Mauro Schmid schrijft Baloise Belgium Tour op zijn naam, Fabio Jakobsen sprint naar ritzege

zondag 19 juni 2022 om 16:39
Mauro Schmid schrijft Baloise Belgium Tour op zijn naam, Fabio Jakobsen sprint naar ritzege

foto: Cor Vos

Mauro Schmid heeft de Baloise Belgium Tour gewonnen. In de slotrit legde naaste belager Tim Wellens de Zwitser nog het vuur aan de schenen, maar Schmid hield nipt stand. Fabio Jakobsen sprintte in Beringen naar de overwinning en maakte het feest voor zijn ploeg compleet.

<!-- Castelli -->

Alhoewel de slotrit naar Beringen op papier een van de minst interessante etappes van deze Baloise Belgium Tour was, werden de laatste kilometers nog bijzonder hectisch. Door de Gouden Kilometer, waarin nog negen bonificatieseconden te verdienen waren, koersten Lotto Soudal en Quick-Step-Alpha Vinyl alsof hun leven er vanaf hing. Met Wellens en Schmid in dezelfde tijd in het algemeen klassement, zou de Baloise Belgium Tour hier beslist worden.

Op zeven kilometer van de streep lag deze Gouden Kilometer. Om de strijd tussen de klassementsrenners nog een keer los te laten barsten, moest een vroege vlucht worden ingerekend. Deze reed pas halverwege de etappe weg. De Nederlander Timo de Jong zat mee, net als de Belgen Kobe Vanoverschelde, Ludovic Robeet en Angelo Van den Bossche en de Noren Martin Urianstad en Jonas Abrahamsen.

De zes vooraan hielden nog lang stand, maar op tien kilometer van de meet was het dan toch gedaan met ze. Door het verschroeiende tempo van Lotto Soudal bleek stand houden onmogelijk. Eenmaal aangekomen bij die Gouden Kilometer deden Victor Campenaerts en Arnaud De Lie een lead-out voor Wellens, die vervolgens zes bonificatieseconden pakte. Een stunt leek in de maak, maar in het tweede deel van de Gouden Kilometer herstelde Quick-Step Alpha Vinyl de orde: ook Schmid wist nog zes bonificatieseconden te pakken, waardoor er niks meer veranderde in het algemeen klassement.

Jakobsen maakt feest compleet
De mannetjes van Quick-Step Alpha Vinyl en Lotto Soudal waren daarna opgebrand, en dus leken de sprinters van Alpecin-Fenix (Jasper Philipsen) en BORA-hansgrohe (Sam Bennett) bij een spurt in Beringen in het voordeel te zijn. In de laatste kilometer werd Bennett als beste afgezet, maar zag hij Jakobsen als lone wolf toch nog voorbij schuiven. De sprinter uit Heukelum maakte op die manier het feest voor zijn team compleet. Philipsen en Thijssen werden nog tweede en derde.

Dit artikel delen:

113 Reacties

WernerFranke 19 juni 2022 om 16:41

De wolvenroedel laat zich weer van zijn mooiste kant zien. Wel knap van Fabio.

0
Sjeff Ke 19 juni 2022 om 16:45

Te triest voor woorden toch dat gedrag van Lampaert! Leuk om met je kinderen naar te kijken…

0
paul s 19 juni 2022 om 16:46

Schorsen die zwijnen

0
zacht 19 juni 2022 om 16:47

Is wielrennen een teamsport of een individuele sport? Als het een teamsport is dan zie ik mogelijkheden om dit walgelijke gedrag aan te pakken. Is het niet nu dan wel in de toekomst.

0
Lindalid 19 juni 2022 om 16:50

Vond het al een rare clown die Lampard maar dit slaat alles. Gelukkig duidelijk zichtbaar op de beelden. Diskwalificatie van deze idioot en een paar maanden schorsing.

0
Pietspeed 19 juni 2022 om 17:13

Wellens werd in een kooi gezet door het pack. Gewoon ook onsportief. Dsq.

0
djerkson 19 juni 2022 om 16:41

Toch wat erover van Lampaert hoor, met ellebogen duwen en in de weg gaan rijden, zeer onsportief.

0
limburgia 19 juni 2022 om 17:42

Lampaert stak zijn elleboog uit en Wellens duwde .

0
djerkson 19 juni 2022 om 18:00

Juist en Wellens ging ook tussen drie QS-ers rijden zeker? Zeur niet, man.

0
limburgia 19 juni 2022 om 18:36

Hij had ook even kunnen remmen en dan er langs .
Ik zeg niet dat wat Lampaert deed correct was , maar
duwen tegen Lampaert was niet de oplossing .

0
Jean Dumas 19 juni 2022 om 16:42

Een ding is zeker, de Golden KM is een blijvertje.

0
Albeijing Feeniks 19 juni 2022 om 16:42

Quickstep smerig team met dat ellebogenwerk! Diskwalificeren die enge Lampaert en die andere.

0
uitdewaaier 19 juni 2022 om 16:55

Net zo eng als die evp???

0
Pietspeed 19 juni 2022 om 17:14

Evenepoel reed in CH.

0
Maikel 19 juni 2022 om 16:43

Verwacht wel een protest vanuit lotto, met name naar Lampaert die volgens mij een keer voor Wellens eindigde in de gouden kilometer sprint. Vraag is dan of Wellens daardoor een extra seconde kan pakken en dus wint.

Wat Lampaert deed sloeg in elk geval nergens op en is wel een diskwalificatie waard.

0
NiM 19 juni 2022 om 16:44

Volgens mij was t Morkov die 2e werd ipv lampaert

0
Murcia 19 juni 2022 om 16:43

Lampaert mag nu zeker blijven, de Don houdt van dit type renners in zijn ploeg. Vond het zelf nogal pijnlijk al kan Lotto misschien ook wat assertiever die gouden kilometer ingaan.

0
SoloSlim 19 juni 2022 om 17:00

Lotto was juist wel goed gestart aan de gouden kilometer.. En daardoor zag Lampert zich genoodzaakt om smerig spel te spelen.

0
Marik 19 juni 2022 om 17:06

De Don, is dat diezelfde man die moord en brand schreeuwde na de "moordaanslag" in Polen? De man die sprak over gevangenisstraf en een gang naar de rechter wilde? Heb je het over diezelfde man?

0
paul s 19 juni 2022 om 17:25

Ja Marik ,die huichelaar!!

0
Baard 19 juni 2022 om 22:07

Na de eerste sprint had Wellens iets meer door moeten rijden. Is 500m met de Lie erbij kon hij vast nog eea doen en was de derde sprint niet meer beslissend.

0
Vangenechten 19 juni 2022 om 16:43

Dsq voor de hele Quickstep ploeg aub. Wat een degoutant gedrag in de gouden kilometer. Lampaert van winnaar naar loser, sorry hoor.

0
kleomantre 19 juni 2022 om 16:49

In feite zou dat de beste oplossing zijn, daar dit duidelijk afgesproken werk was.

0
BylanvanDaarle 19 juni 2022 om 17:13

Dat is inderdaad de enige oplossing. Wat nu als Jumbo pogacar gaat opsluiten als Roglic versnelt. Compleet belachelijk gedrag.

0
Oblomov 19 juni 2022 om 18:33

De beste oplossing zou zijn geweest om alle bonificaties van die gouden kilometer te schrappen, behalve de eerste sprint.

0
Al Phila 19 juni 2022 om 16:45

Fabio goed en netjes, QS in geheel zeer onsportief, en DSQ/schorsing waard. Wat als Wellens was gevallen ??

0
Albeijing Feeniks 19 juni 2022 om 16:46

In de herhaling is het nog zieliger wat QS en vooral Lampaert doen.
Walgelijk.

0
Selwink 19 juni 2022 om 16:46

Rest van Quickstep hoeft volgens mij niet, maar Lampaert uit de wedstrijd zetten. Als hier een valpartij uit was ontstaan lijkt het me zelfs een schorsing

Knappe sprint van Jakobsen, zonder lead-out. Lijkt me beste kandidaat voor de toursprints bij quickstep

0
Al Phila 19 juni 2022 om 16:58

Wat ook nog kan is Lampaert UCI punten afnemen ….

0
Vangenechten 19 juni 2022 om 16:46

Zou nog niet zo zeker zijn van de eindwinst van Schmid. Hopelijk volgt er nog een diskwalificatie.

0
Al Phila 19 juni 2022 om 16:50

Zou ik ook voorstander van zijn, maar Wellens kan alleen deze ronde winnen als Schmid als eerste een sprintje won, Lampaert 2e werd en Wellens 3e.

Was dat ergens het geval ?? Anders zal Lampaert een DSQ krijgen maar verandert er in de einduitslag van de BBT niets. Wellens zal niet zomaar de seconden van Lampaert krijgen (alhoewel dat wellicht een interessante optie is).

0
Stijn Lemmens 19 juni 2022 om 16:47

Diskwalificeer quickstep aub

0
Al Phila 19 juni 2022 om 16:54

Eens. Of schorsen … Ik herinner me een actie van QS tijdens de Eneco-tour of Ronde van België, waarin Maarten Wijnands de berm in werd gereden. Tony Martin lag wat op kop en won destijds namens QS het eindklassement.

0
Tuubke 19 juni 2022 om 16:48

Prachtige overwinning van Jakobsen, zo manoeuvrerend door dat sprintende peloton. Hij deed het gelukkig helemaal in z’n eentje, dus de winst is niet besmet door het gedrag van de rest van die ongelooflijk onsympathieke ploeg.

0
Ward 19 juni 2022 om 18:10

De hele ploeg zijn rotzakken, behalve Jakobsen omdat die toevallig een landgenoot is die het ook nog in zijn eentje klaart? Mag ik dat een kromme redenering vinden?

0
Tuubke 19 juni 2022 om 19:51

Als je dat er allemaal aan toevoegt, klinkt het inderdaad krom. Maar het heeft voor mij niets te maken met landgenoot of niet – al was Jakobsen een Tibetaan of een Chileen, ik vond dat hij het fantastisch deed. Helaas misdroeg een deel van zijn ploeg zich, daar kan toch geen misverstand over bestaan? Schmid wint het rondje dankzij dat wangedrag, dat zal minder lekker voelen. Jakobsen wint op eigen kracht, zonder dat een tegenstander op onreglementaire wijze wordt uitgeschakeld. Helder zo?

0
Ward 19 juni 2022 om 20:23

Hij wint de sprint op eigen kracht, maar zonder zijn ploeg was dat vermoedelijk niet mogelijk geweest. En het is moeilijk om te zeggen dat de appreciatie van de winnaar niet mee is ingegeven door zijn nationaliteit. Dat is namelijk iets wat je heel vaak ziet (en het is ook niet onlogisch). Maar ik geloof je op jouw woord ;)

0
Ardoisier 19 juni 2022 om 16:49

De ware aard van de ploeg perfect gedemonstreerd. Een schande voor het wielrennen.

0
kleomantre 19 juni 2022 om 16:55

Indien er geen bestraffing komt, vraagt het er ook om om dadelijk bij de eerste sprintetappe in de tour de heren Morkov en Jakobsen helemaal te omsingelen op twee/drie km voor de finish en dan langzamer te gaan rijden zodat ze achterin in peloton verzeild raken.

0
paul s 19 juni 2022 om 17:02

Precies kleo, dan mag dat een tactiek worden

0
guyremgabdel 19 juni 2022 om 16:49

Misschien dat Mauro net iets beter was dan Tim, maar wat Yves doet is totaal onverantwoord. Als Tim zou gevallen zijn en wat breekt, wat dan ? En dan zijn de TDF mogelijks naar de vaantjes.

0
Murcia 19 juni 2022 om 16:53

Klopt helemaal, maar het cynische antwoord is dat het voor Yves en de ploeg niks uitmaakt. Lampaert straffen maakt de eerste plek van Mauro niet ongedaan en dus loont het in zijn totaliteit om dit gevaarlijke gedrag toe te passen. Pijnlijk, zeker omdat men juist bij QSA iemand ziet winnen vandaag die weet wat de gevolgen zijn van het over de schreef gaan en juist het bewuste karakter van de actie maakt mij kwaad.

0
uitdewaaier 19 juni 2022 om 16:52

Jakobsen echt veel sneller dan die Lie.

0
NiM 19 juni 2022 om 16:55

Is dit copy paste van je typfout op elk topic of is Nederlands gewoon slecht

0
Peetvader 19 juni 2022 om 17:01

De Lie die op 4km van het einde de sprint aantrok voor Wellens?

0
meqadon 19 juni 2022 om 17:44

De lie is een sterke beer die ook werk opknapt voor zn ploegmaats. Jakobsen heeft daarvoor te weinig inhoud. Kan alleen heel snel sprinten. De lie is trouwens nog maar 20. Heeft nog veel groeimarge om de beste van de troon te stoten in het sprinten

0
TheBigShow 19 juni 2022 om 18:07

Het is perfect mogelijk om na zo’n inspanning nog je beste sprint te rijden. Tenminste, dat is mij verteld tijdens de Giro…

0
Gebruikersnaam 19 juni 2022 om 20:27

@Meqadon

Heb Jakobsen ook al op kop zien rijden voor Evenepoel. De enige sprinter die ik nog nooit iets voor een ploegmaat heb zien doen, is Groenewegen.

0
Al Phila 19 juni 2022 om 16:53

Wellens is wel heel netjes, en realistisch, in zijn reactie ! Klasse van hem !

0
Ardoisier 19 juni 2022 om 16:55

Die jongen heeft wel klasse inderdaad, en dat breekt hem op. Blijkbaar moet je meer een schoft zijn om winst te pakken. Jammer voor het wielrennen deze ontwikkeling.

0
guyremgabdel 19 juni 2022 om 17:14

Chapeau voor de reactie van Tim. Groot in het verlies ondanks dat een eindzege hem wellicht ontnomen wordt.

0
Man met de hamer 19 juni 2022 om 17:19

Tja, klasse, maar beter timmert hij Lampaert op zijn smoel.

0
Wheely 19 juni 2022 om 18:15

Volgend jaar bij UAE leren ze hem wel net even meer een klootzakje te kunnen zijn.

0
Ardoisier 19 juni 2022 om 16:54

Wel bijzonder ook dat de ene Belg de andere een klok zet, en op die manier de winst naar een niet Belg gaat. Kan nu al niet wachten op het komende WK… dat wordt een leuk sfeertje in de ploeg…

0
Lindalid 19 juni 2022 om 16:54

Jeemig wat een beschaafde reactie van Wellens, wat mij betreft krijgt hij alsnog de overwinning.

0
zacht 19 juni 2022 om 16:54

Sympathieke reactie van Wellens. Ik was even de hoop op beschaving in het peloton kwijt na dat walgelijke gedrag van QS, maar Wellens laat zien dat er nog wel degelijk fatsoen bestaat.

0
Lennimator 19 juni 2022 om 16:55

Ik was al geen quickstep fan, maar dit…

0
Gibo 19 juni 2022 om 16:57

Bennett stelt weerom teleur, werd perfect gebracht.
Heel knappe spurt van Thijssen trouwens, die kwam best van ver met hoge snelheid.

0
Marik 19 juni 2022 om 16:57

De Quick Step ploeg heeft geen vrienden gemaakt. Apengedrag, dat niet thuishoort in de koers.

0
Stijn Lemmens 19 juni 2022 om 16:58

Triestig om zo te winnen

Boehboeboe

0
Ardoisier 19 juni 2022 om 16:59

Die SCHMID zal in België de komende tijd niet echt worden toegejuicht verwacht ik….
Waar wel eigenlijk? Jammer voor zo'n jonge gast, hij wint een ronde en dat zal altijd met deze bijsmaak zijn. Weinig plezier voor hem…

Overigens zal LAMPAERT ook aan zijn PR moeten gaan werken…
Krijgt een lastig tijd, en dat verdient is ook met dit onsportieve gedrag. Hebben we niet nodig in de koers.

0
SoloSlim 19 juni 2022 om 17:06

Is idd enkel Lampaert die over de schreef ging.. De rest mag je hiervoor niet straffen.
Senechal zijn solo begreep ik ook helemaal niet, wat was daar het nut van.

0
Olly 19 juni 2022 om 17:08

Zelfs Sporza maakt er melding van, dat Lampaert met de ellebogen gewerkt heeft om Wellens af te houden.

0
Fifty 19 juni 2022 om 22:06

overmorgen is dit vergeten

0
  • 1
  • 2

Net binnen

Populair

Materiaalzone