Mathieu van der Poel: “Ik weet niet hoe lang ik nog blijf crossen”
foto: Cor Vos
zaterdag 16 december 2023 om 10:25

Mathieu van der Poel: “Ik weet niet hoe lang ik nog blijf crossen”

Mathieu van der Poel rijdt in Herentals zijn eerste cross van de winter 2023-2024, maar eerder heeft hij twijfels geuit of hij de komende jaren iedere winter zich ook op het veldrijden gaat richten. RIDE-hoofdredacteur Raymond Kerckhoffs sprak met de wereldkampioen veldrijden en op de weg voor Vélo Magazine en maakte van dit gesprek ook een tien pagina’s lang interview voor RIDE Magazine. Daarin gaat ‘MVDP’ dieper in op zijn veldritambities.

Van der Poel geeft aan dat hij met de rugblessure, die hem in januari nog kwelde, nooit had verwacht zo’n goed wegseizoen 2023 zou kunnen realiseren. “De rug zal altijd een werkpunt blijven”, zo zegt hij in het interview.

“Op de weg heb ik die blessure goed onder controle. Eigenlijk heb ik daar nauwelijks meer problemen gekend en kende ik afgelopen jaar mijn beste wegseizoen uit mijn loopbaan. Nu ik weer voor de wintermaanden de focus op het crossen leg, is het afwachten hoe die rug het zal houden. Die onzekerheid zal altijd wel blijven.”

Doet dit je dan niet twijfelen om je in de toekomst beter op één discipline te richten en het cross-seizoen over te slaan?
Mathieu van der Poel: “Ja, dat spookt wel door mijn hoofd. We hebben het er binnen de ploeg ook over gehad. Ik weet niet hoe lang ik nog blijf crossen. Af en toe eens een winter zonder veldrijden zou ook wel aangenaam zijn. Niet alleen om geen risico’s met mijn rug te nemen. Het crossen doe ik eigenlijk puur voor mijn plezier. En uiteraard is de wereldtitel nog altijd een belangrijk doel. De rest van het seizoen zie ik eigenlijk meer als een bezigheid voor in de winter. Sportief is daar niet meer veel voor mij te halen.”

Deze winter rijdt Van der Poel nog dertien crossen, waaronder het WK veldrijden in Tábor waar hij zijn wereldtitel van Hoogerheide verdedigt.

Het hele interview met Mathieu van der Poel van 10 pagina’s lang is te lezen in het Winternummer van RIDE Magazine. Bestel nu jouw exemplaar en verzeker jezelf van uren leesplezier.


De nieuwe winter-editie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar. Mathieu van der Poel staat op de cover. In ons magazine lees je een uitgebreid verhaal van 10 pagina’s met dé smaakmaker van 2023. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts €9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

RIDE Magazine
WielerFlits Podcast
32 Reacties
Sorteer op:
24 november 2023 15:09
Gaat dit artikel over Raymond Kerckhoffs of over Mathieu van der Poel. In de eerste alinea wordt dat me niet helemaal duidelijk.
    24 november 2023 16:01
    Eens.

    En binnenkort gaat 'ie zichzelf ook nog interviewen.
    25 november 2023 09:55
    Het is de zoveelste teaser voor dat blaadje, maar daar trappen we niet in.
    25 november 2023 15:04
    Sorry hier ben ik het toch niet helemaal mee eens. Ja reclame en zo is soms 'lastig' maar het is hier ook niet zo overdreven vind ik, en al zeker omdat de site gratis is en er ook inkomsten moeten zijn. Als ze dan af en toe hun papieren magazine promoten, zo erg is dat toch niet??
    16 december 2023 10:48
    We mogen hier gratis zeuren. Dat de mensen ook een boterham willen eten zo nu en dan is niet meer dan logisch. Als je daar geen zin in hebt kan je ook iets anders gaan doen. Cursus kantklossen ofzo.
24 november 2023 13:55
Zo'n intensief programma rond de kerst, met vrijwel iedere dag een koers, is waarschijnlijk niet echt bevorderlijk voor zijn rug. Wellicht gewoon eens een heel bescheiden programma rijden met maar af en toe een wedstrijd en het WK als afsluiter.
24 november 2023 15:49
Als die rug het deze winter houdt en hij zijn 6e wereldtitel weet te veroveren, zal hij natuurlijk nooit stoppen voordat dat record binnen is.

Kan het overigens op zijn vroegst op zijn 30e evenaren, dus dan komt het einde sowieso wel een beetje in zicht.
    16 december 2023 11:22
    Niet als hij zo lang doorgaat als zijn vader.
24 november 2023 20:30
Er komt een dag dat het Mathieu niet meer zal lukken om te zoeven naar Monumenten en Truien. Net zoals Flip en Sagan is overkomen, zullen nieuwe fenomenen hem zonder pardon wegblazen. Hem kennende hangt hij dan heel snel zijn wegfiets in de wilgen. Lijden voor een vierde plek zit niet in zijn karakter. Maar ik hoop van harte dat hij en Wout dan nog wél een paar lange winters terugkeren naar de modder. Met het aura van de gewonde veteraan over zich heen, zouden ze ons de mooiste crossduels ooit geven.
    25 november 2023 07:32
    Eens
    25 november 2023 08:56
    Zo is het Alucard, om dan a la Nys in Koksijde 2015 het nieuwe geweld nog even van zich af te houden.
    25 november 2023 08:58
    Moet zich nog maar uitwijzen. Mensen veranderen. Wie weet laat ie een zztopbaard staan en draait ie tot zijn 41e mee op kop peloton voor een C sprinter.

    Niet zomaar alles uitsluiten.
24 november 2023 20:34
Veldrijden, in Nederland en Vlaanderen, is het mooiste wat er is. Hoop dat deze topper ondanks zijn rug nog lang in veld te zien zal zijn.
24 november 2023 13:40
Het zou jammer zijn moest hij hiermee kappen maar wel ergens te begrijpen, misschien dan op zijn stybars nog 2-3 crossen rijden om nog eens van de ambiance te proeven maar zonder specifieke voorbereiding, wellicht dat hij dan nog top 5 rijdt.
25 november 2023 11:32
Hoeveel spektakel ze ook verzorgen, heb de grote 3 de afgelopen weken weinig gemist. Flink wat mooie crossen al geweest.

Liever strijd en spanning dan één veelvraat.
24 november 2023 16:26
Groot nieuws: hij weet het nog niet
25 november 2023 09:00
Enige reden lijkt me die 7e wereldtitel. Nog even doorzetten mien jong
16 december 2023 11:41
Mijn vraag aan hem is: waarom rijd je dan deze winter in het veld? Als je dan toch spreekt van af en toe eens een winter overslaan, leek me deze winter goed qua timing.
Zou hij niet beter mtb'en zich focussen op zijn grote Olympische droom waar hij al een 8tal jaar mee bezig is?
24 november 2023 13:32
Edit redactie: Bedankt, is aangepast!
24 november 2023 13:38
Lekker stoppen met crossen op korte termijn, Mathieu. Nog 2 wereldtitels pakken zou je doel moeten zijn. Straks in Tabor in 2024 en dan die magische 7e in Lievin in 2025 om jezelf naast Eric de Vlaeminck te zetten en echt de beste veldrijder aller tijden te worden.
    24 november 2023 15:13
    Dat zou ik ook denken.
    24 november 2023 15:45
    Alles zetten om de 7 wereldtitels van Erik De Vlaeminck te evenaren of zelfs te overtreffen. Dat saaie gedoe op de weg minimaliseren tot het winnen van LBL en Lombardia om alle monumenten op de erelijst te hebben. Als hem dat lokt zal hij waarschijnlijk geen stap terug hoeven te doen op zijn inkomen.
    24 november 2023 16:08
    Dat saaie gedoe op de weg? Ben je gek ofzo Arie
    24 november 2023 22:09
    Niet happen Jimmen!
16 december 2023 16:41
Gewoon mikken op tien wereldtitels in het veld. Mooi rond getal en nog niet eerder vertoond.
16 december 2023 19:08
De grote drie zien co
24 november 2023 15:30
Tja het kon ook eigenlijk niet uitblijven als je dat in belgie elke zondag ziet langs schuiven.
24 november 2023 16:57
Precies dit waarom een hele kalender herschikken voor een enkeling, zelfs voor de GOAT van het veldrijden, nooit een goed idee is. Voor hetzelfde geld doen ze het al vanaf 2024 en doet diegene waarvoor ze het doen al niet meer mee. En heb je tig organisatoren gekloot en ben je mss wat organisaties kwijt omdat ze het hebben gehad met de willekeur van de UCI...
    24 november 2023 19:20
    Alleen combineren alle toppers en toppers in spé, bij zowel de mannen (Van Aert, Van der Poel, Pidcock, Nys, Bisiaux) als de vrouwen (Van Anrooij, Pieterse, Van Empel, Backstedt, Holmgren) meerdere disciplines. Dus het probleem is semi-permanent.
    25 november 2023 12:33
    Correctie: The GOAT is uiteraard De Vlaeminck. Poel op plek drie.
    25 november 2023 15:07
    Deels kan ik je volgen Oblomov, maar Nys gaf vorig jaar al aan dat op termijn zijn focus voltijds naar de weg gaat gaan. Pidcock is precies al op Veldritpensioen, Wout half jaar blijkbaar is Mathieu ook niet zinnes om eeuwig een dubbel seizoen te draaien. Neem ook dat al die toppers deels
    een ander wegprogramma hebben en je kan toch al niet goed doen voor allemaal als je het wk verzet. Beter het houden zoals het is en als ze meedoen is dat top en anders boeien en hebben we ze toch gezien in de kerstcrossen :-)
    25 november 2023 16:58
    Dat van de kerstperiode is uiteraard een onzin idee. Maar het switchen van het WK met de nationale kampioenschappen is pijnloos en bevordert het combineren van disciplines.