Mathieu van der Poel reageert op kritiek: “Iedereen zou hetzelfde doen in mijn positie”

maandag 5 november 2018 om 10:41

Mathieu van der Poel was ouderwets superieur op het EK veldrijden. De dominantie van de Nederlander leidde afgelopen weken meermaals tot kritiek en discussie. Maakt Van der Poel de cross kapot? De kritiek aan zijn adres trekt hij zich niet aan. “Iedereen zou hetzelfde doen in mijn positie”, is zijn reactie.


Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

48 Reacties

Arry1337 5 november 2018 om 10:46

Hoezo minimale nieuwswaarde

achtpuntzes 5 november 2018 om 11:28

Welke kritiek dan?

Cayolle 5 november 2018 om 11:35

Als er dan toch kritiek moet zijn (hoeft van mij niet) kan je het m.i. beter hebben over de uitspraken van V.d. Poel over de Koppenberg. Voor iemand die alles kan en wil winnen is ontbrekende motivatie voor die koers (“strontkoers”) wel opmerkelijk…

assen 5 november 2018 om 17:46

+1

Andreotti 5 november 2018 om 20:11

Hij heeft hem toch al een keer gewonnen ? Dus……

Cayolle 5 november 2018 om 20:48

@Andreotti: Ja hij heeft de Koppenberg een keer gewonnen, maar bijna al die andere koersen heeft hij ook al een keer gewonnen en toch blijft hij daar wel gemotiveerd. Bij deze Koppenberg niet … Hij noemt het (trouwens niet echt publiekelijk, moesten we via z’n vader horen) een ‘strontkoers’.
Maar nogmaals: Van mij mag ie, van mij hoeft kritiek op hem niet, maar als je toch kritiek zoekt, zou je dit kunnen vinden.

Joachim 5 november 2018 om 11:38

Kritiek lijkt mij niet het juiste woord. Er zijn enkele mensen die zeggen dat het niet zo goed gaat met het veldrijden, mede doordat er zelden spanning is door de dominantie van Van der Poel. Maar dat zijn eerder vaststellingen van de situatie waarin het veldrijden nu zit, niet bepaald kritiek op Van der Poel of zijn tegenstanders of de organisatoren of wie dan ook. Ik begrijp de vraag wel van de Wielerflitsreporter, maar misschien had hij het anders moeten formuleren (bv wat vind je van de commentaren dat het veldrijden aan spanning inboet doordat jij zo dominant bent?).

Scott Sunderland 5 november 2018 om 11:58

Van der Poel kan moeilijk expres wedstrijden gaan verliezen in het belang van de sport natuurlijk. Maar het veldrijden stelt wat mij betreft weinig voor als internationale sport. De serieuze concurrentie is miniem. Hij pakt lekker de poen en het is leuk om vaak te winnen. De uitdaging is niet meer het winnen maar het record aantal overwinningen per seizoen verbreken.

tendam 5 november 2018 om 12:29

Dat is ook meer de ‘kritiek’, als je daarover al kunt spreken. Wat doet hij nog in het veldrijden? Het is Mbappé die in de Eredivisie speelt.

Boomie1 5 november 2018 om 13:16

@tendam: Niet met je eens. De kritiek is niet gestoeld op Mathieu, veldrijden is zijn passie en speeltuin, hij geeft niks om lange koersen op de weg.
De kritiek is op de parcoursen, allemaal op Mathieu’s lijf geschreven, maar dat is enkel omdat de winters zachter worden en er amper modder meer is.
Geef Toon Aerts en van Aert een paar moddercrossen en het beeld is totaal anders.

Emergo 5 november 2018 om 14:41

Boomie1 Dat laatste betwijfel ik.

Boomie1 5 november 2018 om 15:04

Ik niet Emergo. Ga maar eens terug naar Loenhout 2014. Een en al modder. Of Namen vorig jaar. Wout reed een minuut van Mathieu en ook Aarts was voor Mathieu.

Merlinappa 5 november 2018 om 15:30

@boomie
2014 met 2018 vergelijken gaat natuurlijk niet op he. Ik heb VdP afgelopen seizoen ook een aantal moddercrossen zien winnen, dus ik vraag me af of het beeld erg veranderd. Al zou wat meer spanning nooit verkeerd zijn. :)

skylimit 5 november 2018 om 12:01

@cayolle ik hoorde gisteren tijdens het ek op sporza inderdaad Adrie van der Poel iets
zeggen in de trant van “strontkoers” over de Koppenbergcross. Dat ze daar van (stront)hoop naar hoop rijden door een weiland. Adrie van der Poel was zeker niet te spreken dat zoonlief Mathieu het daar mentaal opzichtig liet lopen.

Waarom is Mathieu momenteel zo dominant? Is dat alleen zijn talent, andere trainings/seizoensopbouw of spelen ook het soort parkoersen/ondergrond een belangrijke rol, naast het feit dat de andere veldrijders minder getalenteerd zijn, minder trainingsfaciliteiten hebben, misschien zelfs ook minder trainingsintensiteit aan de dag (kunnen) leggen.

Wachten is op regen/modder/sneeuw/vorst etc.
Benieuwd of hij dit seizoen wel wereldkampioen kan worden en/of dat dan ook met overmacht zal zijn. Mocht hij het niet worden, heeft hij waarschijnlijk weer van zichzelf verloren…..

Boomie1 5 november 2018 om 13:17

@skylimit: Mathieu heeft evenveel faciliteiten als een ander. Enkel van Aert kan zich beklagen op het moment, maar Sweeck en de mannen van Telenet en Marlux hebben een top begeleiding.

assen 5 november 2018 om 17:50

Gister was ik ter plaatse. Ik was onder de indruk van wat de heren veldrijders allemaal voor ondersteuning en materiaal hebben. Ik neem aan dat dit niet het verschil is tussen de renners.

Het is niet voor niets dat Mathieu sinds zijn jeugd al minstens de helft van zijn koersen wint in het veld, ongeacht zijn tegenstand. Hij heeft mega-veel talent. Zelfs op de weg won hij afgelopen seizoen een groot percentage van zijn wedstrijden, met elke wedstrjid soms meer dan honderd medestrijders!

leegloper 5 november 2018 om 12:32

Misschien dat Belgische parcoursbouwers nu overal hobbelige weilanden met koeienstront gaan zoeken in de hoop op een spannende koers.

EddyB1958 6 november 2018 om 09:31

Je kan misschien wel weiden met koeienvlaaien vinden,maar er is maar één Koppenberg.

girardengo 5 november 2018 om 12:56

Het zit hem niet in de koeienvlaaien, maar in de Koppenberg. Daar heeft hij het om een of andere reden moeilijk mee. Maak dus meer van dergelijke parcoursen (in belangrijke competities) en je krijgt meer concurrentie. In Vlaanderen kan dat gemakkelijk.

Boomie1 5 november 2018 om 13:18

Zijn kritiek is dat dat geen cross is, maar een wedstrijd rammen naar boven op de Koppenberg en dan weer dalen. Ik kan hem volgen, maar tis enkel deze koers wat hem niet ligt. Namen is mssn wel zwaarder, maar kan ie ook winnen (bewezen).

Deel Koeper 5 november 2018 om 13:29

Het is wat het is, je kan er weinig aan veranderen. Mathieu is nu eenmaal de beste, je kan niet verwachten dat hij zich gaat inhouden, dat hij anderen laat winnen of dat hij dan maar vertrekt uit het veldrijden.

Je kan echter ook niet verwachten dat het publiek gaat blijven als het hen niet meer interesseert. Men kan dan wel zeggen dat men een echte liefhebber is en kan genieten van dominantie, maar dat is nu eenmaal een minderheid van de volgers, de meesten willen gewoon vermaakt worden en dat gebeurt niet. Het aantal toeschouwers gisteren was gewoon heel matig, zeker voor een EK waarvan je wist dat het ging gedomineerd worden door het thuisland.

Veldrijden is gewoon stilletjes aan het uitdoven in de enige gebieden waar er nog een vlam was. Straks verdwijnt het grote geld en zakt het terug naar wat het was in de jaren ’90, een curiosum dat geen financieel alternatief meer is voor iemand met een waterkans op een weg-carrière.

Merlinappa 5 november 2018 om 15:26

De grap is dat juist de klassieke en meer lokale crossen in België de laatste jaren steeds beter bezocht worden. Daarnaast zijn er in het buitenland ook steeds meer crossen die goed bezocht worden, dus dat cross aan het uitsterven is is je reinste onzin en een belachelijke conclusie.

Mwielerfan 5 november 2018 om 23:17

Met ook nog eens enorm hoge kijkcijfers. Zo hoog dat alle kleine crossen inmiddels ook uitgezonden worden

Deel Koeper 6 november 2018 om 09:33

@Merlinappa

Misschien moet je eens een cross bezoeken. Degene die ik de voorbije jaren heb bezocht, tonen namelijk een trend. Dan heb ik het niet over de publiekstrekkers (Koppenberg, Koksijde, Zonhoven,etc…) maar het niveau eronder. Crossen als Essen, Niel, Antwerpen, Ruddervoorde, Boom, Kruibeke, etc…

Merlinappa 6 november 2018 om 17:36

Ik heb helaas niet de luxe om zo af en toe eens naar Belgie te gaan voor een cross. Rij zelf crossen in het weekend en woon in ’t Oosten van Nederland, helaas moeilijk te combineren.. Maar ik geloof je. Daarnaast was er ook geen terugloop in de tijd van Nys, dus dat mensen geen dominantie willen zien is ook niet helemaal waar natuurlijk.. Sommige Belgen willen denk ik geen dominante Nederlander (lees: Vlaming met Nederlands paspoort) zien.
Ook worden alle kleine crossen nu ook op tv uitgezonden, dat kan natuurlijk ook nadelig werken voor de hoeveelheid publiek ter plaatse, helemaal bij slecht weer.

Jan Blokland 5 november 2018 om 14:38

Waarom zou er kritiek zijn op Mathieu van der Poel.
Men kan beter kritiek hebben op de anderen die gewoon niet goed genoeg zijn om hem bij te benen.
Van der Poel kan toch moeilijk rustig aan doen zodat de tegenstanders hem bij kunnen houden.
Slaat gewoon nergens op die kritiek.

Plavka 5 november 2018 om 15:32

@ jan blokland

Helemaal mee eens, tenslotte rijdt Van der Poel Van Aert gewoonweg uit het wiel nadat hij aanzet gisteren, maw. Van Aert kan hier gewoonweg niet zijn tempo aan, dat kun je Van der Poel of het parcours niet verwijten, maar enkel de tegenstanders.

En ik heb Van Aert heel hoog zitten, fantastische renner!!!

Col du Bramont 5 november 2018 om 15:37

Vorig seizoen reed Mathieu vd Poel ik meen in totaal 38 officiële wedstrijden, het resultaat:
– 32 maal won hij.
– 3 maal werd hij tweede.
– 2 maal werd hij derde
– 1 maal werd hij vierde

Hij won de volgende klassementen:
– SP
– WB
– DVV

Is het dan zo vreemd dat hij op welk parcours dan ook oppermachtig is? Het lijkt me niet. Oja, als hij dus een zeldzame keer niet wint dan rijdt ie gewoon door, alleen donderdag op de Koppenberg verdenk ik hem ervan dat ie dacht " Ik geloof het wel, bekijk het maar, ik heb geen zin om iedere keer weer in wat voor lullig crossje dan ook te laten zien dat ik de beste ben. Zondag sta ik weer, gaan jullie nu maar lekker speculeren over mij vorm :)!

Oja dit seizoen 9 starts, 7 maal winst, 1 maal DNF en 1 maal #21.

Overigens, zou een Vlaming (een echte dan he :) al is VDP slechts Nederlander ivm zijn paspoort) zo oppermachtig, zijn dan zou klaroengeschal, bewieroking en het ultieme heldendom zijn deel zijn.
Nu moeten we lezen dat de parcoursen speciaal voor MvdP zijn aangelegd, dat ie geen karakter heeft, dat we nooit meer een "echte cross zien" en nog meer onzin.

Pol 5 november 2018 om 16:13

100% mee eens, ik hoop dat al die zuurpruimen met kennis van zaken (0,0) nu een op houden met dat gezever.

kielabokki 5 november 2018 om 17:38

Slechts Nederlander zijn om je paspoort is natuurlijk wel zoiets als slechts man zijn vanwege wat er tussen je benen hangt. Maar soit. Ik zie hem ook meer als Belg.

yo-eddy 5 november 2018 om 16:51

ook de kritiek dat het veld “zwak” is, blijkt onzin. Meerdere veldrijders rijden een prima wegseizoen en VdP en van Aert declasseren >90% van de wegwielrenners ook.

Mwielerfan 5 november 2018 om 23:20

Veld is juist sterker dan ooit. Allerlei renners reden goede uitslagen deze zomer en komen nu nauwelijks aan te pas.

assen 5 november 2018 om 17:53

Inderdaad, ‘kritiek’ lijkt een ongepaste or irrelevante term.
Onvrede hebben met MvdPs dominantie in de zin van ‘saaie/voorspelbare koers’ lijkt me beter – en dat is een kwestie van smaak.

Mwielerfan 5 november 2018 om 23:21

Er is ook wel echte kritiek. Dat hij de echte tegenstand op de weg uit de weg gaat.

mamaffia 5 november 2018 om 19:10

Men kan het ook zo bekijken: Mathieu maakt de koers juist hard door zoals gisteren al vroeg aan de boom te schudden. Wat kan hij er aan doen dat Van Aert direct bij de eerste forcing moet lossen? Overigens vind ik kritiek ook niet echt terecht, zeker in historisch perspectief. In het veldrijden is er altijd een zekere dominantie geweest van een, twee of drie mannen. Des te funester voor de sport is m.i. dat er geen enkele crosser van buiten de lage landen top -10 rijdt. Laten we hopen dat Pidcock of een van die Franse beloften spoedig overstapt en volledig voor het veldrijden kiest.

Mwielerfan 5 november 2018 om 23:23

Dominantie van drie zorgt voor mooie wedstrijden. Dominantie van één voor saaie.
Bovendien was dominantie van nijs op een enkel jaar na heel anders. Hij sloeg vaak toe in de laatste ronde waardoor het 50 minuten spannend bleef. Totaal ander koersverloop dan nu.

Pantani77 5 november 2018 om 19:36

Het gemor wordt jaarlijks terug kerend iets, Mathieu is op enkele wedstrijden na gewoon superieur.

En tsja kritiek, zou zeggen geniet gewoon van de schoonheid van deze crosser want zo een gaan we in jaren niet meer zien.

Wat kritiek betreft zou ik eerder aan Aerts en pak hem weg een sweeck eens vragen om in de spiegel te kijken. Begrijp de kritiek van Aerts deels wel tav de parcoursen maar op de parcoursen die hem beter liggen heeft hij ook niet de rest op een hoopje gereden. En in de US was het ook redelijk snel, maar was Mathieu er niet toen hebben we hem ook niet gehoord. Sweeeck roept nu dat de kloof niet groot is maar als we elke laatste uitloopronde eruit halen komt hij gister anders gewoon met 30 sec of meer binnen. Das op dit parcours gewoon veel

Mwielerfan 5 november 2018 om 23:25

Het punt is dat er zonder spanning weinig te genieten is. Een wedstrijd zonder spanning is meer een demonstratie. Boring…

Spartacus 5 november 2018 om 20:36

Ik wacht nog even op de kritiek van de Belgen over de hegemonie van Evenepoel en dat daarmee de wegraces kapot rijdt.

Jan Blokland 5 november 2018 om 21:06

Waarom? Dat werd vroeger van Eddy Merckx toch ook niet gedaan. Als iemand goed is en de rest er week in week uitrijdt, is dat zo.
Nu is dat in het veldrijden Van der Poel. Waarom zou er kritiek zijn bij goed presteren.
Als Evenepoel ook zo goed is/wordt, is dat toch fantastisch.
Belachelijk uitspraak: Kritiek als je boven de rest uit stijgt. Slaat nergens op.

Mwielerfan 5 november 2018 om 23:26

Die kritiek is er al geweest, en terecht, van lefevre. Laat die jongen alsjeblieft eerder naar de beloften…

west 5 november 2018 om 21:21

Iedereen zou hetzelfde doen in zijn positie? Volgens mij kozen onder andere Alaphillipe, Kreuziger, Boom en Stybar op hele verschillende momenten in hun respectievelijke carrières ervoor om op het hoogste niveau te willen meedoen in plaats van hun tijd te verdoen voor geld in een marginale sport.

Romāns Vainšteins 5 november 2018 om 22:00

ugh!

Mwielerfan 5 november 2018 om 23:27

Inderdaad mag ook wel eens benadrukt worden.

yo-eddy 6 november 2018 om 00:03

Ja, ik vraag mij ook steeds af of Sagan op de MTB net zo makkelijk 3x wereldkampioen zou kunnen zijn geworden ………. ;)

LennartZ 6 november 2018 om 02:52

Veldrijden een marginale sport noemen is natuurlijk bespottelijk als je kijkt wat die gasten verdienen…

Wat MvdP doet is werkelijk fenomenaal, maar wat van Aert doet vind ik minstens net zo knap. MvdP is duidelijk de beste, maar op het moment dat hij een offday heeft zoals op de koppenberg en vaker heeft gehad afgelopen jaren is hij ook echt nergens te bekennen…. van Aert daarentegen wordt altijd minimaal derde en blijft altijd vechten! Bovendien is van Aert een hele eerlijke en goede verliezer. Hij windt er geen doekjes om, zal nooit anderen de schuld geven en blijft vechten tot het eind. Ik kan niet wachten tot dat hij voor Lotto NL gaat rijden. Ik ben echt fan van hem geworden, zeker sinds dit seizoen! (Als Nederlander en vooral MvdP fan)

EddyB1958 6 november 2018 om 10:35

Wat West vergeet,is dat de door hem genoemde renners niet van het niveau van der Poel waren in het veld, en vooral dat die renners geen hoofddoel gemaakt hadden van het mountainbiken op OS. Verder wil van der Poel graag zijn trui van Nederlands kampioen tonen op de weg,zonder die trui was er hoofdwaarschijnlijk geen Correndon Circus als Procontinentale ploeg. Natuurlijk zou het kunnen,de populariteit van van der Poel in Vlaanderen bekeken,dat hij voor zijn ploeg een wildcard verkrijgt voor de Ronde van Vlaanderen,wat ten koste zou kunnen gaan van Roompot Charles. Voor Roubaix zie ik dat niet gebeuren, alhoewel de kleinzoon van papy Poulidor zijnde,en wat gaan de organisatoren van de Amstel doen…