Mathieu van der Poel kiest voor Besançon in aanloop naar WK veldrijden

maandag 23 januari 2023 om 10:28
Mathieu van der Poel kiest voor Besançon in aanloop naar WK veldrijden

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel rijdt in aanloop naar het WK veldrijden nog de Wereldbeker in het Franse Besançon. De Nederlandse kopman van Alpecin-Deceuninck had al gezegd dat hij in het weekend van 28 en 29 januari een cross zou rijden, maar het was nog niet bekend of hij in Hamme zou rijden of in Besançon. Nu heeft hij de knoop doorgehakt.

Binnenkort verschijnt de nieuwe voorjaarseditie van RIDE, waarin we uitgebreid vooruitblikken op het nieuwe wielerseizoen. Het wordt wederom een lekker dikke editie vol verhalen over alles wat de wielersport zo mooi maakt. Pre-order hem nu online en ontvang leuke extra's. Wil je onze voorjaarsgids extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

Van der Poel kiest, in tegenstelling tot bijvoorbeeld zijn eeuwige rivaal Wout van Aert, voor de laatste manche in de Wereldbeker in Besançon. De 28-jarige crosser heeft een goede band met Frankrijk, aangezien de familie van moeders kant Frans is. Zijn opa is voormalig topwielrenner Raymond Poulidor, die in 2019 overleed.

Het wordt voor Van der Poel zijn vijfde veldrit ooit in Frankrijk. Als junior won hij in 2012 de Wereldbeker in Liévin, waarna hij twee jaar later als belofte tweede werd in Nommay. Daarna volgden nog de Wereldbeker in Lignières-en-Berry (2016) die hij won en het EK veldrijden in Pontchâteau (2016) waar hij zilver pakte. Zijn laatste Franse cross dateert van vijf jaar geleden, toen hij de beste was in de Wereldbeker van Nommay.

De manche in Besançon is voor Van der Poel zijn laatste voorbereiding op het WK veldrijden, dat op zondag 5 februari verreden wordt in ‘zijn’ Hoogerheide. Gisteren won MVDP in Benidorm nog zijn vijfde cross van het huidige veldritseizoen.

Wedstrijdprogramma Mathieu VAN DER POEL

Dit artikel delen:

17 Reacties

AnderJ 23 januari 2023 om 11:08

Maakt dit nog iets uit voor startplekken? Die worden toch verdeeld op basis van punten in WB’s?

0
wielerlover 23 januari 2023 om 11:23

Van der Poel sowieso op de eerste rij, zeker nu hij meedoet in Besançon. Van Aert staat momenteel 8e in de wereldbeker, de laatste plek voor rij 1, maar Vandebosch en Adams (als die kan rijden) gaan hem heel waarschijnlijk nog voorbij. Eén van de twee die hem voorbijgaat is starten vanop rij 2.

0
AnderJ 23 januari 2023 om 12:54

@wielerlover: dank. Ik had in de verte zoiets begrepen, maar kon het zo gauw niet vinden.

1
Wieler-Joke 23 januari 2023 om 12:23

Goed zo, dan komen ze beiden met volle motivatie aan de start in Hoogerheide, anders heb je misschien het risico dat iemand weer met twijfels afzakt na een mindere dag.

0
Romāns Vainšteins 23 januari 2023 om 10:35

‘De 28-jarige crosser heeft een goede band met Frankrijk, aangezien de familie van moeders kant Frans is‘

Ja, zo gaan die dingen automatisch. Tekent ook wel zijn geestdrift dat hij de moeite neemt om in Benidorm te winnen terwijl hij niets met Spanje heeft, genetisch dan.

Wat gaan van Aert en MvdP trouwens tussen het WK en Strade doen? Bergtopzitten?

-2
Barry Batsbak 23 januari 2023 om 10:54

Eén stuks gaat bergtopzitten en ketonen+RedBull tanken. De ander rompstabiliteitsoefeningen doen, wheely’s maken (nee, niet de reaguurder!) op een mountainbike voor Tiktok filmpjes en vast ook wel iets ketonenachtigs consumeren. En zijn haar heel vaak wassen. Hou Strava en sociale media in de gaten voor de updates! Of zoiets.

2
bswinkelss 23 januari 2023 om 11:38

Van Aert gaat met de met de voorjaarskern meer dan waarschijnlijk naar de Sierra Nevada of Tenerife. VDP zal wel weer een paar weken naar Syncrosfera gaan.

1
Wheely 23 januari 2023 om 11:57

Lekker Barry! :-)

1
Romāns Vainšteins 23 januari 2023 om 12:07

Zijn Wheelies nou eigenlijk goed of juist slecht voor rompstabiliteit? Of zijn daar de meningen ook al verdeeld over?

1
Wheely 23 januari 2023 om 12:09

Mits goed uitgevoerd wel RV, soort acroyoga op de fiets.

1
Mooie Sjors 23 januari 2023 om 12:17

Hangt er vanaf of je voor of achter Wout van Aert rijdt. ;)

1
Barry Batsbak 23 januari 2023 om 12:49

Ik zou eerder zeggen dat een goede rompstabiliteit een must is voor een knappe wheely (nee, niet de reaguurder!). Zeker als je ze met 1 of 2 handen los maakt.

Wheely (ja ja! de reaguurder!) is doorgaans wel goed voor stramme rompspieren van het lachen, dat wel.

1
Grote Plateau 23 januari 2023 om 20:39

Matje rijdt 1500km rond om Wout te ontwijken.

Jammer maar misschien beter voor zijn zelfvertrouwen.

Gok dat de rug niet zal opspelen in Besançon.

-2
Wieler-Joke 26 januari 2023 om 19:02

Ik denk eerder dat dit beter past om dit crossje op de terugrit van Spanje mee te pikken.

0