Medisch bulletin naar aanleiding van horrorcrash in Ronde van het Baskenland 2024
foto: screenshot van de val
donderdag 4 april 2024 om 20:26

Medisch bulletin naar aanleiding van horrorcrash in Ronde van het Baskenland 2024

Overzicht De wielerwereld werd donderdagmiddag – helaas – voor de zoveelste keer de voorbije weken opgeschrikt door een zware valpartij. In een afdaling van de Ronde van het Baskenland ging het helemaal mis in een flauwe bocht, die veel renners niet konden houden. Door de hoge snelheid, rotsblokken en een stenen duiker langs de weg, hield de wielerwereld haar adem akelig lang stil. Enkele toprenners smakten hard tegen de grond. WielerFlits zet het medisch rapport op een rij.

flag-dk Jonas Vingegaard (Visma | Lease a Bike)
Een van de slachtoffers bij de val was de kopman van Visma | Lease a Bike, Jonas Vingegaard. In de buitenbocht ging de 27-jarige titelverdediger van de Tour de France als een van de eersten onderuit. De beelden van hoe hij er bij lag, waren huiveringwekkend.

Het duurde lang voordat de ambulance waarin hij lag mocht vertrekken. Eenmaal onderweg liet ploegleider Frans Maassen weten dat zijn renner bij bewustzijn was. ’s Avonds meldde zijn ploeg dat ook, en dat hij stabiel was. Het eerste verdict was echter zwaar: een gebroken sleutelbeen en meerdere gebroken ribben. Uit voorzorg blijft hij in het ziekenhuis.


flag-er Natnael Tesfatsion (Lidl-Trek)
De renner die als eerste het asfalt raakte, was Natnael Tesfatsion. De 24-jarige Eritreeër kwam tot stilstand tegen een van de rotsblokken aan de zijkant van de weg. Lidl-Trek laat donderdagavond in een statement weten dat de jongeling nooit buiten bewustzijn is geweest. “Natnael hoorde helaas bij de renners die het zwaarst hadden te lijden bij de grote val die de vierde etappe in het Baskenland zwaar markeerde”, schrijft zijn werkgever.

Tesfatsion werd vervoerd naar het ziekenhuis, maar kwam er vanaf zonder breuken of hersenschudding. “Wel liep hij talloze kneuzingen en schaafwonden op aan de rechterkant van zijn lichaam. Momenteel is hij in het ziekenhuis voor verdere behandeling. “Vooral aan zijn rechterelleboog, de ernstigste blessure die de renner opliep”, schrijft Lidl-Trek. Verder updates over zijn gezondheid volgen zodra dit bekend is.

Natnael Tesfatsion – foto: Cor Vos


flag-au Jay Vine (UAE Emirates)
Een ander slachtoffer dat afgevoerd werd in een ambulance naar het ziekenhuis, was Jay Vine. De Australische klimmer van UAE Emirates bleef lang bewegingloos liggen aan de andere kant van de stenen duiker; op de hoofdfoto blijft hij net buitenbeeld, Vine lag daar rechts van. Net als bij Vingegaard, duurde het bij hem lang voordat de ziekenwagen kon of dan wel mocht vertrekken.

Donderdagavond heeft zijn ploeg UAE Emirates een statement naar buiten gebracht via hun media-groepsapp. Aan het woord is ploegdokter Adriano Rotunno. “Jay is zwaar ten val gekomen en heeft daar bij een nekwervel en twee borstwervels in zijn ruggengraat gebroken. Gelukkig zijn er geen neurologische blessures (hersenen, ruggenmerg en zenuwen), andere ernstige verwondingen of een hoofdtrauma. Jay blijft in het ziekenhuis voor neurologische observatie. We wachten verder op een spinale orthopedische beoordeling en verdere behandeling.”

foto: Cor Vos


flag-be Remco Evenepoel (Soudal-Quick-Step)
Ook Belgisch kampioen Remco Evenepoel was betrokken bij de massale valpartij. De 24-jarige ronderenner heeft de ronde verlaten, nadat hij zelf terug kon lopen naar de medische assistentie van de ronde. Evenepoel werd in het ziekenhuis onderzocht en daar werden breuken aan zijn rechter sleutelbeen en schouderblad vastgesteld. Vrijdag vliegt hij terug naar België, waar hij in Herentals een operatie ondergaat aan zijn sleutelbeen en verdere onderzoeken wachten.


flag-be Quinten Hermans (Alpecin-Deceuninck)
De ritwinnaar van woensdag lag ook langs de weg in de afdaling van de Olaeta. Quinten Hermans komt er echter zonder al te grote kwetsuren vanaf. De 28-jarige Belg van Alpecin-Deceuninck hield enkel een aantal schaafwonden over aan zijn tuimerperte. “We hopen van harte dat alle betrokken renners zo snel mogelijk herstellen”, schrijft het Belgische team erbij op het platform X (voorheen Twitter).

foto: Cor Vos


flag-be Steff Cras (TotalEnergies)
Steff Cras is eveneens zwaar getroffen door de massale valpartij. De 28-jarige Belg van TotalEnergies is volgens zijn ploeg opgenomen in het ziekenhuis met een klaplong aan de rechterzijde, meerdere gebroken ribben en twee gebroken rugwervels. Dat blijkt uit een uitgebreider onderzoek. Ook heeft de klimmer van de Franse formatie de nodige schaafwonden en bloeduitstortingen. Zijn benen lagen helemaal open, was op beeld te zien. Cras verblijft de komende dagen in het ziekenhuis.

foto: Cor Vos


flag-si Primož Roglič (BORA-hansgrohe)
Een van de ogenschijnlijke geluksvogels van de valpartij, heet Primož Roglič. De 34-jarige Sloveen – die de gele leiderstrui droeg – viel temidden van zijn oud-ploeggenoten van Visma | Lease a Bike en belandde in de stenen duiker. De renner van BORA-hansgrohe bleef er lange tijd beduusd in liggen en zitten, maar kon uiteindelijk zelf opstaan en weglopen.

Hij stapte in de ploegleiderswagen van BORA-hansgrohe en krijgt dus een DNF achter zijn naam. In beeld stak hij echter een duim op en zwaaide hij; een teken dat hij er zonder al te veel kwetsuren vanaf is gekomen. Een update vanuit zijn ploeg bevestigde donderdagavond laat dat er na onderzoek in het ziekenhuis geen breuken aan het licht zijn gekomen.


flag-us Sean Quinn (EF Education-EasyPost)
Tussen al het geel van Visma | Lease a Bike, lagen ook twee rozehemden van EF Education-EasyPost. Een van hen was Sean Quinn, die tussen Roglič en Vingegaard lag. De 23-jarige Amerikaan moest opgeven en werd onderworpen aan medische onderzoeken. Donderdagavond laat werd bekend dat hij kampt met een hersenschudding, een breuk in het borstbeen, schaafwonden en blauwe plekken. Hij blijft via het hersenschuddingprotocol de komende dagen onder toezicht van de medische staf van EF Education-EasyPost.

foto: Cor Vos


flag-ec Jefferson Alexander Cepeda (EF Education-EasyPost)
In tegenstelling tot wat er steeds op televisie werd besproken (in Nederland, althans), was het niet de piepjonge Markel Beloki die betrokken was bij de valpartij. De tweede renner van EF Education-EasyPost was de Ecuadoraan Jefferson Cepeda. De 25-jarige klimmer reed de rit wel uit en kreeg daardoor automatisch dezelfde tijd als de winnaar. Over zijn gezondheid is donderdagavond laat geen update gegeven.


Naast de hierboven genoemde namen, hebben in de vierde rit nog eens vier renners opgegeven. De desbetreffende ploegen van Omar Fraile (INEOS Grenadiers), Élie Gesbert (Arkéa-B&B Hotels), Pau Miquel (Kern Pharma) en Jonathan Lastra (Cofidis) hebben niets over de betrokkenheid bij de zware val gemeld, dan wel over eventuele blessures. 

RIDE Magazine
55 Reacties
04-04-2024 20:48
Net toen we dachten dat de 6 in Nokere, 14 in DDV het dieptepunt waren hebben we nauwelijks een week later een 10 tal botbreuken op dezelfde dag…
Deze trend gaat het wielrennen in deze vorm méér imagoschade toebrengen dan de dopingjaren…
    04-04-2024 20:56
    Inderdaad, het is echt aan de UCI en de organisatoren om serieuze maatregelen te nemen. Het idee dat het probleem bij de renners ligt is natuurlijk compleet ridicuul. Thijs Zonneveld had het in z'n podcast vandaag over safety cars in gevaarlijke afdalingen, lijkt me een uitstekend idee. Wat mij betreft mag er een ranking komen van alle wedstrijden in de kalender. Voor onveilige situaties en niet luisteren naar de renners, safer of de CPA, krijgt de organisatie strafpunten. En dan worden er op die manier wedstrijden gedegradeerd en gepromoveerd. Misschien een raar idee, maar wellicht iets om over na te denken.
    04-04-2024 20:57
    Zit wat in swinkels. Maar zal op erg veel verzet stuiten. Ook hier
    04-04-2024 20:59
    @Polleke : die obsessie van jou met gebroken botten is echt niet gezond!
    04-04-2024 21:10
    Snap de zorgen en de frustraties van Polleke. En van de grote 6 liggen er momenteel 4 in de lappenmand. Om nog maar te zwijgen van alle anderen.

    Ligt het aan de wegen? Zijn die nou echt zoveel slechter of onveiliger geworden de laatste jaren? Ik geloof dat niet. Zijn de fietsen dan slechter? Nee, de remmen zijn beter dan ooit, en ook de banden hebben meer grip dan vroeger.

    En dus kom je toch al heel snel uit op rennersgedrag. Net wat meer risico pakken, niet de bocht op 90% pakken maar op 95% of nog hoger, en soms zelfs op de Garmin kijken om te zien hoe hard je door een bocht zou moeten kunnen gaan.

    Niet iedere valpartij kun je daaraan wijten, maar veel crashes lijken het gevolg van prestatiedrang, druk, angst om ergens een seconde te laten liggen, maar daardoor soms maanden van je carriere te verliezen.

    Ik hoop dat renners en ploegleiders gaan inzien dat het nemen van te grote risico's uiteindelijk contraproductief gaat uitpakken. De koers zou niet worden beslist in deze afdaling, net zo min als op de Kanarieberg in DDV...
    04-04-2024 21:19
    Het zijn cijfers, echte bovendien, waar je niet omheen kan… ben er ook niet fier op maar als je kruisjes zet kom je tot deze uitkomst. Niemand zou zijn kind, echtgenote of vriend in een ziekenhuis mogen terugvinden na een werkdag. Als deze statistiek in een andere werkomgeving circuleert dan gaan de deuren op slot tot er op zijn minst over een oplossing nagedacht wordt…
    04-04-2024 21:31
    Safetycars is misschien een idee, op de top van die klimmen dan misschien met bonificatieseconden werken zodat de inspanning niet voor niets is.
    04-04-2024 21:40
    Safety cars in de afdaling. Uitstekend idee om verder te bekijken. Ik ben die ongelukken in de afdalingen echt helemaal zat. Nota bene vorig jaar hebben we nog Gino Mäder verloren. Talloze van de zwaarste ongelukken zijn in de afdaling. Laten we daar beginnen.
    04-04-2024 22:37
    Hoe zien jullie safetycars voor je dan na de beklimming van pak hem beet een Galibier waarbij het peloton totaal verbrokkeld en verspreid over tientallen minuten boven komt?
    04-04-2024 22:42
    Het ligt óók aan de renners. Of in ieder geval de ploegleiders die iedereen maar de hele tijd naar voren lopen te tetteren.

    G vertelde deze week nog in zijn podcast over het verschil met de Sky tijd waarin zij vaak rustig op kop van het peloton de afdaling leidden en nu bv UAE vol druk zet in afdalingen. Andere mentaliteit, niet veiliger.
    04-04-2024 23:25
    De breuken en andere letsels komen niet door te hard afdalen maar door een betonnen duiker die niet afgeschermd in de bocht lag . Een grove fout van de organisatie en de parcours controleur .
    04-04-2024 23:55
    @jachtluipard: Het lijkt me duidelijk dat een safety car in zo'n situatie in mindere mate nodig is. Als renners hun eigen lijn kunnen kiezen gaat het veel minder snel mis dan in een op hol geslagen peloton.
    05-04-2024 03:04
    @bswinkelss

    Juist achteraan wordt er idioot hard naar beneden gereden. Maar het is geen antwoord op mijn vraag. En dit maakt het alleen nog vager, alleen maar safety car voor eerste paar groepen, of? Vraag is nog steeds Hoe zie je het voor je die safety cars?
    05-04-2024 09:31
    Om in te gaan op je vraag: De afdaling van de galibier is niet bijzonder gevaarlijk, dus is niet nodig. Het is wat mij betreft alleen nodig op momenten dat het peloton nog grotendeels bijeen is en er een gevaarlijke afdaling is, zoals gisteren :)
    05-04-2024 13:08
    Laten we hopen dat eea een samenloop van omstandigheden is geweest de laatste tijd en het nu meest gedaan is met grote valpartijen (hoop tegen beter weten in wellicht).
    Zet deze trend zich door dan zullen er vraagtekens komen op diverse gebieden.
05-04-2024 00:23
Dan ga je een medisch bulletin schrijven en dan denk je van we beginnen maar als opening: "het grootste slachtoffer is"

En dan blijkt als je het artikel verder leest die informatie niet eens correct want zowel Cras als Vine hebben ergere verwondingen.

Mag wel wat meer aandacht aan besteed worden en zou er sowieso geen "wedstrijd" van maken wie het meeste geblesseerd is.
    05-04-2024 10:04
    Eens, dat had ik later moeten aanpassen. Goed om te weten was dat dit bericht gedurende de avond steeds is geüpdatet met een nieuwe update. Vingegaard was 'de eerste' en afgaande op de beelden ben ik er vanuit gegaan dat hij het grootste slachtoffer was, ook qua naam. Dat laatste kun je betwisten, dat eerste niet. Ik heb het aangepast.
04-04-2024 21:15
Jay Vine, dat is echt niet mals. Een nekwervel en twee borstwervels in zijn ruggengraat gebroken, pfffff... Ik weet niet of we hem dit seizoen wel weer zien. Sterkte kerel. Wat een ellendige dag vandaag.
04-04-2024 22:29
Op een middag net zo veel gewonden, botbreuken en leed als de MotoGP in een half seizoen bij wijze van spreken. Aan ‘het wielrennen’ om na te gaan waar dat aan ligt en met een structurele oplossing te komen die binnen de historische, sportieve en commerciële waarden van deze sport implementeerbaar zijn. Laat de sport allereerst starten met data verzamelen van iedere valpartij in de WT. Na hoeveel km, welke weersomstandigheden, welke renner, welke ploeg, welk gewicht, welke botdichtheid, welke snelheid, wat voor hekken, eenzijdige val, botsing, duwen of toeschouwers in het geding. Gewoon alles in kaart brengen, turven tot je een ons weegt en conclusies trekken op basis van data, waarna er een plan van aanpak komt. Plan uitvoeren, handhaven.
    04-04-2024 22:54
    Helemaal mee eens, echter zal deze discussie weer op de achtergrond komen en zal er hoogstwaarschijnlijk niks gedaan worden helaas.
04-04-2024 23:07
Misschien kijken we binnen 20 jaar wel naar beelden van deze generatie zoals we nu kijken naar de beelden van de jaren ‘90 met coureurs die een berg afrijden zonder helm? Vol ongeloof dat zoiets kon? Er moet iets veranderen.

Massasprints, positionering naar belangrijke punten, verraderlijke afdalingen,… Het gaat vrijwel elke dag extreem snel en véél te vaak helemaal fout. Elke koers zit je met toegenepen ogen te kijken en te hopen dat er weer geen ongelukken gebeuren.

Ik ben koersfan en heb een zoontje van 4 jaar die dolgraag fietst en rondrijdt alsof hij MVDP is. Leuk om te zien maar wat als hij talent heeft en later wedstrijden zou willen rijden? Ik krijg al schrik bij het idee. Doe dan maar atletiek zou ik zeggen.
04-04-2024 21:01
Wel het weekje van de Belgen. Van Aert gebroken sleutelbeen, ribben en borstbeen, Stuyven ook sleutelbeen, Evenepoel sleutelbeen en schouderblad, Crass geperforeerde longen en gebroken ribben, Thijssen gebroken enkel, Marit gebroken enkel en als kers op de taart De Lie met de ziekte van Lyme. (En Vermeersch nog een gebroken dijbeen, maar dat is al enkele weken geleden, die tellen we al niet meer mee)
    04-04-2024 22:42
    Het is me het jaartje wel. Ik kijk bijna 40 jaar koers, zelden zo een wave meegemaakt als nu. Pidcock, Roglic, Vingegaard en nog zovele anderen. Hopelijk heeft niemand blijvende gevolgen. Die beelden vandaag, dat was echt onhutsend, ben er nog altijd niet goed van.
04-04-2024 22:37
Ik zit hier met een heel dubbel gevoel.
Vreselijke valpartij, maar als de blessures hierbij blijven (en geen vervolg schade hebben), ben ik toch een klein beetje opgelucht. Daarmee wil ik niet zeggen dat deze blessures niet niks zijn, maar dit had veel slechter af kunnen lopen.
Ik wens de renners veel sterkte.
    05-04-2024 08:33
    Geperforeerde long en gebroken wervels??? Ik zou dat niet licht noemen. Cras en Vine zijn behoorlijk goeie renners en dit haalt hen een seizoen ertussen uit.. het valt niét mee
    05-04-2024 09:00
    Ik weet niet goed hoe hierop te reageren. Ik denk dat mijn bericht verkeerd geïnterpreteerd wordt.
04-04-2024 20:37
"Nog een renner die al snel na de eerste crashes het asfalt raakte, was Natnael Tesfatsion", volgens mij was Tesfatsion de eerste renner die viel ....
05-04-2024 08:10
Er speelt echt wel wat rondom de fietsen waarvan het lijkt dat deze simpelweg te flits geworden zijn en er nagenoeg overal wel eentje onderuit gaat, al dan niet een pak mee te nemen. Tel dat op bij het steeds paniekiger positioneren en bingo.
    05-04-2024 08:58
    Ik kan me indenken dat de positie op de fiets vooral te agressief is. Deze is afgestemd op aërodynamica en power, niet op dalen. Als je een fiets zou maken waarmee je veilig kunt dalen zou die er heel anders uitzien.
04-04-2024 20:51
Remco breuk aan het rechter sleutelbeen en rechter schouderblad
04-04-2024 21:43
Gewoon terug naar de fietsen uit de jaren 70 toen waren er minder valpartijen.
Alle gekheid op een stokje, maar misschien moet de UCI eens kijken naar de snelheid die ze kunnen ontwikkelen op de huidige fietsen. Ze fietsen met zeer grote voorbladen, de fietsen zijn extreem licht. Misschien ligt het wel aan de schijfremmen, ik noem maar iets, maar onderzoek naar dit soort zaken lijkt me niet overbodig.
    04-04-2024 22:07
    In een afdaling gaat een lichte fiets in principe natuurlijk langzamer, en schijfremmen lijken me aantoonbaar veiliger dan velgremmen, zeker in natte omstandigheden.
    05-04-2024 18:24
    En dat is dus het probleem, het is niet veiliger ze remmen beter waardoor ze harder kunnen afdalen. Net als winterbanden waarbij mensen denken dat ze harder kunnen rijden als het glad is. Beter is niet veiliger.
04-04-2024 22:02
Steff Cras een geperforeerde long, meerdere gebroken ribben en twee ruggenwervels gebroken.. ai ai
04-04-2024 22:05
Roglic?
    04-04-2024 22:57
    Ploeg heeft bevestigd; geen serieuze blessure gelukkig
    05-04-2024 09:32
    Die mogen ze nog wel even goed in de gaten houden. 2e keer deze week dat hij dizzy opstaat na een val. Geen breuken gelukkig maar klappen op het hoofd is ook niet echt fijn.
05-04-2024 08:39
Cras (die er overigens ook vaak bij ligt als er gevallen wordt!) en Vine lijken inderdaad de zwaarst getroffen renners. Maar al bij al valt het dus nog relatief mee als je alle berichten onder het eerste artikel over de val leest. Volgens de "experts" die daar reageerden zouden op z'n minst een paar renners in levensgevaar zijn en toch zeker wat carrieres aan een zijden draadje hangen. Misschien ook een goed moment of zelf tot bezinning te komen en te wachten op de berichten van de ploeg of renner zelf voordat de wildste speculaties worden rondgestrooid?
    05-04-2024 09:23
    Dat is inderdaad vreselijk maar even goed begrijpelijk vanuit degenen die zelf de crashes van Casertelli, Kivilev, Weylandt, Lambrecht, Mäder live gezien hebben.
05-04-2024 11:28
Vingegaard heeft ook een klaplong en een longkneuzing. Vooral dat laatste kan wel eens een probleem worden de komende maanden
    05-04-2024 12:27
    Hij heeft twee maanden om weer te genezen.
04-04-2024 20:39
Over jay vine: "Jay Vine suffered a heavy crash today during the race and sustained a cervical and two thoracic spine vertebral body fractures"

Over Stef Cras: 2 poumons perforés, 2 côtes cassés, des vertèbres ont souffert aussi.
    04-04-2024 20:49
    Kun je het frans vertalen naar NL? Ben niet zon talenwonder
    04-04-2024 21:02
    Ik ben ook niet zo goed in Frans, maar vrij vertaald komt het er volgens mij op neer dat zowel Cras als Vine flink zware blessures hebben opgelopen. Hopelijk blijven zij de grootste slachtoffers, en komt er niet nog meer slecht nieuws.

    Vingegaard lijkt (relatief) mee te vallen gezien zijn klap, en ook Evenepoel komt er met een gebroken schouderblad en sleutelbeen redelijk vanaf gezien de snelheid waarmee hij het decor in reed. Al is dit allemaal relatief natuurlijk.
    04-04-2024 21:03
    Stef Cras: 2 Geperforeerde longen, 2 gebroken ribben en 'ook de wervels zijn getroffen'.
    04-04-2024 21:29
    Dank bummetje!
    04-04-2024 21:48
    Bij nader onderzoek lijdt @SteffCras aan een rechter pneumothorax, verschillende bijbehorende ribfracturen en twee rugwervelfracturen, naast verschillende hematomen, wonden en dermabrasies
    04-04-2024 22:27
    Jezus die Steff Cras klinkt echt mega slecht. Vine ook helemaal mis. Vingegaard lijkt nog enigzins mee te vallen. Maar wat een doffe ellende. Het is natuurlijk ontzettend moeilijk maar ik zou mijn kind echt niet wielrenner willen zien worden vanwege dit soort ongelukken en de mate waarin deze voor komen. Wielrennen is verder veruit de mooiste sport die er bestaat maar zo zal de sport uiteindelijk letterlijk doodbloeden omdat niemand zijn kind meer de sport wil zien doen en heel veel mensen het ook gewoon niet aandurven. Sowieso is het nummer een reden waarom mensen niet koersen als amateur.
04-04-2024 22:06
Elk jaar is er wel weer iets in Baskenland. Moet die organisatie in het bijzonder niet eens de wacht aangezegd worden door de UCI?
    04-04-2024 22:27
    Komt eerder door het type wegen dat je daar hebt denk ik, veel technische afdalingen etc. De organisatie is juist eentje die je vaak extra aan veiligheid ziet denken.
04-04-2024 23:40
Sean Quinn heeft een hersenschudding en een gebroken borstbeen.
05-04-2024 07:05
Pff, wat een breuken. Vine en Cras komen er toch wel het slechts vanaf denk ik met gebroken wervels, dat is écht geen pretje om te hebben.
05-04-2024 08:15
Afschuwelijke taferelen hoor, die cras en vine lijken mij het meest precair met die werveld en/of klaplongen.
05-04-2024 13:20
Voetbal is oorlog, nee dan wielrennen. Het lijkt soms verdacht veel op een aflevering van Mash.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine