Mathieu van der Poel over Tour of Spelen: “Voor mij is de keuze gemakkelijk”

woensdag 30 december 2020 om 17:03
Mathieu van der Poel over Tour of Spelen: “Voor mij is de keuze gemakkelijk”

Van der Poel op de mountainbike - foto: Orange Pictures

Mathieu van der Poel rijdt in 2021 liever de Olympische Spelen dan de Tour de France. Dat vertelde hij na afloop van de Ethias Cross in Bredene. Renners moeten in 2021 mogelijk een keuze maken tussen beide evenementen. Van der Poel geeft daarbij de voorkeur aan de Spelen.

Eerder vandaag meldde de Belgische krant Het Laatste Nieuws dat sporters die deelnemen aan de Olympische Spelen mogelijk twee weken in quarantaine moeten. Deze dreigende quarantaineplicht zorgt voor Van der Poel voor een uitdaging. De mountainbikewedstrijd staat voor 26 juli op de kalender, terwijl de Tour van 26 juni tot 18 juli wordt verreden. Eerder uit de Ronde van Frankrijk stappen zal dus noodzakelijk zijn voor de Nederlander om voor goud mee te kunnen doen. Het wegwielrennen staat tussen 24 en 28 juli op het olympische programma.

Speciale titel
“Het zal sowieso puzzelen worden”, stelt hij vast. “Ik heb er nog niet met de ploeg over gesproken. Maar als ik mijn hart laat spreken, dan kies ik voor de Spelen”, vertelt hij. “Dat is iets waar ik heel lang mee bezig ben. De Spelen zijn bovendien maar om de vier jaar terwijl de Tour elk jaar wordt gehouden. Het is een moeilijke afweging, al is het voor mij persoonlijk helemaal geen moeilijke keuze”, geeft hij aan. “Olympisch kampioen is toch wel een hele speciale titel.”

Van der Poel kijkt ernaar uit om weer meer te gaan mountainbiken. “Het is misschien cru om te zeggen, maar voor mij zou het goed uitkomen omdat ik me dan specifiek kan voorbereiden. Ik mis het mountainbiken ook wel. Dat heb ik het afgelopen jaar gemerkt.”

Dit artikel delen:

41 Reacties

A.M.M. Jonkers 30 december 2020 om 17:06

Zeer benieuwd hoe de sponsors hier over denken!
Denk dat deze liever v.d. Poel in de Tour zien in hun shirt dan op de Spelen in het oranje tricot…….

Murcia 30 december 2020 om 17:09

Dat denk ik ook, maar de sponsoren wisten van het ultieme doel dat hij heeft om goud op de mountainbike binnen te halen. Daar is hij al jaren mee bezig en die kans laat hij als hij moet kiezen niet lopen.

JaBo 30 december 2020 om 17:27

Als hij in het voorjaar 2 klassiekers wint zal je de sponsoren niet horen klagen.

Michelangelo 30 december 2020 om 17:38

Weet niet wat de deal met Canyon precies inhoudt, maar ik ga ervan uit dat Mathieu voor Canyon heeft “gekozen” omdat hij dan topmateriaal heeft ook in het mountainbiken en het crossen, en dat Canyon Mathieu heeft gekozen vanwege het feit dat ze een ambassadeur hebben voor 3 soorten fietsen. Als het aan Canyon ligt, dan rijdt Mathieu op de OS.

Voor de andere sponsoren zal het waarschijnlijk een andere afweging zijn. Ik ben benieuwd of de lobby nog iets teweeg gaat brengen, maar anders kan het wel eens extra goed uitpakken voor Mathieu. Niet naar de TdF, maar na de klassiekers rechtstreeks op de mountainbike voor wereldbekers en OS. Is met goud in het achterhoofd een veel beter pad dan via de Tour.

CechRepublic 30 december 2020 om 18:07

Zijn niet de standaard sponsoren en ze wisten wat voor project ze gingen sponsoren natuurlijk.

A.M.M. Jonkers 30 december 2020 om 18:17

Inmiddels heeft Mathieu op Sporza verklaard dat hij zou willen kiezen voor de Spelen, maar zijn sponsors (ook Canyon) leggen de focus op de Tour!
En…..wie betaalt, die bepaalt.

Jan Blokland 30 december 2020 om 18:49

Ik denk dat de sponsors dit helemaal geen probleem vinden. Stel dat Van der Poel Olympisch kampioen wordt, dan is de reclame voor hen met Van der Poel als Olympisch kampioen veel mooier om mee te pronken dan een ritoverwinning in de Tour.

Marszzz 30 december 2020 om 18:51

Aan andere kant brengt Mathieu in zijn uppie meer exposure door het hele jaar dan de rest van zijn ploeg. En hij is altijd te zien in de reclameblokken tussendoor. Dus ja…

FDJ 30 december 2020 om 17:10

Opzich mag voor de Tour een uitzondering gemaakt worden. De Tour leeft in een bubbel. Doe een chartervlucht a la de Colombianen in 2020 richting Tour. Iedereen die wil dubbelen en uit de bubbel mag mee op vertoon van een negatieve test.

Wheely 30 december 2020 om 17:17

Van mij mag alles maar de IOC en de Japanners zullen daar anders over denken.

Ward 30 december 2020 om 17:12

Tuurlijk mist hij het mountainbiken! Is ook gewoon veel leuker :)

tvm 30 december 2020 om 17:15

Tour overslaan komend jaar. Merlier kan voor een rit gaan.

Sjonge Jonge 30 december 2020 om 17:18

Of Philipsen

Wheely 30 december 2020 om 17:16

Kan hij dan ook niet meteen aan de wegwedstrijd meedoen? Hoogstwaarschijnlijk is het by far de beste Nederlandse renner die op dat moment aanwezig is in Tokio.

Murcia 30 december 2020 om 17:27

Dat parcours is echt veel te zwaar voor hem. De beklimming van de Mikuni Pass is 6,5 kilometer a 10,6% met 4 kilometer aan 12%. Daar gaat hij zijn vingers niet aan branden temeer daar het natuurlijk de Mountainbike wedstrijd gewoon in de weg zit.

Romāns Vainšteins 30 december 2020 om 17:32

In Luik en Lombardije ging hij anders best ok.

Wheely 30 december 2020 om 17:40

Ik zou het gewoon lekker proberen, hij is er toch.

-Stijn- 30 december 2020 om 17:41

Is de wegrit voor of na de mtb? Als het erna is gewoon doen natuurlijk

Murcia 30 december 2020 om 17:50

@Stijn

Wegrit mannen 24 juli en MTB 26 juli. Dat is veel te kort op elkaar en zo als je zelf ook al aan gaf maakt het veel uit dat MTB na de wegwedstrijd komt. Die inspanning gaat hij nooit bij gezond verstand doen.

-Stijn- 30 december 2020 om 17:55

Gewoon vol op mtb zetten tour kan je daarna nog elk jaar rijden

Wheely 30 december 2020 om 19:01

Die volgorde is niet echt praktisch inderdaad.

CechRepublic 30 december 2020 om 20:37

Stevig bergje dat Murcia daar beschrijft en zeker zwaarder dan alles in LBL.

-Stijn- 30 december 2020 om 17:41

Misschien is dit wel goed als hij vrijgeleide krijgt voor mtb van sponsors. Voor quarantaine verplichting was het toch maar een bizarre voorbereiding geweest om de tour te rijden voor de mtb wedstrijd. Nu zou hij zich in alle rust kunnen voorbereiden op medaille mtb en is de kans das hij medaille pakt toch groter

FFD 30 december 2020 om 17:42

Dat was te verwachten natuurlijk. Misschien wel het grootste slachtoffer van afgelopen wielerseizoen en het verschuiven van de OS. Daardoor en later zn grote ronde debuut gemaakt (had anders denk ik dit jaar wel de Vuelta gedaan, na de OS). Nu mist ie ook nog eens de Tour volgend jaar…

-Stijn- 30 december 2020 om 17:49

Vuelta had hen geen uitnodiging gestuurd.

Wigo 30 december 2020 om 17:53

In de Tour starten.
Ruim een week tot de rustdag alles geven en dan afstappen.
Zien we zo vaak.

Maillot à Pois 30 december 2020 om 19:38

Halverwege afstappen heeft hij zelf geen zin in.
Mij lijkt het ook beter een keuze te maken en er vol voor te gaan, inclusief optimale voorbereiding.
Top dat Mathieu zijn hart wil volgen, hopelijk wordt de druk van de sponsor niet al te groot.

S'mon 30 december 2020 om 17:54

We zullen zien, tegen dan kan het IOC nog van gedacht veranderen.

ruud gullit 30 december 2020 om 18:01

Schitterende foto

rob 30 december 2020 om 18:11

Tegen die tijd kun je waarschijnlijk gewoon een coronaprik halen en hoeft er niemand in quarantaine.
Snap niet waarom het IOC met dit soort nieuws moet komen.
Beter eerst nadenken.
Schept alleen maar verwarring.

thorsen 30 december 2020 om 18:19

Voorjaarsklassiekers, MTB, Vuelta, WK. Lijkt me een prima programma :)

Limal 30 december 2020 om 18:31

Dat lijkt mij de enige mogelijkheid om vaak genoeg op de MTB te kunnen zitten en kans te maken op een Olympische medaille.

Brabander 30 december 2020 om 20:03

Eensch. Laat die Tour lekker hangen. Dit is idd een geweldig programma

FritsvanHoefelen 30 december 2020 om 20:07

Soms is een clickbait-titel geinig. En soms weet iedereen wat de keuze is

josemanuelfuente 30 december 2020 om 20:44

Heb helemaal niks met mountainbike maar Matje heeft ons al zoveel wielerplezier gegeven, laat hem maar fijn naar Tokio gaan.

Beerenburg 30 december 2020 om 21:14

Wat houdt quarantaine in, twee weken in hotel?

assen 30 december 2020 om 22:13

Interview met GvA gezien op Sporza? Alsof die Japanners rekening houden met wensen van renners die aan de Tour meedoen… “Als je mee wilt doen met de Spelen, hou je dan aan de regels en niet klagen”.

Wat die regels tegen die tijd zijn, zien we dan ook wel weer. In 7-8 maanden kan zoooooveeeeeel veranderen!

Moet ook nog zien of de wielerwedstrijden doorgaan in maart en april, met die meer besmettelijke varianten van het virus in opkomst.

Blackcanyon 31 december 2020 om 06:13

Tijdens de OS in oranje minder exposure voor Alpecin Fenix, wel voor Canyon. In de 4 jaar daarna als hij wint ook voor Alpecin. (Denk aan de gouden helm van Greg met BMC/CCC trui, weliswaar op de weg, maar zoeiets kun je ook bij t mountainbiken doen. Gouden helm is niet officieel volgens mij). Maar hoeveel mountainbike wedstrijden rijdt hij daarna nog? Hoe is de exposure v mountainbike tov wegwielrennen? Kan voor Alpecin anders liggen dan voor Canyon. En hoeveel kans is er bij de mountainbikewedstrijd OS tov grotere aantal etappes in de tour (waarbij hij niet in elke etappe topfavoriet zal zijn)?

De afwegingen zullen nog wat hoofdbrekens en zweet opleveren … waarvoor je dan weer Alpecin nodig hebt om je op te frissen. :-)

Alleen al de discussie levert extra publiciteit op.

Chris Van Uden 31 december 2020 om 09:43

Alpecin heeft met Merlier en Philipsen natuurlijk ook nog andere renners die een rit kunnen winnen in de Tour. MvdP is al zo lang bezig met de OS, en winst daar zal de ploeg ook exposure opleveren. Moet hij natuurlijk nog wel winnen..

Kevin Lowagie 31 december 2020 om 11:54

Hopelijk komt er een oplossing. Kiezen is hier verliezen.

girardengo 31 december 2020 om 11:58

Ik interpreteer de ‘gemakkelijke keuze’ als: ik wil en ga naar de Spelen, ongeacht of ik daarvoor de Tour moet laten schieten of niet. Zijn voorkeur en kracht liggen vooral in de breedte (multidisciplinair), minder in de diepte (kwaliteit als Tourrenner).

Headlines

Materiaalzone

Populair