Maxim Van Gils kijkt na veelbesproken valpartij in Ster van Bessèges ook naar UCI
foto: Cor Vos
dinsdag 18 februari 2025 om 16:55

Maxim Van Gils kijkt na veelbesproken valpartij in Ster van Bessèges ook naar UCI

Maxim Van Gils had zich zijn start bij Red Bull-BORA-hansgrohe ongetwijfeld anders voorgesteld. De Belg was in de Ster van Bessèges betrokken bij een incident – een auto reed het parcours op en veroorzaakte zo een valpartij – en bleek te gehavend om zijn weg te vervolgen. Van Gils blikt – een kleine twee weken later – nog eens terug op dit incident.

Maar eerst moeten we nog even terug naar donderdag 6 februari. In de finale van de tweede etappe van de Ster van Bessèges was er plots commotie in het peloton. Op zo’n vijftien kilometer van de finish reed een automobilist plots het parcours op. Dit resulteerde in een valpartij. Het grootste slachtoffer? Maxim Van Gils. De Belg moest daarop – notabene in zijn eerste wedstrijd voor zijn nieuwe ploeg – de strijd staken.

Hoe kijkt de 25-jarige coureur nu terug op dit incident? “Ik weet er nog vrij weinig van”, geeft hij aan in een interview met Het Nieuwsblad. “Ik herinner me dat ik mijn wiel had gebroken en net terug kwam aansluiten bij het peloton. Na een flauwe bocht vielen ze voor mij. Ik had meer snelheid, kon niet goed meer remmen en ben erover gegaan.”

Maxim Van Gils in het tenue van zijn nieuwe werkgever – foto: Cor Vos

“De organisatie is in fout, maar de UCI net zo goed”
“Ik belandde in de gracht en had echt veel pijn. Ik vreesde dat ik iets gebroken had in mijn bekken of onderrug”, vervolgt de puncheur. “We zijn naar het ziekenhuis gegaan voor foto’s, maar uiteindelijk bleek het alleen om een grote blauwe plek te gaan. Ik heb een paar dagen training gemist en heb nog altijd een beetje last van de onderrug, maar het gaat beter en beter.”

De valpartij met Van Gils was het eerste, maar zeker niet laatste grote incident en dus besloten heel wat teams – uit veiligheidsoverwegingen – zich terug te trekken. “Ik heb natuurlijk alleen de eerste etappe helemaal uit gereden, maar ook daar waren er al een paar voorvallen”, schetst Van Gils. “De organisatie is in fout, maar de UCI net zo goed. Het was een kleine koers waar er misschien teveel grote ploegen aan de start stonden. Laat het ons op een spijtig voorval houden.”

Ruta del Sol
Van Gils wil nu vooral weer vooruit kijken, naar de Ruta del Sol, de Spaanse rittenkoers die woensdag van start gaat in Torrox. De aanwinst van Red Bull-BORA-hansgrohe won vorig jaar een onthoofde editie en begint dus als titelverdediger aan de vijfdaagse ronde. “Nu hoop ik vooral de volledige koers te kunnen doen”, geeft hij aan. “De Ruta is een mooie koers en ik wil de benen voelen in competitie.”

RIDE Magazine
7 Reacties
18-02-2025 19:33
Beetje hand in eigen boezem steken is hem ook vreemd. Makkelijk natuurlijk dat je het nu op een wagen op het parcours kan steken, terwijl je gewoon met te veel snelheid achterin het peloton inrijdt; het gebeurt ongeveer 100x per rit dat ze achteraan quasi stilstaan (door het accordeon-effect in zo'n peloton), het zijn de slapers die dan tegen de grond gaan.
Natuurlijk moest dit niet gebeuren en z'n reactie is gematigd en niet ongenuanceerd op de organisatie vitten, maar wat zelfreflectie kan ook geen kwaad.
18-02-2025 17:36
Raar argument, ‘teveel grote ploegen aan de start’. Want voor WT renners moeten parcoursen veiliger zijn dan voor PCT renners ofzo? Je kunt ook aan Bora vragen of je gewoon 17 weken per jaar op de Teide mag zitten …
    18-02-2025 19:29
    Hij rijdt niet graag lange beklimmingen, denk niet dat je hem ooit nog op de Teide zult zien dus.
    18-02-2025 19:53
    Inderdaad opvallend. Er zal wel een gedachten achter zitten dat veel grote ploegen zorgt voor veel teams die vooraan in peloton willen zitten. 3 wt teams is veel makkelijker te controleren dan 10 zeg maar. Maar zoals hij het zegt is vreemd
18-02-2025 18:15
Contract verscheuren misschien ook effe naar uci kijken ?
18-02-2025 19:31
Organisatoren moeten UCI licenties betalen, ploegen moeten UCI licenties betalen, renners moeten UCI licenties betalen, ploegpersoneel, media, iedereen op of rond een UCI wedstrijd heeft daarvoor op een of andere manier betaald, Van Gils heeft gelijk… de veiligheid van al die mensen is de uiteindelijke verantwoording van de UCI
    18-02-2025 19:54
    Uci levert ook keuringen, dat die zo bizar duidelijk niet serieus genomen worden mag ze echt goed aangerekend worden. Hoop dat lefevre eens zijn rechtszaken gaat voeren want in een echte rechtsstaat zou zo'n gebrekkige keuring echt niet kunnen

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine