Mathieu van der Poel: “Ik viel aan omdat ik het koud had”

zondag 14 maart 2021 om 16:46
Mathieu van der Poel: “Ik viel aan omdat ik het koud had”

foto: Cor Vos

Na een solo van meer dan vijftig kilometer, kwam een uitgeputte Mathieu van der Poel vanmiddag in Tirreno-Adriatico als eerste over de finish. In een regenachtige zesde rit voerde hij een huzarenstukje op, al werd het in de finale nog knap spannend.

Binnenkort verschijnt de nieuwe voorjaarseditie van RIDE, waarin we uitgebreid vooruitblikken op het nieuwe wielerseizoen. Het wordt wederom een lekker dikke editie vol verhalen over alles wat de wielersport zo mooi maakt. Pre-order hem nu online en ontvang leuke extra's. Wil je onze voorjaarsgids extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

Van der Poel leek soeverein naar een indrukwekkende zege toe te rijden, maar in de slotfase kwam klassementsleider Tadej Pogačar nog verrassend dichtbij. “In de laatste kilometers was ik helemaal leeg”, reageert Van der Poel na afloop. “Er werd mij verteld dat Pogačar eraan kwam, maar ik was niet eens in staat om te luisteren. Ik wilde gewoon zo snel mogelijk de finish bereiken.”

“Als ik tweede was geworden, dan zou dat een dikke tegenvaller geweest”, vertelt de Nederlands kampioen. “Of ik geschiedenis heb geschreven? Geen idee. Voor mezelf voelt het wel zo, want ik kan me geen wedstrijd herinneren waarin ik me zo voelde op het einde. Ik was gewoon dood op het einde. Ik ben blij dat ik won, maar ik was echt dood.”

‘Een van mijn zwaarste dagen ooit op de fiets’
Door zijn aanval vroeg in te zetten, toonde Van der Poel zich andermaal strijdlustig. “Ik ben blij met deze zege. Ik viel van ver aan omdat ik het koud had. Tot twintig kilometer te gaan voelde ik mij nog goed”, kijkt hij terug. “Vanaf dat moment had ik het extreem koud. Dit was een van mijn zwaarste dagen ooit op de fiets. Ik zal de laatste twee dagen hier mijn energie sparen. Morgen is het voor de sprinters en voor de individuele tijdrit heb ik ook geen ambities.”

Van zijn voorsprong van meer dan drie minuten hield Van der Poel aan de finish nog tien seconden over. Het bleek voldoende om zijn vierde overwinning van het seizoen te vieren. Volgende week zaterdag staat zijn volgende doel op het programma: Milaan-San Remo. “Ik moet het nu even rustig aan doen, maar ik heb nog een week om te herstellen”, weet hij.

Dit artikel delen:

38 Reacties

La Primavera 14 maart 2021 om 16:49

Iemand in het liveblog zei het al haha, hij valt aan om warm te blijven.

0
Merlinappa 14 maart 2021 om 16:51

Haha ja dat was ik volgens mij, eindbaas

0
nasibal 14 maart 2021 om 16:50

Prima trainingsritje zo. Hopen dat het zaterdag ook goed koud is in Italië.

0
Merlinappa 14 maart 2021 om 16:51

HAHAHAHAHA ik zei dit nog tegen vrienden, wat een fucking legend

0
Turtlehead 14 maart 2021 om 16:52

Lol, ‘why not…’

0
Tuubke 14 maart 2021 om 16:53

@redactie: derde overwinning pas? Volgens mij al vier hoor.
edit wf: Klopt helemaal, we hebben het aangepast. Bedankt!

0
WernerFranke 14 maart 2021 om 16:55

Trek een jasje aan?

0
La Primavera 14 maart 2021 om 16:56

Ik vind dit toch een leukere oplossing. ;)

0
Thijs E 14 maart 2021 om 17:01

Neuh, geen jasje, dan wordt je tweede of derde.

0
$kedel 14 maart 2021 om 17:02

Hij trekt gewoon bij de rest een jasje uit.

0
Michelangelo 14 maart 2021 om 17:02

Jasjes zijn voor watjes!

0
DeGroteMolen 14 maart 2021 om 17:08

Toch opvallend dat hij zo ‘instort’, hongerklop wellicht? Deed aan Yorkshire denken. Gelukkig maar voor de spanning, zo veel overmacht als in de cross is ook niet echt waar je op zit te wachten. Wel weer spectakel!

0
Muldriaen 14 maart 2021 om 17:31

Tja, we hebben het erover omdat zulke prestaties in zulk weer (regen en wind) nooit voor komen, simpelweg omdat niemand het aandurft. Dus dan is het ook niet zo gek dat je instort. Zelfs niet als je MvdP bent. Letterlijk iedereen zou namelijk instorten. Wat echter beklijft is dat hij ondanks instorten gewoon nog wint ook!!

0
Beer 14 maart 2021 om 17:33

In de cross dit jaar weinig overmacht gezien. Op Dendermonde na ;-)

0
girardengo 14 maart 2021 om 19:46

@Beer
Leuke grap ja.

0
52voor11achter 14 maart 2021 om 17:08

Hij deed op het laatst zelfs een jasje uit

0
VerstandOpNul 14 maart 2021 om 17:10

Toen ik hem zo zag lijden moest ik even aan het WK in Yorkshire denken.. Hij heeft zijn niveau flink weten te verhogen afgelopen seizoenen..

0
jv88 14 maart 2021 om 17:13

Weet niet of deze inspanning nu zo handig was voor ” slechts” een 2e ritzege in Tirenno!

0
Thijs E 14 maart 2021 om 17:14

In coronatijd is winnen nog meer winnen, het kan maar vast binnen zijn.

0
Fast Freddy 14 maart 2021 om 17:33

Hij wilde fris uit de Tirreno komen… Adrie zei nog, als hij zuinig met z’n energie omgaat, houdt bij deze vorm 5-6 weken vol. Benieuwd hoe dit uitpakt.
Wel weer prachtig vertier voor de liefhebbers natuurlijk. Is ook wat waard :)

0
jv88 14 maart 2021 om 17:28

Met zijn hoogvorm en de klassiekers die er aan komen vind ik zo’n inspanning wel risicovol!

0
Gilberto 14 maart 2021 om 17:34

Zeg maar gewoon dom, maar mij hoor je nie klage, deze etappe neme ze niet meer van ons af :D

0
girardengo 14 maart 2021 om 19:48

Als hij beredeneerder gaat koersen, gaat hij te veel winnen.

0
Blackcanyon 14 maart 2021 om 17:34

Karsten Kroon had t er nog over dat Vd Poel vorig jaar foutjes maakte en aan hij bijleren is. Is weer eens een andere oplossing dan zo'n remparachute aan, demareren als je t koud hebt. Dat had Mathieu bij t WK in Groot Brittanie (voor-vorig jaar) misschien ook moeten proberen: harder trappen om warm te worden. Geniaal! Wie weet was hij wereldkampioen geworden.
Waar Kroon wel een punt heeft, zijn de handschoenen. Bij veldrijden val je op t gras, in de modder of t mulle zand. Maar tijdens een wegkoers met asfalt of betonklinkers gaat het vel er snel af.

0
japio 14 maart 2021 om 18:09

Het feit dat hij niet eens meer kon juichen, zegt alles over hoe diep hij is gegaan. Grote klasse!

0
Jean Dumas 14 maart 2021 om 17:48

Hij blijft driest en slordig, voor de rest groot respect natuurlijk.

0
yo-eddy 14 maart 2021 om 20:00

Mooier wordt ’t niet …. als Mathieu als een robot gaat koersen is de lol er snel af. Voor hem en voor de kijker

0
VerstandOpNul 14 maart 2021 om 18:02

Zou hij eigenlijk niet beter afstappen nu en bijtanken voor Milaan – San Remo? Heeft niet veel te winnen (letterlijk!) de resterende ritten..

0
Merlinappa 14 maart 2021 om 18:16

Mwoah, een relatief vlakke rit en een tijdrit zijn prima om te recupereren. Hij heeft nog een week tot Milaan, tijd zat.

0
klootje kriekeljon 14 maart 2021 om 18:30

De laatste 2 dagen sparen zeetie. Geloof er niks van.

0
Michelangelo 14 maart 2021 om 19:56

Lachende derde, is dat Alaphillipe?

Wout heel diep gegaan deze week, en ook wat matje vandaag gedaan heeft is volgens mij ook niet goed voor je conditie.

Grote winnaars zijn zonder twijfel de kijkbuiskinderen!

0
Wheely 14 maart 2021 om 20:07

Niet normaal, kijk net de herhaling. What doesn’t kill you makes you stronger. Klopt dat? We gaan het zien!

0
Gala 14 maart 2021 om 21:47

Waarom zo diep gaan?
Zou hij erna nog Roger De Vlaeminck – gewijs 200km hebben bijgetraind?

0
Michelangelo 14 maart 2021 om 22:21

Geniale ingeving? Of oliedom?

Uiteindelijk zijn dit de wielermomenten die blijven hangen in het collectieve geheugen. Hoeveel andere etappes uit de binck bank toer van vorig jaar herinner je je nog?

Dit is waarom mensen koers kijken. Dit is entertainment. Zelfs als hij het niet had gered. Mooi winnen en mooi verliezen. Daarom verdienen dit soort renners een dik contract, en zijn ze in mijn ogen iedere cent waard.

Zelfs hier in Italië gaat het bij mijn fietsmakkers over vdp… (En over nibali;-))

0
Javier 14 maart 2021 om 23:45

Overtrokken reacties hier. Ja, het was koud, ja het was zwaar, ja Mathieu ging heel diep.

Maar om nou te stellen dat z’n voorjaar nu naar de klote zou zijn.. niet goed voor de conditie, dat hij te veel risico nam, gaat echt te ver.

Ter illustratie. Ik kan me de barre Milaan San Remo van 2013 nog herinneren. Ciolek won, Cancellara werd 3e. De omstandigheden waren nog veel zwaarder dan vandaag. Iedereen ging diep in het rood. Alsof dat wel ‘goed’ voor je conditie zou zijn. Wat denk je? Cancellara won daarna zowel de E3 als de Ronde én P-R.

Mathieu rust een weekje en wint volgende week Milaan San Remo met speels gemak na een splijtende demarrage op de Poggio.

0
Rombout 14 maart 2021 om 23:46

Zes dagen voor de Strade ging hij diep in Kuurne. We hebben allemaal gezien hoe het in Toscane gegaan is. Vandaag is zes dagen voor San Remo. De Poggio zal in brand staan volgende week na de demarrage van Van der Poel. Helemaal volgens plan vandaag.

0
KennyvHummel 15 maart 2021 om 07:44

Wat een toeval, allemaal inspanningsfysiologen hier in de comments!

Deze inspanning kan met het juiste herstel zelfs super productief zijn voor de komenden weken/maanden. Het gaat allemaal om perdiodiseren.

0
monsieur soixante pourcent 15 maart 2021 om 11:36

Kan inderdaad, kan ook dat de weerstand er onder te lijden heeft en ie een verkoudheid op loopt.

Het zou zomaar eens kunnen dat ie daardoor niet voluit kan trainen/recupereren en daardoor dan net niet kan winnen, het kan natuurlijk ook dat ie gewoon kan winnen, dat zou ook nog wel eens kunnen.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone