Mathieu van der Poel pakt tiende seizoenszege in Tábor

zaterdag 17 november 2018 om 16:05
Mathieu van der Poel pakt tiende seizoenszege in Tábor

Foto: Photopress.be

Mathieu van der Poel heeft in Tábor zijn tiende overwinning van het seizoen gegrepen. De 23-jarige Nederlander nam in deze wereldbekermanche al na een kwartier koers afstand van Michael Vanthourenhout en Lars van der Haar.


Mathieu van der Poel heeft, dankzij zijn wereldtitel van drie jaar geleden en zijn Europese titel van vorig jaar, natuurlijk fantastische herinneringen aan de omloop in het Tsjechische Tábor. Ook nu deinsde Van der Poel niet terug om meteen het initiatief te nemen. De Europese kampioen was immers als eerste in het veld gedoken, vlak voor zijn twee grootste concurrenten Wout van Aert en Toon Aerts.

Beslissing na 14 minuten
Toch was Van der Poel niet van plan om de eerste ronde direct alles op alles te zetten om weg te rijden. Toen hij zag dat hij na de – in Tàbor altijd lastige – balkjes nog geen kloofje had, vroeg hij om een overname. Wereldbekerleider Toon Aerts willigde de wens van Van der Poel in, tot die laatste vlak voor de bochtrijke zone aan het einde van de tweede ronde onverwachts weer naar de leiding schoof. Van der Poel ging razendsnel door de bochten, en net op dat moment maakte Aerts ook nog een fout.

foto: PhotoPress

Van der Poel nam in geen tijd een voorsprong van tien seconden, die hij snel uitbouwde tot een halve minuut, en na veertien minuten was zo de wedstrijd eigenlijk al gereden. Daarachter zagen we wel een sterke Michael Vanthourenhout, die een leuke strijd uitvocht met Lars van der Haar om de dichtste ereplaatsen. Vanthourenhout ging uiteindelijk met de tweede plek lopen na een sterke passage over de balkjes in de laatste ronde. Van der Haar moest zich neerleggen bij een derde plaats.

Off-day Van Aert
En wereldkampioen Wout van Aert? Die zette nog wel een tijdje druk op Van der Poel en de twee achtervolgers, maar moest de strijd staken na een lekke voorband in de vierde ronde. Van Aert bleef strijden, maar won amper nog posities. In de stand voor de wereldbeker deed vooral leider Toon Aerts gouden zaken, door als vierde te eindigen. Aerts telt nu een voorsprong van 32 punten op Van Aert.

foto: PhotoPress.be

Wereldbeker veldrijden 2018-2019
Uitslag manche 4: flag-cz Tábor

1. flag-nl Mathieu van der Poel (Corendon-Circus)
2. flag-be Michael Vanthourenhout (Marlux-Bingoal) +14s
3. flag-nl Lars van der Haar (Telenet-Fidea Lions) +20s
4. flag-be Toon Aerts (Telenet-Fidea Lions) +39s
5. flag-be Quinten Hermans (Telenet-Fidea Lions) +40s
6. flag-be Kevin Pauwels (Marlux-Bingoal) +44s
7. flag-be Wout van Aert (Cibel-Cebon) +46s
8. flag-nl Joris Nieuwenhuis (Sunweb Development Team) in z.t.
9. flag-be Laurens Sweeck (Pauwels Sauzen-Vastgoedservice) +1m05s
10. flag-be Daan Soete (Pauwels Sauzen-Vastgoedservice) +1m12s

Dit artikel delen:

51 Reacties

Matje VdP 17 november 2018 om 16:07

Baas

Mooie_Mario 17 november 2018 om 16:12

Nieuwenhuis doet het elke week ook goed hoor. Lekker bezig Joris.

jkjustin 17 november 2018 om 16:17

Nou Wout, nu ben je zelfs door Pauwels ingehaald… gaat lekker…

DeGroteMolen 17 november 2018 om 19:20

Het begint erop re lijken dat ook voor Wout – zoals vopr bijna iedereen – de combi veld en weg er net iets teveel aan is.

RefleX 18 november 2018 om 11:28

Welke combi? Hij heeft enkel een paar wedstrijden in het voorjaar gereden en daarna zich volledig gefocust op de cross. Alle wedstrijden in de zomer waren als voorbereiding op het cross seizoen. Dat doet iedere crosser dus is geen excuus.

Ik denk echter dat zijn hoofd er niet naar staat.

rahimns 17 november 2018 om 16:27

Sterk weer van Mathieu, liet het in de laatste ronde iets lopen maar kon zich dat veroorloven. Stond geen maat op. En vooral de manier waarop hij de laatste crossen wegrijdt is indrukwekkend, op plaatsen waar je het eigenlijk niet verwacht.

Anketieletje 17 november 2018 om 17:16

Maakt niks uit hoor! Is echt niet anders dan bij alle anderen: die hebben vrijwel elke wedstrijd een chasse patate…..

Javier 17 november 2018 om 16:35

En dan te bedenken dat die kerel vorige week na z’n wedstrijd friet naar binnen gooide. Prima herstelvoedsel #not. Van de week op z’n insta zag ik hem ook weer tot 2 keer toe ijs eten.

Maakt voor hem toch allemaal niet uit. Hij sloopt de concurrentie. Moet vast rot voelen voor de jongens die wél volledig leven als een prof (op het gebied van voeding).

ChefSpijker 17 november 2018 om 16:43

Wat is het wekelijkse menu dan van iemand die volgens jou wél volledig als een prof eet? Een keertje patat of ijs tussendoor moet toch geen kwaad kunnen. Die gasten staan al enorm scherp.

Javier 17 november 2018 om 16:59

Na een zware wedstrijd denk je qua optimale herstelvoeding niet direct aan patat.

Mwielerfan 17 november 2018 om 17:31

De vraag was wat dan wel

mark vv 17 november 2018 om 18:11

Ijs zit eiwitten in. Friet is zo slecht nog niet zonder saus.. lekker toch om zo te leven. Hij zal het echt niet elke week doen. Gewoon lekker doen wat jezelf denkt wat goed is inplaats van strakke voeding/training schema's etc te volgen. Dat werkt bij hem waarschijnlijk averechts.

DeGroteMolen 17 november 2018 om 19:23

Van der Poel geen prof noemen op welk relevant gebied dan ook is belachelijk. Soms staan er namelijk supersupertalenten op voor wie andere maatstaven gelden. Dat is anders dan niet professioneel zijn.

Snuf 007 18 november 2018 om 00:51

@Javier jij denkt toch zeker niet dat die frietjes het eerste waren wat hij at na de wedstrijd? En dat hij alleen maar ijs eet? En tenslotte denk je toch niet dat er profwielrenners zijn die nooit “ongezond” eten?

Raafje 17 november 2018 om 17:22

De koning van de Modder!

Samlambeej 17 november 2018 om 17:41

Dit heeft totaal geen zin meer. Het enige wat nog telt is die ene mooie trui die hij met 1 koersje in Bogense onder normale omstandigheden met 2 vingers in de neus gaat pakken. Adrie, Roodhooft en co lijken nog plezier te hebben in het gemak waarmee de winstpremies worden binnegerijfd maar verder niemand dus kan iemand aub een grove 3 miljoen op tafel leggen en Matje voor goed op een wegfiets zetten? Niets afdoende van de degelijke profs die er in het veld rijden maar VdP moet concurrentie van wereldformaat hebben om te bekampen.

EddyB1958 18 november 2018 om 10:11

Het hoofddoel is het mountainbiken op de Olympische spelen in 2020. Daarna heeft hij nog ruim de tijd om een jaar of tien op de weg te rijden. https://sporza.be/nl/2018/11/13/van-der-poel-zal-dit-seizoen-enkele-klassiekers-rijden-roubai/
Enkele dagen geleden was er hier iemand,die een fragment uit DIW gepost had over het veldrijden. Hier enkele fragmenten uit de aflevering in 2017 met Mathieu. http://archief.sporza.be/cm/sporza/extra/opvallend/1.2900846

Samlambeej 18 november 2018 om 10:47

@EddyB1958
Heb ik ook gezien. Tien jaar VdP op de weg klonk goed :) (mits gezegende knieën en gespaard van ander onheil) Heeft Mathieu niet zoveel overschot dat hij de MTB kan combineren met een aangepast wegprogramma? Maar ok, als je het puur praktisch bekijkt is 's winters de conditie onderhouden, te vertrekken vanuit hotel Mama, Kapellen met de camper naar lokale koersjes en daar 1 miljoen voor binnenhalen in combinatie met een beperkt lokaal weg- en mtb-programma vééél en véél gemakkelijker dan in het Zuiden te gaan wonen, van hot naar her vliegen voor koersen en dan nog eens met weinig competitie de Mountainbike te onderhouden. Dat hoorde ik vooral in zijn uitspraak: "Iedereen zou hetzelfde doen in mijn plaats."
btw. die aflevering DIW uit 2017 was echt grappig.

kielabokki 18 november 2018 om 13:01

En daarom is het lastig fan zijn van iemand die eigenlijk jouw grootste passie niet zo leuk vindt.

aardappeljager 17 november 2018 om 17:50

@redactie. Graag de stand in het klassement toevoegen. Zie mijn reactie bij de dames

Grobbel 17 november 2018 om 19:36

WB-STAND (na Tabor)
Plaats Renner Punten
1. Toon Aerts 285
2. Wout van Aert 258
3. Quinten Hermans 230
4. Michael Vanthourenhout 195
5. Corné van Kessel (Ned) 192
6. Daan Soete 189
7. Laurens Sweeck 186
8. Lars van der Haar (Ned) 182
9. Kevin Pauwels 172
10. Tim Merlier 163
11. Mathieu van der Poel (Ned) 160

(bron: https://sporza.be/nl/matches/veldrijden/2018-11/wb-tabor-veldrijden-mannen/ )

aardappeljager 17 november 2018 om 19:44

Merci Grobbel

Col du Bramont 17 november 2018 om 17:56

Klopt Samlambeej, als er geen ziekte of pech in het spel is zal VDP ook zeer makkelijk wereldkampioen worden, hij is gewoon de beste.
Geen kruit tegen gewassen. Voor de Vlamingen hoop dat er een Vlaming zal winnen op het WK, normaal zal Oranje ook daar weer domineren, zie de EK en ook deze WB.

Samlambeej 17 november 2018 om 18:08

@Col du Bramont
Bedoel je "ook daar weer domineren" zoals op het WK in eigen land? Het EK was zo slecht niet voor de Belgen. Twee man op het podium bij de junioren, Cant out of form 4de dus net geen medaille en Iserbytje had de Koppenberg in de benen.

tendam 17 november 2018 om 18:49

Hij was vorig jaar ook het hele seizoen de beste… hij leek toch te choken op het WK. Die kans is nu ook aanwezig, sterker nog, de druk wordt elk jaar groter want wat doet hij verder nog in die sport?

Dit sloeg weer helemaal nergens op, qua tv-spektakel. Het leek wel een trainingsritje, daar gaan weinigen naar zitten kijken.

Handige Harry 17 november 2018 om 21:28

@tendam

Hij heeft hem nou twee keer verloren in wel hele unieke omstandigheden.
Zou wel heel toevallig zijn als die er op het komende WK weer zijn.

tendam 17 november 2018 om 22:21

@handige harry
Die 3 (?) lekke banden in Luxemburg waren pech. Maar de andere twee keer was hij minder dan tijdens de rest van het seizoen.

HennieK 17 november 2018 om 22:47

@TenDam ik herinner me 4 lekke banden, maar ook een VDP die in die afdaling erg bruusk reed… Maar het menselijk geheugen is net zo hard als een tuub….

Samlambeej 18 november 2018 om 00:07

@tendam
Daar geloof je toch niet echt in he? De blubber op de Cauberg en die vele loopstroken + monstertrap aan het eind was een hapje voor een sublieme Van Aert. Toch dag en nacht verschil met de kindertuinomlopen die Van der Poel met z'n ogen dicht rijdt. In Bieles had hij wel de vorm maar niet het juiste materiaal. En de Van der Poel van '16 was niet in staat op de hoogvorm vol te houden.

Ondertussen Van Aert… ook nog even aankaarten. Dat is een log beest geworden. Te veel wegrenner? Ziet er een beetje gemaakt uit. Het klopt niet meer. Dat het maar rap april '19 is. Want daar zet ik 'm wel bij Vanmarcke en Boonen. Om hem over kasseien te zien dokkeren zet ik m'n zonnebril op. Schitterend!

Col du Bramont 18 november 2018 om 02:39

@Samlambeej, wat ik met domineren bedoel staat in mijn bericht. Ik zou het wel kunnen uitbreiden naar Oranje dat in 2016 en 2017 op het WK veldrijden het medailleklassement won en ja das waar in Valkenburg behaalde NL dan wel de meeste medailles maar de medal ranking wonnen we dan een keer niet, dat kan gebeuren :)!
Domineren is wat Mathieu vd Poel doet en dat nu al 3 jaar lang, vorig was wel wel heel extreem, 38 starts meende ik en 32 maal winst, van de 6 maal niet winst op 1 maal #4 na altijd podium. Dat is domineren en de rest declasseren, dat is wat MvdP doet.

Ik geniet vh feit dat VDP het veldrijden zo domineert. Je moet er toch niet aan denken dat iedere week bij een SP/WB of andere cross een Vlaming wint en er dan 9 Vlamingen in de top10 staan :)!
“Onze” Mathieu vd Poel is de redding voor de Cross wij danken hem daarvoor, zonder hem was de Cross ten dode opgeschreven.

Kijk naar de top10. Welke nationaliteiten kom je tegen? Het bekende verhaal, alleen missen we nu de “buitenlander” in de top10, die Tsjech of die Duitser.

Pol 18 november 2018 om 08:22

@tendam
U bent een hele grote negatieveling wat het veldrijden betreft. Als ik u was zou ik nooit meer naar de cross kijken. U vindt er toch niets aan.

DeGroteMolen 17 november 2018 om 19:25

Wanneer Van der Poel definitief de weg opgaat voorspel ik je hetzelfde: hij overheerst.

Handige Harry 17 november 2018 om 21:28

Dat zal wel meevallen.

Samlambeej 17 november 2018 om 23:48

Hou er rekening mee dat er op de weg ploegen zijn om te controleren en een gat dicht te rijden maar het is een speciaal menneke. Hij heeft het vernuft om op momenten weg te rijden waar niemand het verwacht. Ze gaan er in ieder geval hun handen aan vol hebben.

Angelo Pauwels 18 november 2018 om 00:37

Als VDP de weg opgaat zal hij onze Remco Evenepoel tegenkomen. Dan gaan we het nog wel eens zien of zijn overmacht nog zo groot is.

Pol 18 november 2018 om 08:31

Paules
Grappenmaker Ha Ha.

delgado 17 november 2018 om 20:59

Vorig jaar was het nog leuk om hiernaar te kijken. Je had toen onbekende factoren zoals 'kan VDP zijn supervorm blijven doortrekken, wanneer komt er een mindere periode aan etc.'. Dat intrigeert en trekt kijkers aan. We hebben nu de bevestiging gekregen dat Mathieu deze vorm een hele winter probleemloos kan aanhouden.

Dat is nogal een aanzienlijke 'gunfactor' die dit jaar dus wegvalt. Tja, wat blijft er dan nog over? Het WK… binnen 3 maand… Dit is gewoon slecht voor het veldrijden.

HennieK 17 november 2018 om 22:33

Inderdaad Perico, dit is net zo slecht voor het veldrijden als Usain Bolt voor de 100 meter sprint of Nadia Comaneci voor het turnen. Wie wil er nu een buitengewoon talent zien uitblinken? Jakkes saaaaaaaaiiii!! Maar bedenk wel, over 20 jaar praten we het nog over VDP en WVA, die Nijs hebben doen verbleken en daarna de weg hebben veroverd.

(Hoop ik :-) )

delgado 18 november 2018 om 08:47

Die turnster ken ik niet. De vergelijking met Bolt gaat niet op.

Kom eens met fatsoenlijke argumenten waarom dit goed is voor het veldrijden?

Jij geniet zeker ook van het buitengewone talent van Team Sky, toch?

HennieK 18 november 2018 om 09:14

De overmacht van Team Sky vind ik niet super, maar als Tom Dumoulin er zou rijden als kopman, dan natuurlijk wel!

Veldrijden heeft misschien behoefte aan een leuke twee/driestrijd, maar VDP verhoogt wel het niveau van de cross, dus op termijn is dit wellicht goed voor het veldrijden.
Niet iedereen denkt hetzelfde over leuk of niet leuk.

Het veldrijden lijdt m.i. eerder aan een gebrek aan internationalisering, dan aan de overmacht van een supertalent als van der Poel, die geeft de keurs tenminste kleur. Anders moeten we eerlijk zijn en stellen dat veldrijden een leuke regionale folklore is en geen topsport. Stel je voor elke week kijken naar Kevin Pauwels tegen Corne van Kessel, wel spannend, maar subtop.

Wat dat betreft is het veldrijden compleet voorbijgestreefd door het mountainbiken. Sterke rijders uit traditionele veldrijnaties (o.a. Zwitserland, Italie, Frankrijk) kiezen voor de bergfiets. Dat heeft VDP goed gezien.

Samlambeej 18 november 2018 om 10:17

@HennieK
Je eerst zin beschrijft een syndroom waar nog wel meer last van hebben op dit forum. De chauvinist in je is net iets sterker dan de liefhebber. Soms moeilijk om je dan nog serieus te nemen.
Dat gejammer over internationalisering moet toch ook eens ophouden he. Er is een koers in Tsjechië, er is er één in Zwitserland, één in Duitsland en GB heeft m.i. het grootste potentieel. Maar je kan het ze niet door hun strot duwen. Een talent staat op wanneer het zijn jeugd lang constant met z'n fietsje in het veld en door de bossen crosst. De veldrijfiets is prima geschikt voor Vlaanderen, NL, delen van Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittanië maar zonder bergen wordt het natuurlijk lastig Mountainbiken 'op niveau'. Die hebben Fontana, Absalon en de Zwitsers wel eventjes bij de hand.

Wat de status topsport betreft; moet jij eens je uurtje veldlopen met hoogteverschil aanvatten met een volle sprint van 20 seconden.

HennieK 18 november 2018 om 16:51

@Samlambeej, alsof je niet chauvinist en liefhebber tegelijk kunt zijn, beetje vreemd idee van liefhebber heb je dan, moeilijk om serieus te nemen.

Ik vind het mooi om te kijken naar veldrijden van het hoogste niveau, zowel qua atletisch als technisch vermogen en je kunt toch moeilijk ontkennen dat VDP dat biedt. En ja de liefhebber in mij genoot dus ook van Sven Nijs, hoewel de chauvinist Groenendaal aanmoedigde.

En jouw argument het is hartstikke zwaar (en dus topsport), dat geldt voor ieder op zijn niveau, dus voor mij net zo goed als VDP en van Kessel, dat neemt niet weg dat VDP wereldtop is en van Kessel/Pauwels subtop en ik gewoon een koekenbakker. Dat zijn feiten.

assen 17 november 2018 om 22:24

MvdP domineerde de wegwedstrijden waar hij reed ook vaak. Geen renner reed relatief zo vaak podium, of won, als hij.
Het NK gezien? Dat was ongekend!

Samlambeej 17 november 2018 om 23:50

@assen
Het NK was een veredeld dorpscriterium zonder controle en Poppeltje van Jumbo zat ook nog eens mee. Echter, dat vroeg aanvallen, ingelopen worden en in de finale nog eens de boel opstoken heeft hij in wel 3 koersen gedaan. Dat is heel bijzonder. Dan moet je al veel beter of die andere zijn.

assen 17 november 2018 om 22:25

MvdP maakt een grote kans PR te winnen, als ie daar dit jaar meedoet. Moet ie wel Tafi voorblijven.

HennieK 17 november 2018 om 22:42

Waarom niet even de stand vermeld?

Samlambeej 18 november 2018 om 09:16

@Col du Bramont
Ik quote uzelf : "normaal zal Oranje ook daar weer domineren, zie de EK en ook deze WB." dat sloeg dus in de 1ste plaats op Oranje.
Dat medailleklassement is zo vertekend als wat met maar 1 ontwikkelde natie in de categorie vrouwenwielrennen. Goud is wat telt.
Verder ja, hou je toch weinig rekening met de reeds lange historie van de cross. "Ten dode opgeschreven" alé? De cross wordt globaal gezien al 50 jaar geregeerd door Belgen op 1 en in de top 10. Wij kunnen ook prima zonder buitenlanders. Periode Zweifel '76-'80 of periode Herygers – De Bie waren we dan weer niet dominant. Zij werden gevolgd door Liboton, Stammie en Pa Groenendaal resp. Pontoni, Richard Groenendaal en Adrie VdP. En dat heeft de cross in België en in het algemeen ook overleefd. Daar is dus op zich niks mis mee.

DonQuijote 18 november 2018 om 10:07

” De cross wordt globaal gezien al 50 jaar geregeerd door Belgen”

Daarbij denk ik ook aan de ruziende gebroeders De Vlaeminck.
Roger was boos omdat Eric als eerste was weggereden op een WK en dat de afspraak was dat hij, Roger, dit keer wereldklampioen mocht worden.
Hij was dus boos dat zijn broer hem niet had laten winnen :))

Samlambeej 18 november 2018 om 10:19

Das toch mooi?! Broeders die het lont aansteken. Het heeft Roger achteraf gezien alleszins niet mentaal gekraakt. :D

bloemist 18 november 2018 om 13:22

In het jaar 1975 werd Roger DVL.l wereldkampioen veldrijden, en Eric vierde. Die laatste was niet gelukkig dat broer Roger in de aanval ging. De bedoeling was dat Eric voor de achtste keer wereldkampioen zou worden , maar het plan pakte anders uit.Voor Roger zou 1975 het meest succesrijke worden van een rijk gevulde loopbaan.