Matt White over Tour van 2021: “Het zal moeilijk worden voor Pogacar”

donderdag 10 december 2020 om 17:30
Matt White over Tour van 2021: “Het zal moeilijk worden voor Pogacar”

foto: Cor Vos

Tadej Pogačar hoopt volgend jaar zijn tweede opeenvolgende Tourzege te boeken. Matt White, ploegleider bij het concurrerende Mitchelton-Scott, denkt echter niet dat de jonge Sloveen op een drafje naar de eindzege zal fietsen. “Het zal niet eenvoudig worden, als je kijkt naar het parcours voor komend jaar.”

White blikt in gesprek met Velonews kort vooruit op de aankomende Ronde van Frankrijk en heeft het over de kansen van Pogačar. “Hij is natuurlijk ontzettend getalenteerd, maar volgend jaar staan er bijna zestig tijdritkilometers op het programma. Dat ligt hem niet als gegoten”, is de Australiër van mening.

“In een vlakke tijdrit verliest hij minstens één minuut op Primož Roglič en twee minuten op jongens als Geraint Thomas en Tom Dumoulin. Het zal voor hem een hele opgave worden. Nu is het wel zo dat hij nog ontzettend lang zal blijven koersen. Hij is nog altijd maar 21 jaar oud. Pogačar en Egan Bernal zijn de grote sterren voor de toekomst.”

“Pogačar heeft dit jaar een hele slimme Tour gereden. Hij moest dat ook wel doen, aangezien hij niet kon rekenen op een sterke ploeg. Hij heeft geprofiteerd van Roglič en Jumbo-Visma, al achtte ik hem niet kansrijk voor aanvang van de laatste tijdrit. Ik was na de finish eigenlijk wel stomverbaasd. Ik had het echt niet voor mogelijk gehouden.”

Dit artikel delen:

15 Reacties

thorsen 10 december 2020 om 17:43

“Pogačar en Egan Bernal zijn de grote sterren voor de toekomst.”

Ik denk dat heel België nu in rep en roer is.

Kannibaal van Schepdaal 10 december 2020 om 18:48

En na de eerste grote ronde van Evenepoel zet hij hem erbij.

KimJungPoels 10 december 2020 om 17:49

Dat Roglic zomaar een minuut pakt per vlakke tijdrit op Pogacar lijkt me bepaald geen zekerheid. Dit jaar zou hij ook ik weet niet hoeveel tijd pakken, maar uiteindelijk verloor hij gewoon dik. Ook in de Vuelta waren de verschillen op het vlakke niet enorm, en dat zelfs ten opzichte van mindere tijdrijders dan Pogacar.

Dumoulin en Thomas die twee minuten pakken moet ik ook nog maar zien. Thomas pakt nog geen 1,5e minuut op het WK tijdrijden op een Martinez (die zijn vormpiek al voorbij was) bijvoorbeeld, en ik denk dat Pogacar zeker van hetzelfde kaliber is in de tijdrit. De Dumoulin van voor zijn blessure had die tijd gepakt denk ik, maar Tom lijkt ook wel iets ingeleverd te hebben.

Ik denk dat hooguit Ganna, Evenepoel en misschien Dennis (mits hij in topvorm is) nog in staat zijn om echt met minuten te smijten tov Pogacar in een vlakke tijdrit van 30+ kilometer. Verder geloof ik dat echt niet.

Op het klimmen durf ik dan wel weer te denken dat Pogacar gewoon een minuut of 5-10 kan goedmaken op Dumoulin over een hele Tour.

Maar goed, bij Matt White heb ik de laatste jaren wel eens vaker gedacht dat hij een jaartje of 2 achter loopt bij de feitelijke ontwikkelingen in het wielrennen als ik zijn uitspraken zie. ;)

Wheely 10 december 2020 om 17:54

+1
De laatste twee tijdrit duels tussen Roglič en Pogačar zijn door Tadej gewonnen. Van Dumoulin hoop ik nog wel dat hij klappen kan gaan uitdelen in de tijdrit maar dat moeten we ook nog maar zien.

Chris Van Uden 10 december 2020 om 18:08

Ik vertrouw Pogacar en vooral zijn entourage niet.

Titaantje 10 december 2020 om 22:21

denk je dat ze stiekem op tijdritten trainen?

tendam 10 december 2020 om 18:26

Vlakkere tijdritten zijn ook niet de specialiteit van Roglic, dus daar zullen ze elkaar niet veel ontlopen. Ik denk wel dat Pogacar een uitzonderlijk goede dag had in die Tourtijdrit. Ik weet niet of hij dat zomaar nog eens overdoet. En volgend jaar start hij als topfavoriet, dat is ook weer anders.

Kannibaal van Schepdaal 10 december 2020 om 19:04

Over Pogacar voor zijn eerste grote ronde: “De Ronde van de Algarve en de Ronde van California zijn nog iets anders dan een grote ronde.”

Over Pogacar voor zijn tweede grote ronde: “De Tour is nog iets anders dan de Vuelta.”

Over Pogacar voor zijn derde grote ronde: “De Tour winnen als favoriet is nog iets anders.”

Allemaal waar natuurlijk, maar Pogacar heeft nogal de neiging om de typische argumenten te weerleggen, dus misschien ook wel het derde argument.

Bassie55k 10 december 2020 om 18:59

Het Sloveens tijdrit kampioenschap, was dat ook met een klim?

In ieder geval zullen ze hem niet meer laten rijden als in die ene rit toen die bijna 1 minuut terugpakte van wat hij daarvoor had verloren.

VespavanBern 10 december 2020 om 20:35

‘Laten rijden’…….. serieus?

Dikke Vrouw 10 december 2020 om 20:46

Serieus?

Turtlehead 10 december 2020 om 21:00

Inderdaad: laten rijden. Dom-dommer-domst. Daarmee kwam hij weer terug in het zadel. En, zoals ik in Amsterdam heb geleerd: ‘als ze op de grond liggen, moet je ze nooit weer op laten staan…’ Echt dé grootste tactische fout in de Tour van de afgelopen 20 jaar.
Maar ja, niks meer aan te doen helaas.

Turtlehead 10 december 2020 om 21:01

@Bassie: Sloveens NK was óók met een klim aan het einde (wel korter en zo, maar wel eenzelfde type parcours).

japio 11 december 2020 om 09:17

Een keuze achteraf beoordelen is erg makkelijk.

De vraag is of de keuze op dát moment juist is geweest. En ik denk dat dat het geval is. Vooraf zal Pogacar niet als de grootste concurrent zijn gezien. Hij stond al op enige achterstand, dus dan is het te verantwoorden dat ze hem wat ruimte gaven.

ezra 11 december 2020 om 12:09

De laatste twee winnaars van de Tour de France zijn kandidaten voor winst in de toekomst, gewaagde uitspraak hoor.

Headlines

Materiaalzone

Populair