Mathieu van der Poel verslaat Max Verstappen in strijd om titel Sportman van het Jaar
foto: Cor Vos
woensdag 20 december 2023 om 20:11

Mathieu van der Poel verslaat Max Verstappen in strijd om titel Sportman van het Jaar

Mathieu van der Poel is op het NOS|NOC*NSF Sportgala uitgeroepen tot Sportman van het Jaar. De Nederlander haalde het voor de andere twee genomineerden: Formule 1-coureur Max Verstappen, die de titel al drie keer pakte, en baanwielrenner Harrie Lavreysen.

De uitslagen van de verkiezing tot Sportman van het Jaar werden bekendgemaakt op het Sportgala van NOC*NSF en de NOS. De winnaar werd deels bepaald door de digitale stemmen van andere sporters. Al die stemmen telden voor 50 procent mee, de stemmen van de vakjury telden voor de andere 50 procent mee.

Prestaties Van der Poel en Lavreysen
Mathieu van der Poel werd dit jaar wereldkampioen op de weg na een heroïsche zegetocht door Glasgow, waarbij hij ondanks een valpartij solo de overwinning greep. Eerder in het jaar had hij ook al het WK veldrijden en monumentale klassiekers Milaan-San Remo en Parijs-Roubaix gewonnen.

Harrie Lavreysen was de sprintkoning van het jaar in het baanwielrennen. In Glasgow won hij WK-goud op de sprint en de teamsprint, terwijl hij in Grenchen drie keer Europees kampioen werd op de onderdelen sprint, keirin en teamsprint.

Geen vierde titel voor Max Verstappen 
Max Verstappen werd voor het derde jaar op rij wereldkampioen in de Formule 1 en boekte maar liefst negentien GP-zeges, van de 22 wedstrijden die verreden werden. In 2016, 2021 en 2022 ontving hij de prijs voor Sportman van het Jaar, maar dit jaar moet hij die titel dus aan Mathieu van der Poel laten.

RIDE Magazine
56 Reacties
20-12-2023 20:25
Volkomen terecht. Zou bizar zijn als een eerste wereldtitel op de weg sinds Zoetemelk je deze titel niet zou hebben opgeleverd.

Edit: Wielrennen overigens bij zowel de sportman als de sportvrouw van het jaar aan de leiding wat betreft het aantal overwinningen. Zijn we stiekem toch best een wielerland.
    21-12-2023 00:21
    Helemaal eens. En daar boven op de eerste San Remo sinds Kuiper (zelfde jaar geloof ik).
20-12-2023 20:26
Win maar eens het WK en 2 klassiekers in 1 jaar.
Van Max heb ik geen idee hoe knap het is, hij hoeft maar 19 deelnemers te verslaan in de beste auto.
20-12-2023 20:35
Mooi voor hem, mocht hij er waarde aan hechten.

Wat mij betreft ook volkomen terecht. Ik háát dit soort poppenkasten/gala's maar net zoals Dumoulin hem ooit eens won is het toch wel iets van 'goed'.

Oprechte felicitatie
    20-12-2023 21:42
    Helemaal eens RV. Inderdaad een circus. Eindelijk zeg je een keer iets wat mij niet zo irriteert. En dat doet pijn hoor, maar in dit geval moet ik je gelijk geven. Zo nu genoeg veren in je reet.
21-12-2023 02:12
Raceauto rijden is geen echte sport.
Alle gemotoriseerde wedstrijden zijn de benaming sport onwaardig.
Knap, dat de racers zo goed kunnen manoeuvreren met zo een ding op een circuit, maar totaal niet vergelijkbaar met de prestaties van echte sportlieden, zoals Mathieu in de wielersport.
Dat zijn echte topsporters, die met heel veel trainingsarbeid en urenlang afzien en lichamelijk tot het het uiterste moeten gaan om in hun sport uiteindelijk de beste te kunnen zijn.
Als je dit door het hele jaar genomen in zoveel hoog aangeschreven wedstrijden, met de absolute wereldtop, zo vaak laat zien de allerbeste te zijn, dan ben je de terechte sportman van het jaar!
    21-12-2023 06:00
    Jijnweet duidelijk totaal niet waarover je spreekt.
    Probeer eens 2 manches van 40 cross te rijden. Van 2x 25 lukt je al niet. Deze gasten zijn vaak niet alleen zeer sterk maar ook veel conditie. Het ziet er gemakkelijk uit omdat de top goed is. Maar na een manche met zwart voor de ogen omvallen komt nogal eens voor.
    Autocoureur, topkarter. Ook zeker weten dat je in een top kart het geen 15 minuten volhoudt echt volgas rondgaan. Zijn ca 20 rondjes, red je echt niet tenzij je rondhobbelt en per rondje ca 10, 15 seconden langzamer bent.
    Je hebt echt geen idee.
    21-12-2023 07:04
    Deze 2 sporten zijn niet met elkaar te vergelijken hoor. Dat je in de F1 19 van de 22 wedstrijden wint is bizar knap dat gaat nooit iemand meer doen.
21-12-2023 09:15
Terecht! Wat een jaar en wat hebben we genoten van die sportman, top!
20-12-2023 22:03
Levert geen truitje op, interesseert hem dus niet :-)

Enfin, dat zo'n sportgala nog bestaat zeg, wat een onzin is het. Sporten zijn niet te vergelijken, dus waarom het dan toch doen? Toen er nog maar 1 tv-zender was in Nederland kon je hier kijkers mee trekken. Neem aan dat er nu weinig naar kijken. Ik in ieder geval niet.
    20-12-2023 22:09
    Waarom zijn sporten niet te vergelijken?
    20-12-2023 22:47
    Omdat mondiaal gezien F1 vele malen groter is en in meer landen wordt uitgezonden dan koers. In het wielrennen kent men over het algemeen maar 1 koers; de Tour.
    20-12-2023 23:02
    Voor alle duidelijkheid: je bent aan het vergelijken.
21-12-2023 09:29
Wat leuk dat MvdP's titel hier tot een Wielrennen vs F1 polemiek verzandt. Ik leer nu een heleboel nieuwe dingen over autosport die ik anders nooit geweten zou hebben.
20-12-2023 21:26
Appels met de bekende peren... Maar goed, zo werk t!
    20-12-2023 21:48
    Want? Zijn toch allemaal sporten. Het is niet alsof ze acteurs en sporters met elkaar vergelijken. Dus eerder een Granny Smith met een Red Delicious vergelijken dan een appel met peer.
    21-12-2023 06:33
    @Oblomov: ik denk dat jouw verhaal goed opgaat tav wegwielrennen vs veldrijden of F1 vs Rally rijden... Maar prestaties van bijv een hardloper willen vergelijken met een schaatser (2 totaal verschillende sporten) gaat lastiger. Om met jou mee te gaan: het is allebei fruit, maar wel 2 verschillende stukken fruit...
    21-12-2023 09:50
    Ik denk dat dat heel goed mogelijk is. Hooguit kun je afvragen in hoeverre de sporters die bij deze verkiezing stemmen echt een doordachte keuze maken. Maar zelfs als ze meer op gevoel af gaan, kom je meestal wel uit bij een uitslag die goed past in onze cultuur.
20-12-2023 22:20
Laten we het omdraaien. Stel je voor dat VdP in Hoogerheide, Roubaix en Glasgow vooral had gewonnen omdat in zijn Canyon nou eenmaal een sterkere motor zit dan in de fietsen van Van Aert, Pedersen en Pidcock. Zou hij dan nog steeds deze titel verdienen?
    20-12-2023 23:01
    Nee, het laat alleen zien dat je geen reet van F1 begrijpt.
    20-12-2023 23:45
    [i]Edit redactie: Gedraag je.[/i]
    21-12-2023 06:06
    Nee Alucard jij weet er totaal niets van. Zo ja, wat doe je als racer in kart en F1 met extra beschermingsmiddelen, welke.
    En zoals ik hier juist schreef. Velen reden al eens in 4 takt grasmaaier 12 minuten of zelfs 20 op een kartbaan.
    Dat is hetzelfde als met een gewone fiets een uur redelijk doortrappen en toch komen sommige er letterlijk gebroken uit.
    Vol gas en dan, okay, 2, 3 seconden p ronde langzamer op echte kartbaan in een echt snelle kart lukt je gewoon niet. Mocht je de skills hebben red je het nog geen 15 minuten volgas.
    21-12-2023 09:04
    [i]Edit redactie: De reactie is aangepast.[/i]
21-12-2023 00:37
Beide hebben dit jaar unieke prestaties geleverd.
Beide hadden hem wel verdiend te winnen.
Beide zal het weinig uitmaken.

Maar deze prijs moet maar afgeschaft worden, want mensen kunnen dit niet aan. Kijk bv. hier en bij de comments op nu.nl e.d. en er is zó veel negativiteit. Waarom? Omdat we twee geweldige sporters hebben. Waar ben je dan mee bezig joh...
    21-12-2023 01:54
    Als we alles gaan afschaffen waar mensen wat over te zeuren hebben, houden we weinig over.
    21-12-2023 06:10
    Max V interesseert het gewoon geen ene reet. Hij zal dit zo niet naar buiten in de pers zeggen maar zo denkt hij erover. En terecht. Appels met peren waarbij bovenal traditioneel sporters van oudsher de puur fysieke sporten hoger aanslaan omdat de meeste dat zelf ook doen.
21-12-2023 08:19
Wat heeft Daniel Ricciardo eigenlijk een flink aantal podiums aan elkaar gerijgd na z'n vertrek bij Red Bull he.. 29 in 5 jaar bij RB, 3 in de 5 jaar daarna... FUCKING SRAMMM
20-12-2023 20:52
De jaarlijkse appels-met-peren vergelijking. Waarin Nederland om te beginnen vooral trots mag zijn op zoveel toppers in heel veel sporten. Vergelijk dat eens met onze zuiderburen; daar is de spoeling een stuk dunner, en waarschijnlijk had de Belgische sportman van het jaar niet eens de laatste 3 gehaald in Nederland.

En dan kun je verder discussieren over de appels en de peren. Verstappen heeft een ongekend seizoen, en heeft de uitstraling van zijn sport echt veranderd in Nederland. Hij is letterlijk wereldberoemd van Australie tot Canada en van Japan tot Brazilie.
Mathieu heeft ook een ongekend seizoen. In een sport met net wat minder mondiale allure, maar wel een sport waar het fysiek van de sporter doorslaggevend is. En met zijn WK titel op de weg ook gewoon een historische prestatie geleverd.
En Lavreysen: is super dominant, maar in een hele kleine sport die in een paar tellen voorbij is. Hopelijk mag hij hem komend jaar na de spelen op gaan halen.

Voor mij gewoon 3 kanjers in hun vakgebied. Net als bij de dames trouwens: wat een weelde!
    21-12-2023 08:19
    Appels met peren vergelijken?
    Zoals Nederland vergelijken met Belgie en de mogelijke positie van de Belgische sportman van het jaar in het Nederlands klassement?
20-12-2023 20:21
Dan speelt er dus ook een waardeoordeel over de gebezigde sport mee.

Als alle sporten even belangrijk meetelde leek me geen discussie te kunnen bestaan: dan diende Verstappen te winnen.
    20-12-2023 20:49
    Geen idee waar je dat op baseert. Feit is dat de prestaties van Verstappen glans missen vanwege het ontbreken van een cruciale factor: rivaliteit. Je hebt weerstand van serieuze rivalen nodig om echt grootse prestaties te leveren. Sinds het in elkaar storten van Mercedes heeft Verstappen die niet meer.

    Als je dat dan vergelijkt met Van der Poel die het uitvecht met andere grootheden in de persoon van Pogačar en Van Aert, waarvan hij ook kan verliezen, dan is het contrast gewoon groot.
    20-12-2023 22:44
    De sporten zijn even belangrijk aangezien de stemmen gegeven worden door collega sporters
    21-12-2023 06:17
    Domme reactie Oblomov. Ieder begrijpt dat met belangrijkheid wereldwijde aandacht of omzet bedoeld wordt.
    Hoeveel geld erin omgaat ivm media aandacht en kijkers aantallen, marktwaarde. En dat blijkt.
    Verstappen die ca puur alleen redbull contract vergelijken met MvdP Roodhooft contract al een 16 x meer verdiend en dan heb ik het nog niet over de neveninkomsten van extra sponsoren en merchandise. Dan wordt dat grofweg 25 x.

    Hetgeen niet betekent dat MvdP geen groot sportman is. Toch zeker niet minder dan de andere twee.

    Betere woord zou meest indrukwekkende prestatie geleverd op basis van pure fysieke inspanning. Duidelijk de renners hoewel MV erg veel moet sporten, vergis je niet.
    Echter "belangrijk" zoals VespavanBern het aangeeft is toch echt wat anders.
    21-12-2023 09:29
    Volgens mij moet je, voordat je anderen van domheid beschuldigd, iets dieper nadenken over de consequenties van je eigen logica.

    Als hoe groot een sport mondiaal is zou bepalen hoe belangrijk een prestatie is, dan kan deze titel (die in het verleden door Lenstra en Cruijff gewonnen is) voortaan elk jaar naar de beste voetballer van Nederland. En dan zou de titel beste sportploeg van jaar exclusief een prooi zijn voor het beste voetbalteam van Nederland, met hooguit het beste cricketteam als concurrentie. Die sport is namelijk zo groot dat zelfs het bereiken van een kwartfinale of zoiets al boven wereldkampioenschappen in kleinere sporten uit torent qua aandacht die het trekt.

    Wij hebben een eigen cultuur en binnen die cultuur slaan we bepaalde sporten veel hoger aan dan mondiaal het geval is. Dat is historisch zo gegroeid en daar is niets mis mee. In Amerika zeuren ze ook niet als een honkballer of American Footballspeler deze titel wint.
    21-12-2023 10:08
    [i]Edit redactie: Niet doen.[/i]
20-12-2023 20:28
Het is ook lachwekkend om een minnetje te krijgen voor het (suggereren van) het verduidelijken van een zin van een ander. Ga je schamen.
20-12-2023 20:14
Dit is tamelijk lachwekkend te noemen. Hoe goed de prestaties van MvdP ook waren
    20-12-2023 20:18
    Ik neem aan dat je bedoelt: het vergelijken van sporters uit diverse sporten.
    20-12-2023 20:19
    Hoezo?

    Oprecht hartstikke knap hoor die prestaties van onze Max, maar ik kan een sport waar je eigen kwaliteiten zo extreem ondergeschikt zijn aan je materiaal toch heel moeilijk serieus nemen. Zet hem in een Haas en hij wint geen wedstrijd meer. Zet Mathieu op een andere fiets en hij zal nog net zo goed zijn.
    20-12-2023 20:20
    Ja dat ook. Maar als je t toch doet dan zou de prijs naar Verstappen moeten gaan dit jaar. Die heeft bijna elke race gewonnen.

    @MaGarin, dat dwingt hij ook af. Bovendien hebben ze eigenlijk geen keus op het moment dat ze zo’n prijs al aan hem geven als hij 1 GP wint.
    20-12-2023 20:29
    Sportman en sportvrouw van het jaar… Dat was in 2002 leuk. Inmiddels zijn we 21 jaar verder en mag het NOC NSF zich eens afvragen of het niet eens tijd wordt voor iets anders. Ik denk dat het Max en Mathieu geen reet interesseert die titel.
    20-12-2023 21:03
    @Magarin
    Zet Van der Poel op de batavus van mijn opa en hij wint geen enkele wedstrijd dit jaar...
    20-12-2023 21:12
    @Reusjen, nee dat is waar. Maar vergelijk het materiaal van Verstappen met het materiaal van zijn tegenstanders en dan blijkt zijn auto gewoon veel beter. Vergelijk je een Canyon met een Cervelo of een Specialized dan is dat verschil er niet.
    20-12-2023 21:45
    De teamgenoot met hetzelfde materiaal komt ook niet in de buurt, en wordt vaak verslagen door andere teams. Bovendien is het altijd zo geweest dat bepaalde auto's de beste waren maar toch zijn de prestaties van Verstappen dit seizoen ongezien. Ik begrijp gewoon de neiging om het te willen downplayen niet. Van der Poel en Verstappen zijn beide unieke talenten die een waanzinnig seizoen hebben gehad en de sporten zijn niet te vergelijken. Zeker niet in zo'n totaal subjectieve verkiezing als deze.
    20-12-2023 21:58
    Alleen is onze Mexicaanse vriend nou juist de illustratie van het het feit dat het in de F1 volkomen mis is gegaan qua verzorgen van serieuze concurrentie voor Verstappen. Als er dan één auto zoveel beter is dan de rest, dan moeten de twee beste coureurs de beschikking hebben over die auto of in ieder geval twee van de beste coureurs. Maar in plaats daarvan zit er iemand op dat tweede Red Bull stoeltje die daar totaal niets te zoeken heeft.
    20-12-2023 22:00
    Op basis waarvan bepaal je even dat Perez een coureur is die daar niet hoort, waarom moet het overal aan liggen behalve aan het talent en de klasse van Verstappen. In de F1 rijden maar 20 coureurs, dat zijn echt geen pannenkoeken.
    20-12-2023 22:08
    Denk dat je buiten Mexico weinig Formule 1 fans zult vinden die Perez een volwaardige ploeggenoot van Verstappen vinden. Was dit seizoen bij vlagen gewoon gênant hoe moeilijk hij het had. Zou voor de F1 veel beter zijn als op dat stoeltje een jongen als Norris of Leclerc zou zitten.
    20-12-2023 22:17
    Misschien is het wel niet zo makkelijk om naast zo'n talent te zitten. Vraag het anders even aan Sainz, Ricciardo, Gasly en Albon. Ook allemaal gênante figuren die niet in een auto thuis horen?
    20-12-2023 22:43
    Tamelijke non-discussie te noemen dit. Niet te vergelijken.
    20-12-2023 23:07
    Denk dat die het, mogelijk op Albon na, allemaal beter zouden hebben gedaan dan Perez. Je kunt het niet willen erkennen, maar wat die dit seizoen heeft laten zien was bij vlagen gewoon gênant. Daar is elke serieuze F1-fan het mee eens.
    20-12-2023 23:28
    [quote]Zet Van der Poel op de batavus van mijn opa en hij wint geen enkele wedstrijd dit jaar...[/quote]

    Maar bij Mathieu kan je nog wel 10 andere fietsmerken of ploegen bedenken waarmee hij hetzelfde zou bereiken. Bij Verstappen bestaat er geen 2e team/wagen waarmee dat zou gebeuren.

    Het is te hopen dat Verstappen het ooit Schumacher-gewijs beu is om zonder tegenstand te winnen en een ander team (terug) groot probeert te maken en niet Hamilton-gewijs kiest voor de makkelijke dominantie.
    21-12-2023 00:05
    Voor mijn gevoel is 6 tot 7 uur hard fietsen nog altijd meer een sport dan een paar uur in een auto zitten, ook al is het een raceauto. In een wielerwedstrijd heb je ook meer concurrenten (150 tot 180) dan in een F1 race (20 tot 30). Wel verdiend, Mathieu. Mooie tweede prijs voor alleswinnaar Max, ook verdiend.
    21-12-2023 02:47
    Her aantal tegenstanders in de wedstrijd vind ik geen argument an sich. Het betekent vooral dat het lastiger is om überhaupt aan de wedstrijd mee te doen (tenzij het mondiaal een kleine sport is).

    Om voor de grote klassiekers in aanmerking te komen moet je grofweg bij de beste 300 wielrenners ter wereld horen (een paar proconti's met een wildcard uitgezonderd). Om in de F1 te racen moet je bij de beste 40 coureurs ter wereld horen (een paar paydrivers uitgezonderd).
    21-12-2023 06:31
    De wijze waarop sommige hier reageren heeft enorm hoog klok en klepel gehalte.
    Vraag Tommeke uit Mol, maar eens wat ervoor gedaan moet worden voor een race, tussen de races tbv fit zijn en in de race en veel overleg engineers.
    En dan stelt zijn raceklassen echt niets voor tov. f1. Een topcoureur overlegt uren per dag vaak met race engineers over afstellingen en nog veel meer. Daar moet hij zeer scherp zijn en al zijn eigen "telemetrie" data welke hij waargenomen heeft of welke hij analyseert nav gedrag auto nog goed en exact kunnen aangeven. Een miniscule afwijking kost 0,3 seconde p rondje of meer.

    Ik zeg niet dat het zwaarder is dan wielrennen, ik heb beide gedaan en hogere moeilijkere klasse dan Tom B. Maar de onnozelheid welke menigeen hier toont is belachelijk.

    Ga een keer naar Paul Ricard, beetje sparen en rijd drie keer 8 rondjes in een F3000 of GP2 auto,mis nu F2. De meesten lukt het niet 8 rondjes vlot aan één stuk. Vlot zijnde wel hard rondgaan en dat mag max 10 sec langzamer p ronde op deze grote baan. anders dan kart buitenbaan zoals ik eerder aangaf,
    Diegene die het lukt lopen vaak 2 dagen krom en voelt soms erger aan dan dag Parijs Roubaix rijden ook al doe je daar maar 160 of 180 km.
    21-12-2023 09:44
    Meer dan Parijs Roubaix, serieus? Je hebt niet het idee dat je een beetje door aan het slaan bent?

    Kies dan in ieder geval San Remo als je voorbeeld.
    21-12-2023 10:16
    O. Zever niet als je nog nooit op niveau in een echte kart hebt gereden. Heb je enig idee waarom velen een ribbeschermer aan hebben en zo meer protectie. Of na de race een knie totaal opgezwollen en blauw.
    In een F3, F2 is soms net zo erg en nog zwaarder vanwege de duur, voor iemand die dit nooit gedaan heeft zeer zeker. En ja ik weet hoe 180 km PR voelt en ook een slechte racedag wanneer je de eerste races rijd en eea verkeert gaat met afstelling etc.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine