Mathieu van der Poel overweegt wegseizoen eerder te beëindigen
Mathieu van der Poel denkt eraan om zijn wegseizoen eerder te beëindigen. Dat heeft de wereldkampioen laten weten na zijn vierde plaats in de Grand Prix de Wallonie. “Gewoon rondrijden om rond te rijden heeft ook niet veel nut”, geeft hij aan tegenover Het Nieuwsblad.
De renner van Alpecin-Deceuninck heeft voor de komende weken (voorlopig) nog drie wegwedstrijden en het Olympische testevent op de mountainbike op zijn programma staan. Van der Poel weet alleen niet of hij ook daadwerkelijk aan de start zal verschijnen van de SUPER 8 Classic (16 september), het Circuit-Franco Belge (28 september) en Parijs-Tours (8 oktober).
“Ik weet niet of ik die nog ga halen. Op zich vind ik Parijs-Tours een van de mooiere wedstrijden van het seizoen, daarom wilde ik de koers ook rijden. Maar als het niet betert, weet ik het niet. Gewoon rondrijden om rond te rijden, heeft ook niet veel nut. Misschien is het dan wel beter om te rusten en me voor te bereiden op het crossseizoen. Een langere periode zonder koers zal mij deugd doen.”
Van der Poel voelt op training en in wedstrijden dat het niet meer zo soepel loopt. “Och, ik had sowieso niet meer verwacht om nog in topvorm te geraken. Vergeet niet dat het WK mountainbike normaal mijn laatste wedstrijd van het seizoen zou worden. Alles wat ik sindsdien heb gereden, pak ik er gewoon nog bij. Maar ik merk zelf dat ik zowel fysiek als mentaal mijn topvorm niet meer zal halen.”
Olympisch testevent
Van der Poel zal de komende weken één wedstrijd sowieso nog betwisten. “Het Olympische testevent op de mountainbike wil ik zeker nog doen. Gewoon om het gevoel op die fiets nog eens te hebben en omdat ik richting de Olympische Spelen absoluut het parcours wil kennen. Daarom ben ik ook hier (doelt op de GP de Wallonie, red.) blijven koersen de hele dag. Ik hoop dat ik nog iets beter kan worden. Maar dat ik er mijn beste vorm niet ga halen, weet ik nu al.”
In de app op mijn smartphone heb ik dit wel niet precies maar ik gebruik altijd de web versie.
Maar als ze dan zelf afkomen met VdP rijdt nog wat wedstrijden om het trainingsritme wat te doorbreken en koersen is leuker dan trainen.
Dan moeten ze nu niet afkomen met hij kan niet winnen op 80% (wat logisch is) ,misschien laten we hem terug stoppen.
Zolang er geen fysieke problemen zijn, laat hem dan toch in andere rol koersen
Iedereen (inclusief hunzelf) wist dat VdP niet meer in topvorm zou geraken voor deze koersen. Dit was ook niet hun bedoeling. Hij moest toch wat trainen voor het testevent, dus liever dan nog wat koersen erbij nemen ook. Altijd leuk om die regenboog te tonen ook.
Nu blijkt dat hij niet de vorm heeft om koersen te winnen (duh), dus zullen we toch maar vroeger stoppen?
Hadden ze nu gewoon verwacht dat hij op 80% nog wel koersen zou winnen?
Zolang hij fysiek ok is, laat hem toch gewoon koersen en dan gewoon in vrije rol of zelfs in dienst van een van zijn ploegmaats. Eens iets terug doen en publiciteit rapen.
Stapt hij af halverwege, dan is dit maar zo.
Denk je nu echt dat een profwielrenner per dag gemiddeld meer en harder "werkt" dan de doorsnee werknemer. Buiten de periodes van (grote) rittenwedstrijden hebben de heren echt wel een luxe-leven. Acht uren per dag trainen is echt wel uitzonderlijk. Naast rustdagen met enkel losrijden, bestaan de meeste trainingen uit tochtjes van twee tot drie uur. Heus niet altijd aan 40 km/u. De stages kunnen wel pittig zijn. Dan zijn er nog de kortere rustperiodes tijdens het seizoen en de langere rustperiodes tijdens de herfst/begin winter. Vooral minder getalenteerde renners die tijdens hun profloopbaan onvoldoende verdiend hebben om te rentenieren, ondervinden na het stoppen dat "werken" vaak andere koek is.
Voedingspatronen, dopingcontrole, whereabouts en ga zo maar door.
Je traint dan misschien geen 8 uur per dag maar je bent wel de hele dag bezig met het zijn van topsporter.