‘Nog geen beslissing quarantaineplicht voor olympische atleten Tokio 2021’

woensdag 30 december 2020 om 19:00
‘Nog geen beslissing quarantaineplicht voor olympische atleten Tokio 2021’

foto: Cor Vos

Update

Atleten die deelnemen aan de Olympische Spelen moeten de eerste twee weken na aankomst in Tokio in quarantaine. Dat heeft de organisatie besloten, schrijft Het Laatste Nieuws. Deze beslissing heeft grote gevolgen voor wielrenners. Voor hen wordt het met deze maatregel namelijk onmogelijk om de Olympische Spelen te combineren met het uitrijden van Ronde van Frankrijk.

De Tour de France begint volgend jaar op 26 juni en eindigt op 18 juli. Tussen 24 en 28 juli staan het wegwielrennen op het olympische programma. Hiermee zou het onmogelijk worden om de Tour uit te rijden én deel te nemen aan de Olympische Spelen.

Uitzondering
Het Laatste Nieuws meldt dat het Belgisch Olympisch Comité nog een poging zal wagen om wielrenners een uitzondering op de maatregel te laten vormen, maar de kans op succes wordt niet groot geacht.

Eerder uit de Ronde stappen is volgens bondscoach Sven Vanthourenhout ook geen optie. “Ik kan me niet voorstellen dat Greg Van Avermaet of Wout van Aert aan de Tour beginnen om er na tien dagen al uit te stappen. Voor eind januari wil ik graag uitsluitsel over wie ik voor de Spelen kan selecteren. Ik zal het begrijpen als Wout van Aert resoluut voor de Tour kiest.”

Van der Poel
Ook voor Mathieu van der Poel zorgt de quarantaineplicht voor een uitdaging. De mountainbikewedstrijd staat voor 26 juli op de kalender, wat inhoudt dat de Tour uitrijden onmogelijk wordt voor de veelvraat van Alpecin-Fenix. Eerder uit de Ronde van Frankrijk stappen zal dus noodzakelijk zijn voor de Nederlander om voor goud mee te kunnen doen.

Giro Rosa 
Ook vrouwen lijken keuzes te moeten maken. De Giro Rosa is ondanks dat ze volgend jaar geen WorldTour-wedstrijd meer is een grote afspraak op de kalender. De wegwedstrijd voor vrouwen staat gepland voor 25 juli, terwijl de laatste etappe van de Italiaanse etappekoers 11 juli wordt verreden. Als het IOC geen uitzondering maakt voor wielrenners zullen ook in het vrouwenpeloton keuzes moeten worden gemaakt.


Update 13.40u: ‘IOC zet autoriteiten onder druk om quarantaineperiode in te perken’

Aan Sporza laat Johan Bellemans, hoofdarts van het Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité, weten dat hij niet uitsluit dat de quarantaineperiode mogelijk toch wordt ingekort. “We zitten nu in de winter, ik verwacht dat de toestand over enkele maanden onder controle zal geraken. Bovendien komen de vaccins eraan.”

“Ik verwacht en hoop dat die quarantaineperiode en andere Covid-maatregelen gradueel getemperd zullen worden. De IOC zet druk op de Japanse autoriteiten om de quarantaineperiode heel snel in te perken van 14 naar 5 dagen. Dat zou voor de wielrenners bijvoorbeeld heel wat meer mogelijkheden scheppen.”


Update 19.10u: ‘Nog geen beslissing over quarantaineplicht voor olympische atleten’

Diverse partijen laten aan WielerFlits weten dat het bericht dat Het Laatste Nieuws vanochtend naar buiten bracht, dat sporters die in actie komen tijdens de Olympische Spelen in Tokio 2021 eerst twee weken in quarantaine moeten, voorbarig is. In Japan moeten vanaf 1 januari 2021 alle buitenlanders die het land bezoeken twee weken in quarantaine. Daar is verwarring over ontstaan. Of dit ook in juli/augustus geldt tijdens de Olympische Spelen is nog niet duidelijk. De Japanse autoriteiten hebben hier ook nog niet met het IOC over gesproken.

Dit artikel delen:

93 Reacties

Limal 30 december 2020 om 08:58

De combinatie was sowieso heel moeilijk vanwege het tijds- en klimaatverschil, maar dit gaat vele renners toch kopzorgen bezorgen. Zeker iemand als Wout, die zowel voor het team als voor de sprint in Parijs tot het einde wil/moet blijven.

Sportwereld zegt ook nog het volgende: "Voor Mathieu van der Poel dreigt wel een probleem als hij de Ronde van Frankrijk betwist aangezien de mountainbikewedstrijd ook binnen de twee weken na de finish in Parijs valt." Hem zie ik dan weer wel vroegtijdig de Tour verlaten, net zoals een GVA. Ik betwijfel echter ten sterkste dat een deels uitgereden Tour te combineren is met medaillekansen in het mountainbiken.

Edit: mooie aanvulling die voorlaatste paragraaf, redactie ;-)

Romāns Vainšteins 30 december 2020 om 09:14

Mooi! Kiezen of delen geen gelul. Heerlijk.

Dat gaat een hoop tenenkrommend, patriottisch gewauwel opleveren inclusief smekende bondscoaches.

Limal 30 december 2020 om 09:23

Sven Vanthourenhout: “Ik zal het begrijpen als Wout van Aert resoluut voor de Tour kies.” Best wel de pers en bepaalde Wuytsen even op mute zetten :-)

Sephiroth 30 december 2020 om 09:39

Een nieuwe drama soap in de maak?

Tsja Wout gewoon naar de Giro sturen :-p

molovin 30 december 2020 om 10:48

edit wf: niet doen

SnellePelle 30 december 2020 om 11:40

Prachtig! Het IOC dat een dikke middelvinger trekt naar ASO.

Koers 30 december 2020 om 12:38

@romans, het is toch veel mooier dat alle klasbakken aanwezig zijn? In het geval wout voor groen gaat zie ik hem graag opnemem tegen vdp, maar dat zal nu niet gaan. Net zoals ik graag alle tijdrijders aanwezig zie

Romāns Vainšteins 30 december 2020 om 12:58

Klepperdichtheid is nooit zo enorm belangrijk voor mij.

Arie den Blanken 30 december 2020 om 13:20

@SnellePelle. Als je een liefhebber bent van het voort bestaan van het profwielrennen op de weg zou je het beter prachtig vinden als ASO een dikke middelvinger opsteekt naar het IOC.

Merlinappa 30 december 2020 om 09:29

De soep wordt nooit zo heet gegeten als zij wordt opgediend.

Panache 30 december 2020 om 09:36

Maar dit is geen normale soep.
IOC/Japan gaan geen mensen in gevaar brengen (dat is immers hun achterliggende gedachte) om sporters een Tour te gunnen.

Limal 30 december 2020 om 11:01

De Japanse regering heeft zich recentelijk verbrand aan een grote campagne ter ondersteuning van intern reizen. Zelfs al zijn er nog altijd amper besmettingen (in vergelijking met bijna alle andere landen) heeft de hieraan gerelateerde stijging van positieve gevallen toch erg veel (zeldzame) kritiek opgeleverd en het gevoel van Japans exceptionalisme aangetast. De Japanse overheid en de lokale organisatie gaan dus zeker geen enkel risico nemen.

platteprijs 30 december 2020 om 13:43

Ik denk ook dat de eis aangepast zal worden. Je kunt atleten die een topprestatie willen leveren geen 14 dagen in quarantaine plaatsen. De Japanners moeten een keuze maken: of doorgaan en atleten alle ruimte geven of voor veiligheid kiezen en het evenement afgelasten. Deze rare middenweg kan niet.

Merlinappa 31 december 2020 om 08:21

Told you. Gaat allemaal wel meevallen.

VespavanBern 30 december 2020 om 09:37

Oei, dit is toch wel erg kut voor renners die de combinatie wilde wagen. Aan de andere kant kan het ook de laatste twijfel wegnemen en voor de tour gaan.
Alleen voor MVDP is het wel echt ontzettend jammer: maar die had wellicht sws de combinatie hele tour en dan mtb op het os niet gedaan.

De Brigadier 30 december 2020 om 09:47

Tour gaat gewoon nog schuiven.

rogierb 30 december 2020 om 09:57

Welnee.

Lalsacien 30 december 2020 om 10:02

Dat is niet uit te sluiten, echter, het EK voetbal zit ook in die periode.

Michelangelo 30 december 2020 om 10:06

Ik vind het nog het meest vervelend voor de dames. Want die moeten dan kiezen tussen de grootste meerdaagse wedstrijd van het jaar (de Giro Rosa) en belangrijkste wedstrijd van allemaal (de OS).
Voor de mannen zijn de OS maar “bijzaak”, daar telt het winnen van Roubaix of Vlaanderen vaak net zo hard als Olympisch kampioen worden. En de ronderenners hebben alternatieven in de Vuelta en de Giro. En dat ligt bij de dames (nog) compleet anders.

Franco Ballerini 30 december 2020 om 10:32

De Tour zullen ze waarschijnlijk niet verplaatsen, maar voor de Giro Rosa zou dit toch minder problematisch moeten zijn?

Panache 30 december 2020 om 10:07

Er wordt vaak gerefereerd aan geld met betrekking tot het schijnbaar nog niet rond komen van de contractverlenging van Van Aert, maar dit soort zaken zijn misschien wel van grotere invloed. TJV wil hem in dienst voor het grote doel Geel (zeker bij een miljoenencontract). Wout wil zelf scoren. De combinatie was al moeilijk, nu wordt het misschien zelfs onmogelijk.

rogierb 30 december 2020 om 10:19

Als je ploeg wil dat je de Tour rijdt, dan rijd je de Tour. Wie betaalt, bepaalt.

-Stijn- 30 december 2020 om 10:39

@rogierb dus als het aan jouw ligt kan vdp naar zijn mtb wedstrijd fluiten? :)

Lendilonus 30 december 2020 om 10:48

@Stijn, hij zegt dat de werkgever bepaalt, dat is net ff iets anders. Daarnaast zijn het natuurlijk totaal verschillende ploegen die met andere ambities naar de Tour gaan. Maar als de broers Roodhooft besluiten(wat mij onwaarschijnlijk lijkt) dat Mathieu de Tour moet uitrijden staan zij meer dan in hun recht. Overigens denk ik dat jij dit wel wist -Stijn- maar dat je gewoon ff zin had om te trollen wat het enige is wat jij doet hier.

harryjohan71 30 december 2020 om 10:49

@Stijn De ploeg Alpecin wil ook dat Van der Poel gaat Mountainbiken op de OS, denk ik. In ieder geval de sponsor. Het winnen van OS levert veel extra publiciteit op voor de sponsoren. In ieder geval meer dan het uitrijden van de Tour de France. Publiciteit Tour voor Alpecin/Van der Poel zit in de eerste 2 weken en metname 1e week. Het is ongunstig voor alle renners die de Tour en OS wouden combineren. Dit zijn veel renners. Van de klassementsrenners is volgens mij tot op heden alleen Kruijswijk die duidelijk heeft gezegd geen OS te willen rijden.

Michelangelo 30 december 2020 om 10:49

Panache heeft zeker een punt. Wie betaalt, bepaalt. Daar probeer je samen goed uit te komen (en individueel belang te verenigen met het ploegbelang), maar uiteindelijk zal het collectieve belang bij een ploegbaas en sponsor overheersen.

Verschil met Mathieu is denk ik de fietssponsor. Want ik verwacht dat Canyon graag ziet dat Mathieu hun MTB omhoog tilt op de finishlijn. Daarnaast heeft die ploeg geen klassementsambities, dus dan is eerder uitstappen zeker een optie lijkt me.

Eerder dan bij een ploeg die gaat voor geel in parijs.

AnderJ 30 december 2020 om 10:56

Sure, wie betaalt, bepaalt. Maar als TJV dit jaar iets bepaalt dat WvA volstrekt in het verkeerde keelgat schiet, dan verlengt hij zijn contract eventueel niet en kiest hij eventueel voor iemand anders die bepaalt.

molovin 30 december 2020 om 11:34

@harryjohan, de Tour is publicitair vele malen aantrekkelijker voor de sponsor dan een mountainbike wedstrijd op de spelen. Dat hebben de broers Roodhooft dacht ik ook al eens eerder aangegeven. MVP staat daar 3 weken lang in de aandacht, zeker als hij er 1 of meerdere ritten wint. Zelf gaf hij ook al aan dat hij het naar de sponsor niet kan maken om er niet te starten.

-Stijn- 30 december 2020 om 11:38

Is niet trollen. Vdp gaf aan naar de tour te gaan in sponsorbelang…

harryjohan71 30 december 2020 om 11:44

@Molovin Ik heb het over eerder uitstappen uit de Tour. De laatste week Tour levert Canyon minder publiciteit op dan het winnen op de OS. Publiciteit is er vooral in de eerste week als er etappes zijn die Van der Poel goed liggen. In de 3e week gaat de publiciteit meer naar de klassementsrenners en nog de sprint in Parijs

-Stijn- 30 december 2020 om 11:48

canyon is niet de enige sponsor…

harryjohan71 30 december 2020 om 12:00

@Stijn Ik geef aan dat in de 3e week Van der Poel minder in de publiciteit komt, omdat deze etappes hem minder liggen. Ik zeg nergens dat de Tour minder publiciteit oplevert dan de OS. De 3e week is alleen nog publicitair van grote waarde als Van der Poel een trui moet verdedigen. Die kans acht ik klein. Zo niet, dan peddelt van der Poel in het peloton mee. Als Van der Poel gaat Mountainbiken op OS verwacht ik ook een hele reclamecampagne om hem heen om zijn sponsors in het zonnetje te zetten. Net zoals van de Poel nu ook al reclame maakt voor zijn sponsoren op Eurosport rondom de veldritwedstrijden.

Derrick 30 december 2020 om 13:22

Alpecin heeft ook niks te winnen bij een gouden medaille. Het blijft een moeilijk verhaal. Jammer dat er sowieso topfavorieten gaan wegvallen…

Staf V 30 december 2020 om 19:41

Als, met de voorgestelde quarantaine, WVA kiest voor de olympische spelen ipv de TDF wil dat zeggen dat hij niet voor groen mag gaan in de Tour en dat hij eind 2021 vertrekt bij JV.
Het duurt wel erg lang vooraleer er getekend word, of zal het morgen, do 31/12/2020 gebeuren? de dag dat hij verkozen wordt tot persoon van 2020 in de top 100 van HLN.

Lalsacien 30 december 2020 om 20:38

@Staf V Dat werd in augustus/september al voorspeld door een aantal kritische JV forummers. Ook zou de reden voor het vertrek van De Plus openbaar worden.
We zijn reuze benieuwd!!!

SoloSlim 30 december 2020 om 10:23

Zat er aan te komen.. Gelukkig weet iedereen het nu vroeg genoeg. Er kan nog gekozen worden. Vraag me trouwens af wat een GVA nog te zoeken heeft in de tour. En ook voor VdP lijkt een tour niet ideaal.. Combineer spelen met Vuela zou ik zeggen.

HoofdIsVrij 30 december 2020 om 10:39

VdP start omdat de sponsor het wil.

Arie den Blanken 30 december 2020 om 13:28

Voor de sponsor is levert de Vuelta nog niet 20% op aan publiciteit dan aan deelnemen aan de Tour.

Groetjesaandevoetjes 30 december 2020 om 10:29

Ik snap dat de veiligheid belangrijk is, maar is het niet iets te prematuur om nu al deze beslissing te maken? Er zijn landen die verwachten bepaalde corona maatregelen los te laten rond Mei/Juni aangezien er dan een groot deel van de bevolking is gevaccineerd.

HoofdIsVrij 30 december 2020 om 10:40

In Duitsland verwacht men pas de hele bevolking in Q2 2022 te hebben gevaccineerd…

Groetjesaandevoetjes 30 december 2020 om 12:01

Waar heb je dat gelezen over Q2 2022? Lijkt me niet te kloppen. Duitsland maakt aanspraak op meer dan 300 miljoen doses vaccins in 2021 (als alle vaccins worden goedgekeurd). Ze hebben honderden vaccinatie centra opgericht in de voorbije maanden. Bovendien verwachten experts dat de samenleving open kan als er tussen de 50%-60% is gevaccineerd bij een 95% effectiviteit.

Astrazenaca/Oxford vaccins is bovendien vandaag goedgekeurd in het VK, dus meerdere landen zullen spoedig volgen en dan heb je al 3 vaccins in omloop in de EU en in andere landen zijn ze al bezig met andere vaccins.

CechRepublic 30 december 2020 om 10:29

Was überhaupt iemand van plan deze combinatie echt te maken?

Limal 30 december 2020 om 10:47

Afgezien van Greg, Wout en Mathieu bedoel je?

SoloSlim 30 december 2020 om 10:57

En Alaphilippe..

harryjohan71 30 december 2020 om 11:07

Meer renners willen de combinatie maken. Volgens mij willen Dumoulin, Pogacar en Roglic ook combineren, maar ik verwacht ook Bernal en andere klassementsrenners. Begin februari zullen we het weten en hopelijk is er dan ook meer duidelijkheid mbt de quarantaineplicht

Staf V 30 december 2020 om 19:49

Natuurlijk, de voorspelde hitte is voor sommigen geen probleem, en die jetlag? die 5 dagen tot de wegrit? een verschil van 7uur, ze zullen er wel een mouw aanpassen, https://www.tjoolaard.be/weg-met-die-jetlag/

KimJungPoels 30 december 2020 om 10:32

Achja, dan zal er wel een lobby op gang komen om topsporters in verschillende landen sneller ingeënt te hebben ofzo, en dan komt het allemaal uiteindelijk toch nog gewoon goed.

Limal 30 december 2020 om 10:45

Dat is al een tijd bezig: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201215_98194309

mackie 30 december 2020 om 10:38

Zeg dan als IOC dan je geen wielrennen meer op de spelen wilt. Eerst al met de belachelijk lage aantallen die mogen starten. En nu deze regel. De renners komen toch uit een tour bubbel, en wat als ze al een vaccin hebben gehad? Maar vooral lekker 84 verschillende zwem onderdelen op het programma houden.

HSV 30 december 2020 om 10:43

+1

Arie den Blanken 30 december 2020 om 10:57

+1. Dat zwemmen is volkomen belachelijk. Daar zijn heel veel onderdelen bij vergelijkbaar met als zou men in de atletiek alle loopnummers ook een achteruitrennennummer hebben.

Arie den Blanken 30 december 2020 om 10:41

Alle sporttakken waarin het winnen van Olympisch goud niet als het hoogst mogelijk haalbare wordt beschouwd schrappen van de Spelen. In het wielrennen staat het winnen van de Tour heel hoger, in het tennis geldt dat voor Wimbledon.

Michelangelo 30 december 2020 om 10:51

Arie,
Was jij diegene die niks van dameswielrennen moest hebben? Of van damessport in het algemeen (muv modderworstelen?)

Voor de dameswielrenners is dit de grootste en belangrijkste wedstrijd van allemaal. Zou je die dan ook willen schrappen?

edit wf: dat laatste mag je achterwege laten

hartstikkebedankt 30 december 2020 om 10:59

Enige sport die ze mogen schrappen van de OS van mij is voetbal bij de mannen. Met zo’n aparte beperking op leeftijd heeft dat wel erg aan waarde en prestige ingeleverd in de verrotte business.

Arie den Blanken 30 december 2020 om 11:03

Dat voetbal zeker. Voor wat ik aanhaalde geldt bij het wielrennen niet voor het vrouwenwielrennen want die hebben geen TdF en ook niet voor de piste. Met name de wegwedstrijd voor mannen vind ik overbodig.

hartstikkebedankt 30 december 2020 om 10:48

Als sporter is Olympisch goud (of ook een andere medaille) winnen iets magisch, óók als wielrenner (of tennisser). Daar ben ik wel van overtuigd. De Tour vertegenwoordigt natuurlijk meer commerciële waarde voor sponsoren, dat staat buiten discussie. Hier wringt de handschoen ook denk ik. Zou zonde zijn om een aantal renners in de Tour moeten zien rijden die kans hebben op een OS medaille. Ik schrijf een Fuglsang vast op, die zich vol op de OS kan richten. Ben heel benieuwd naar de kalender van Alaphilippe.

Arie den Blanken 30 december 2020 om 11:00

“De Tour vertegenwoordigt natuurlijk meer commerciële waarde voor sponsoren, dat staat buiten discussie. ” : Dus ook voor de renners.

hartstikkebedankt 30 december 2020 om 11:06

Niet per se mee eens. Als je kijkt vanuit individuele sporters en dus niet vanuit 'de sport' dan is Olympisch goud een heel grote prijs. Een sporter (onafhankelijk van de discipline) die kan zeggen dat hij Olympisch kampioen is geworden, is een groot(s) sporter. Ook vanuit de schaarste van een Olympische medaille die slechts eens per 4 jaar wordt uitgereikt. Buiten dat is Tour winst voor 99% van de renners een totaal onbereikbare doelstelling. Persoonlijk zou ik liever Olympisch goud halen dan de Ronde van Vlaanderen winnen.

Arie den Blanken 30 december 2020 om 13:10

Jou redenering kan ik helemaal volgen maar voor profsporter geldt wat ze financiëel het meest waard is.

theking 30 december 2020 om 10:58

Dan verliest de olympische titel sterk aan waarde.

Arie den Blanken 30 december 2020 om 10:59

En wat dan nog?

Wheely 30 december 2020 om 12:05

Niet bij het grote publiek, een plak is een plak.

harryjohan71 30 december 2020 om 11:00

Een andere vraag is "Hoe kun je je als sporter goed voorbereiden als je eerst 2 weken in quarantaine moet". Dit betekent dat veel sporters al circa 1 a 2 maanden van te voren naar Tokio gaan, zeker voor de teamsporten, maar bijvoorbeeld ook het turnen/tennis etc. Maar als mountainbiker wil je toch ook al eens het parcours gezien/gereden hebben voor je start. Ik kan me niet voorstellen dat 2 weken quarantaine niet iets doet met je conditie en je direct na de quarantaine top bent. Bennett zit nu ook 2 weken op een hotelkamer in Nieuw Zeeland te fietsen in zijn badkamer.
Bovendien bestaat het risico dat je alles richt op de OS en dat de OS wordt gestopt / niet start gaat ivm een corona uitbraak.

Arie den Blanken 30 december 2020 om 11:05

Conclusie : Voor profwegrenners in de planning geen Spelen opnemen.

Jungle Man 30 december 2020 om 11:16

Zal zo'n quarantaine plicht dan ook gelden voor degenen die op dat moment reeds zijn gevaccineerd (indien die er zijn)?
Hoewel er wellicht is nagedacht over zo'n maatregel, vraag ik me af of dit moment wel de juiste timing is om dit te besluiten.

Michelangelo 30 december 2020 om 11:36

Wat is dan wel het juiste moment?

Doe je het later, dan krijg je het commentaar dat alle programma’s van de renners al min of meer vastliggen. Nu kun je er als individuele renner en als ploeg nog rekening mee houden, en je keuzes daarop baseren. Beter duidelijkheid vooraf, dan een maand voor de TdF roepen dat er quarantaineplicht is voor de Tokyo gangers.

Limal 30 december 2020 om 11:41

Vaccinatie staat niet automatisch gelijk met het niet meer besmet kunnen worden/het zelf niet meer kunnen overdragen. De Moderna/Pfizer vaccins bvb. beschermen in 95% van de gevallen tegen ziekte (5 in de 100 wordt wél nog – lichtjes – ziek), maar of die effectief niet besmet/besmettelijk worden moet in de komende maanden nog blijken.
( https://www.standaard.be/cnt/dmf20201127_94065416 )

En ik ben het volledig eens met Michelangelo dat dit best zo vroeg mogelijk gecommuniceerd kan worden.

Koersmaniak 30 december 2020 om 12:02

Het plan was toch dat alle deelnemers aan de Spelen en alle staff gevacinneerd zouden worden?
Dan kunnen de Spelen toch doorgaan, weliswaar met beperkt publiek.
De sporters worden op die 2weken dat ze op de OS zitten voldoende afgeschermd van anderen, dus geen risico op een uitbraak.

Limal 30 december 2020 om 12:12

@Koersmaniak: in Japan streven ze naar nul besmettingen, dus elk geval dat binnengebracht wordt is er één teveel. Vaccinatie van de athleten en entourage (en internationale toeschouwers?) kan dit niet 100% garanderen, vandaar die twee weken quarantaine.

Hier nog een net gepubliceerd artikel met korte video's dat alles over de vaccins klaar en duidelijk uitlegt: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/12/29/10-vragen-over-de-vaccins/

Wheely 30 december 2020 om 12:04

Kan Matje mooi voor de dubbel weg MTB gaan of is dat ridicuul?

Dikke Vrouw 30 december 2020 om 12:08

Ridicul. Hij moet (gelukkig :)) van zijn sponsoren naar de tour

vanSpringel 30 december 2020 om 12:20

Zal me niks verbazen wanneer de OS volgend jaar niet doorgaat.

Wheely 30 december 2020 om 12:46

Na dit hele jaar verbaast bar weinig me meer.

Fast Freddy 30 december 2020 om 12:25

Het lijkt me sowieso noodzakelijk om vanwege een jetlag 2 weken vantevoren in Japan te zijn. Het belangrijkste punt uit dit bericht is de vraag wat men bedoelt met quarantaine. 2 weken op een hotelkamer is bepaald geen ideale voorbereiding op een Olympisch evenement. Zelfs een quarantaine binnen de muren van een hotel, met alleen een tacx lijkt me een slecht plan.
Geldt voor alle sporters natuurlijk. Behalve voor darters, maar da's niet Olympisch…
Minimaal een week of 4 vooraf naar Tokio dan maar.

RiGHT 30 december 2020 om 12:47

Plannng van de tour ‘even’ aanpassen zal niet bepaald een optie zijn, maar zou wel de beste optie zijn voor de renners. Niet dat de ASO zich daar aan zal storen, die interesseren zich immers alleen voor geld en niet voor de renners zelf.
Maar de tour 2 weken naar voren halen zou t meest ideale scenario zijn.

Arie den Blanken 30 december 2020 om 13:12

De renners interesseren zich ook het meest aan wat geld oplevert.

Koers 30 december 2020 om 12:49

Jammer, ik zie graag bij de tour/girorosa en de os alle klasbakken. Wout en vdp om het groen, alle tijdrijders aanwezig etc. De giro rosa 1 dag inkorten of eerder beginnen, dan moeten zij aanwezig kunnen zijn. Lijkt me ook nodig want je hebt wellicht 20 goede vrouwen en om die nou over beide koersen te verdelen….

jappe666 30 december 2020 om 13:06

Ik dacht dat de bereidheid onder de Japanse bevolking om de OS nog te laten doorgaan ondertussen al onder het vriespunt was gezakt? Zal me benieuwen of ze überhaupt gaan plaatsvinden.

Vraag me ook af hoe ze die quarantaine gaan regelen voor alle sporters.
Een wielrenner of een loper kan je nog op de rollen of loopband laten trainen in zijn hotelkamer, maar voor pakweg een gewichtheffer of wildwaterkayakker ligt dat toch al iets anders. Om een zorgeloze aanloop te kennen dwing je hen eigenlijk om al maanden op voorhand af te reizen.

Wat betreft het wielrennen, even out of the box denkend de wegwedstrijden misschien laten plaatsvinden buiten Japan? Gewoon weer met z’n allen naar Imola ofzo. Ieder lekker zijn programma laten afwerken vooraf, even zonder quarantaine over en weer naar Italië en weer door.

platteprijs 30 december 2020 om 13:20

Benieuwd of de sponsor Van der Poel nu nog naar de Tour krijgt. Als ik Van der Poel was, zou ik na de klassiekers me voor 100% op de OS gaan voorbereiden. De Tour komt volgend jaar wel.

Derrick 30 december 2020 om 13:26

Ik denk wel dat er 1 renner is die dit allemaal niet zo erg vindt…

Melkzuur 30 december 2020 om 13:52

Nu heb je alvast een excuus als hij zou winnen. Of twee keer zou winnen.

Derrick 30 december 2020 om 14:37

Die smoesjes gaan weer volgen ja.

Headlines

Materiaalzone

Populair