Matxin reageert op positieve coronatest Ayuso: “Ingewikkelde situatie”

vrijdag 2 september 2022 om 14:41
Matxin reageert op positieve coronatest Ayuso: “Ingewikkelde situatie”

foto: Cor Vos

UAE Team Emirates-manager Joxean Fernández Matxín heeft zich bij het Spaanse medium AS uitgelaten over de positieve coronatest van Juan Ayuso, die wel in de Vuelta blijft. Volgens Matxín is “de situatie ingewikkeld”, maar “geeft het PCR-analyseapparaat groene cijfers.” Dat betekent dat Ayuso momenteel niet besmettelijk is.

Binnenkort verschijnt de nieuwe voorjaarseditie van RIDE, waarin we uitgebreid vooruitblikken op het nieuwe wielerseizoen. Het wordt wederom een lekker dikke editie vol verhalen over alles wat de wielersport zo mooi maakt. Pre-order hem nu online en ontvang leuke extra's. Wil je onze voorjaarsgids extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

“Wij houden in de eerste plaats rekening met de gezondheid van de wielrenner, daarna met de gezondheid van het peloton en tot slot met de vastgestelde regels. Onze dokter staat in contact met de koersdokter en ik sta in contact met Javier Guillén, beiden hebben akkoord gegeven om Ayuso vandaag te laten starten.”

Tot slot wil de manager nog een keer iets duidelijk maken: “Als Ayuso dezelfde rode cijfers gehad zou hebben als Laengen, Bennett of Almeida in de Giro, dan zou er nu geen discussie mogelijk zijn geweest.”

Dit artikel delen:

43 Reacties

Gebruikersnaam 2 september 2022 om 15:16

Gelachen. Enkele dagen terug heeft hij symptomen, maar een negatieve test en is het testresultaat toch dé doorslaggevende factor in dit soort beslissingen. Nu zijn de symptomen weg en test hij positief -> ach ja, die tests zeggen niet alles, aan- of afwezigheid van symptomen weegt zwaarder door.

Die situatie is niet ingewikkeld, Joxean. Het is alleen ingewikkeld om jezelf eruit te lullen zonder hypocriet te klinken, waarin je dan ook snoeihard faalt.

13
ken dcq 2 september 2022 om 16:10

Het is ook het normale verloop van een covidbesmetting (als je symptomen krijgt), je krijgt de symptomen en eens die over zijn ben je aan het genezen en gaat je virale lading naar beneden. Dus ik sluit je bij je aan Gebruikersnaam dat ze bij UAD gewoon de boel ietwat aan het belazeren zijn.

3
wielrenner 2 september 2022 om 16:18

Wellicht had hij een ander virus., gewoon een zomergriepje….Er is nog meer dan corona mensen!

-2
Marlin 2 september 2022 om 15:03

Wat corona ons het laatste anderhalf jaar geleerd heeft, is dat corona vele malen besmettelijker is dan de testen aanvankelijk lijken uit te wijzen. Ook bij negatieve tests bleken personen toch heel wat anderen besmet te hebben, vooraleer de volgende tests uiteindelijk toch positief bleken.
Dus nogmaals. Als je je eerst niet goed voelt, hoofdpijn hebt en koortsig bent, moeten alle alarmlichten aanfloepen. Zelfs als de eerste test negatief is. Als de volgende test positief is, dan lijkt het me duidelijk dat je niet alleen besmet bent (al langere tijd) maar ook besmettelijk. Het groene PCR-apparaat geeft helemaal geen zekerheid dat de betrokkene niet besmettelijk is.
Deze situatie is ernstig omdat die een precedent schept. Er zullen nu (nog meer) renners symptomen naar de buitenwereld verstoppen (niet naar de ploegleiding en teamarts natuurlijk), in de hoop op een aanvankelijk negatieve test, en om die paar slechte dagen door te spartelen. Dat ze ondertussen heel wat begeleiders en andere renners kunnen besmetten, lijkt de minste van hun zorgen.

8
Brabander 2 september 2022 om 15:24

Jij bent nogal van de propaganda hè

-9
Monsieur Bendy 2 september 2022 om 15:43

Laten we hopen dat het een precedent schept. Het is de hoogste tijd dat we eens normaal gaan doen om een virus dat voor gezonde jongen mensen niet veel meer is dan een verkoudheid.

6
LeoR 16 2 september 2022 om 16:23

@ken dcq,

Ik denk niet dat er ook maar 1 persoon op aarde tegen voorzorgsmaatregelen is. Waar wel weerstand (oa bij mijzelf) tegen is, zijn onnodige voorzorgsmaatregelen, die niet (meer) in proportie staan tot de risico's.

Als Ayuso, in samenspraak met dokters, en volledig binnen het kader van de huidige regeltjes beslist om verder te fietsen, dan zie ik daar geen graten in. Een heksenjacht op diens persoon (zoals pakweg Marlin die hoopt dat hij fysiek instort), is dan ook totaal misplaatst.

Zijn er concullega's die de beslissing van Ayuso toch niet appreciëren, staat het hen nog altijd vrij om zelf op te geven, om zo het 'risico' op besmetting te ontlopen ..

4
Maillot à Pois 2 september 2022 om 16:50
Quote:
Zijn er concullega’s die de beslissing van Ayuso toch niet appreciëren, staat het hen nog altijd vrij om zelf op te geven, om zo het ‘risico’ op besmetting te ontlopen …

Da’s natuurlijk ook een makkelijk statement. Als concullega’s het niet appreciëren, is dat niet om het risico op besmetting op zich, maar om het risico dat zij er vervolgens wél symptomen door krijgen en daardoor moeten opgeven dan wel niet meer optimaal presteren. Op zich geen rare gedachte, en preventief opgeven is daarvoor natuurlijk net géén oplossing.
Meteen ook de reden waarom Ineos Sivakov wel uit koers haalde – omdat zij een risico op besmetting met symptomen voor Rodriguez belangrijker vinden dan Sivakov in koers houden.

-1
LeoR 16 2 september 2022 om 17:25

@ Maillot à Pois,

De vraag is natuurlijk of dat risico op besmetting (al of niet met symptomen), dermate zou afnemen door Ayuso uit koers te nemen. Dat is op dit moment niet echt aantoonbaar (noch uitsluitbaar), dus lijkt het me een goede zaak dat in geval van twijfel de renner/ploeg zélf kan kiezen of ze verder willen.
Verergert de situatie, dan kan er alsnog een opgave komen. Het is alleszins goed nieuws dat het terug is 'toegestaan' om wat meer het gezond verstand te volgen.

En zoals je zelf zegt, zijn teams nog altijd vrij om, in de waan alle risico's uit te sluiten, met een kanon op een mug schieten.

0
LeoR 16 2 september 2022 om 17:37

@ Maillot à Pois,

Dat statement over de concullega’s dat je quote is natuurlijk ook maar een manier om te zeggen dat ze zich er eigenlijk niet mee te moeien hebben.
Al zou het wel interessant zijn mocht WF eens polsen bij enkele renners, wat ze er van denken. Vanuit een ander perspectief zou het immers zelfs kunnen dat ze positief zijn over dit voorval. Als ze in de toekomst zelf eens (vals) positief test-resultaat hebben, hoeft dit immers niet meteen tot een gedwongen opgave te leiden.

0
Romāns Vainšteins 2 september 2022 om 17:40

Dat polsen gaat niets anders opleveren dan dat ze braaf het ploegstatement opdreunen.

-1
Maillot à Pois 2 september 2022 om 17:57

@Leor
Maar dit is ook niet nieuw, dezelfde regels worden toegepast die er al waren als tijdens de Tour. Renners die asymptomatisch zijn hoeven niet op te geven. Als dat toch gebeurt, zijn het de ploegen die deze keuze maken.
Dus ik ben het wel met je eens dat Ayuso niets verkeerd doet, en een heksenjacht niet aan de orde is. Maar ik kan me wel voorstellen dat niet alle renners er blij mee zijn, gegeven alle inspanningen die ze doen om het virus zo ver mogelijk uit hun buurt te houden.

0
thenewGOAT 2 september 2022 om 20:08

@Brabander. Wat is nou precies het verschil tussen iemand die een ander een ontkenner noemt, en tussen iemand die een ander verwijt “de propaganda” zomaar te slikken. Is dit niet iets met pot, ketel, verwijt en zwart ziet? Geen idee, ik vind het gewoon van beiden iet of wat ridicuul.

0
Brabander 2 september 2022 om 21:51

@thenewgoat: daar zit eigenlijk helemaal geen verschil in. Je hebt gelijk. Mijn excuses daarvoor
Dit was meer iets persoonlijks denk. Mensen die zo vastzitten in hun eigen gelijk brengen dit bij me naar boven ofzo

-1
thenewGOAT 2 september 2022 om 23:33

@Brabander, excuses zijn echt nergens voor nodig joh…was gewoon een oprechte bemerking die ik me maakte, en is gewoon een oprecht antwoord van jou. Allé hop, morgen weer koers !

1
Brabander 2 september 2022 om 23:59

Je maakte gewoon een terecht punt haha. En ben de beroerdste niet om dat toe te geven ;)

-1
Albeijing Feeniks 2 september 2022 om 14:52

Weet niet meteen of Matxin nou de meest betrouwbare figuur is…

1
Dikke Vrouw 2 september 2022 om 14:58

ik vind dit olie dom

1
El Matador 2 september 2022 om 15:02

Waarom? Ik vind het juist goed dat dit gebeurt. Renners rijden verder met gebroken ribben, lichte hersenschuddingen en stevige bronchitis. Een renner die asymptomatisch is, maar waar wel het label ‘Covid’ aan hangt, moet ineens uit koers worden genomen. Mijns inziens hadden andere ploegen dit ook zo moeten aanpakken.

4
Dikke Vrouw 2 september 2022 om 15:07

Zolang hij t niet aan ze hart krijgt .. het is een naar dingetje hoor ..

-8
Marlin 2 september 2022 om 15:10

Wel El Matador

Je slaat de bal volledig mis. Met gebroken ribben en een hersenschudding breng je andere renners niet in gevaar. Tenzij de hersenschudding te zwaar is en je zwalpend over de weg fietst. Maar Covid ? Asymptomatisch of niet. Met symptomen en met een positieve test blijven rondfietsen in het peloton is onverantwoordelijk. Het werd al vaak wetenschappelijk bewezen dat er desondanks besmettelijkheid optreedt.
We lijken hier stilaan weer af te stevenen op covidontkenning, of minstens minimaliseren van de gevolgen. Niet alleen in de maatschappij, maar ook in het peloton en bij sommige WF-volgers. Maar ook heel wat renners halen niet meer hun (beste) niveau ten gevolge van eerdere besmettingen. Of is het je nog niet opgevallen dat sommige renners niet meer in de uitslagen geraken ?

-1
Brabander 2 september 2022 om 15:14

Wat is dat toch met kritische mensen steeds als 'ontkenner' neer te zetten? Je voelt je dan meerderwaardig blijkbaar. Maar ondertussen wel hopen dat Ayuso er flink last van gaat krijgen zoals in een ander draadje. Aan de ene kant doe je jezelf voor alsof je heel humaan bent. Maar als iemand iets doet wat jou niet aanstaat dan wens je diegene vanalles toe. Want hij/zij moet en zal gestraft worden
En dat sommige renners geen uitslagen meer behalen is een drogreden, want dat is iets van alle tijden. Nog voor corona er was

7
Romāns Vainšteins 2 september 2022 om 15:18

Er is een hele grote groep die wel degelijk onderschrijft dat corona bestaat en een rotziekte is voor veel mensen maar tegelijker tijd niet in de waan verkeert dat je hier bijzonder veel invloed op uitoefenen kan.

Eigenlijk moeten die een naam hebben, ‘Pragmatties’ zou ik zeggen.

2
Brabander 2 september 2022 om 15:22

Pragmatties :)
Ik meld me bij deze aan.
Maar zoals je al aangeeft: wat moet je er tegen doen dan? Weer in een lockdown, mondkapjes dragen, ‘het land’ op slot. Hou toch op zeg

3
Michiel 2 september 2022 om 15:43

Brabander, mistje het deel achter de komma van Marlin?

We lijken hier stilaan weer af te stevenen op covidontkenning, of minstens minimaliseren van de gevolgen.

2
Brabander 2 september 2022 om 15:59

@Michiel: ik zie dat echt nergens. Eerder een pragmatische kijk op 'de gevolgen ervan'
En nogmaals: dat woord 'ontkennen' wordt veel te snel gebruikt. Vrijwel niemand hier ontkent iets. Erg aanmatigend en in een hokje stoppend

1
Michiel 2 september 2022 om 17:59

of minstens minimaliseren van de gevolgen…..dat zie ik ook hier genoeg hoor Brabander. Maar nevermind…tis weekend dus ga ik het verder niet over cobid hebben. Alleen over wielrennen, voetbal en vrouwen. In willekeurige volgorde

0

Rode en groene cijfers bij een PCR-test ! ?
Die heb ik in 2,5 jaar tijd nog niet voorbij zien komen.
Kan iemand dat uitleggen ?

1
advocaat van de duivel 2 september 2022 om 19:38

Het is enorm

0
advocaat van de duivel 2 september 2022 om 19:39

Het is enorm uitzonderlijk dat iemand van die leeftijd, met die conditie zware klachten gaat krijgen. Je kan niet blijven teren op Colbrelli, van wie trouwens nooit bewezen is dat zijn hartproblemen door zijn covid-besmetting kwamen. Ondertussen blijkt zelfs dat jongere mensen het eerder door het vaccin aan hun hart krijgen…

3
advocaat van de duivel 2 september 2022 om 19:43

@jachtluipaard: wel treffend dat de CT-waarde van een PCR-test niet gekend is bij het grote publiek. De cycle threshold is hoeveel cycli de PCR-machine moet “draaien” om virus te vinden. Hoe hoger de CT, hoe lager de viral load en hoe lager de besmettelijkheid. Wat viraal materiaal in je lichaam hebben betekent niet automatisch dat je besmettelijk bent, laat staan ziek…

2
Monsieur Bendy 2 september 2022 om 15:12

Hoewel ik het een verstandig idee vind om iemand die niet ziek is gewoon lekker te laten koersen, vind ik het wel bijzonder waarom je dan uberhaupt niet zieke mensen gaat testen…?

1
Gibo 3 september 2022 om 08:11

Als devenyns licht positief test zou ik hem eruit halen of hem toch isoleren. Het lijkt me dus nog steeds interessant om als ploeg te weten of er iemand positief is

0
Romāns Vainšteins 2 september 2022 om 17:43

Volgende hypothetische casus:

Vingegaard testte de ochtend na Hautacam licht positief en snifte zelfs 3 x tijdens het ontbijt. Jumbo heeft de gok genomen en dat pakte goed uit. Dit komt nu pas boven tafel.

Iedereen hetzelfde standpunt?

1

Hoe kan Jonas ‘licht’ positief testen dan ? Het is of posi-, of negatief. Is er dan ook een zwaar positief testresultaat ?

0
Wheely 2 september 2022 om 18:21

Mijn standpunt zou zijn dat het een zeer slechte zaak is dat ze het verzwegen hebben en voor de rest precies wat ik mijn reactie hierboven schrijf.

0
Brabander 2 september 2022 om 18:30

Ik zou het prima vinden

0
kleomantre 2 september 2022 om 18:38

Ik wel, gewoon doorfietsen.

Ondertussen zal toch het gros van de renners verschillende malen tegen Covid aangelopen zijn en is het eigenlijk een non-issue. Je kan het beter gewoon goed met je ploegdokter doorspreken en in samenspraak, de risico’s kennend en afgezet tegen de fitheid die je op dat moment hebt, tot een besluit komen om te blijven of te stoppen. Zeg maar het proces dat er ook al lang bestaat tav een buikgriep etc.

Daar je casus wel JV betreft, zou ik het in dit geval zo retehypocriet vinden dat ik ze daarvoor wel zou verfoeien. Ze hebben namelijk een hele lange fase met hun (media)strategie inzake Covid gepoogd een wit voetje te willen halen. Dan mogen ze wat mij betreft een fikse en lange negatieve stroom aan kritiek krijgen.

-1
Romāns Vainšteins 2 september 2022 om 15:05

Dit is een mooi voorbeeld van dat nu iedereen na klikken op linkjes denkt doktertje te kunnen spelen. Het is je goed recht om Ayuso voort te laten gaan als hij dat zelf wil en de regels het toestaan. Maar of hij gegarandeerd niet besmettelijk is weet niemand, net zo goed als dat er nu 3 anderen in het peloton kunnen zitten die retebesmettelijk zijn zonder dat iemand het weet.

0
Pascal Mortier 2 september 2022 om 16:36

Als de renners 2x per dag getest worden zal er toch wel iemand zijn die het weet, of die dat dan ook de wijde wereld in verkondigt is een andere zaak ;-)

0
Wheely 2 september 2022 om 16:57

Uiteindelijk is het nu de verantwoordelijkheid van de ploeg en de renner zelf. Dat vind ik op zich geen slechte ontwikkeling, als de artsen aangeven dat de risico's en het besmettingsniveau gering zijn dan snap ik dat ze door willen. De toekomst zal uitwijzen of dit handig is, wat dat betreft ben ik ik geneigd dit wel te zien als een interessant experiment. Gaat Ayuso nog steeds de bergen op vliegen en blijft hij ook in een later stadium klachtenvrij? En verspreidt het zich verder in de ploeg of blijft het hier bij?

0
Brabander 2 september 2022 om 17:11

Volledig eensch met jou. Je zal op een gegeven moment toch verder moeten. In plaats van in 2020 te blijven hangen

0
Amma Joy 2 september 2022 om 17:07

Zelfs als de eerste test negatief is. Als de volgende test positief is, dan lijkt het me duidelijk dat je niet alleen besmet bent (al langere tijd) maar ook besmettelijk.

-1

Headlines

Populair

Materiaalzone