Geen Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik voor Mathieu van der Poel
Mathieu van der Poel weet hoe zijn voorbereiding richting de najaarsklassiekers verloopt. De Nederlands kampioen van Alpecin-Fenix verkiest een trainingskamp in Livigno boven het WK in Imola, en rijdt ook de BinckBank Tour. Daardoor mist hij de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik, twee koersen waar hij in mei nog wel op hintte.
De grote hoofddoelen van Van der Poel volgen later in oktober, met zijn titelverdediging in Amstel Gold Race (10 oktober) Ronde van Vlaanderen (18 oktober) en Parijs-Roubaix (25 oktober). In voorbereiding op die koersen, met dus de BinckBank Tour (29 september-3 oktober), paste het bergachtige WK in Italië dus niet. De Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik worden tijdens de rittenkoers verreden.
‘BinckBank Tour is uniek’
“De BinckBanck Tour is niet alleen een ideale voorbereiding op de klassiekers in oktober, ik start er ook gewoon met de ambitie om mezelf meermaals te tonen, gezien de status van de wedstrijd. Een rit meepikken wordt het doel”, zegt Van der Poel.
Hij vindt de vijfdaagse rittenkoers heel speciaal. “Het is niet alleen de eerste keer dat ik aan de start verschijn, het is bovendien ook een WorldTour-meerdaagse die zowel op Belgische als Nederlandse bodem verreden wordt, iets uniek. En vooral een mooie kans om mijn Nederlandse kampioenentrui nog eens in de verf te zetten.”
‘Mathieu was het er snel mee eens’
“Op deze manier willen we proberen dat Mathieu zo sterk mogelijk is in de klassiekerperiode”, zegt Christoph Roodhooft, ploegmanager bij Alpecin-Fenix, tegen het AD. “Het parcours van het WK is toch vrij lastig. Misschien zelfs iets te lastig. Mocht het nu echt een parkoers zijn dat hem op voorhand 100% ligt, was het misschien anders. Nu moet je afwachten of de wedstrijd voor hem ideaal zal verlopen.”
“Vandaar dat we kiezen voor deze weg en Mathieu was het er snel mee eens”, aldus Roodhooft, die Van der Poel in Tirreno-Adriatico de voorlaatste etappe zag winnen. “De start was ietsje moeilijker, maar hier in de Tirreno kunnen we toch zeggen dat hij vooruit is gegaan.”
Maar dit seizoen niet en als hij heerst als vorig jaar kan het nog zeer leuk worden in (met name) RVV.
Op zich zou LBL misschien nog wel iets voor 'm zijn, maar dan in een ander jaar met andere voorbereiding. Goed om dan niet alles vol te proppen en nergens helemaal fris aan de start te komen en steeds ergens tussen pakweg plek 3 en 20 te finishen. Beter dan vol voor twee prestigieuze koersen gaan als PR en RvV met wezenlijke winstkansen.
Daarnaast heeft hij de Amstel gewonnen. Tuurlijk is Luik zwaarder maar waar valt de Amstel dan onder?
Er zijn ook maar weinig renners die in zowel Vlaanderen als Luik bastenaken luik in 1 jaar presteren. Denk dat VDB de laatste was. Dus logisch dat hij keuzes maakt in pas zijn 2e jaar als klassieker renner.
Mathieu gaat de beste zijn in die korte explosies, Wout in het werk van de langere adem
Hij is ondertussen op de leeftijd om zijn talent te bewijzen. RVV of PR moet ie winnen
Er rijden een kleine 200 man mee in RvV en PR. In theorie kunnen ze allemaal winnen, maar in de praktijk maken pakweg 30 renners een reele kans. En zijn er een stuk of 10 met 1 of meer sterren achter de naam. En die laatste 10 "moeten" eigenlijk allemaal winnen; van zichzelf, de baas of het gepeupel....
Dus er gaan er iedere wedstrijd 9 teleurgesteld zijn...
Maar dat is topsport (vrij naar ik geloof Erben Wennemars): een aaneenschakeling van teleurstellingen met af en toe een hoogtepunt...
MVDP is ons grootste klassieke talent, en sinds zowat anderhalf jaar zijn we ervan overtuigd dat hij een prachtig palmares bijeen kan rijden. Maar dat moet ie wel nog gaan doen.
AGR vorig jaar was prachtig, maar WK een teleurstelling.
Het wordt tijd voor een monument (WK reken ik mee als monument).
Hij heeft dus echt nog wel wat te bewijzen, en ik vind het dan ook erg om te zien dat hij kansen laat liggen.
Ik hoop ongelijk te hebben, maar als we straks een wereldkampioen zien van het klassieke type, En Matje ook niet wint in RVV en PR, dan is het een verloren jaar
Maar als je niet meedoet, wordt het wel heel moeilijk
Met dat laatste ben ik het 100% eens...
En met het voorgaande voor zo'n 50%. Als hij niet wint in de RvV of Roubaix, maar opnieuw de keien uit de straat rijdt zoals vorig jaar, dan is het qua resultaat misschien een verloren seizoen. Maar da's ook scorebord journalistiek.
En verder: En wie er niet is, die kun je niet verslaan (en dus moet je het doen tegen de Fabbro's van deze wereld...)
En om eerste te finishen, moet je eerst finishen...
Ik wil eigenlijk alleen maar zeggen dat hij zijn kansen op een verrassende topprestatie minimaliseert. En dat vind ik jammer.
Verder is hij ook dit jaar weer bij de bookmakers overal favoriet, maar daar kan die jongen niks aan doen. Je kan iemand niet verplichten om de door anderen idioot opgeblazen verwachtingen waar te gaan maken, om daarna te gaan jammeren als het niet lukt. Voetjes op de grond en weer door.
Maar goed dat jij wel alvast keiharde zekerheden waarneemt, met een sneer naar "iedereen" die daar anders over denkt (-;
By the way: klimmen kon ene Wout van Aert ook niet..
Het is een Belgisch team, natuurlijk krijgen die een wildcard. Ook zonder van der Poel starten die in alle Belgische klassiekers.
Alleen voor de Italiaanse koersen en eventueel een grote ronde zullen ze van der Poel aan de start moeten garanderen om een wild card te krijgen
Ze zijn natuurlijk wel fantastisch bezig (zelfs in de breedte) met Van der poel en Merlier op hoogste niveau en andere jongens ( Vermeersch, De bondt, ... ) in de 'kleinere' koersen. Maar bij het betere klimwerk zijn er toch geen renners (buiten VdP) die met de beteren meekunnen. Ik hoop dat ze me verrassen, maar ik ze zie enkel voor de lange vlucht gaan.
Waarbij een Wanty met Meurisse en Vliegen ( miss zelfs Bakelants ) toch een betere kans op ereplaatsen hebben
Toen niet en nou niet moeten ze dan zeggen
Welke topper gaat er nou trainen als er ook gekoerst kan worden in een jaar dat er amper gekoerst wordt...?
De kans dat de laatst geplande klassiekers van dit jaar NIET doorgaan is zeer realistisch.
Beter pak je wat je pakken kan.
Is hij bang voor zijn oude rivaal?