Mathieu van der Poel verlengt contract bij Alpecin-Fenix tot eind 2025

zondag 5 september 2021 om 10:50
Mathieu van der Poel verlengt contract bij Alpecin-Fenix tot eind 2025

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel zal ook de komende jaren uitkomen voor Alpecin-Fenix. De Nederlandse alleskunner heeft besloten om zijn contract met nog eens enkele seizoenen te verlengen tot eind 2025.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Peter Sagan, Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

De 26-jarige Van der Poel koerst al tien jaar voor de ploeg van de gebroeders Philip en Christoph Roodhooft en heeft zich sindsdien ontwikkeld tot een van de meest veelzijdige renners van zijn generatie. Van der Poel blinkt al jaren uit in het veld en op de weg en sinds enkele seizoenen ook op de mountainbike. Ook de komende jaren is Van der Poel van plan om deze disciplines te combineren.

Van der Poel is in zijn nopjes, nu de handtekeningen zijn gezet onder een nieuwe verbintenis. “Ik ben heel blij dat ik dit langdurige contract heb getekend. De ploeg voelt aan als mijn tweede familie. Ik ben echt aan het genieten bij Alpecin-Fenix. Het team heeft zich de laatste jaren fantastisch ontwikkeld – gelijktijdig met de vooruitgang die ik heb geboekt – en we worden nog steeds elk jaar beter en sterker.”

Ultieme droom
“Het is toch wel uniek dat ik al zo lang voor hetzelfde team koers en dat ik dat nog vier jaar blijf doen”, aldus Van der Poel. “Wie weet heb ik later in mijn carrière voor maar één team gereden? Ik probeer niet te ver vooruit te denken, maar de komende jaren wereldkampioen worden in drie verschillende disciplines zou een droom zijn die uitkomt. Ik blijf hoogstwaarschijnlijk het wegwielrennen, veldrijden en mountainbiken combineren tot de Spelen van Parijs in 2024.”

Christoph Roodhooft is blij dat Alpecin-Fenix ook de komende jaren kan rekenen op Van der Poel. “We willen een stabiel team zijn en blijven groeien. Mathieu is een van de pijlers van onze ploeg, dus het is belangrijk om die zekerheid te hebben dat hij nog vier jaar bij ons blijft om het team verder uit te breiden. Sponsoren, ploeggenoten en andere partners krijgen een sterk signaal van hem nu hij zijn contract heeft verlengd.”

Van der Poel en Alpecin-Fenix reppen overigens met geen woord over de rugblessure van de renner. Volgens Het Laatste Nieuws bekijkt de ploeg maandag of het WK in Vlaanderen en Parijs-Roubaix nog haalbaar zijn voor de Nederlander, die vanwege rugproblemen sinds de Olympische Spelen in Tokio niet meer in actie kwam. Naar verluidt is er geen beterschap merkbaar. “Hij rijdt met de fiets, maar hij traint niet. Maar dat kan je niet blijven doen. Dat heeft geen zin”, klinkt het.

Dit artikel delen:

29 Reacties

IlPirata 5 september 2021 om 10:58

Goed nieuws! Geen UAE of Ineos en dat is een goede zaak. Ploeg kan zo mooi verder groeien.

Murcia 5 september 2021 om 10:59

Goede zet natuurlijk, en in deze tijd kun je maar beter ook wat goed nieuws presenteren. Ben benieuwd of ze net als in het bedrijfsleven dan morgen met wat minder goed nieuws komen aangaande de rest van het seizoen.

super 5 september 2021 om 11:02

Goed nieuws en tof dat hij de disciplines kan blijven doen die hij zelf ook leuk vindt.

blix 5 september 2021 om 11:05

Mooi nieuws. Maar eigenlijk zit iedereen te wachten op een medische update.

Turtlehead 5 september 2021 om 12:54

Ja, typische (B)roodhooft PR: slecht nieuws downloaden en goed nieuws ernaast plaatsen.

chasse patat 5 september 2021 om 11:21

De ploeg is groot geworden door de eigenzinnigheid van Mathieu en Mathieu is groot geworden door de trouw en commitment van de ploeg in zijn eigenzinnigheid. Ze zijn met elkaar getrouwd dus logisch.

xistnc 5 september 2021 om 11:26

‘Alpecin-Fenix verlengt contract bij Van der Poel’, dus eigenlijk.

wimvl 5 september 2021 om 11:48

Top voor beide partijen. Sterk team dat het prima doet.

Dikke vrouw 5 september 2021 om 11:56

Gewaagd met die rug

Mohorietsj 5 september 2021 om 12:31

Ik vind dit een raar moment.

Noordbiker 5 september 2021 om 12:45

Iedere reactie van jou vind ik een raar moment

Mohorietsj 5 september 2021 om 22:33

Doorgaans wordt er verlengd na succes. Niet dat MVDP geen succes gebracht heeft maar dit is na het Grote Echec van Tokio en nog volop in de onzekerheid van een aanslepende blessure.

Staat Mathieu niet sterker in de onderhandelingen na een nieuwe regenboog (weg of veld) en/of monument (Roubaix of San remo)??

Hij had nog tot 2023. Dus hij had best kunnen wachten voor te verlengen voor '24 en '25.

Sluw geflikt, die Roodhoofjes.

Reiger 5 september 2021 om 22:55

kan natuurlijk ook gewoon zijn dat beide partijen een stukje van de onzekerheid nemen en dat beide partijen ook niet het onderste uit de kan halen. ze weten immers al jaren wat ze aan elkaar hebben gehad en willen dat graag zo houden lijkt mij zo.

vroege vlucht 5 september 2021 om 12:56

Blijkbaar hebben ze er wel vertrouwen in dat het goedkomt met zijn rug. Maar kan natuurlijk ook strategie zijn om sponsors binnenboord te houden na het nieuws over de rugproblemen.

Pietspeed 5 september 2021 om 18:23

Pardon? De sponsors zijn de financiers van het team, en betalen Matthieu zijn salaris. Het zou nogal vreemd zijn als die niet enigszins op de hoogte zijn van zijn rugproblemen en herstel daarin.

vroege vlucht 5 september 2021 om 23:28

De hele ploeg, inclusief salaris staf is afhankelijk van het geld van sponsoren. Daarnaast is het voortbestaan van de een ploeg dusdanig afhankelijk van sponsoren dat dit niet zo’n rare gedachte is.

PeterUitKampen 5 september 2021 om 14:12

Heel benieuwd welk prijskaartje daaraan vast zit

Reiger 5 september 2021 om 14:25

Dat zal wel “marktconform” zijn. Ik schat het in op iets minder dan 3 miljoen per jaar.
Exclusief bonus en sponsorcontracten.

Mohorietsj 5 september 2021 om 14:52

Ik schat 4,7 miljoen. Ruwweg he.

Reiger 5 september 2021 om 15:01

Daar doet ie t ook wel voor denk ik. Als je ziet wie er in de top 10 van de grootverdieners staan is Mathieu niet echt overbetaald geweest de afgelopen 2 jaar. Met dit bedrag komt Mathieu iig richting de top-5 en dat is volgens mij wel terecht.

meqadon 5 september 2021 om 22:06

4.7 lijkt mij wat veel. Dan verdient hij dubbel zoveel als alaphilippe, van aert en roglic. Dan wordt hij toch serieus overbetaald

Mohorietsj 5 september 2021 om 22:37

wat dacht je van 3,957M? Volgens de buurman ligt het in die regionen.

Reiger 5 september 2021 om 22:50

@Mohorietsj Wie is jouw buurman?

Murcia 5 september 2021 om 22:52

Het is altijd lastig uit elkaar te houden wat de ploeg betaald en wat privé sponsors inbrengen en dan heb je nog de bonussen. Roglic pakt aan salaris 2 mln en heeft daarnaast de bonussen en zijn uiterst lucratieve deal met Tissot. Wout zou rond de 1,7 a 1,8 als loon van de wegploeg incasseren maar heeft daarnaast het veld en zijn vrijgevige privé sponsoren zoals Red Bull en ook hier weer de premie op succes.

Matthieu zal vermoed ik een zelfde soort constructie hebben met een grote rol voor Canyon. In totaal zal hij ook wel 2,5 tot 3 mln per jaar binnenharken. De Pogacar oliedollars lijken mij echter buiten zijn bereik te liggen. Maar wie weet wat er nog komt bij het volgende contract.

Mohorietsj 5 september 2021 om 23:15

@Reiger
Jo Manda

zeg @Murcia
als we die sponsordeals erbij tellen, moeten we het structureel verlieslatend poeder en plasticinegeintje er vanaf trekken?

Reiger 6 september 2021 om 00:06

@Mohorietsj Is dat die Jo die zo veel zuipt?

Mohorietsj 5 september 2021 om 14:12

Dacht dat hij al een contract had tot 2023?
https://www.wielerflits.nl/nieuws/mathieu-van-der-poel-verlengt-contract-bij-corendon-circus/

Reiger 5 september 2021 om 14:22

Dat klopt wat jij zegt. Wss 2 jaar extra verlenging en 4 seizoenen een extra klappie geld erbij. Voor niks gaat de zon op. Ook bij Mathieu.

Michelangelo 5 september 2021 om 18:12

Denk dat dit voor de Roodhoofden erg goed nieuws is. Want dat betekent dat als de regels zo blijven dat ze eigenlijk zeker zijn van starts in alle grote wedstrijden. Het betekent ook aantrekkingskracht van de ploeg, want ik denk dat er veel renners zijn die met zo’n topper in de ploeg liever rijden voor AF dan voor een ploeg uit de onderste regionen van de WT. En met figuren als Merlier en Philipsen ernaast heb je echt wel de nodige winnaars in je ploeg zitten (benieuwd overigens wat die gaan doen in de komende jaren).

En ook voor VDP is het mooi: hij weet wat hij heeft, hij weet ook dat hij de combinatie kan blijven maken die hij wil maken. Hij krijgt er waarschijnlijk een goede financiele compensatie voor. En ik denk vooral dat hij zich daar ongelofelijk lekker voelt in die omgeving.

Headlines

Materiaalzone

Populair