te eindigen.

Merlinappa 30 november 2018 om 08:52

Wat is erop tegen om een parcours iets zwaarder te maken zodat de wedstrijd wat eerder openbreekt en leuker wordt om naar te kijken? Hoe meer mensen kijken, hoe beter dat uiteindelijk is. Als je als ploeg een sprint wil, moet je maar zorgen dat je met de juiste mensen aan de start komt, kan nog steeds goed op dit parcours hoor. Een strookje meer of minder veranderd dat niet meteen

KimJungPoels 30 november 2018 om 09:03

Omdat ik het dus onzin vind dat iedere koers tegenwoordig maar zwaarder moet worden omdat de finale dan eerder open gebroken wordt.

Merlinappa 30 november 2018 om 10:37

Zullen we dan ook alleen maar koersen als het droog en windstil is?

Romāns Vainšteins 30 november 2018 om 10:47

En de naaktslakkentrek niet in volle gang is, met verboden bananen te eten langs het parcours ? En pluche-wollige zadelovertrekjes, rustig voortschrijdend in zo’n fraaie zwanen-V en met bloemetjes op het stuur ?

sooike 30 november 2018 om 13:08

En met voortaan een bel op het stuur als je er even langs wilt ?

the rover 1 december 2018 om 11:31

zie de scheldeprijs in schoten

Wheely 30 november 2018 om 09:59

Hoeveel spoorwegovergangen dit jaar? Dat zijn pas gamechangers.

Romāns Vainšteins 30 november 2018 om 10:37

Gewoon wat selectiever maken idd die koersen. Het te winnen kijkpubliek geeft traditioneel geen moer om traditioneel ongeveer voor 90% in een sprint eindigende koersen.

Viktrodriguez 30 november 2018 om 12:00

Ik heb meer problemen met het alsmaar groeiende aantal World Tour-koersen over dezelfde Vlaamse kasseien en zelfde heuveltjes, allemaal ook nog eens in dezelfde anderhalve maand in het voorjaar, dan dat ik de zogenaamd traditionele sprintersklassiekers zie omgeturnd worden in een normale klassieker. Sterker nog, als iets dodelijk is voor het wielrennen zijn wel die zogenaamde zekere sprints. De oppervlakkige kijker, waarvan er meer zijn dan de wielerpuristen, zit niet te wachten op een klassieke sprinterskoers of -etappe

Melkzuur 30 november 2018 om 13:21

Ik begrijp jouw reactie, maar ik kan het wel verstaan, om 3 redenen:
– de Vlaamse Ardennen zijn uniek, nergens anders vind je (zoveel) kasseihellingen (die vaak al zorgen voor een koers binnen de koers)
– nergens anders is er zoveel volk en sfeer – en daarom voor veel renners veruit de leukste regio om te koersen
– het zijn heel erg vaak de mooiste koersen van het jaar vind ik (en ik ben denk ik niet alleen)

Viktrodriguez 30 november 2018 om 14:18

Een hoop renners hebben anders totaal niet de behoefte mee te doen aan deze koersen, hoeveel sfeer ze ook mogen hebben. Zeker al die semiklassiekers worden toch regelmatig overgeslagen of overduidelijk als training gebruikt door de toppers op dit vlak.

Verder zou het niet misstaan als er een betere verdeling is van die koersen over gans het jaar dan alleen die korte periode in het seizoen. Nu krijg je een enorme overkill aan wedstrijden in korte tijd. Er zijn zeker in de weken voorafgaand aan Vlaanderen zijn er gewoon meerdere per week, en nu De Panne ook een eendagswedstrijd is geworden een wedstrijd extra. Zelfs de koersen met bergen, slechts enkele maanden per jaar ideaal te bezoeken, zijn beter verdeeld dan die kasseienwedstrijden.

Daarnaast is het voor mij allemaal vrij inwisselbaar buiten de Hoogmis zelf om, door zijn historie. De Omloop, E3, DdV, Nokere, het voelt allemaal wel heel erg veel van hetzelfde.

Brabander 30 november 2018 om 15:15

Ben het met beide wel eens. Denk soms ook wel eens: 'Daar gaan ze weer. Voor de 83e keer in 18 dagen tijd de Kwaremont over'. Maar toch kijk ik zoveel mogelijk. Gent – Wevelgem heeft nog wel een eigen identiteit, maar de rest is vrij veel van hetzelfde. Verandert de Hoogmis van parcours, dan gaat de Omloop die finale wel doen et cetera.
Heb van het jaar voor het eerst het Italiaanse najaar goed gevolgd en dat is toch andere koek. Meer variatie vooral.
En toch hou ik van het Vlaamsche voorjaar. Vooral omdat het zo lekker kneuterig is. Die 'banen' met betonplaten, de onooglijke gehuchten en dan ook nog eens benamingen als de 'Karnemelkbeekstraat' in combinatie met het Vlaamse enthousiasme op Sporza.

LucasR 30 november 2018 om 15:18

Wat mij betreft is die anderhalve maand de mooiste van het hele wielerjaar. Overkill zou ik het niet noemen – we hebben het over een koers of zes, nou nou. Ik ben het geheel eens met Melkzuur. Die beleving daar, de coverage door de Vlaamse tv, alles daaromheen, fantastisch! Ik krijg al kippenvel als ik alleen al denk aan Michel die “RENAAT!” roept en Renaat die daarop met trillende stem vertelt dat de kopgroep zojuist voor de eerste keer de Haaghoek is opgedraaid! OEF!

Brabander 30 november 2018 om 15:20

Haha @Lucas R

Die ‘Renaat’-passage is ook een echte klassieker ja :)

LucasR 30 november 2018 om 16:59

Haha, ja toch? :D

Mainfield -14 30 november 2018 om 18:20

Het vlaamse voorjaar t/m parijs Roubaix is voor mij de favoriete wielertijd van het jaar , de mix kasseien en korte stijle klimmetjes en het vlaamse volk die masaal toestromen zijn voor mij elk jaar weer een hoogtepunt ben volgend jaar echt benieuwd naar de prestaties vam team jumbo , hoe zou vd/poel presteren en kunnen de oude rotten boom en teprstra een rol betekenen

Polleke 30 november 2018 om 19:44

Valt me nog mee dat ze niet op die andere ‘hype-kar’ springen en hals over kop onverharde paden gaan opzoeken…

sooike 1 december 2018 om 10:18

Is Johan Derksen al om zijn mening gevraagd ??