Mathieu van der Poel nog altijd onzeker voor Strade Bianche

dinsdag 3 maart 2020 om 16:50
Mathieu van der Poel nog altijd onzeker voor Strade Bianche

foto: Cor Vos (archief)

Het is nog altijd onduidelijk of Mathieu van der Poel zaterdag kan deelnemen aan de Toscaanse grindklassieker Strade Bianche. De Nederlander werd begin vorige week geveld door griep en hoge koorts en zal woensdag een bezoekje brengen aan de teamdokter van zijn werkgever Alpecin-Fenix, zo vernam WielerFlits.

Bij Alpecin-Fenix konden ze zondag nog niet inschatten of hun kopman de start van Strade Bianche haalt, de klassieker die ondanks het uitbreken van het coronavirus zal doorgaan. Twee dagen later is er nog altijd geen beslissing genomen omtrent deelname aan de prestigieuze eendagskoers.

Van der Poel zal woensdag dus langsgaan bij de ploegarts van Alpecin-Fenix voor een laatste stand van zaken. Er zal hierna wellicht een antwoord komen op de vraag of Van der Poel kan deelnemen aan Strade Bianche. De renner moest maandag wel passen voor een verkenning van het parcours van de Ronde van Vlaanderen.

Dit artikel delen:

50 Reacties

horsm 3 maart 2020 om 17:17

Modolo al beter? Renner uit de Veneto die net als VDP ziek werd in Algarve. Weten we zeker dat het geen Corona is?

Geit in mijn Kelderman 3 maart 2020 om 17:22

Je kunt ook gewoon genezen van Corona hoor. Dus waarom zou je dan al weten of het Corona is?

horsm 3 maart 2020 om 18:04

Omdat het op zich wel relevant is voor zijn ploeggenoten, verzorgers, familieleden, de rest van het peloton, etc etc

stibadi 3 maart 2020 om 17:23

Lekker thuis laten toch? Volledige focus op Vlaanderen en Roubaix. Wie weet loopt hij in Italië ook nog tegen Corona aan…

Ligthning 3 maart 2020 om 17:29

De opmerking van horsm bewijst nogmaals hoe velen verkeerd denken over het coronavirus. Alsof dat voor velen een dodelijke ziekte is. OK, er sterven een aantal oudere en zwakkere mensen aan. Net zoals bij de griep. Maar daarover wordt nauwelijks gerapporteerd. Het aantal dodelijke slachtoffers bij het coronavirus blijft nog steeds zeer laag. Het overgrote deel van de besmette mensen, geneest gewoon. Zelfs zonder echt heel ziek te zijn.
Dus of Modolo nu gewoon verkouden was, de griep had, of besmet werd met het coronavirus, maakt eigenlijk niet uit.

Fort 3 maart 2020 om 17:36

Je grammofoonplaat blijft een beetje hangen.

Sammysosa 3 maart 2020 om 17:43

Tegen de oorverdovende ongeïnformeerde massahysterie is zelfs het geluid van een grammafoonplaat die blijft hangen een verademing @fort

Jan Blokland 3 maart 2020 om 18:06

Het overgrote deel? Die uitspraak moet je niet te veel over nadenken. Overigens, het zou maar net je vader, broer, of wie dan ook in de familie zijn die het niet overleefd. Dan praat je toch anders denk ik.

horsm 3 maart 2020 om 18:12

Ik verwacht ook niet dat VdPoel of Modolo binnenkort komt te overlijden, hoor. Maar ik denk dat het wel degelijk een behoorlijk stuk erger & besmettelijker is dan een gewone griep. De meeste epidemiologen schatten nu in dat het zo’n 10x dodelijker is dan de griep.

Jan Blokland 3 maart 2020 om 18:53

@horsm. Zelfs dat geloof ik niet. In Nederland alleen al sterven er best veel mensen aan een griep. Nu dit virus een naam heeft en er mensen aan overlijden geloof ik wel dat er meer ophef over wordt gemaakt. En natuurlijk is het goed dat er een scherpe controle is. Je zult het maar treffen dat het je fataal wordt. Maar dat kan ook met een gewone griep.

horsm 3 maart 2020 om 19:14

@janblokland, in absolute aantallen nog niet, maar relatief wel: de kans op overlijden bij griep is 0,1 % en bij Corona 1 a 2 % – zoals het er nu uitziet.

Emergo 3 maart 2020 om 19:54

@horsm Het gemiddelde bij"gewone" griep ligt in Nederland voor de afgelopen jaren op 0,5%, dat van coronavirus worldwide rond de 2,5%.

ratajan 3 maart 2020 om 20:05

Kort informatief berichtje over VDP en ik zit meteen weer op coronaflits…

Sauerpraum 3 maart 2020 om 20:07

Als 0,02% van het peleton komt te overlijden dan hebben we het toch al gauw over 1 renner.

Lionel Gesink 3 maart 2020 om 20:30

Ik word zo moe van de die figuren die maar blijven roepen dat Corona te vergelijken is met griep en we ons niet zo moeten aanstellen.. Ga in plaats van de hele dag Hart van Nederland kijken nou eens de verschillen op een rijtje zetten.

DKrikk 3 maart 2020 om 21:05

Als we in NL niet de risicogroepen zouden vaccineren voor griep (Influenza), dan ligt het sterftecijfer van griep ook een stuk hoger ;).

Helaas heeft niemand in NL (en de rest van wereld) nog de juiste immuunstoffen tegen Corona, dus zullen er nou eenmaal meer mensen besmet raken. Dat maakt het Coronavirus niet dodelijker dan griep.

Jean Dumas 3 maart 2020 om 17:39

Lekker op trainingskamp in Benicassim. Fysiek en mentaal opladen, is altijd nodig na zo’n terugslag.

Merlinappa 3 maart 2020 om 18:23

Hij scheen wel aan de kant te hebben gestaan bij Le Samyn vandaag. Ik denk dat ie wel start.

Wheely 3 maart 2020 om 18:36

Een ware liefhebber.

Bikeage 3 maart 2020 om 20:13

Volgens mij ging dat over de andere wereldkampioen veldrijden. Of Roy Jans moet in de armen van Mathieu zijn gefietst…

Merlinappa 3 maart 2020 om 20:34

Dat heb ik gemist. Heeft hij een relatie met Alvarado?

Samlambeej 3 maart 2020 om 21:31

Daar hoorde ik gisteren ook wat van. De Cauwer werd zowaar jaloers.

Romāns Vainšteins 3 maart 2020 om 19:28

Gewoon een kwestie van de zwiftresultaten aflezen en genoeg 4gold geven onderweg, zijn gewicht in pecorino Sienese voor wie verder nog de foto haalt.

Fred Postma 3 maart 2020 om 20:23

Over coronavirus. In Italië is bijna de helft van de 2300 gevallen opgenomen. 10 % ligt op de intensive care.

koos verrek 3 maart 2020 om 20:43

Klopt Fred klopt, de domheid van velen hier die ’t met een griepje vergelijken…

tdola 3 maart 2020 om 21:13

Koos maakt zichzelf steeds belachelijker met niet onderbouwde onderbuik gevoelens

koos verrek 3 maart 2020 om 21:21

10 à 20procent komt op intensive terecht van corona tdola das gewoon zo..helaas.. Maar goed lach het maar weg..

tdola 3 maart 2020 om 21:30

@koos
En weer schiet je mis, zo jammer…..

Romāns Vainšteins 3 maart 2020 om 21:36

Iedereen die de ziekte oploopt en er relatief gemakkelijk, dus zonder indicatie, overheen komt wordt niet in de statistieken meegenomen waarmee het afgrijselijker lijkt dan het is allemaal.

koos verrek 3 maart 2020 om 21:05

Zo! Klink niet best dit wat wordt het nou

Romāns Vainšteins 3 maart 2020 om 21:41

Maar vliegvelden dichtgooien en toeristen weren is niet aan de orde. Evenementen worden symbolisch geofferd.

Fred Postma 3 maart 2020 om 21:11

Virologen voorspellen dat 2/3 van de bevolking besmet kunnen raken binnen een jaar..
Als daarvan 1 derde moet worden opgenomen heb je het over 3 a 4 miljoen
opnames . Dit is totaal onhaalbaar en zal de maatschappij ontwrichten.
Orde zal instorten . Men weet niet wat ons te wachten staat.

koos verrek 3 maart 2020 om 21:19

Eindelijk de orde die instort hehe :)

Cyclinglife 4 maart 2020 om 08:34

Even meerekenen er zijn ongeveer 7.770.000.000 mensen wereldwijd
(2/3)×7.770.000.000=5.180.000.000 mensen besmet
(1/3)×5.180.000.000=1.726.666.666 mensen opgenomen in het ziekenhuis.

Kan me niet voorstellen dat zo’n aantal binnen een jaar ziek en opgenomen wordt. Klinkt nogal absurd.
Zou dan wel weer goed zijn voor de aarde zo’n opruim beurt.

tdola 3 maart 2020 om 21:15

Wat bazel je fred?

2/3 vd wereldbevolking is iets van 5 miljard oid. En waarom zou 1/3 daarvan opgenomen worden?
Hysterie zonder onderbouwing…….

Fred Postma 3 maart 2020 om 21:24

Ik heb het over Nederland slimmie.
En vergelijk de uitspraken van virologen met de reële cijfers uit Italië. En neem dan nog een flinke marge in de positieve richting.
Er is dus wel meer om over op te winden dan het wel of niet doorgaan van een wielerkoers.
Geen giro geen tour dit jaar.

tdola 3 maart 2020 om 21:38

Waarom zou 1/3 opgenomen moeten worden?

Tuurlijk hoe uitgebreidere besmetting des te meer opnames. En die capaciteit is idd beperkt.
Maar dat hebben we helaas afgelopen jaren al vaker meegemaakt met influenza epidemieën. Maar ook bijv met opname kinderafdeling afgelopen jaar met veel luchtweg infecties/rs virussen.
Maar je maakt je hier enorm druk over, maar iets teveel. Veel weten we nog niet, dus laten we niet op de zaken vooruit lopen.

Ik zie je hier ook niks posten over de gevolgen van roken. Agv roken overlijdt 50% vd rokers. Niet massaal allemaal tegelijkertijd, maar wat denk je dat dat de gezondheidszorg in capaciteit zou schelen (als ze niet zouden roken)?

Covid -19 is nog veel onbekend over, afwachten hoe t ontwikkeld. We proberen de uitbraak wat in toom te houden, of dat gaat lukken is de vraag.
Ook economische belangen spelen een rol.
Maar we moeten ook niet doen alsof t ebola is.

Romāns Vainšteins 3 maart 2020 om 21:39

Wanneer je enkel de ernstig zieken als maatstaf voor het totaal neemt wordt je vanzelf hysterisch ja.

Fred Postma 3 maart 2020 om 21:43

50 % van de besmettingen in Italië ligt in het ziekenhuis.
Virologen erkennen dat de besmettingen 2 / 3 van de bevolking kan bereiken Iedereen met Mavo kan uitrekenen wat dat betekent.

Fred Postma 3 maart 2020 om 21:46

Binnen enkele weken zal iedereen weten waar we het hier over hebben helaas .

Romāns Vainšteins 3 maart 2020 om 21:49

Dramaqueens zoals jij, daar hebben we nog eens iets aan.

Kelder is de Man 3 maart 2020 om 21:51

Mwah.. Nog een maand of twee en dan bestellen we gewoon weer een Corona.

Fred Postma 3 maart 2020 om 21:49

Tja ik vind het ook niet leuk Zeker als de tour met dit prachtparkoers niet door kan gaan dit jaar.

sooike 3 maart 2020 om 22:38

Fijn dat er behalve wielerkenners hier ook medisch deskundigen aanwezig zijn !

Fred Postma 3 maart 2020 om 22:50

Beide kan in 1 persoon

Ward 4 maart 2020 om 07:28

Zou er geen tool bestaan waarbij je vanaf de zesde keer moet betalen als je de vorige vijf keer net hetzelfde hebt gezegd? Ik zie mogelijkheden voor Wielerflits…

Romāns Vainšteins 4 maart 2020 om 08:29

Voor wereldflits eerder, opmerkingen dat je veelal hetzelfde hoort zonder daadwerkelijk iets toe te voegen waarschijnlijk de grootste groep van allemaal.

assen 4 maart 2020 om 07:56

Als het vaccin er is, zal er minder paniek zijn en minder voorzorgsmaatregelen, vermoed ik. Na dit jaar zal er vermoed ik wel een stabiele situatie zijn.

Ik zou Fredje niet zomaar terzijde schuiven. Ik maak deel uit van een zeer grote organisatie in NL en er worden nu al vergaande plannen gemaakt, en ik weet dat andere grote organisaties dat ook doen. Er hoeft eens zo heel veel meer te gebeuren en tientallen of zelfs meer dan honderd duizend mensen mogen niet meer naar werk of school. Maar goed, daarvoor moet het eerst wel een heel stuk sneller gaan met het aantal besmettingen in NL, en dat is nu nog niet aan de orde.

Fred Postma 4 maart 2020 om 11:59

Vaccin duurt nog een jaar .Dan is de schade al geschied.

Headlines

Materiaalzone

Populair