Mathieu van der Poel spreekt van perfecte week: “Heb al goed kunnen herstellen”

dinsdag 16 maart 2021 om 17:35
Mathieu van der Poel spreekt van perfecte week: “Heb al goed kunnen herstellen”

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel heeft een uiterst succesvolle Tirreno-Adriatico achter de rug. De Nederlandse kampioen van Alpecin-Fenix won twee etappes en zegt helemaal klaar te zijn voor Milaan-San Remo. “Dit was een perfecte week en ik denk dat ik een goede vorm te pakken heb voor Milaan-San Remo”, vertelt hij.

Van der Poel wilde in Tirreno-Adriatico zijn vorm aanscherpen richting La Primavera. Met zijn solo van ruim 50 kilometer in de ‘Tappa dei Muri’ maakte hij indruk. “Ik denk dat iedereen heeft kunnen zien dat ik daar mijn grens heb opgezocht. Maar ik ben vooral blij dat ik daar mijn tweede ritzege heb kunnen boeken”, geeft hij aan.

“De laatste twee dagen kon ik het wat rustiger aan doen, dus dat waren al goede dagen om te herstellen van die inspanning”, vertelt Van der Poel, die in de slottijdrit als 67ste eindigde op ruim een minuut van ritwinnaar Wout van Aert. Na de tijdrit ontving hij de prijs voor de meest strijdlustige renner van deze Tirreno-Adriatico.

Vijf dagen voor Milaan-San Remo heeft Van der Poel nog niet nagedacht over zijn tactiek. “Milaan-San Remo is een compleet andere wedstrijd. Het is heel specifiek, met die twee beklimmingen aan het einde. Ik denk dat ik moet zien als een nieuwe wedstrijd”, aldus de kopman van Alpecin-Fenix.

Dit artikel delen:

23 Reacties

girardengo 16 maart 2021 om 18:15

Ik verwacht een tactische instelling, dus lang wachten en dan verschroeiend demarreren, Wie kan er mee? Een of twee?

Melkzuur 16 maart 2021 om 18:22

Ik zie het gebeuren dat van Aert net niet kan aanhaken boven op de Poggio, moet achtervolgen, en op 800 meter van de aankomst komt aansluiten. En dan wordt het erg spannend…

Erik33 16 maart 2021 om 18:28

Mathieu komt alleen boven met op 10s Flipje en vlak daarachter Wout. Vervolgens sluit Wout aan bij Flipje waardoor de achtervolging stilvalt en Mathieu alleen aankomt.

Wheely 16 maart 2021 om 18:37

Ook als Mathieu tegen Julian en Wout moet sprinten heeft ie goede papieren. Denk ook niet dat zij zijn grootste concurrenten zijn maar dat het aanstormende peloton of een solerend wolfje wel eens roet in het eten kan gooien.

Turtlehead 16 maart 2021 om 21:18

Met 10 seconden boven op een eenling moet je al een stuurfout maken downhill (pun intended) om nog te verliezen.

Oblomov 16 maart 2021 om 18:34

Verontrustend dat hij het over twee beklimmingen heeft. Hopelijk kan een aanval op de Cipressa hem uit het hoofd worden gepraat.

La Primavera 16 maart 2021 om 18:38

Of we krijgen een keer een atypische koers. Als er iemand het zou kunnen is Vdp het wel. Of het verstandig is, zeer waarschijnlijk niet.

Gilberto 16 maart 2021 om 18:38

Met zulke mooie renners tegen elkaar strijdend, die ik het allemaal gun, heb ik het liefst een zo’n attractief mogelijk koersverloop, zal mijn aan me reet roeste wie er wint

Monsieur Bendy 16 maart 2021 om 19:15

Inderdaad rustig wachten op de Poggio Mathieu. Toch hoop ik dat anderen, die toch niet mee gaan kunnen op de Poggio, eens iets anders gaan bedenken waardoor de koers vroeger open zal breken.
M-SR mag dan een grote naam hebben, ik vind het eigenlijk een vreselijk saaie koers met alleen een leuke laatste 8 km. Een zgn ‘monument’ mag wel wat meer zijn dan alleen dat eigenlijk.

Luc La 16 maart 2021 om 19:32

Herstel goed verder, het zal nodig zijn.

Ik zie groep van 25 sprinten, en wout met zijn 2e zege op de via roma

Peter Lippens 16 maart 2021 om 19:41

Zou toch mooi zijn, MSR eens niet beslist op de Poggio, misschien was zijn lange solo al een doorgedreven training en voorteken ….

KnightBiker 16 maart 2021 om 19:54

Er was toch slecht weer voorspelt? Indien het een echte regen dag wordt zou het vaste scenario wel op de schop kunnen..

WernerFranke 16 maart 2021 om 20:03

Die voorspellingen zijn al weg, mooi zonnetje nu maar kan nog 10x veranderen.

deffil 16 maart 2021 om 20:21

Ik hoop ook op een atypische MSR. Oorlog op de Cipressa en de koers daar openbreken. Normaal doet niemand dat gezien nog een flink eind in de wind, maar met het attractief koersen van vandaag weet je nooit. Denk dat Vdp er baat bij heeft dat de boel bij elkaar blijft tot de poggio. Dan op de tanden bijten en afmaken in de sprint

yo-eddy 16 maart 2021 om 20:26

VdP gaat uitdunnen op de Cipressa en genadeklap op de Poggio, alleen de afdaling in en wint met twee tienden op aanstormde WvA in de achtervolging ….. want “normaal” rijdt hij toch nooit ;)

ook trouwens beste (minst slechte) NLer in het AK v.d. Tireno

Pietspeed 16 maart 2021 om 22:48

Dat lijkt een aannemelijk scenario, hoewel pech, koersverloop makkelijk andere scenario's kunnen geven. Iig, als dan een aantal toppers/kanshebbers meezijn en goed ronddraaien blijven ze weg, en kan Van der Poel op Poggio idd de genadeklap geven.
Van der Poel heeft dit vroege seizoen, maar ook tijdens WK cross, laten zien, dat ie behoorlijk verbeterd is in steilere of langere, lopende klim. Sluit echter Van Aert zeker niet uit. Bettiol lijkt overigens ook erg sterk.

Jooop 17 maart 2021 om 08:42

Als VDP op de Cipressa al gaat gaat ze hem oproken. Wordt gewoon twee keer ontploffen: één keer aan het einde van de poggio en één keer aan de finish. En dan hopen dat het genoeg gaat zijn.

Michelangelo 17 maart 2021 om 09:03

Ik denk dat er meer renners mee rijden dan alleen VDP, Van Aert en Alaphillipe. En ze zullen vroeger of later toch ook echt gaan kiezen voor hun eigen tactiek.

Denk aan Matthews, die er prima uit zag in Parijs-Nice (ook al was het daar vaak net-niet). De sprinters die stiekem toch hopen. Gilbert die beseft dat hij niet moet wachten tot de Poggio als hij wil winnen. En zo kun je nog wel even doorgaan.

Misschien maakt het de vroege vlucht wel interessant. Ploegen van de favorieten die zelf mee willen zitten in de vlucht om niet te hoeven werken daarachter. Anderen die dat niet zullen toestaan. Etc.

Jooop 17 maart 2021 om 09:33

De grootste kans voor Matthews is om met een grotere groep die terugkomt te sprinten. De grootste (kleine) kans voor Gilbert is om uit een grotere groep op 2km een Nijdammetje te doen.
Matthews is er sowieso de renner niet voor om vroeg iets te proberen. Voor beide geldt dat als ze met VDP meerijden ze er alsnog op de top van de Poggio af worden gereden door hem. En dat geldt eigenlijk voor iedereen behalve de grote mannen.

Tuubke 16 maart 2021 om 21:29

Drie berichten boven elkaar over de TA.
Van Aert: fantastische week
Pogacar: geweldige start van het seizoen
Van der Poel: perfecte week

Kijker Tuubke: niets aan toe te voegen!

Deel Koeper 16 maart 2021 om 22:54

Alaphilippe en Van Aert zijn ex-winnaars, dus daar moet het toch net iets minder voor, dus die kunnen wel een vlucht wegsturen met ploegmaats en dan naar Alpecin kijken om het allemaal maar op te lossen.

Verschil is natuurlijk dat vrijwel alle startende DQS-renners het mogelijk kunnen afmaken in een groepje en bij Jumbo vrijwel niemand. Zie het nog wel gebeuren dat die gekke Gilbert, met zijn historisch reeksje, erin slaagt om met een groepje weg te blijven om het dan net niet te kunnen afmaken.

Bij een sprint verwacht ik een minder verwachte winnaar. Pedersen of Nizzolo of zoiets, alweer even geleden dat het een kleinere naam was.

KimJungPoels 17 maart 2021 om 08:54

Pedersen, die overigens niet mee doet, is als ex wereldkampioen en winnaar van Kuurne en Gent-Wevelgem bij de laatste vier verreden kasseikoersen toch niet echt meer een kleinere naam?

flores 17 maart 2021 om 09:41

@Michelangelo, je maakt me echt wijzer,ik dacht dat alleen VDP,Van Aert,en Alaphillipe
aan Mlaan SanRemo mee deden. Maar wie doet er nog meer mee dan? Ik kan dat nergens lezen in de Media.

Headlines

Materiaalzone

Populair