Mathieu van der Poel verslaat Max Verstappen in strijd om titel Sportman van het Jaar
Mathieu van der Poel is op het NOS|NOC*NSF Sportgala uitgeroepen tot Sportman van het Jaar. De Nederlander haalde het voor de andere twee genomineerden: Formule 1-coureur Max Verstappen, die de titel al drie keer pakte, en baanwielrenner Harrie Lavreysen.
De uitslagen van de verkiezing tot Sportman van het Jaar werden bekendgemaakt op het Sportgala van NOC*NSF en de NOS. De winnaar werd deels bepaald door de digitale stemmen van andere sporters. Al die stemmen telden voor 50 procent mee, de stemmen van de vakjury telden voor de andere 50 procent mee.
Prestaties Van der Poel en Lavreysen
Mathieu van der Poel werd dit jaar wereldkampioen op de weg na een heroïsche zegetocht door Glasgow, waarbij hij ondanks een valpartij solo de overwinning greep. Eerder in het jaar had hij ook al het WK veldrijden en monumentale klassiekers Milaan-San Remo en Parijs-Roubaix gewonnen.
Harrie Lavreysen was de sprintkoning van het jaar in het baanwielrennen. In Glasgow won hij WK-goud op de sprint en de teamsprint, terwijl hij in Grenchen drie keer Europees kampioen werd op de onderdelen sprint, keirin en teamsprint.
Geen vierde titel voor Max Verstappen
Max Verstappen werd voor het derde jaar op rij wereldkampioen in de Formule 1 en boekte maar liefst negentien GP-zeges, van de 22 wedstrijden die verreden werden. In 2016, 2021 en 2022 ontving hij de prijs voor Sportman van het Jaar, maar dit jaar moet hij die titel dus aan Mathieu van der Poel laten.
Edit: Wielrennen overigens bij zowel de sportman als de sportvrouw van het jaar aan de leiding wat betreft het aantal overwinningen. Zijn we stiekem toch best een wielerland.
Van Max heb ik geen idee hoe knap het is, hij hoeft maar 19 deelnemers te verslaan in de beste auto.
Wat mij betreft ook volkomen terecht. Ik háát dit soort poppenkasten/gala's maar net zoals Dumoulin hem ooit eens won is het toch wel iets van 'goed'.
Oprechte felicitatie
Alle gemotoriseerde wedstrijden zijn de benaming sport onwaardig.
Knap, dat de racers zo goed kunnen manoeuvreren met zo een ding op een circuit, maar totaal niet vergelijkbaar met de prestaties van echte sportlieden, zoals Mathieu in de wielersport.
Dat zijn echte topsporters, die met heel veel trainingsarbeid en urenlang afzien en lichamelijk tot het het uiterste moeten gaan om in hun sport uiteindelijk de beste te kunnen zijn.
Als je dit door het hele jaar genomen in zoveel hoog aangeschreven wedstrijden, met de absolute wereldtop, zo vaak laat zien de allerbeste te zijn, dan ben je de terechte sportman van het jaar!
Probeer eens 2 manches van 40 cross te rijden. Van 2x 25 lukt je al niet. Deze gasten zijn vaak niet alleen zeer sterk maar ook veel conditie. Het ziet er gemakkelijk uit omdat de top goed is. Maar na een manche met zwart voor de ogen omvallen komt nogal eens voor.
Autocoureur, topkarter. Ook zeker weten dat je in een top kart het geen 15 minuten volhoudt echt volgas rondgaan. Zijn ca 20 rondjes, red je echt niet tenzij je rondhobbelt en per rondje ca 10, 15 seconden langzamer bent.
Je hebt echt geen idee.
Enfin, dat zo'n sportgala nog bestaat zeg, wat een onzin is het. Sporten zijn niet te vergelijken, dus waarom het dan toch doen? Toen er nog maar 1 tv-zender was in Nederland kon je hier kijkers mee trekken. Neem aan dat er nu weinig naar kijken. Ik in ieder geval niet.
En zoals ik hier juist schreef. Velen reden al eens in 4 takt grasmaaier 12 minuten of zelfs 20 op een kartbaan.
Dat is hetzelfde als met een gewone fiets een uur redelijk doortrappen en toch komen sommige er letterlijk gebroken uit.
Vol gas en dan, okay, 2, 3 seconden p ronde langzamer op echte kartbaan in een echt snelle kart lukt je gewoon niet. Mocht je de skills hebben red je het nog geen 15 minuten volgas.
Beide hadden hem wel verdiend te winnen.
Beide zal het weinig uitmaken.
Maar deze prijs moet maar afgeschaft worden, want mensen kunnen dit niet aan. Kijk bv. hier en bij de comments op nu.nl e.d. en er is zó veel negativiteit. Waarom? Omdat we twee geweldige sporters hebben. Waar ben je dan mee bezig joh...
En dan kun je verder discussieren over de appels en de peren. Verstappen heeft een ongekend seizoen, en heeft de uitstraling van zijn sport echt veranderd in Nederland. Hij is letterlijk wereldberoemd van Australie tot Canada en van Japan tot Brazilie.
Mathieu heeft ook een ongekend seizoen. In een sport met net wat minder mondiale allure, maar wel een sport waar het fysiek van de sporter doorslaggevend is. En met zijn WK titel op de weg ook gewoon een historische prestatie geleverd.
En Lavreysen: is super dominant, maar in een hele kleine sport die in een paar tellen voorbij is. Hopelijk mag hij hem komend jaar na de spelen op gaan halen.
Voor mij gewoon 3 kanjers in hun vakgebied. Net als bij de dames trouwens: wat een weelde!
Zoals Nederland vergelijken met Belgie en de mogelijke positie van de Belgische sportman van het jaar in het Nederlands klassement?
Als alle sporten even belangrijk meetelde leek me geen discussie te kunnen bestaan: dan diende Verstappen te winnen.
Als je dat dan vergelijkt met Van der Poel die het uitvecht met andere grootheden in de persoon van Pogačar en Van Aert, waarvan hij ook kan verliezen, dan is het contrast gewoon groot.
Hoeveel geld erin omgaat ivm media aandacht en kijkers aantallen, marktwaarde. En dat blijkt.
Verstappen die ca puur alleen redbull contract vergelijken met MvdP Roodhooft contract al een 16 x meer verdiend en dan heb ik het nog niet over de neveninkomsten van extra sponsoren en merchandise. Dan wordt dat grofweg 25 x.
Hetgeen niet betekent dat MvdP geen groot sportman is. Toch zeker niet minder dan de andere twee.
Betere woord zou meest indrukwekkende prestatie geleverd op basis van pure fysieke inspanning. Duidelijk de renners hoewel MV erg veel moet sporten, vergis je niet.
Echter "belangrijk" zoals VespavanBern het aangeeft is toch echt wat anders.
Als hoe groot een sport mondiaal is zou bepalen hoe belangrijk een prestatie is, dan kan deze titel (die in het verleden door Lenstra en Cruijff gewonnen is) voortaan elk jaar naar de beste voetballer van Nederland. En dan zou de titel beste sportploeg van jaar exclusief een prooi zijn voor het beste voetbalteam van Nederland, met hooguit het beste cricketteam als concurrentie. Die sport is namelijk zo groot dat zelfs het bereiken van een kwartfinale of zoiets al boven wereldkampioenschappen in kleinere sporten uit torent qua aandacht die het trekt.
Wij hebben een eigen cultuur en binnen die cultuur slaan we bepaalde sporten veel hoger aan dan mondiaal het geval is. Dat is historisch zo gegroeid en daar is niets mis mee. In Amerika zeuren ze ook niet als een honkballer of American Footballspeler deze titel wint.
Oprecht hartstikke knap hoor die prestaties van onze Max, maar ik kan een sport waar je eigen kwaliteiten zo extreem ondergeschikt zijn aan je materiaal toch heel moeilijk serieus nemen. Zet hem in een Haas en hij wint geen wedstrijd meer. Zet Mathieu op een andere fiets en hij zal nog net zo goed zijn.
@MaGarin, dat dwingt hij ook af. Bovendien hebben ze eigenlijk geen keus op het moment dat ze zo’n prijs al aan hem geven als hij 1 GP wint.
Zet Van der Poel op de batavus van mijn opa en hij wint geen enkele wedstrijd dit jaar...
Maar bij Mathieu kan je nog wel 10 andere fietsmerken of ploegen bedenken waarmee hij hetzelfde zou bereiken. Bij Verstappen bestaat er geen 2e team/wagen waarmee dat zou gebeuren.
Het is te hopen dat Verstappen het ooit Schumacher-gewijs beu is om zonder tegenstand te winnen en een ander team (terug) groot probeert te maken en niet Hamilton-gewijs kiest voor de makkelijke dominantie.
Om voor de grote klassiekers in aanmerking te komen moet je grofweg bij de beste 300 wielrenners ter wereld horen (een paar proconti's met een wildcard uitgezonderd). Om in de F1 te racen moet je bij de beste 40 coureurs ter wereld horen (een paar paydrivers uitgezonderd).
Vraag Tommeke uit Mol, maar eens wat ervoor gedaan moet worden voor een race, tussen de races tbv fit zijn en in de race en veel overleg engineers.
En dan stelt zijn raceklassen echt niets voor tov. f1. Een topcoureur overlegt uren per dag vaak met race engineers over afstellingen en nog veel meer. Daar moet hij zeer scherp zijn en al zijn eigen "telemetrie" data welke hij waargenomen heeft of welke hij analyseert nav gedrag auto nog goed en exact kunnen aangeven. Een miniscule afwijking kost 0,3 seconde p rondje of meer.
Ik zeg niet dat het zwaarder is dan wielrennen, ik heb beide gedaan en hogere moeilijkere klasse dan Tom B. Maar de onnozelheid welke menigeen hier toont is belachelijk.
Ga een keer naar Paul Ricard, beetje sparen en rijd drie keer 8 rondjes in een F3000 of GP2 auto,mis nu F2. De meesten lukt het niet 8 rondjes vlot aan één stuk. Vlot zijnde wel hard rondgaan en dat mag max 10 sec langzamer p ronde op deze grote baan. anders dan kart buitenbaan zoals ik eerder aangaf,
Diegene die het lukt lopen vaak 2 dagen krom en voelt soms erger aan dan dag Parijs Roubaix rijden ook al doe je daar maar 160 of 180 km.
Kies dan in ieder geval San Remo als je voorbeeld.
In een F3, F2 is soms net zo erg en nog zwaarder vanwege de duur, voor iemand die dit nooit gedaan heeft zeer zeker. En ja ik weet hoe 180 km PR voelt en ook een slechte racedag wanneer je de eerste races rijd en eea verkeert gaat met afstelling etc.