Mathieu van der Poel aan de kant met zwelling in ruggenwervel, WK in gevaar

dinsdag 28 december 2021 om 18:05
Mathieu van der Poel aan de kant met zwelling in ruggenwervel, WK in gevaar

foto: Cor Vos

Update

Mathieu van der Poel staat donderdag en zondag niet aan de start van de crossen in Loenhout en Hulst. Dat heeft de Nederlander besloten naar aanleiding van zijn opgave in Heusden-Zolder. 

Volgens Het Laatste Nieuws kampt Van der Poel opnieuw met problemen in zijn onderrug. Voorzichtigheid is daarom geboden, en daarom staat de Nederlander de komende week niet aan de start van de twee crossen in België en Nederland.

De komende dagen laat de wereldkampioen zich behandelen aan zijn rug, waarna hij begin januari opnieuw een beslissing zal maken over zijn verdere programma. Mogelijk komt het wereldkampioenschap veldrijden in Fayetteville in gevaar.


Update – Mathieu van der Poel: “Ik wil geen tijdsdruk voelen” (18.05 uur)

In een persbericht heeft Alpecin-Fenix meer informatie gegeven over de blessure van Mathieu van der Poel. Zijn ploeg laat weten dat de Nederlander kampt met een zwelling van zijn tussenwervelschijf. Reden om te panikeren is dat niet, zo zegt Christoph Roodhooft. “Natuurlijk is dit een tegenslag, maar de doktoren zeggen dat hij volledig zal herstellen. Dat is nu onze prioriteit.”

“Zelfs als dat betekent dat we zijn WK-ambities moeten uitstellen. Op korte termijn is dat natuurlijk jammer, maar 2022 heeft nog veel meer uitdagingen voor hem in petto waar hij helemaal gezond voor moet zijn”, eindigt hij.

Mathieu van der Poel vertelt in het persbericht dat er nog tijd is om te herstellen, maar ook dat de zwelling frustrerend is. “Het is wat het is. Ik ben blij dat de oorzaak van mijn pijn nu bekend is en dat ik ermee aan de slag kan gaan. Iedereen weet dat het WK een groot doel van me is, maar het is zeker niet mijn laatste doel.”

“Ik wil geen tijdsdruk voelen de komende tijd, dus zal ik de competitie pas weer hervatten als ik volledig hersteld ben. Als ik dan alsnog naar het WK kan gaan, is dat alleen maar beter. Als het niet zo is, kijk ik uit naar het wegseizoen.”

Dit artikel delen:

88 Reacties

RungisRoadExpress 28 december 2021 om 17:30

Laat hem maar beter uit rusten

Rutgerj81 28 december 2021 om 17:35

Jammer dat iedereen dan roept dat t respectloos van Heusden-Zolder. Gewoon serieus probleem dus.

Cayolle 28 december 2021 om 17:51

Precies dit. Gewoon volledig terecht afgestapt in Heusden-Zolder, dus. Iets minder terecht is misschien zijn start op twee achtereenvolgende dagen waarvan de eerste dag op een parcours dat hem absoluut niet ligt.

Dikke Man 28 december 2021 om 18:45

Het sneue was niet zo zeer het afstappen maar de vage berichtgeving erna. Als zijn vader en manager zeggen dat er niks aan de hand is, gaan wij daar vanuit. Met die informatie was zijn afstappen laf. We hadden na Tokyo natuurlijk moeten weten dat de eerste berichtgeving na tegenslag bij Mathieu nergens op slaat.

Deo 28 december 2021 om 20:07

Is gevallen in Heusden Zolder, zag je onder anderen aan de reacties en de zandvlek op zijn onderrug (!). Waarom dit nergens is gemeld verbaast me.

bartp25 29 december 2021 om 13:29

Meeste mensen gaven aan dat het afstappen respectloos was mocht er fysiek niks aan de hand zijn wat in eerste instantie gedacht en vermeld werd door zowel de journalistiek als MvdP zelf. Nu blijkt dat het een medisch probleem is zal niemand hem betichten van respectloos gedrag.

LaDoyenne 28 december 2021 om 17:39

Mathieu en zijn entourage nemen een verstandige beslissing.

Staf V 28 december 2021 om 19:18

Omdat ze niet anders kunnen, starten in Dendermonde was een grote vergissing.

bellevue 28 december 2021 om 21:13

Juist Staf

Flurk1982 28 december 2021 om 22:55

Alpecin hft de fout gemaakt hem snel nog klaar te willen maken voor het wk en parijs-roubaix. Het cross seizoen is nu om zeep en de vraag is geraakt hij nog klaar voor het voorjaar op de weg.

A.M.M. Jonkers 28 december 2021 om 17:41

De enig juiste beslissing!

Pitufa 28 december 2021 om 17:45

Wat hebben we de afgelopen jaren onvoorstelbaar kunnen genieten van het optreden van Mathieu. Als ik dan de misselijke commentaren hier lees van enkele lieden die het nodig vinden hem tot op de grond af te breken na zijn opgave afgelopen maandag dan is dat heel erg triest om te lezen. Wat zijn dat toch voor lieden en wat is er toch aan de hand met die misselijke mentaliteit van een hoop Nederlanders. Zoek wat anders, want dit forum is voor fans.

Franco Ballerini 28 december 2021 om 17:48

Dan de cross dit seizoen maar helemaal laten schieten en vanaf nu volledig focussen op de weg.

Murcia 28 december 2021 om 18:06

Is een ferm statement en voor mij (nu) nog een brug te ver, maar het probleem met de rug moet niet je verdere loopbaan in gevaar brengen en als er dus op korte termijn geen echte verbetering is zou ik als ploeg het WK in de VS laten schieten. De weg is echt belangrijker en het voorjaar is dichterbij dan men nu denkt.

Franco Ballerini 28 december 2021 om 18:19

@Murcia: ik lees jouw reacties meestal met instemming, maar hier spreek je jezelf tegen.

Dion 28 december 2021 om 18:20

Precies. Kappen met die modder en richten op de weg. Als het weer helemaal goed gaat dan lekker spelen op de MTB.

Murcia 28 december 2021 om 18:26

@Franco
De fout van het te vroeg reageren door mij denk ik, ik zie nu pas de update met de berichtgeving over die zwelling in de tussenwervelschijf waar ik daarvoor nog uitging van ‘rugklachten’. Dit laatste nieuws maakt dat ik jouw redenatie ga volgen want dit gaat wel akelig veel op een Hernia lijken en daar moet je geen enkel risico mee nemen en juist op zijn minst rust, veel rust inbouwen.

Monsieur Bendy 28 december 2021 om 18:38

Lijkt mij ook niet meer dan logisch inderdaad. Een voetballer met kwaaltjes laat ook de bekerwedstrijden schieten, om zich te richten op schitteren in de Champions League.

Staf V 28 december 2021 om 19:26

Een kwetsuur die al langer, jaren, aansleept los je niet op met rusten, vergelijk het met een tenniselleboog, als je rust gaat de pijn weg maar als je terug het zelfde werk gaat doen is die pijn er snel weer terug. Na de Olympische mtb race schreven ze dat ze zijn houding gingen veranderen, dat is voor een topwielrenner niet zo simpel, ga je lager of hoger of wat rechter of wat verder naar achter zitten? gewoonlijk komen er dan andere mankementen de kop opsteken. Slechts één oplossing rest hem, het mes en een lange revalidatie, maar dat zullen ze binnen de ploeg niet graag horen, zeg maar 80% van de reclame komt van Mathieu.

Asje Menou 28 december 2021 om 18:45

Hij liep Zaterdag al te modderen op dat rotwasbord, en dit is nog erger dan ik al dacht. Ik hoop dat hij het cross seizoen laat schieten, en zich gewoon op de wegkoersen gaat voorbereiden, of er moet een wonder gebeuren in de komende weken.

Balen mensen. Voor Mathieu en voor ons als fans.

Bij Alvarado moet ook het een en ander spelen, want die rijdt ook zwaar onder haar niveau.

Staf V 28 december 2021 om 19:37

Inderdaad dat wasbord is zowat het slechtste wat er is voor de rug om met een 10kg in uwe nek over te lopen, Alvarado? verleden jaar dikwijls aangehaald hier dat zij zich iedere cross piere dood reedt tegen vrouwen van boven de dertig op volle kracht, was dat wel slim? hopelijk kan ze haar herpakken maar dat zal niet simpel worden, het niveau stijgt ieder jaar en zij staat niet stil maar zelfs een stap achteruit, zie de resultaten van Worst, die is blij dat ze een derde plaats kan rijden, en het zal niet gemakkelijker worden, Van Empel, Pieters en Van Anrooij zijn de toekomst.

vincenzo 28 december 2021 om 21:11

edit wf: houd het bij wielrennen svp

Romāns Vainšteins 28 december 2021 om 21:30

Vincenzo is sinds het begin vd epidemie wel even weggeweest maar heeft zijn wappieschap onderwijl deftig aangescherpt richting ‘vroeger zag je nooit al die voetballers hartaanvallen krijgen!’

Kuulke 28 december 2021 om 18:45

Dat is erg spijtig, belangrijkste lijkt me waar die zwelling opeens vandaan komt.

Limal 28 december 2021 om 18:52

Die paar crossen die hij deze winter nog zou rijden zijn geen verloren jaar/carrière waard, dus ik zit toch ook meer en meer in het kamp 'rusten en op naar de weg'. Hopelijk kan de medische staf/ploegleiding zijn temperament intomen indien nodig. In elk geval snel beterschap gewenst!

5211 28 december 2021 om 19:06

Wout dus naar het WK.

De Cabybara van de Conradkade 28 december 2021 om 19:12

Zuur.

Dendermonde smaakte naar meer. Nu gaat Van Aert alles met gemak oprollen.

Alucard 28 december 2021 om 19:13

Belangrijke en verstandige beslissing. Maar ook een die weemoed oproept. We maken rechtstreeks mee hoe een groot kampioen gedwongen wordt te accepteren dat zijn gouden jaren in het verleden liggen. Ook Mathieu is nu op de grenzen van zijn fysiek gebotst. En vanaf nu zal ook hij zuinig en verstandig moeten denken en opereren. Herstel. Sparen. Tactiek. Rust. Rekken. Stoppen met MTB. Snijden in veldrijden. Ongetwijfeld zal hij nog wedstrijden winnen, maar het tijdperk waarin hij vrij en onbevreesd kon koersen, zijn fysieke superieuriteit en geestelijke bravoure combinerend om in drie verschillende disciplines te spelen met tegenstanders en de wetten der logica, dat tijdperk is helaas voorbij.

De Cabybara van de Conradkade 28 december 2021 om 19:34

Ja, of stoppen met wegwielrennen.

Arie den Blanken 28 december 2021 om 19:34

Ik vrees ook dat de grootse exploten van Mathieu tot het verleden behoren.

doeme80 28 december 2021 om 19:40

Amen, VDP rijdt nog maximaal 5 jaar op het hoogste niveau…

LaDoyenne 28 december 2021 om 19:41

Dat begrijp ik niet helemaal. Zo iets kan je toch enkel stellen in geval van een chronisch of snel weerkerend letsel. Is zo’n zwelling dan chronisch of snel weerkerend? Ik heb geen idee.

Staf V 28 december 2021 om 19:43

Een operatie en goede revalidatie kan veel oplossen, mss zelf 100% herstel, een paar maanden aan de kant op een carrière van +-15 jaar is geen ramp. Daartegenover de rompslomp die je daar beschrijft en altijd met vallen en opstaan? mijn keuze zou snel gemaakt zijn.

Steven_E 28 december 2021 om 19:44

Een hernia is zeker en vast chronisch en snel weerkerend. Niet steeds even erg, en je leert signalen herkennen, maar dat gaat dan meestal ook gepaard met rust nemen, dus ook dat is al verre van ideaal voor een topsporter.

VerstandOpNul 28 december 2021 om 20:02

Dat klinkt wel heel dramatisch.. Laten we hopen dat hij volledig herstelt.

En is het niet zo dat mensen altijd hun onbevangenheid een beetje kwijtraken naarmate ze ouder worden?

Cochise 28 december 2021 om 19:33

Zou zo maar eens een game-changer kunnen zijn voor het voorjaar. Als Mvdp het WK overslaat en degelijk herstelt komt hij extra fris aan de start van z’n wegseizoen. Als WvA echt nog eens graag een WK-titel in het veldrijden wilde dan heeft hij hem bij wijze van spreken maar voor het oprapen dit jaar, maar dat ze dat in z’n omgeving nadelig achten voor z’n voorjaar is overduidelijk.

De Cabybara van de Conradkade 28 december 2021 om 19:37

Het is onhandig dat het in Amerika is, maar ook Boom reed zijn beste voorjaren toen hij nog crosser was. Het blijkt toch aan alles dat renners juist baat bij de cross hebben? Ik snap dat conservatieve, alleen maar lange duurritten in de winter gebeuren niet zo.

Snap het dan ook niet dat Teunissen, de Van Dijke broertjes, Arensman en F. Vermeersch niet wat crossen dit jaar. Nee, 5x op hoogte stage doet een mens goed…

Staf V 28 december 2021 om 19:49

Nee nee, dat probleem met de jetlag van de verplaatsing weten ze wel te omzeilen, zaterdag naar ginder en zondagavond terug in de vlieger naar huis en niks jetlag.
Heeft Mathieu het ook zo niet gespeelt voor de Olympische MTB cross?

Turtlehead 28 december 2021 om 20:20

Ja, het is een val voor WvA. Die gaat zich nu kapot tijden én het WK erbij doen, zodat Matje hem kapot kan rijden in het voorjaar… NOT.

williams 28 december 2021 om 19:34

Wanneer gaat die jongen en zijn entourage eens snappen dat hij zichzelf aan het opbranden is…

wimvl 28 december 2021 om 19:39

Hij rijdt zichzelf in de vernieling. In alles de beste willen zijn lukt niet. Hij moet keuzes maken. En inderdaad. Hij kan alles. Maar alles winnen in elke discipline. Nee dat gaat niet. Dat zijn vader dat niet weet. Als hij zo verder doet riskeert hij dat zijn prof wielrennerij wel eens snel over zou kunnen zijn.

djerkson 28 december 2021 om 20:16

Ik denk niet dat pa Adrie er veel aan te zeggen heeft.

doeme80 28 december 2021 om 19:42

Einde carrière? Voorbarig…
Einde tijdperk? Ongetwijfeld…

roeleur 28 december 2021 om 19:48

In september en gisteren was het nog een probleem waar ze de vinger niet op konden leggen en nu ineens een duidelijke diagnose: zwelling van een tussenwervelschijf. Een hernia dus die weer afneemt door rust en dan weer terugkomt. Opereren?

Staf V 28 december 2021 om 19:53

Just, of ander werk zoeken?

poeskescherens 28 december 2021 om 21:02

Je kan ook gewoon een ontsteking hebben van een tussenwervelschijf (waardoor zwelling, pijn, irritatie, soms door een infectie), zonder Hernia (uitstulping).

Merlinappa 28 december 2021 om 19:49

De reaguurders hier weten het allemaal alweer hoor! Als Matje dit leest zal ie ongetwijfeld meteen z’n fiets in de wilgen hangen, al die wijsheid hier in de comments kan geen enkele arts tegenop natuurlijk.

VerstandOpNul 28 december 2021 om 20:00

Ik dacht al, waar blijft de voorspelbare “Hee wielerflitsers, jullie moeten niet denken dat je er verstand van hebt” opmerking..

Lalsacien 28 december 2021 om 19:51

Zoals vaak, de beste stuurlui staan aan wal. Gisteren en vandaag is het niet anders. Gewoon afwachten. De grootste schreeuwers hebben het vaakst het minst bij het rechte eind.

Batüwü Griekgriek 28 december 2021 om 20:10

Eens. Helaas is dat niet alleen hier het geval.

xistnc 28 december 2021 om 20:26

De grootste zwijgers spelen wat mij betreft nu een grotere rol. Afgelopen week was daar een commentator op Eurosport heel stellig over, volgens mij was het Bobbie maar ik weet dat niet zeker. Als ze bij Alpecin-Fenix voortdurend verstoppertje spelen, dan moet je niet gek opkijken dat mensen vragen gaan stellen en gaan lopen gissen.

Gebruikersnaam 28 december 2021 om 21:54

Als we bij alles moeten afwachten en zien wat er gebeurt, dan kunnen de reactie-velden onder nieuwsberichten ook gewoon weg. Zonder speculeren, verwachten en vermoeden blijft er niet veel meer over.

Theoretiseren over een afloop waarvoor je vreest, is niet meteen voorbarig, betweterig geblaat, enkel omdat je 't niet graag leest.

Lalsacien 28 december 2021 om 22:11

@gebruikersnaam ik heb helemaal niets tegen theoriseren maar wel met het betweterige geblaat vanaf de zijlijn.

Gebruikersnaam 29 december 2021 om 11:39

Ook dan blijf ik erbij: alles wat we hier doen, is betweterig geblaat. We weten allemaal hoe Roglic de Tour moet winnen, wat er allemaal mis met DSM, hoe Ewan die sprint wel had gewonnen. We zijn allemaal geniale experts in ploegtactieken en trainingsschema’s van renners, niemand kan ons iets leren over doping of zelfs over Covid-maatregels. De meeste vage nietszeggende halve verwijzing mag tot de meest bizarre conclusies leiden.

Maar zeg iets over een valpartij of een blessure en plots moeten we zwijgen tot we alle details hebben. Behalve als ’t iemand is die we niet leuk vinden, dan mag het wel.

Lalsacien 29 december 2021 om 13:23

@Gebruikersnaam ik ben het niet met je eens. Veel geblaat weinig wol komt bij veel forumleden voor. Ik ook alhoewel ik ooit om niet zoveel te oordelen over wielrenners. Maar niet bij allen. En wat betreft valpartijen beoordelen, je zult mij daar niet op kunnen betrappen.

D.Koch 29 december 2021 om 15:47

@gebruikersnaam niet met je eens. Er komen hier zeer zeker ook inhoudelijke reacties, extra informatie, verrassende voorspellingen en goede grappen voorbij.

Romāns Vainšteins 28 december 2021 om 20:14

Ik verwacht hem wel weer vooraan op de keien, is nog dik 3 maand.

VdB-Avila 29 december 2021 om 09:19

Altijd goeie teksten.

Sjaak P 28 december 2021 om 20:18

Hebben we ook gelijk antwoord op de vraag: “doet WvA mee met het WK veldrijden?”.

Alucard 28 december 2021 om 20:30

Als Wout nu plots wel de oversteek gaat maken, getuigt dat van drievoudige lafheid.

Eerst niet durven uit angst dat hij 9 weken later lossen moet op de Paterberg; dat echter nog niet definitief durven bekendmaken uit angst voor publieke hoon; om vervolgens als zijn enige concurrent geveld op de grond ligt, alsnog toe te slaan.

Bart 28 december 2021 om 20:59

Jij gebruikt het woord lafheid wel erg graag, te pas en te onpas beste Alucard. Misschien moet je anderen gewoon hun ding laten doen en hun planning laten maken in plaats van groteske woorden te gebruiken.

a) Van Aert is niet laf als hij kiest om zich optimaal voor te bereiden op het voorjaar op de weg.
b) Van Aert is niet laf als hij het even verder wil bekijken in functie van zijn groei tijdens het veldritseizoen. Waarom zou hij dat niet mogen, al naargelang hoe het loopt beslissen.
c) Van Aert is niet laf als hij toch gaat ook al gaat iemand anders niet, Adrie lult graag en veel over anderen maar daarom moet niet iedereen constant naar iemand anders kijken.

Om af te sluiten Alucard, misschien wat buiten je inner circle kijken af en toe zodat je het woord lafheid wat juister leert te gebruiken. En doorkrijgt dat weinig mensen wakker liggen van dat WK veldrijden, zelfs in België.

Murcia 28 december 2021 om 21:02

Wout zijn standpunt is volgens mij altijd gelijk gebleven, hij weet het zelf nog niet en laat een beslissing over deelname pas horen na het BK. Voor Lamberts is het helder, laat dat WK maar schieten alleen denk ik dat Wout door de huidige vorm zichzelf het moeilijker maakt om een keuze te maken. Hij rijdt echt subliem nu rond en dan wordt de verleiding om voor de vierde WK titel te gaan groter. Als je nu als beste veldrijder van dit seizoen acteert dan wil je het ook graag bekronen.

djerkson 28 december 2021 om 21:18

Heeft hij daar überhaupt nog iets te zoeken? 3x wereldkampioen, maar die cijfers spreken voor zich. Ga maar mooi voor die eerste omloop.

Murcia 28 december 2021 om 21:28

@Djerkson
Als het aan mij zou liggen niet, ik vind al langer dat zowel Matthieu als Wout niks meer te bewijzen hebben in het veld maar dat neemt niet weg dat in Vlaanderen de cross nog steeds zoveel aanzien heeft en dat met de vorm die je nu hebt een WK opeens verleidelijker kan worden. Ik vind Wout een meer rationeel type maar ik sluit niet uit dat hij puur op gevoel voor de oversteek kiest. Zijn coach is helder en zegt nee maar dat Wout zijn beslissing zelf nog niet gemaakt heeft of niet wil laten weten aan de media duidt er volgens mij op dat er nog een gerede kans is dat hij kiest voor het WK. Nogmaals voor mij veel minder belangrijk dan zijn voorjaar zeker nu de ploeg een geweldige inspanning heeft gedaan om haar voorjaars kopman de best mogelijke ondersteuning te geven maar als je in het veld eigenlijk alleen nog maar geeft om de twee truien (BK en WK) dan kan ik mij voorstellen dat hij nu deze kans niet wil laten lopen,

wimvl 28 december 2021 om 21:41

@alucard. Wat is dat voor een uitleg. Wout heeft nog niet gezegd of hij al dan niet wil gaan. Waarom zou hij niet durven. Hij is al 3 keer WK

Gebruikersnaam 28 december 2021 om 21:58

Vermoedelijk zullen er wel zijn die nu beweren dat Van Aert zich beter kan focussen op het voorjaar om dan later, indien hij bijvoorbeeld valt in de Strade en de klassiekers ziet verdampen, te stellen dat het wel erg dom was om die gratis wereldtitel niet gaan ophalen in de VS.

Romāns Vainšteins 28 december 2021 om 22:05

Persoonlijk zou ik hem aanraden het te laten lopen en Aerts, Iserbyt etc een mooie kans te gunnen op een wereldtitel.

Michelangelo 29 december 2021 om 06:27

Uiteindelijk blijft een wereldtitel gewoon ook een wereldtitel. En daarmee ook interessant voor de sponsor. Zeker ook voor cervelo die dit jaar voor het eerst een eigen cx tuig hebben gebouwd.

Wout zal wel willen, maar zal afgeremd worden door de trainer lijkt me.

Rondje 25 28 december 2021 om 20:57

Oei, dat klinkt niet hoopgevend. Dus toch wat aan de hand.
Zou dus zomaar kunnen dat we hem niet meer zien in de cross dit seizoen.

Luc La 28 december 2021 om 21:04

Wat een zwakke reactie Alucard.

Straks is Wout nog degene die verantwoordelijk is voor matjes rugproblemen.

Is nochtans enkel het gevolg van te veel willen, te diep gegaan qua inspanning (Amstel, tirreno, tour) en tikje eigenwijsheid.

Wout doet gewoon wat hij steeds heeft gezegd, beslissing na bk.

In tegenstelling tot Mathieu gelooft Wout namelijk wel (meer) in een gedetailleerde planning en wetenschappelijk onderbouwde voorbereiding. Zie bijvoorbeeld os

Taurus 28 december 2021 om 21:17

Klinkt als een hernia. Doorpakken.

westmalle1965 28 december 2021 om 21:26

Zwelling is een lumbago, scheurtje is een hernia

Lalsacien 28 december 2021 om 22:14

Hé, je kunt ook andere dingen schrijven dan alleen een tussenstand!!!
Bravo !

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair