Maxim Van Gils verlengt contract bij Lotto Dstny
foto: Cor Vos
maandag 18 maart 2024 om 09:07

Maxim Van Gils verlengt contract bij Lotto Dstny

Maxim Van Gils zal voorlopig blijven koersen in de kleuren van Lotto Dstny. De 24-jarige renner heeft zijn contract met twee jaar verlengd. Hij is nu tot eind 2026 verbonden aan de Belgische formatie.

Lotto Dstny voelt als een tweede thuis”, aldus Van Gils op de ploegsite. “Ik kijk er altijd naar uit om naar de koers te gaan om mijn ploeggenoten en de staf te zien. Ik zit hier nu vijf jaar en iedereen voelt als familie.”

Van Gils reed van 2018 tot en met 2020 voor de opleidingsploeg van (toen nog) Lotto Soudal. Daarna maakte hij de overstap naar de hoofdmacht. In zijn eerste jaren behaalde hij al enkele mooie resultaten, waaronder de eindzege in de Saudi Tour (2022), en ook dit voorjaar is hij goed op dreef. De Belg won de tot een tijdrit ingekorte Ruta del Sol en eindigde nog geen enkele koersdag buiten de top-7. Hij werd vijfde in de Faun-Ardèche Classic, derde in de Faun Drôme Classic, eveneens derde in Strade Bianche en zevende in Milaan-San Remo.

“Nu komen de Ardennenklassiekers er snel aan. Daar hoop ik ook goed te presteren”, zegt Van Gils. “Het zou geweldig zijn als ik mijn niveau de komende twee jaar kan blijven verbeteren en Lotto Dstny kan helpen terug te keren naar de WorldTour.”

Eerder verlengde ook UAE Tour-winnaar Lennert Van Eetvelt al bij Lotto Dstny.

RIDE Magazine
27 Reacties
18-03-2024 09:30
Mooi dat de jonge Belgische toppers bij hun Belgische ploeg blijven. Ik denk dat Lotto Dstny een hele goede koers vaart, met een mooie lichting renners.

En ook meteen een duidelijk signaal naar die andere grote Belgische ploeg, die van PatLef. Waar vroeger ieder (Belgisch) talent bij hem wilde fietsen, blijven ze nu liever bij het kleine Lotto. Een teken aan de wand lijkt me.
    18-03-2024 09:37
    Tijdens de gloriejaren van QS reden er ook amper Belgen bij QS, wel goeie Belgen zoals Gilbert, Lampaert…. Pas de laatste jaren is die trend omgedraaid.
    18-03-2024 11:37
    Zeer goede zet van Lotto-Destiny. Ook mooi om te zien dat ze blijven bij hun ploeg waar ze zich thuis voelen en niet voor het geld kiezen. In zijn column liet Patrick Lefevere uitschijnen met Maxim en Lennert rond de tafel te hebben gezeten. Trouwens, ik sluit mij volledig aan, Patrick Lefevere is voor mij een exponent van het oude wielrennen, zijn recente veroordeling door de UCI is daar niet vreemd aan, die de omschakeling gemist heeft.
    18-03-2024 12:37
    [quote] Waar vroeger ieder (Belgisch) talent bij hem wilde fietsen, blijven ze nu liever bij het kleine Lotto. Een teken aan de wand lijkt me. [/quote]

    Dit klopt niet. Dit soort Belgische talenten die geen veelwinnaars zijn, zijn bij Quick-Step nooit talrijk geweest. Bij Lotto was daar historisch altijd meer ruimte voor (eigen kansen), zeker als ze wat konden klimmen. Quick-Step was altijd meer gericht op Vlaamse klassiekers, en vooral op winnen.

    Denk bij Lotto maar aan renners type Jurgen Van den Broeck, Vanendert, Aerts, Monfort, enz.

    Nu met de groep rond Evenepoel zijn er net meer dan vroeger van dit soort renners bij het team van Lefevere. Van Wilder, Vansevenant en een paar echte jonkies.

    De enige die echt bij het oude QS-DNA zou passen van het huidige Lotto-rijtje is De Lie, al heeft Gilbert zijn hoogdagen ook bij Lotto beleefd.
    18-03-2024 14:10
    Lezen is een kunst vandaag de dag.

    @Domestique, er staat heel duidelijk dat ieder talent destijds bij PatLef WILDE rijden. Of er uiteindelijk plaats was is een heel ander verhaal ("geld, blablabla, geld, blablabla").

    Maar nu zie je dat de grootste Belgische talenten juist NIET naar QS willen. Hoewel ze de stap zouden maken van de kleine Lottoploeg op het 1 na hoogste niveau naar de WT ploeg met misschien wel de rijkste geschiedenis van allemaal.

    Hoe zou dat toch komen, Domestique?? Ik denk dat ik het antwoord weet. Namelijk "Evenepoel".

    En vwb de ontwikkeling van Lotto: misschien krijg je wel een soort Blanco-->Vislab scenario. Waarbij het lelijke eendje door 2 of 3 goede renners (Roglic, Groenewegen, Kruijswijk) langzaam maar zeker verandert in een mooie zwaan. En misschien heeft Lotto met De Lie, Van Eetveld en Van Gils (en mogelijk ook Segaert) op dit moment wel die namen in huis....
    18-03-2024 14:23
    De Lie, Van Gils, Van Eetvelt, Segaert, Van de Paar..... Evenepoel, Van Wilder, Vansevenant, Lecerf, Gelders.... lijkt me wel mooi verdeeld qua talenten tussen de 2 eigenlijk.

    Beetje bizarre stelling op het moment dat Soudal net meer naar de Belgen aan het terug grijpen is en de voorbije 20 jaar zelden meer (jonge) Belgen heeft gehad.
    18-03-2024 14:32
    [quote] Lezen is een kunst vandaag de dag. [/quote]
    Blijkbaar wel, afgaande op jouw reactie. ;-)

    [quote] @Domestique, er staat heel duidelijk dat ieder talent destijds bij PatLef WILDE rijden. [/quote]
    Daarop zei ik dus: 'Bij Lotto was daar historisch altijd meer ruimte voor (eigen kansen), zeker als ze wat konden klimmen.' Vroeger koos ook niet iedere Belg voor Quick Step, net omdat er bij Lotto meer ruimte was voor eigen kansen.

    Lotto is altijd meer de ploeg geweest waar talentvolle Belgische renners die een beetje konden klimmen maar geen veelwinnaars zijn meer hun eigen kans konden gaan. Daar werd pakweg een 8ste plaats in de Waalse Pijl ook op waarde geschat, terwijl het bij Lefevere altijd om wedstrijden winnen ging.

    Hetzelfde nu voor Van Gils. In welke grote wedstrijden gaat die bij Soudal-Quick Step kopman mogen zijn? Terwijl hij bij Lotto volop voor zichzelf mag rijden, ondanks dat het geen veelwinnaar is. Dat is echt niet veranderd sinds Evenepoel, dat verschil tussen Quick Step en Lotto bestaat al decennia.
    18-03-2024 14:34
    Het lijkt me aannemelijk dat Evenepoel een factor is waardoor ze niet voor SQS kiezen. De kans is door zijn aanwezigheid groot dat ze beide de tweede viool spelen in de voor hen belangrijke wedstrijden.
    Je kan renners overtuigen met:
    - veel sportieve vrijheid (Lotto)
    - een meerwaarde op vlak van begeleiding (Visma)
    - veel geld (UAE/Israel)

    SQS kan geen van bovenstaande aanbieden voor deze jongens dus is minder aantrekkelijk.
    18-03-2024 15:02
    Precies wat Gibo zegt.

    In het pre-Evenepoel tijdperk (toen the wolfpack nog the wolfpack was) kon Lefevere zowel renners overtuigen met geld (ook al doet hij altijd alsof hij een arme sloeber is), met de omkadering (die was destijds gewoon mee van de besten ter wereld) en met de vrijheid en een goed programma (iedere wolf van the pack kreeg kansen).

    Nu is er nog wel wat geld (maar niet zoveel als bij pakweg UAE), de omkadering vertoont steeds meer tekenen van zwakte of niet mee kunnen met pakweg vislab, en qua programma mag je in wedstrijden als LBL, WP, AGR, PN en de grote rondes knechten voor Remco.

    Dan blijft er voor jongens als Van Eetveld of Van Gils weinig reden over om toch naar Lefevere te gaan. Ja, ze hebben mooie fietsen... maar het is niet voor niets dat Lefevere ook hier achter het net heeft gevist.
    18-03-2024 15:09
    In het pre-Evenepoel-tijdperk kon Lefevere dit type renners ook niet allemaal overtuigen hoor.

    Aerts reed ook liever voor eigen kans bij Lotto dan te knechten bij Quick-Step voor Bettini.

    Van den Broeck bleef ook liever bij Lotto dan naar Quick-Step te gaan. In augustus 2011: “Why not Van den Broeck? I don’t think he has a contract with Lotto. That’s what his manager told me. He had a contract with BCC but that’s the contract that runs us. I’ll sit down with his manager later this week,” Lefevere said.

    'Alle Belgen wilden vroeger bij Quick-Step rijden tot Evenepoel kwam' is simpelweg een stelling die niet correct is.
    18-03-2024 15:20
    Wat Domestique zegt volg ik helemaal.
    Het verhaaltje dat je ophangt met het 'het oude en nieuwe DNA van SQS' past dan wel in jouw fantasie waarbij Evenepoel de schuldige is van alles maar het strookt geenszins met de werkelijkheid.
    18-03-2024 15:30
    https://www.wielerflits.nl/nieuws/patrick-lefevere-had-interesse-in-maxim-van-gils-en-lennert-van-eetvelt-lotto-dstny-zal-oud-trucje-gebruikt-hebben/

    Zelfs Lefevere snapt hoe het werk... waarbij ik zowel Van Eetvelt als Van Gils als dusdanig intelligent inschat dat ze "een trucje van Lotto Dstny" kunnen onderscheiden van de werkelijkheid binnen SQS.
    18-03-2024 15:47
    Maar dat verandert toch niets aan je initiële stelling dat "vroeger ieder (Belgisch) talent bij hem wilde fietsen"?

    Nee vroeger was dat niet zo (daar zijn genoeg voorbeelden van), en nu is dat ook niet zo. Vroeger kozen evengoed Belgische talenten om voor Lotto te rijden en wilde ook niet iedereen liever voor Quick-Step rijden.
    18-03-2024 15:58
    Blijkbaar willen sommigen niet horen dat SQS niet meer de ploeg is die het ooit was. En dat dit komt door de renner die ze aanbidden.

    Ergens hoop ik dat Evenepoel na dit seizoen zijn contract laat afkopen en vertrekt bij QS. En om te zien hoe de Domestieken en Gibo's van deze wereld dan kijken naar het restantje "wolfpack" wat nog overblijft. Want iedereen ziet wat er gaande is binnen die ploeg... maar als Van Hout het zegt, dan kan daar niks van kloppen en is het slechts fantasie.
    18-03-2024 16:06
    Vertaling: " je hebt gelijk Domestique, mijn stelling was verkeerd"
    18-03-2024 16:08
    [quote] Blijkbaar willen sommigen niet horen dat SQS niet meer de ploeg is die het ooit was. En dat dit komt door de renner die ze aanbidden. [/quote]
    Beetje simplistische manier van discussiëren, zo. Wij gaan gewoon in op een letterlijke quote van jou, waarom niet inhoudelijk reageren in plaats van over 'Evenepoel aanbidden' te beginnen? Dat is Trump zijn niveau van discussie voeren.

    Dat de ploeg van Lefevere veel veranderd is doorheen de jaren, lijkt me duidelijk. Maar dat een renner als Van Gils vroeger onmiddellijk voor Quick Step had gekozen in plaats van voor Lotto, klopt gewoon niet. Daar gaat de discussie over. Waarom mag dat niet gezegd worden tegen 'Van Hout'?
    18-03-2024 18:11
    Ik stel voor dat we een Wielerflits-equivalent gaan gebruiken voor Godwin's Law.

    Als een discussie hier lang genoeg duurt, is het uiteindelijk de schuld van Evenepoel.
18-03-2024 09:44
Met een drietand Van Gils, Van Eetveld, De Lie kan je de strijd aangaan. Ze staan niet voor niets rond plaats 10 opde uci. Voeg daarbij nog Kron en Van Moer en nog en je weet dat ze goed zitten. Hopelijk komt er op termijn nog meer budget. Het blijft vreemd hoe de grotere Belgische bedrijven het wielrennen links laten liggen. We hebben de grootste brouwersgroep ter wereld. Ze gaan de os sponsoren voor non alcohol corona, bedrag onbekend maar ongetwijfeld een stuk hoger dan het budget voor een wielerploeg. Momenteel sponsoren enkele kleinere bedrijven genre soudal, deconink en dstny. Waar blijven die grote spelers??
    18-03-2024 09:56
    Te weinig internationale exposure?
    18-03-2024 09:58
    Dat is niet alleen in België. In Nederland is hetzelfde probleem. De sponsors die er zijn, zijn liefhebbers.
    18-03-2024 10:16
    Wielrennen is mondiaal een relatief kleine sport en de OS is een van de grootste sportevenementen ter wereld. Wellicht zelfs de grootste, durf ik zo niet te zeggen.
    18-03-2024 10:46
    @Quincy Adams, te weinig internationale exposure is mij wat tekort door de bocht. Zowel in Nederland als België zijn er genoeg voetbalploegen die nooit Europees spelen en meer budget hebben dan goede of veelbelovende wielerploegen. Wielrennen moet beter verkocht worden. Ik heb geen idee hoe, dat is weer wat anders, maar als er dingen veranderen dan hopelijk wel in de breedte en niet alleen voor de Plugge’s van deze wereld.

    En over LD, dat is inmiddels een geweldige ploeg met minimaal vier potentiële toppers (ik reken daar Vermeersch ook toe). Gaan de komende jaren hopelijk veel moois laten zien.
    18-03-2024 12:22
    Kron lijkt te gaan vertrekken en Van Moer lijkt me op World Tour niveau toch geen toprenner. Gelukkig hebben ze met Vermeersch en Segaert nog wel twee prima renners in de ploeg, maar in de breedte mag er nog wel wat bij om Van Gils en Van Eetvelt beter te ondersteunen.
    18-03-2024 13:24
    Wielrennen (in de vorm van de TdF) is het op 2 na best bekeken sportevenement ter wereld (na de zomer OS en WK voetbal). Volgens mij is een van de grootste redenen de angst voor doping (althans wat ik weet van de multinational waar ik zelf werkzaam ben :)).
18-03-2024 09:42
Mooi dat de Belgische kern blijft. Nu Kron naar Trek trekt en De Gendt stopt hebben ze dat geld ook weer slim geĂŻnvesteerd.
    18-03-2024 12:40
    Kron naar Trek? Bron?
18-03-2024 10:15
Mooi hoe die ploeg het heeft omgedraaid de afgelopen jaren. Hadden altijd een hoop Belgische talenten, maar niet van de kwaliteit die Van Gils, De Lie en Van Eetvelt hebben. Ook niet meer nagenoeg compleet afhankelijk van een sprintkopman (Greipel, later Ewan).

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine