Medisch bulletin naar aanleiding van horrorcrash in Ronde van het Baskenland 2024
Overzicht De wielerwereld werd donderdagmiddag – helaas – voor de zoveelste keer de voorbije weken opgeschrikt door een zware valpartij. In een afdaling van de Ronde van het Baskenland ging het helemaal mis in een flauwe bocht, die veel renners niet konden houden. Door de hoge snelheid, rotsblokken en een stenen duiker langs de weg, hield de wielerwereld haar adem akelig lang stil. Enkele toprenners smakten hard tegen de grond. WielerFlits zet het medisch rapport op een rij.
Jonas Vingegaard (Visma | Lease a Bike)
Een van de slachtoffers bij de val was de kopman van Visma | Lease a Bike, Jonas Vingegaard. In de buitenbocht ging de 27-jarige titelverdediger van de Tour de France als een van de eersten onderuit. De beelden van hoe hij er bij lag, waren huiveringwekkend.
Het duurde lang voordat de ambulance waarin hij lag mocht vertrekken. Eenmaal onderweg liet ploegleider Frans Maassen weten dat zijn renner bij bewustzijn was. ’s Avonds meldde zijn ploeg dat ook, en dat hij stabiel was. Het eerste verdict was echter zwaar: een gebroken sleutelbeen en meerdere gebroken ribben. Uit voorzorg blijft hij in het ziekenhuis.
Natnael Tesfatsion (Lidl-Trek)
De renner die als eerste het asfalt raakte, was Natnael Tesfatsion. De 24-jarige Eritreeër kwam tot stilstand tegen een van de rotsblokken aan de zijkant van de weg. Lidl-Trek laat donderdagavond in een statement weten dat de jongeling nooit buiten bewustzijn is geweest. “Natnael hoorde helaas bij de renners die het zwaarst hadden te lijden bij de grote val die de vierde etappe in het Baskenland zwaar markeerde”, schrijft zijn werkgever.
Tesfatsion werd vervoerd naar het ziekenhuis, maar kwam er vanaf zonder breuken of hersenschudding. “Wel liep hij talloze kneuzingen en schaafwonden op aan de rechterkant van zijn lichaam. Momenteel is hij in het ziekenhuis voor verdere behandeling. “Vooral aan zijn rechterelleboog, de ernstigste blessure die de renner opliep”, schrijft Lidl-Trek. Verder updates over zijn gezondheid volgen zodra dit bekend is.

Natnael Tesfatsion – foto: Cor Vos
Jay Vine (UAE Emirates)
Een ander slachtoffer dat afgevoerd werd in een ambulance naar het ziekenhuis, was Jay Vine. De Australische klimmer van UAE Emirates bleef lang bewegingloos liggen aan de andere kant van de stenen duiker; op de hoofdfoto blijft hij net buitenbeeld, Vine lag daar rechts van. Net als bij Vingegaard, duurde het bij hem lang voordat de ziekenwagen kon of dan wel mocht vertrekken.
Donderdagavond heeft zijn ploeg UAE Emirates een statement naar buiten gebracht via hun media-groepsapp. Aan het woord is ploegdokter Adriano Rotunno. “Jay is zwaar ten val gekomen en heeft daar bij een nekwervel en twee borstwervels in zijn ruggengraat gebroken. Gelukkig zijn er geen neurologische blessures (hersenen, ruggenmerg en zenuwen), andere ernstige verwondingen of een hoofdtrauma. Jay blijft in het ziekenhuis voor neurologische observatie. We wachten verder op een spinale orthopedische beoordeling en verdere behandeling.”

foto: Cor Vos
Remco Evenepoel (Soudal-Quick-Step)
Ook Belgisch kampioen Remco Evenepoel was betrokken bij de massale valpartij. De 24-jarige ronderenner heeft de ronde verlaten, nadat hij zelf terug kon lopen naar de medische assistentie van de ronde. Evenepoel werd in het ziekenhuis onderzocht en daar werden breuken aan zijn rechter sleutelbeen en schouderblad vastgesteld. Vrijdag vliegt hij terug naar België, waar hij in Herentals een operatie ondergaat aan zijn sleutelbeen en verdere onderzoeken wachten.
Quinten Hermans (Alpecin-Deceuninck)
De ritwinnaar van woensdag lag ook langs de weg in de afdaling van de Olaeta. Quinten Hermans komt er echter zonder al te grote kwetsuren vanaf. De 28-jarige Belg van Alpecin-Deceuninck hield enkel een aantal schaafwonden over aan zijn tuimerperte. “We hopen van harte dat alle betrokken renners zo snel mogelijk herstellen”, schrijft het Belgische team erbij op het platform X (voorheen Twitter).

foto: Cor Vos
Steff Cras (TotalEnergies)
Steff Cras is eveneens zwaar getroffen door de massale valpartij. De 28-jarige Belg van TotalEnergies is volgens zijn ploeg opgenomen in het ziekenhuis met een klaplong aan de rechterzijde, meerdere gebroken ribben en twee gebroken rugwervels. Dat blijkt uit een uitgebreider onderzoek. Ook heeft de klimmer van de Franse formatie de nodige schaafwonden en bloeduitstortingen. Zijn benen lagen helemaal open, was op beeld te zien. Cras verblijft de komende dagen in het ziekenhuis.

foto: Cor Vos
Primož Roglič (BORA-hansgrohe)
Een van de ogenschijnlijke geluksvogels van de valpartij, heet Primož Roglič. De 34-jarige Sloveen – die de gele leiderstrui droeg – viel temidden van zijn oud-ploeggenoten van Visma | Lease a Bike en belandde in de stenen duiker. De renner van BORA-hansgrohe bleef er lange tijd beduusd in liggen en zitten, maar kon uiteindelijk zelf opstaan en weglopen.
Hij stapte in de ploegleiderswagen van BORA-hansgrohe en krijgt dus een DNF achter zijn naam. In beeld stak hij echter een duim op en zwaaide hij; een teken dat hij er zonder al te veel kwetsuren vanaf is gekomen. Een update vanuit zijn ploeg bevestigde donderdagavond laat dat er na onderzoek in het ziekenhuis geen breuken aan het licht zijn gekomen.
➡️ La imagen que todos esperábamos ver, @rogla nos da el OK 👍. Seguimos pendientes del resto de afectados.
🔴 MORE INFO ⬇️
🔗 https://t.co/JABIxm2f7g #Itzulia2024 pic.twitter.com/IuiTr27oe2
— Itzulia Basque Country (@ehitzulia) April 4, 2024
Sean Quinn (EF Education-EasyPost)
Tussen al het geel van Visma | Lease a Bike, lagen ook twee rozehemden van EF Education-EasyPost. Een van hen was Sean Quinn, die tussen Roglič en Vingegaard lag. De 23-jarige Amerikaan moest opgeven en werd onderworpen aan medische onderzoeken. Donderdagavond laat werd bekend dat hij kampt met een hersenschudding, een breuk in het borstbeen, schaafwonden en blauwe plekken. Hij blijft via het hersenschuddingprotocol de komende dagen onder toezicht van de medische staf van EF Education-EasyPost.

foto: Cor Vos
Jefferson Alexander Cepeda (EF Education-EasyPost)
In tegenstelling tot wat er steeds op televisie werd besproken (in Nederland, althans), was het niet de piepjonge Markel Beloki die betrokken was bij de valpartij. De tweede renner van EF Education-EasyPost was de Ecuadoraan Jefferson Cepeda. De 25-jarige klimmer reed de rit wel uit en kreeg daardoor automatisch dezelfde tijd als de winnaar. Over zijn gezondheid is donderdagavond laat geen update gegeven.
Alexander Cepeda and Sean Quinn were involved in a crash in stage 4 of Tour of Basque Country. Sean Quinn was forced to abandon. Medical evaluation is ongoing. Further updates to come.
— EF Pro Cycling (@EFprocycling) April 4, 2024
Naast de hierboven genoemde namen, hebben in de vierde rit nog eens vier renners opgegeven. De desbetreffende ploegen van Omar Fraile (INEOS Grenadiers), Élie Gesbert (Arkéa-B&B Hotels), Pau Miquel (Kern Pharma) en Jonathan Lastra (Cofidis) hebben niets over de betrokkenheid bij de zware val gemeld, dan wel over eventuele blessures.
Deze trend gaat het wielrennen in deze vorm méér imagoschade toebrengen dan de dopingjaren…
Ligt het aan de wegen? Zijn die nou echt zoveel slechter of onveiliger geworden de laatste jaren? Ik geloof dat niet. Zijn de fietsen dan slechter? Nee, de remmen zijn beter dan ooit, en ook de banden hebben meer grip dan vroeger.
En dus kom je toch al heel snel uit op rennersgedrag. Net wat meer risico pakken, niet de bocht op 90% pakken maar op 95% of nog hoger, en soms zelfs op de Garmin kijken om te zien hoe hard je door een bocht zou moeten kunnen gaan.
Niet iedere valpartij kun je daaraan wijten, maar veel crashes lijken het gevolg van prestatiedrang, druk, angst om ergens een seconde te laten liggen, maar daardoor soms maanden van je carriere te verliezen.
Ik hoop dat renners en ploegleiders gaan inzien dat het nemen van te grote risico's uiteindelijk contraproductief gaat uitpakken. De koers zou niet worden beslist in deze afdaling, net zo min als op de Kanarieberg in DDV...
G vertelde deze week nog in zijn podcast over het verschil met de Sky tijd waarin zij vaak rustig op kop van het peloton de afdaling leidden en nu bv UAE vol druk zet in afdalingen. Andere mentaliteit, niet veiliger.
Juist achteraan wordt er idioot hard naar beneden gereden. Maar het is geen antwoord op mijn vraag. En dit maakt het alleen nog vager, alleen maar safety car voor eerste paar groepen, of? Vraag is nog steeds Hoe zie je het voor je die safety cars?
Zet deze trend zich door dan zullen er vraagtekens komen op diverse gebieden.
En dan blijkt als je het artikel verder leest die informatie niet eens correct want zowel Cras als Vine hebben ergere verwondingen.
Mag wel wat meer aandacht aan besteed worden en zou er sowieso geen "wedstrijd" van maken wie het meeste geblesseerd is.
Massasprints, positionering naar belangrijke punten, verraderlijke afdalingen,… Het gaat vrijwel elke dag extreem snel en véél te vaak helemaal fout. Elke koers zit je met toegenepen ogen te kijken en te hopen dat er weer geen ongelukken gebeuren.
Ik ben koersfan en heb een zoontje van 4 jaar die dolgraag fietst en rondrijdt alsof hij MVDP is. Leuk om te zien maar wat als hij talent heeft en later wedstrijden zou willen rijden? Ik krijg al schrik bij het idee. Doe dan maar atletiek zou ik zeggen.
Vreselijke valpartij, maar als de blessures hierbij blijven (en geen vervolg schade hebben), ben ik toch een klein beetje opgelucht. Daarmee wil ik niet zeggen dat deze blessures niet niks zijn, maar dit had veel slechter af kunnen lopen.
Ik wens de renners veel sterkte.
Alle gekheid op een stokje, maar misschien moet de UCI eens kijken naar de snelheid die ze kunnen ontwikkelen op de huidige fietsen. Ze fietsen met zeer grote voorbladen, de fietsen zijn extreem licht. Misschien ligt het wel aan de schijfremmen, ik noem maar iets, maar onderzoek naar dit soort zaken lijkt me niet overbodig.
Over Stef Cras: 2 poumons perforés, 2 côtes cassés, des vertèbres ont souffert aussi.
Vingegaard lijkt (relatief) mee te vallen gezien zijn klap, en ook Evenepoel komt er met een gebroken schouderblad en sleutelbeen redelijk vanaf gezien de snelheid waarmee hij het decor in reed. Al is dit allemaal relatief natuurlijk.