Mathieu van der Poel wint meteen op Vlaamse wegen: “Maar voelde mij niet de sterkste”

woensdag 30 maart 2022 om 17:28
Mathieu van der Poel wint meteen op Vlaamse wegen: “Maar voelde mij niet de sterkste”

foto: Cor Vos

De rentree van Mathieu van der Poel op de Vlaamse wegen is uiterst succesvol uitgepakt. De kopman van Alpecin-Fenix bleek na een attractieve finale de beste in Dwars door Vlaanderen. Uiteindelijk klopte hij in Waregem Tiesj Benoot in een sprint, en dat geeft hoop voor de Ronde van Vlaanderen. “Ik was vandaag goed, maar zeker niet super”, oordeelt Van der Poel in het flashinterview.

Binnenkort verschijnt de nieuwe voorjaarseditie van RIDE, waarin we uitgebreid vooruitblikken op het nieuwe wielerseizoen. Het wordt wederom een lekker dikke editie vol verhalen over alles wat de wielersport zo mooi maakt. Pre-order hem nu online en ontvang leuke extra's. Wil je onze voorjaarsgids extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

Alpecin-Fenix en Van der Poel openden de koers al vroeg, op zo’n 90 kilometer van de finish. Na diverse aanvalspogingen was MVDP present in een elitegroep van zes. “In de kopgroep voelde ik mij zeker niet de sterkste. Zeker Tom Pidcock en Tiesj Benoot hebben indruk gemaakt, maar ik was altijd mee waar het moest. Misschien dat de ploeg het iets te vroeg opentrok, want we waren snel renners kwijt. Maar ik ben blij dat ik het kon afmaken”, zegt hij. “Ik reed denk ik de perfecte finale.”

Uiteindelijk moest Van der Poel in de finale afrekenen met Pidcock, Benoot, Victor Campenaerts, Stefan Küng, Ben Turner en vroege vluchters Nils Politt en Kelland O’Brien. “In de laatste tien kilometer was het moeilijk om te controleren. Ik heb wel geprobeerd om de nodige inspanningen te doen, vooral toen Pidcock, Benoot en Campenaerts weg waren. Dat was echt een grote inspanning om ze terug te halen. Ik ben wel blij dat ik dat gedaan heb, al deed het wel pijn.”

‘Toch wel goede timing in de sprint’
Het juiste moment brak uiteindelijk aan op 1,5 kilometer van de finish. Benoot reed weg, Van der Poel schoof mee en het was gebeurd. Er volgde een sprint met twee. “Ik was niet van plan om van zover de sprint aan te gaan, maar ik zag dat ik na de laatste bocht een gaatje had”, legt de Nederlander uit. “Mijn benen liepen vol, en ik zag het voorwiel van Tiesj nog wel dichtbij, dus ik dacht dat hij er misschien nog over ging komen met een lange sprint. Maar achteraf heb ik het toch wel goed getimed. En Tiesj was heel sterk en heeft de tweede plaats zeker verdiend.”

Wat met de Ronde van Vlaanderen van zondag? Van der Poel was al een van de favorieten, maar nu nog meer. “Dat is een andere wedstrijd, vooral de afstand”, weet hij. “Ik was vandaag goed, maar zeker niet super. Nu zal ik uitrusten tegen zondag, want dat gaat nodig zijn om mee te gaan met de besten.”

Dit bericht op Instagram bekijken

Een bericht gedeeld door WielerFlits (@wielerflits)

Dit artikel delen:

27 Reacties

Geit in mijn Kelderman 30 maart 2022 om 17:32

Denk dat Van Aert toch wel met een glimlach deze koers heeft gekeken. Benoot bewijst wederom een superknecht te zijn, en er zijn er toch een paar vandaag iets dieper gegaan dan dat ze hoopte (VDP, Poga en Pidcock). Wel echt genoten van de koers vandaag.

0
ChefSpijker 30 maart 2022 om 18:45

Die gasten gooien juist zelf de knuppel in het hoenderhok. Die zullen echt niet starten in DDV met de ‘hoop’ dat ze tot 30 km voor de finish niks hoeven te doen. In de laatste 30 km ligt er amper nog wat. Prima training geweest dit.

0
Pietspeed 30 maart 2022 om 19:51

Eens met chef. Met name Pidcock en van der Poel hebben qua voorbereiding toch nog wat achterstand op Van Aert. Dat is vandaag enigszins gecompenseerd, en wellicht met goed gevoel. Overigens was Kueng als wellicht kopman voor zondag ook. Maar die rijdt altijd. De rest van de favorieten heeft zich misschien gespaard vandaag, behalve Pogi en SKA.

0
JensVdB 30 maart 2022 om 17:32

Campenaerts was de sterkste

0
Pannenkoek 30 maart 2022 om 17:48

Ik ben dat denk ik niet met je eens, Campenaerts was waanzinnig sterk maar Tiesj reed het dicht en viel nog 2x aan en uiteindelijk ook de beslissende aanval.
Het is wel moeilijk te zeggen want Campenaerts heeft ook nog even alleen gereden maar ik denk dat ik de eer van de sterkste toch aan Tiesj gun vandaag.

0
platteprijs 30 maart 2022 om 17:58

Op elke klim waar versneld werd, had Campenaerts het lastig.

0
Panache 30 maart 2022 om 18:39

Maar wie reed de snelste sprint?

0
Pietspeed 30 maart 2022 om 19:52

Denk Pogacar de sterkste, maar niet de slimste.

0
TheBigShow 30 maart 2022 om 21:12

Was MvdP niet gewoon stiekem de sterkste?

Op de Berg ten Houte reed ie enorm makkelijk naar voor toen het losging. Reed echt lengtes weg van Küng bijvoorbeeld op 50 meter. En hoe hij sommige gaten dichtte in de finale was ook niet mals…

0
siepelstad 31 maart 2022 om 13:11

Vooral in de afdaling met zn58 voorblad. Op de beklimmingen niet sterk

0
Ronellenfitsch 30 maart 2022 om 17:47

Ergens wel frustrerend voor Benoot dat hij in koers sterk is, geen schijn van kans heeft in de sprint en VdP hem dan achteraf nog veren in z’n kont duwt …

0
Mwielerfan 30 maart 2022 om 18:08

Ik denk dat voor benoot een 2de plaats bijna hetzelfde voelt als winnen voor vdp. Denk dat benoot ook heel weinig podium plaatsen in Vlaamse koersen heeft, en daarbuiten ook trouwens

0
xistnc 30 maart 2022 om 17:48

Hij wint omdat Pidcock nog een mannetje bij zich had. Ik heb niet het idee dat hij diep is gegaan, lekker getraind voor zondag.

0
Alfons Haavers 30 maart 2022 om 17:55

Die onbedaarlijke hoestbui na de meet weer eentje waar de Academy niet omheen kan?

0
xistnc 30 maart 2022 om 17:56

1500 meter kuchje.

0
RefleX 30 maart 2022 om 20:40

Dat hoesten is het diepgaan in de laatste kilometers. Niks waar een getrainde profrenner niet van herstelt.

0
uitdewaaier 30 maart 2022 om 17:56

Zo deze is vast binnen. Niet de sterkste vandaag en toch makkelijk winnen.

0
Pietspeed 30 maart 2022 om 19:54

Mwah, scheelde niet veel of de 3 waren weg geweest.

0
platteprijs 30 maart 2022 om 17:57

Volgens staat Van Aert nog een flink stuk verder dan Van der Poel. Dus zondag is er maar 1 topfavoriet.

0
bartp25 30 maart 2022 om 18:15

Dat gevoel heb ik ook, heb nog niemand zo zien uithalen op een klimmetje als WvA.

0
xistnc 30 maart 2022 om 18:39

Als iedereen zondag weer in dienst van Mathieu rijdt, dan hoeft hij ook dan niet per se de sterkste te zijn om te winnen.

0
DeGroteMolen 30 maart 2022 om 19:05

Als Van der Poel meedoet rijdt Van Aert 10 % minder. Te vaak verloren in rechtstreekse duels. Misschien dat het zondag opgevangen kan worden door al die topknechten voor Van Aert maar anders vrees ik er voor.

0
Pietspeed 30 maart 2022 om 19:57

Van Aert stond mss verder, maar nu wellicht niet meer. Wie piekt het best? Zou zeggen dat met de zege vandaag Matje zelfs mentaal in de plus staat.

0
Westland95 30 maart 2022 om 18:00

Ach, vorig jaar werd hij er afgereden op de Trieu en was hij ijzersterk in Vlaanderen. Zal wel goed komen.

0
Deel Koeper 30 maart 2022 om 19:10

Is goed genoeg om zondag te winnen, maar ’t zal deze keer toch wat moeten meezitten, want er lijkt toch minder overschot dan anders. Niet gebruikelijk dat bij zijn krachtexplosies een hele kopgroep vrij vlot kan blijven volgen.

Zal waarschijnlijk wel weer Van Aert gaan neutraliseren, waardoor een Laporte wint.

0
Pietspeed 30 maart 2022 om 20:00

Vorig jaar stond Van Aert geloof ik ook op 1, maar moest uiteindelijk wel lossen.

0
Westfalen 30 maart 2022 om 21:54

Van der Poel heeft het vandaag slim gespeeld. Niet met zijn krachten gewoekerd en hij kan nog zeggen dat hij niet de sterkste was.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone