zondag 17 april 2022 om 17:33

Mathieu van der Poel negende in Parijs-Roubaix: “Had de benen niet vandaag”

Video Na zijn derde plaats van vorig jaar oktober wist Mathieu van der Poel vandaag een negende plaats te behalen in Parijs-Roubaix. De kopman van Alpecin-Fenix was vooraf de topfavoriet, maar had in de finale niet de versnelling in de benen die nodig was. “Ik was echt leeg”, vertelde hij tegen Sporza.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

“Het was een beetje op hangen en wurgen. Dit is zeker niet waar ik op gehoopt had, maar het was ook wel een aparte wedstrijd wel”, zei Van der Poel kort na de streep. Vroeg in de koers moest hij al achtervolgen toen INEOS Grenadiers het peloton in stukken reed. “Ik ben niet echt in paniek geraakt. Ik wist niet of we gingen terugkomen, maar ik heb nooit gepanikeerd. Ik zat van achter, maar ging niet echt op de kant. En ineens was de helft weg.”

“We kwamen wel weer terug in een goede situatie door goed ploegwerk, maar ik had ook niet de benen vandaag”, aldus Van der Poel, die uiteindelijk niet meesprintte in een groepje dat reed voor de zesde plaats. Of het aan zijn lange voorjaar heeft gelegen? “Zo lang was mijn voorjaar niet”, lacht hij.

“Alles wat ik nog gereden heb, was bonus. Dit is al veel meer dan vooraf verwacht. Ik had nog wel gehoopt op een mooie Roubaix, maar ik ben blij met wat ik er heb uit kunnen halen. Ik was echt leeg op het einde. De laatste 30, 40 kilometer blijven vechten, maar het was op karakter.”


Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

RIDE Magazine
60 Reacties
Sorteer op:
17 april 2022 17:41
Soms lukt het wel, vaker lukt het niet. Dat hele smalle voorjaar was na de RVV toch al geslaagd. Nu lekker op stage, de bergen in. Het zal nodig zijn om de Giro te volbrengen.
    17 april 2022 17:43
    Precies, er komen nog veel andere doelen dit jaar.
    17 april 2022 18:51
    Volbrengen? Waar hep dat nou voor nodig.
    17 april 2022 20:11
    Gewoon, voor de leuk. Lekker trainen voor de Tour of zoiets.
    18 april 2022 06:51
    Nou ja nodig, maar kwaad zal het ook niet kennen. Er werd toch altijd gezegd dat je betere renner wordt van een grote ronde uitrijden, en nochtans heeft hij dat op zijn 27e nog nooit gedaan.
17 april 2022 17:43
Gaf ook aan normaal gezien de Giro te gaan rijden
17 april 2022 17:44
Mag tevreden terugkijken op zijn klassieke voorjaar. DDV, RVV mee in de tas, na een voorjaar waarin je eigenlijk misschien niet zou starten. Verder nog overal mooie ereplaatsen, en eigenlijk overal meteen meegedaan. Alleen hier was het vat af (eigenlijk ook al een beetje in de AGR).

Benieuwd hoe zijn seizoen verder zal gaan. Giro? Of toch werken aan de basis richting de TdF...
    17 april 2022 17:50
    Gelukkig de Giro, gaf hij net aan. Ik verwacht van jou dan wel af en toe een live verslag.
    17 april 2022 17:54
    Plan is om de laatste week te gaan volgen met het campertje.... Hopelijk is VdP dan nog in de race.
    17 april 2022 23:53
    10 van de 11 monumenten in de top 10 gereden. We vergeten het nogal gemakkelijk en zijn teleurgesteld als hij niet meedoet voor de knikkers (of kinderkopjes) maar dat is groots.
17 april 2022 17:46
Achteraf gezien, was met deze voorbereiding in het achterhoofd, de keuze voor de Amstel niet slim.
    17 april 2022 17:56
    Achteraf is het mooi wonen...

    Een week tussen RVV en AGR is voldoende voor herstel. En een week tussen ARG en PR ook. Ik denk niet dat het iets uitgemaakt zou hebben.

    Kijk naar Vos: die sloeg ARG over voor Roubaix. Hoe dat afliep....
    17 april 2022 18:55
    Normaal wel ja, maar Van der Poel had geen normale voorbereiding. Dan was dat extra weekje rust wellicht goed geweest. Nu was hij vorige week niet top en nu weer niet.
    17 april 2022 19:26
    @FDJ,
    Ik denk dat hij al rust heeft gepakt door het woensdagprogramma over te slaan. Vroeger reed hij bijvoorbeeld nog de BP, die sloeg hij nu over. Hij zal die week echt wel rustig aan gedaan hebben, een verschil met naar Spanje gaan zal niet heel groot geweest zijn lijkt me.
    17 april 2022 20:17
    Als je met n voorbereiding van in december vorig jaar maar zo kort kan pieken heb je n probleem.
    17 april 2022 20:57
    @williams over deze opmerking heb je net zo lang moeten nadenken als de voorbereiding van MVDP.
17 april 2022 17:51
Door de rugproblemen een te smalle basis om langer goed te zijn. Het piekte voor hem op het juiste moment en dat was Vlaanderen. Ben benieuwd of hij voldoende basis kan krijgen om een volledige Giro te rijden. Denk dat hij dan de derde week in de Giro opstappen om goed aan de Tour te kunnen beginnen.
17 april 2022 18:15
Ik heb toch het idee dat hij beter ‘ondergronds’ gegaan was na de ronde ipv de Amstel te doen. Nu kwam hij echt gewoon conditioneel tekort en moest hij gaan gokken.
    17 april 2022 18:28
    Ja, zeker gezien de magere winter en het Giro-plan.
    Maar ja, wie stopt er op het hoogtepunt?
    En nu naar de Giro, misschien etappezege, roze in eerste week, en dat is óók een hoofdprijs.
    17 april 2022 18:38
    Zal er toch ook vanaf hangen hoe hij de Giro gaat rijden. Uiteindelijk kun je grote rondes ook gewoon gebruiken als voorbereiding of luxe training, maar dan moet je heel bewust je inspanningen kiezen. Enkele dagen omcirkelen, en voor de rest lekker meerijden in de buik van het peloton, op tijd de bus opzoeken in bergritten, etc.

    Zeker als hij ook wil schitteren in de eerste Tourweek lijkt me dat dan de beste aanpak.
17 april 2022 18:46
Niemand ging hem uit het wiel rijden volgens vele WF fans. Jammer maar helaas. Mathieu kwam te kort. En is dat erg. Helemaal niet. Het blijft een mens .
    17 april 2022 18:50
    Opgelucht?
    17 april 2022 18:53
    Gelukkig hebben we Dylan nog ;-)
    17 april 2022 19:03
    En is ook geen Merckx, hoewel die tijden totaal niet te vergelijken zijn.
17 april 2022 18:47
Vermoed inderdaad ook toch een te smalle basis waardoor z’n piek ook wat korter was. Jammer maar helaas. Top tien is nog steeds een topprestatie trouwens
    17 april 2022 18:54
    Ik ben benieuwd naar zijn basis van volgend voorjaar als hij dit jaar een volledig grote ronde rijdt. Als enige topper in het klassieke werk heeft hij nog nooit een grote ronde gereden.
17 april 2022 18:51
Alle complottheorieën ook weer de prullenbak in. VDP zogenaamd een blessure gefingeerd om stiekem te kunnen trainen. Waar zijn deze sukkels nu? Het is eigenlijk ongelooflijk dat ie nog zo’n voorjaar er heeft weten uit te persen zonder ergens bovenuit te springen zoals ie gewoon is te doen.
    17 april 2022 18:55
    Die sukkels zitten oa hierboven in het draadje. Ze zien ineens weer de mens vdPoel in plaats van de wederopstanding. En dat met Pasen. Kan bijna geen toeval zijn :-)
    17 april 2022 18:55
    Worden toch gewoon weer vervangen door de complotten over van Aert? Had niet echt corona, speelde een spelletje en dergelijke meer. Het blijft een favoriete bezigheid van sommigen om twijfels over deze of gene zijn eerlijkheid en fysieke status hier neer te pennen.
    17 april 2022 18:57
    Die complottheorieën zijn om maar niet toe te geven dat zijn/haar favoriet niet aan de verwachtingen heeft kunnen voldoen.
    17 april 2022 18:59
    Laten we eerlijk zijn. Question mark van Aert was een hele dikke zandzak... ik kan er echt niks anders van maken.
    17 april 2022 19:16
    Heb nog niemand zien beweren dat van Aert geen corona had.

    Commentaar was vooral op dat hij zou gaan knechten, wat dus ook terecht bleek...

    En dan Jumbo dat verbiedt om zijn trainingsritten naar Strava te uploaden
    17 april 2022 21:35
    @tbs. Dat is achteraf praten. Wat er naar mijn idee ook kan zijn gebeurd is dat het gissen was naar het niveau van van aert. Dan ga je de wedstrijd met een 'vrije rol'. En dan blijkt in het koersverloop hoe de zaakjes ervoor staan: laporte heeft het niet vandaag, en wout lijkt erg makkelijk te rijden. Dsn wordt de dtrategie in de wedstrijd zelf nader bepaald. Dit resultaat is dus geen bewijs dat er met fake news werd gegooid
    17 april 2022 21:53
    Achteraf? We zeiden het al vooraf...

    Jumbo werkt zoveel met data, die wisten heus wel dat ie goed was. Mss niet zooo goed, maar wel dat ie zou meedoen
17 april 2022 19:02
De van der Poel van voor Tokio zie ik nog altijd niet.
17 april 2022 19:02
In lange zware wedstrijden waar het op een grote motor en inhoud aankomt zal Matthieu vlg mij het tegen topatleten als Van Aert en Kueng het altijd afleggen. Matthieu is toch meer de puncheur en aanvaller. De intrinsieke inhoud mist hij.
    17 april 2022 19:20
    Ronde van Vlaanderen is natuurlijk ook geen zware wedstrijd. Die rit in de tour waar hij samen met van Aert ten aanval trok en hem eruit sprintte was ook de hele dag koers...

    En Küng eindigt ook een keertje voor VdP.......
    17 april 2022 19:23
    Haha bizarre reactie. Mathieu rijdt louter podium of top 10 in monumenten en heeft er al 2 gewonnen.
17 april 2022 19:05
Zoals gebruikelijk reed hij bij gebrek aan benen op het wiel van Wout, maar zelfs dat lukte maar half/half.

Ik vermoed dat hij in de periode van inactiviteit blind getekend zou hebben voor deze reeks prestaties. Nu wat extra basis kweken en dan toewerken naar de eerste Giro-week. Roze en een paar ritjes moet absoluut kunnen.
    17 april 2022 19:10
    Echt?! Welke wedstrijd heb ik dan zitten kijken die Van Baarle won?
    17 april 2022 19:18
    Idd. Zo kennen we hem. Vandaag was hij niet sterk genoeg. Zelfs niet om te volgen.
    17 april 2022 19:25
    Heb het idee dat het pijn doet dat Wout niet heeft gewonnen.
    17 april 2022 19:37
    Het doet altijd pijn om vdp de kantjes er zien af te rijden als van aert erbij zit.
    17 april 2022 19:47
    Zoals ik al zie 'het doet pijn!'
17 april 2022 19:14
Ha Ha! Ja, echt een prutser zonder inhoud.
17 april 2022 19:16
@xistnc. Nee, niet opgelucht. Waarom. Mathieu is en blijft een Topper. Maar ook een mens.
17 april 2022 19:49
Mooi voorjaar.
Zeker met de voorgeschiedenis.

Maar, en dat is een heel grote, zonder de ziekte van van Aert, spurt hij in vlaanderen voor plaats 3.

Ik hoop dat hij volgend jaar weer 100% kan beginnen, want altijd koers met hem, maar hij is niet de absoluut de te kloppen man momenteel.
    17 april 2022 20:21
    Van Aert zou weer zijn gelost op de Kwaremont hoor
    17 april 2022 20:38
    Onnozele praat langs de 2 kanten. WvA was er niet bij in Vlaanderen, dus of hij nu was weggereden op de Kwaremont of moest lossen is gewoon fantasiedenken.
    17 april 2022 20:56
    Nou, op de pater dan...
    17 april 2022 22:40
    Ik zou liever in jouw dromen gelost worden op de Pater dan in real life op een vlak stuk asfalt ergens tussen Parijs en Roubaix. Auwch!
    17 april 2022 23:19
    Ah de 7e manche van de wereldbeker kleuterargumenten is ook weer begonnen. Is hier een liveblog van?
    18 april 2022 00:06
    Ach beer, ik reageer met een kwinkslag op een nogal boude uitspraak

    Maar leuk dat je weer terug bent

    @klootje

    Ik zie geen argumenten... Verzin maar een andere naam voor je wereldbekertje
    18 april 2022 07:34
    Ach bigshow, ik reageer met een kwinkslag op een nogal boude uitspraak.
    18 april 2022 20:59
    @beer

    Ik zou liever de Ronde winnen dan Omloop en E3 en tweede zijn in Roubaix.
    Zou ook liever de Ronde winnen dan San Remo.

    Overigens geef ik Wout goede kans zondag, en denk ik dat hij intrinsiek meer kans heeft op de vijf monumenten dan MVDP. Zelfs in Roubaix geef ik m meer kans, zolang het droog is.
17 april 2022 19:57
9e in Roubaix met slechte benen...
17 april 2022 20:35
Gewoon een heel mooi voorjaar voor VDP, en dat was tot begin februari nog zo goed als ondenkbaar. Pakt ook zijn 2de monument.

De hardcore fanboys zien Mathieu soms als onklopbaar (“Laat die kasseiklassiekers maar voor wat ze zijn Wout, zolang Mathieu meerijdt”), maar ik stel bij beide Antwerpse wonderboys (© RV) toch vooral vast dat ze als weinigen keer op keer present tekenen en de koers maken.

Giro zou ik wel skippen. Gewoon goeie voorbereiding doen op de Tour en in het najaar pieken naar het WK.
17 april 2022 22:38
Trainingsplan VDP is deze winter in elkaar gezet na een financieel motiverend gesprek met Mauro Vegni, de baas van de Giro. VDP besliste daarop zijn crosswinter met veel theater af te breken.
Geen lang voorjaar, pieken in Vlaanderen, uitbollen en nu weer opbouwen naar Giro.
17 april 2022 23:19
Nu nog een ritje in de tour en/of de giro, een dag roze of geel nemen en na een weekje afstappen. Dan is zijn jaar weer geslaagd.
18 april 2022 01:56
MvdP wordt zonder benen 9e. Kun je nagaan wat voor resultaat hij zou rijden met benen! Gelukkig neemt hij vaak de benen, zet zijn beste beentje voor en heeft zijn draai gevonden.

Reacties zijn gesloten.