Van der Poel werkt toe naar veldritseizoen: “Ik hoor hem minder en minder over die rug”

donderdag 2 december 2021 om 09:37
Van der Poel werkt toe naar veldritseizoen: “Ik hoor hem minder en minder over die rug”

foto: Cor Vos

Over goed twee weken zien we Mathieu van der Poel weer terug in het veld. De Nederlander van Alpecin-Fenix is na een lange rustperiode weer klaar om te vlammen. De grote vraag is alleen: heeft Van der Poel nog last van zijn rug? “Ik hoor hem minder en minder over die rug. Dat is een goed teken”, laat ploegleider Christoph Roodhooft weten aan De Telegraaf.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar!
Gravel, kasseien, modder, zand, met tassen, zonder tassen: dat zijn de thema's van de nieuwe RIDE die eind september verschijnt. Bestel nu ons najaarsnummer online en krijg hem binnen enkele dagen thuisbezorgd. Bestel hem hier

Van der Poel kreeg in mei, tijdens de Wereldbeker mountainbike van Albstadt, voor het eerst last van de rug. Na zijn zware smakker tijdens de Olympische cross-country-race werd de pijn heviger, waardoor hij moest snoeien in zijn wegprogramma en geen ideale voorbereiding kende richting de wereldkampioenschappen wegwielrennen in Vlaanderen en Parijs-Roubaix.

“Mathieu ligt prima op schema”
De sportieve duizendpoot besloot na zijn derde stek in een heroïsche editie van Parijs-Roubaix een lange rustperiode in te lassen, in de hoop volledig te herstellen. Roodhooft laat nu weten dat het de goede kant opgaat. “Hij doet veelvuldig zijn core-oefeningen om zijn rug te versterken. Het ziet er goed uit en zoals het zich ontwikkelt, ga ik ervan uit dat hij daar op den duur geen last meer van heeft. Mathieu en ook de rest van de ploeg liggen prima op schema.”

Van der Poel ging na zijn zware val op de Olympische Spelen door een moeilijke periode, zo laat Roodhooft weten. “Op een gegeven moment beleefde hij geen plezier meer aan het fietsen, omdat het veelvuldig een gevecht was tegen de pijn. Dat hij niet top was op het WK en in Parijs-Roubaix, maakte het moeilijk. De val was een enorme ontgoocheling voor Mathieu. Van die dreun heeft hij echt een tijdje last gehad en daarop volgden dus die rugklachten.”

Van der Poel kan nu echter weer vooruitkijken en duikt dus over twee weken weer het veld in, te beginnen met de Wereldbeker van Rucphen op zaterdag 18 december. De viervoudige wereldkampioen zal vervolgens ook nog deelnemen aan de crossen in Namen, Dendermonde, Diegem, Loenhout, Hulst, Herentals, Hamme en Hoogerheide. Van der Poel richt zich uiteraard ook op het NK in Zaltbommel en het WK in het Amerikaanse Fayetteville.

Dit artikel delen:

21 Reacties

Beer 2 december 2021 om 10:14

Als je in een wedstrijd als Parijs-Roubaix zo kan knallen over de stenen, lijkt me er weinig mis met die rug. Of hij moet de nodige stevige pijnstillers genomen hebben. Transparantie?

0
Westland95 2 december 2021 om 10:20

Kan je nagaan hoe goed hij was geweest als hij 100% was!

0
Beer 2 december 2021 om 10:30

Nog beter zou inderdaad heel straf zijn. Daarom denk ik ook dat hij dicht tegen de topvorm zat en het met de rug wel meeviel.

0
platteprijs 2 december 2021 om 10:59

Als je gekeken hebt, zag je toch duidelijk niet de beste Van der Poel. De echte versnelling ontbrak en op het einde kwam het meer dan voor hem normaal is uit de tenen. Bij een topsporter maakt een paar procenten minder het verschil tussen verlies en winst.

0
Michelangelo 2 december 2021 om 11:04

Sluit me aan bij platteprijs hier. ik heb hem wel eens explosiever over de kasseien zien dokkeren. Gebaseerd op wat ik op TV zag, ik heb natuurlijk niet zijn wattagemeter gezien…. Het leek een beetje op een pijl met een botte punt.

0
Beer 2 december 2021 om 11:14

Dat heb ik toch anders gezien. Het ogenblik waarop hij met Colbrelli en Lampaert in de achtervolging ging, was volgens mij wel degelijk een stevige versnelling. Dat het dan op het einde uit de tenen kwam en de pijl een botte punt leek te hebben, zou ik eerder aan de weersomstandigheden toeschrijven. En uiteindelijk gaat dit over conditie. Ik heb het vooral over een pijnlijke rug, die dan blijkbaar toch in staat is om bijna 60 kilometer als de beste over de kasseien te dokkeren. Lijkt me straf. Ofwel valt het best mee met die rug ofwel zit je stevig aan de pijnstillers.

0
Marik 2 december 2021 om 11:22

edit wf: niet doen

0
Beer 2 december 2021 om 11:41

Marik, hoepel eens op met dat commentaar, elke dag opnieuw. Niks trollgedrag, maar benoeming van de feiten. Als je daar niet mee kan leven, blijf dan weg.

0
Marik 2 december 2021 om 11:45

edit wf: niet doen

0
Beer 2 december 2021 om 11:54

Marik toch, altijd maar weer de man spelen. Nooit een inhoudelijke reactie. Ens als je het er niet mee eens ben is het ‘een onruststoker’, ‘een belg die de boel komt verstoren’ en ‘ga maar naar .be’. Maar als Evenepoel hier tot in den treure de grond wordt ingeboord dan heb je er geen probleem mee.

Stop met zo hypo*** te doen & de man te spelen en gebruik de reactiefunctie waarvoor ze dient door me een inhoudelijke reactie te geven op het geen ik stel.

0
Marik 2 december 2021 om 11:56

Ik zie genoeg andere forumleden elke keer weer moeite doen om inhoudelijk op jou in te gaan. Maar jij blijft je eigen waarheden verkondigen en verdraaien. Ik gun jou het plezier niet om inhoudelijk op jouw flauwekul in te gaan.

edit wf: gebruik hiervoor de meld-functie

0
Michelangelo 2 december 2021 om 12:19

@Beer,
Als je die wedstrijd in Antwerpen hebt gezien, dan kon je ook zien dat hij daar verre van OK was. Ook al won hij daar, zijn grootste tegenstander was daar Taco vd Hoorn dus dat zegt genoeg.
Dan het WK: een VdP in vorm is gewoon mee met Alaphillipe op alle hellingen die daar op dat parcours lagen. Maar hij moest bijna overal “skarten om bie te blieven”.

Dan maak je mij niet wijs dat je een week later wel in topvorm bent na een slepende rugblessure, terwijl je ook nog eens in koud weer over de kasseien moet dokkeren.

Maar het is jouw goed recht om dat anders te zien, al verdenk ik je ook wel een heel klein beetje van brilbeer-schap als het gaat om VdP

0
Beer 2 december 2021 om 14:16

@Michelangelo; je probeert de discussie weer richting ‘conditie’ te trekken; ik heb het over de rug. Een slepende rugblessure, zoals jij zegt, maar dan toch in staat zijn om ‘ook nog eens’ in koud weer over de kasseien te dokkeren. Doet die rug nu echt pijn of niet? Of heb je er wat pijnstillers tegenaan gegooid? En in het laatste geval, moet je dan, als voorvechter inzake transparantie bij dopingcontroles, niet even je formulier online zetten?

0
Romāns Vainšteins 2 december 2021 om 16:25

Ik distantieer me van platte prijs, MvdP in Roubaix is het beste dat ik ooit van hem gezien heb niks rug gedoe of wat dan ook. Het is A geen schande om op waarde geklopt te worden en B voor ruggate gebeurde het met Asgreen ook al eens. Misschien niet de aller-aller beste afmaker als het na een hele zware koers is met klein gezelschap, 33,33% is zijn score in klassiekers vd winst.

En nee jongens, nee nee nee. Ook een ‘MvdP in vorm’ whatever dat exact is, was niet ‘gewoon’ mee geweest met Flip. Niemand was daar mee en volledig terecht.

0
notriple 3 december 2021 om 10:26

edit wf: dergelijke opmerkingen mag je achterwege laten

0
notriple 3 december 2021 om 10:29

edit wf: dergelijke opmerkingen mag je achterwege laten

0
Klein Verzet 2 december 2021 om 11:25

Oefeningen. Wie is er niet groot mee geworden? Ergens onderweg in dit leven kwam ik dit te horen: “Alles is oefening.” Als een wielrenner op een matje ligt (of op een skippybal), wordt dat core-training genoemd. Waar dat Engels vandaan komt weten we allemaal, maar of het in deze context noodzakelijk is, daar heb ik mijn twijfels over. Zo begin ik iedere morgen als ik amper met twee voeten uit bed ben gestapt met de neerwaartse hond. Bon (op z’n Frans à la Marc van Ranst), ik ben dan ook geen wielrenner.

0
assen 2 december 2021 om 11:58

MvdP was echt een stuk minder in PR en op het WK. Een goede MvdP had beide wedstrijden waarschijnlijk gewonen.

Het schijnt dat hij zelfs in de Tour maar matig in vorm was, al kan ik DAT amper geloven na zijn kunststukjes in de eerste week.

0
Alfons Haavers 2 december 2021 om 12:01

Wanneer is hij dan eigenlijk wel in vorm?

0
platteprijs 2 december 2021 om 12:59

@ Alfons, het is voor een buitenstaander moeilijk te zeggen maar ik denk dat hij dit jaar dicht bij zijn topvorm zat in de Strade en de Tirreno (het werd daarna eerder minder dan beter) en in de eerste Tourweek in aanloop naar de OS.

0
roeleur 2 december 2021 om 17:31

Toch nog niet 100% weg dus, die rugpijn. Z’n broer David heeft ook rugklachten maar alleen in het veld. Hopelijk wordt het bij Matthieu niet andersom en alleen op de weg.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone