Mathieu van der Poel: “Ik hoop nog zo veel mogelijk koersen te kunnen rijden”

Mathieu van der Poel: “Ik hoop nog zo veel mogelijk koersen te kunnen rijden”

foto: Cor Vos

zondag 12 september 2021 om 20:55
Interview

Mathieu van der Poel kende vanmiddag een geslaagde test op de onverharde stroken van de Antwerp Port Epic. Zijn gehavende rug hield niet alleen de hele dag stand, de Nederlandse kopman van Alpecin-Fenix kon de zaak ook winnend afsluiten in de Antwerpse 1.1-koers. “De kansen op het WK liggen nu hoger dan 50/50”, bevestigde Van der Poel aan onder andere WielerFlits.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Peter Sagan, Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

De duidelijkheid over het WK en Roubaix waar vele fans op hadden gehoopt, kon Van der Poel de aanwezige journalisten achteraf nog niet geven. Ook al voelde het vandaag goed aan, eerst wil hij weten hoe zijn lichaam reageert als hij morgen wakker wordt.

“Morgen consulteer ik mijn entourage, in de eerste plaats kinesisten David Bombeke en Paul Van Loon. Mijn rug zal stijf zijn, maar dat hoeft geen ramp te zijn. Ik heb mij laten vertellen dat ik niets kapot kan maken op lange termijn. Dat is ook de reden dat ik het zo graag wil proberen om Parijs-Roubaix en het WK te halen. En daarna wil ik een keer langere rust nemen om de rug volledig te doen genezen. Want ik moet er ooit wel eens vanaf geraken.”

Maar als hij naar Leuven af wil zakken, moet er conditioneel nog iets bij, vindt Van der Poel. “Ik zou nog twee weken goed moeten kunnen trainen om een deftige vorm te halen op het WK. Als ik maar op 70 procent zit, dan zou ik nooit deelnemen. Maar als het morgenochtend meevalt, dan wil ik graag nog Impanis (de Primus Classic, red.) en de GP Denain rijden. Die stonden sowieso op de planning. Ik zou graag in elke koers mij een klein beetje beter voelen. Vrijdag is er ook nog Koolskamp… Als het meevalt, wil ik graag zo veel mogelijk koersdagen toevoegen.”

Training van zeven uur
De onzekerheid zit er nog wel in. “Vooral omdat ik op training nog niet langer dan vijf uur heb gereden. Ik zou toch eens zes à zeven uur aan een stuk moeten kunnen rijden om te zien of mijn rug maar ook mijn conditie koersen als Roubaix of een WK zouden aankunnen. Met alle respect, maar dat is toch nog andere koek dan de 190 kilometer van de Antwerp Port Epic.”

“Als ik nu mijn kansen zou moeten inschatten, dan denk ik toch al aan iets meer dan de 50/50 die ik vanochtend aangaf”, lachte Van der Poel nog. “Ik heb er vandaag alles aan gedaan om de rug te testen en zeker geen verstoppertje gespeeld. Ik wilde met opzet er een lange finale van maken om te voelen hoe ik reageerde. Het was trouwens ook op mijn vraag dat ik hier reed. Het was een leerrijke dag, maar de definitieve beslissing voor de rest van het jaar zou volgende week moeten vallen.”


Mogelijk programma Mathieu van der Poel
flag-be Kampioenschap van Vlaanderen (vrijdag 17 september / UCI 1.1)
flag-be Primus Classic (zaterdag 18 september / UCI 1.Pro)
flag-fr GP de Denain (dinsdag 21 september / UCI 1.Pro)
flag-wc WK wielrennen (zondag 26 september)
flag-fr Parijs-Roubaix (zondag 3 oktober / UCI 1.UWT)

Dit artikel delen:

59 Reacties

Romāns Vainšteins 12 september 2021 om 21:18

Na een fantoomplank kennelijk ook fantoom rugpijn, goed nieuws voor de liefhebber want wat is er nou mooier dan s werelds grootste ongeleide projectielen samen op het wk in hun achtertuin te laten rijden. Bluf dat ze van tevoren een straatnaam en huisnummer in een envelopje inleveren.

Reiger 12 september 2021 om 22:56

Die laatste zin snap ik niet. Kun je die uitleggen svp?

LaDoyenne 12 september 2021 om 23:06

Hoe kan iemand die Matthieu’s ongelukkige val op de Olympische Spelen gezien heeft spreken van een fantoomrugpijn?

Kempen en Ko 12 september 2021 om 23:13

waar ze gaan demarreren Reiger

edit: deponeren was mooier geweest dan "inleveren".

Rutgerj81 13 september 2021 om 23:23

Weer eens een merkwaardige uitspraak van een zelfverklaarde kenner.

jeffrey222 14 september 2021 om 06:09

Fantoom rugpijn. Medisch expert zeker, die weet hoe vocht tussen de ruggenwervel aanvoelt #ben jij nou zo dom

FW07 12 september 2021 om 21:30

Parijs – Roubaix kan toch ook wel toegevoegd worden aan het mogelijke programma?

Als ik hem lees over flinke rust pakken, zal hij wel weer heel laat aansluiten voor het veldrijden.

Monsieur Bendy 12 september 2021 om 23:18

Dat is toch prima. Ik vind renners als WvA en MvdP eigenlijk veel te groot voor de cross, wat toch eigenlijk meer folklore is. Paar crossjes rond de kerst en dan op naar de Strade, het echte werk.

Reiger 13 september 2021 om 13:35

@Monsieur Bendy Toch denk ik dat Mathieu en Wout toch ook heel stiekem aan het record van Erik de Vlaeminck denken van 7 WK-titels. Niet ondenkbaar dat één van de twee dat gaat evenaren/breken. Ze zijn allebei nog maar 27 bij het eerstvolgende WK dus tijd genoeg.

Pietspeed 12 september 2021 om 22:31

Gewoon respect voor deze gast, zoals voor alle renners die met of van letsel terug keren. Natuurlijk heeft van der poel rugklachten. Waarom staat hij anders 2 maanden langs de kant, terwijl hij vet doorbetaald wordt, en zichzelf oa het WK mtb ontzegt?

Kempen en Ko 12 september 2021 om 23:16

Stop nu maar met dat slappe geouwehoer. Je hebt gewoon hard getraind en ondertussen de media ontweken omdat je de realiteit van je bijzonder knullige val niet onder ogen wilde zien. Je mag god op je blote knieën bedanken dat je geen wervel gebroken hebt.

Je hebt het goed gedaan maar het toneeltje wordt nu toch heel erg slecht.

Quintenri 12 september 2021 om 23:31

+1 volledig mee eens.

Reiger 13 september 2021 om 03:13

-1 compleet mee oneens

assen 13 september 2021 om 08:12

Ha ha ha, ik ben het eens dat dit een leuk post is. :-)

AustrianOak 13 september 2021 om 08:17

Lekker cynisch K&K. Dat MvdP wint met rugproblemen geeft daar misschien ook aanleiding toe. Maar dit was niet direct een zwaar bezette koers.

Bontempi1962 13 september 2021 om 08:29

Wat een aannames allemaal.

Romāns Vainšteins 13 september 2021 om 08:50

Ze zullen van de nood een deugd gemaakt hebben en de rugpijn van de juiste tierelantijntjes hebben voorzien om de terugkeer juist te plannen. Hoe dan ook is het vakwerk. Persoonlijk vind ik het allemaal wat lachwekkend met ook al die uitlatingen en artikelen er om heen maar Mathieu live in Roubaix voorbij zien komen (ill be there) is het wel waard, die hele operette.

williams 13 september 2021 om 09:13

De nagel op de kop ! Idem met het sprintjes gaan trekken in een grote ronde om dan bij de eerste molshoop af te stappen

SonnySide 13 september 2021 om 10:44

Beter gewoon een beetje voorzichtig zijn met bepaalde speculaties. En zeker als het over andermans fysiek en/of blessure gaat. Wat weet jij er nou van.

Pietspeed 13 september 2021 om 16:51

Lol,.. jij bent degene die slap ouwehoert, langs de kant nog nb. Leg uit hoe je aan die baarlijke nonsens komt om dat te beweren.

Kempen en Ko 13 september 2021 om 17:00

Hij kon niet trainen, het was gewoon fietsen. Adrie deed er nog een schepje bovenop, "…misschien beter laten gaan…" Het was niet gewoon meerijden wat hij deed. Hij wint die wedstrijd zonder training? Soit opeens na alle donkere wolken, "Hej! Goeie trainingsweek gehad! Das niet genoeg om te winnen maar deze fans zijn wel erg (goed)gelovig.

Pietspeed 13 september 2021 om 17:12

Sportief reactie. Laat onverlet dat er altijd een rookgordijn wordt opgetrokken door zijn professionele omkadering. Je hoeft de concurrentie niet wijzer te maken.
De mentale dreun van de OS had hij meteen met het WK mtb willen wegspoelen. Waarom zou hij dat laten skippen, als zijn hart dit seizoen bij het mtb en lag? Vanwege niet bestaande rugklachten en het weggooien van een opgebouwde superconditie?

Kempen en Ko 13 september 2021 om 17:22

Pietspeed
vanwege ieder jaar WK MTB maar niet ieder jaar een WK op maat dichtbij het nest.

en vanwege een pa die eens goed aan zijn oren heeft getrokken "Weet je nog die fringale in Yorkshire?? Dat mag je nu niet gebeuren. Je moet winnen! Één doel! Laat mij maar onzin verkopen in de pers."

Jean Dumas 13 september 2021 om 18:44

VDP is een fenomeen.

jeffrey222 14 september 2021 om 06:12

Niet te veel drugs gebruiken. Doet je geen goed.

fietsvriend 13 september 2021 om 08:28

Zolang hij tijdens WK en Roubaix maar top is, vind ik alles best.

Lionel Gesink 13 september 2021 om 09:08

Weer een hoop zure Belgen hier hoor..man man man.. Mathieu wint een bescheiden koers, zit ook over 2 weken lang niet op het niveau van Van Aert, maar toch lijkt half Vlaanderen nu al bang voor hem en noemen ze hem een aansteller. Als of Mathieu bewust 71 dagen niet gekoerst heeft om alle azijnpissers op het verkeerde been te zetten..

KevinK1986 13 september 2021 om 18:32

Dit dus. Het loopt sommigen waarschijnlijk een beetje dun de broek in. Alsof Mathieu voor de weg van de minste weerstand kiest voorafgaand een een WK?
Even na alle problematieken en teleurstellingen van Tokio het hoofd leegmaken is een prima beslissing. Wat is er nou mooier dan een WK met alle sterren samen… nu komt er nooit een wat als achter?

blix 13 september 2021 om 09:36

Ik denk dat de schrik er bij Wout wel aan het inkruipen is. Als Mathieu niet meerijdt, rijdt Wout als bevrijd rond. Wat zich ook vertaalt in zijn overwinningen, die stuk voor stuk behaald werden in wedstrijden waar Mathieu niet aan de start stond, waar Mathieu zich van meet af aan wegcijferde voor Merlier (1e etappe Tirreno), of waar Mathieu helemaal niet voluit ging (tijdrit Tirreno).

Wat me ook opvalt: Mathieu heeft het steeds over ‘Roubaix en het WK’, en niet over ‘het WK en Roubaix’, alsof hij Roubaix hoger inschat dan het WK. Daar geloof ik dus niets van. Mathieu zit met zijn gedachten al lang in Leuven, en ik ben er haast zeker van dat hij er zal staan 26 september.

Beer 13 september 2021 om 09:55

Lekker van Aert downplayen. En dan klagen over zure Belgen.

blix 13 september 2021 om 10:04

Ik stel alleen maar vast.
Vaststelling 1: Van Aert is werkelijk een klassecoureur.
Vaststelling 2: Van Aert heeft MVDP dit seizoen nog niet geklopt in een rechtstreeks duel. Hij heeft enkel koersen gewonnen waar VdP niet aan de start stond, of waar VdP geen doel van gemaakt heeft.
Vaststelling 3: Ik ben Belg, en ik identificeer me zeker niet als zuur.

Beer 13 september 2021 om 10:11

Vaststelling 4: je toont een gebrek aan respect voor de prestaties van van Aert door te stellen dat hij enkel kan winnen als VDP niet meedoet of niet geïnteresseerd is.

https://www.procyclingstats.com/rankings.php

Marik 13 september 2021 om 10:20

Ik vind de downplayers van beide kanten ongelofelijk treurig. Daarnaast word ik ook heel erg moe van het gekift over wie er nou beter is. Statistiekjes, aantallen, bah. Deze beide heren hebben iets unieks dat de wielersport tot grote hoogte doet stijgen. Dat ze van jongs af aan ook al eeuwige rivalen zijn maakt het nog mooier. Tip voor iedereen: geniet van beiden en probeer de andere prestatie niet te downplayen. Wordt het leven ook een stuk aangenamer van.

Murcia 13 september 2021 om 10:21

Eens met Beer hier, dit is weer typisch zo’n post waar het nodig wordt gevonden om de één onder de ander te plaatsen en daarbij argumenten te zoeken die redelijk dubieus zijn. Komt altijd nogal geforceerd over en voegt niks toe behalve uitlokken van reacties die in no-time zich op een glijdende schaal begeven.

blix 13 september 2021 om 10:25

@Beer: een gebrek aan respect voor de prestaties van Van Aert? Ik zeg net dat Wout een klassecoureur is, en voeg er graag aan toe dat hij momenteel de beste renner ter wereld is. Van respect gesproken. Het is me dit seizoen alleen in toenemende mate opgevallen wat ik hierboven heb beschreven. Of mag dat niet gezegd worden op een analytisch wielerforum? Ik denk niet dat ik de enige ben die een andere Van Aert ziet rondrijden als Mathieu niet in de buurt is, dan wanneer hij samen met VdP de finale kleurt. Dat mag ook niet verbazen, die twee rijden al hun hele leven tegen elkaar, en boezemen mekaar wederzijds angst in. Dat is niet meer dan logisch in de mental game die het moderne wielrennen is.
Je linkje naar PCS hoeft heus niet om me te overtuigen van Wouts buiten kijf staande kwaliteiten, dank je.

Oh ja, wat ben ik blij dat noch Mathieu noch Wout bij DQS rijden. Klassecoureurs horen namelijk bij een klasseploeg.

Yeez 13 september 2021 om 10:48

Ik vind de opmerking mbt v aert sowieso niet nodig in deze. Beoordeel beiden afzonderlijk van elkaar. Totaal zinloos om dit onder dit artikel te plaatsen en het doet (onbewust) afbreuk aan de klassecoureur die wout is.

Overigens ben ik met de stelling mbt rechtstreekse duels tussen de 2 wel eens. Die wint vdp vaker ;)

Michelangelo 13 september 2021 om 11:08

Ik ben het toch wel met Blix eens, en heb al vaker gezegd dat Mathieu dieper onder de huid zit bij Wout dan omgekeerd. En da’s ook gewoon logisch als je hun prestaties naast elkaar legt, zeker als ze tegen elkaar aan de start staan. Ondanks de klasse van Wout, is het 70-30 (of zelfs 80-20) voor Mathieu als ze elkaar bekampen. En dat zie je terug in het rijden van Wout als ze beide mee doen.

Op dat vlak worden Roubaix en Leuven interessant. Wout lijkt beter in orde dan Mathieu, en er ligt dan ook een kans voor Wout om de rollen om te draaien. Dat zal vervolgens ook mentaal wel eens heel bevrijdend kunnen werken. Echter mocht hij wederom een pandoering krijgen van de met rugklachten kampende VDP, dan zal dat keihard aankomen lijkt me.

Marco 13 september 2021 om 13:19

Ik voorspel een kopgroep met MVDP en Evenepoel waarbij MvdP de sprint wint.

meqadon 13 september 2021 om 13:20

@blix dit seizoen bedoel je dan? Want hy heeft in wegwedstrijden ook al dikwijls vdp het nakijken gegeven. Vorig jaar in m-s en strade bianche bijv. En het zat er dit jaar in de tour ook aan te komen. Van aert werd steeds beter. Je zag het al in de rit naar le creusot waar vdp alle moeite vd wereld had om aan te klampen bij van aert. Daarna besliste vdp om er de brui aan te geven (wat volkomen begrijpelijk is met de olympische spelen in het achterhoofd). Het was wel spijtig vond ik, want we hadden beiden in topvorm tegen elkaar zien rijden in het verdere verloop vd tour.

Romāns Vainšteins 13 september 2021 om 14:12

Sowieso kun je heel moeilijk onder MvdP’s huid geraken, zelfs bij teambesprekingen blijft hij gewoon in zijn eigen focus zitten. Daar zit een ondoordringbare kop op.

Beer 13 september 2021 om 14:16

In die 70-30 (of zelfs 80-20) van Michelangelo pak je dan wel het veldrijden mee, waarin VDP gediend werd door enerzijds 2 jaren met een halve van Aert (eentje door contract-perikelen en eentje na zijn been-blessure) en anderzijds door een overload aan parkcrossen. Op de weg zit het sowieso dichter bij elkaar. Wat dat betreft zet meqadon het mooi uit elkaar.

Pogacar_GOAT 13 september 2021 om 16:17

Volledig eens met Marik in deze!

Pietspeed 13 september 2021 om 17:00

Ook eens met Marik en idd om dezelfde redenen. Dat beide gasten elkaar evt angst inboezemen in bepaalde koersen of momenten daarin is logisch. Anderzijds stijgen ze ook naar nog hogere niveaus zolang die uitdaging en motivatie er is. Vergeet niet dat beide ook nog mogelijk beter kunnen worden, en dat er zoveel meer exceptioneel talent staat te dringen. Vergelijken is leuk voor de bühne zolang het positief en in een brede context blijft.

Barry Batsbak 13 september 2021 om 18:59

Enerzijds janken om respect voor Van Aerts prestaties. Zelf vervolgens de prestaties van VdP in het veldrijden downplayen want “parkcrossen”. Alsof die niet tellen. Noemt zichzelf hypocrisiebestrijder, maar hypocrieter dan Beer de respectmeneer vindt je ze hier amper. Dieptreurig.

Beer 14 september 2021 om 07:01

Lijkt me anders een correcte vaststelling van die parkcrossen Barry. En zo niet; 2 can play that game.

De Siepel 13 september 2021 om 10:23

Zou geweldig zijn, als MvdP er ook bij is in Leuven. Ook mooi voor WvA etc. Je wilt toch winnen in een zo sterk mogelijk deelnemersveld. En al die veronderstellingen …hou daarmee op.

wimvl 13 september 2021 om 10:27

Wout en Mathieu allebei top renners. Hopelijk mooie strijd op het WK

Marik 13 september 2021 om 10:32

Precies dat en dat de beste moge winnen.

Sjonge Jonge 13 september 2021 om 11:32

Juist Wim, gewoon genieten van 2 van zulke top coureurs in de lage landen. Komt ook weer een tijd dat ‘we’ (Nederland en Belgie) er niet zo rooskleurig voor staan qua talent

fietsvriend 13 september 2021 om 11:24

Van Aert heeft Vd Poel nodig voor een goed WK – één vd weinige zo niet de enige die wel met van Aert naar de meet wil rijden, of samenwerken om een scheve situatie recht te zetten mocht het tot achtervolgen komen. Dit geldt natuurlijk ook andersom.

Eerlijk gezegd denk ik dat van Aert nog nooit zo blij is geweest met die overwinning van vd Poel gister.

En wij, de bankhangers, sowieso winnaar.

Kempen en Ko 13 september 2021 om 11:52

Een groot kampioen onwaardig dit verstoppertje spelen. Hij durft gewoon niet te zeggen dat hij er vol voor gaat n zichzelf bij de favorieten rekend. Veel krediet verloren met deze komedie.

De media heeft er wel van gesmuld natuurlijk. Talloze artikeltjes voor onzekere successupportertjes die nagelbijtend ieder artikeltje aanklikklikken.

"jaaa, lange trainingen pijn…" "heeft niet echt getraind, gewoon gefietst"… dan die groepsfoto op sporza met z'n ouwe en een kinesist erbij… allemaal in scène gezet. Wat een eng gezelschap.

Anketieletje 13 september 2021 om 12:15

Heer K&K. In elk van je tien geschreven zinnen verkondig je een zekere stelling die je in geen enkel geval kan onderbouwen, ook al zou je dat willen.
Ik ben blij dat ik niet bij jouw gezelschap hoor.

wimvl 13 september 2021 om 12:17

Persoonlijk denk ik niet dat Mathieu verstoppertje moet spelen. Die weken zonder competitie is niet goed. Wedstrijdritme is belangrijk is

jooprioolpijp 13 september 2021 om 12:57

Zeg K & K, ben jij de eerste MvdP-komplotdenker op WF, of komt de humor in je laatste bericht niet helemaal uit de verf?
Omdat ik het eerste vrees: MvdP verstopt zich helemaal nooit, en als hij het zou proberen lukt het toch niet.

Beer 13 september 2021 om 13:53

Voor iemand die zich niet verstopt, valt de prestatie van gisteren toch moeilijk te rijmen met de voorafgaande berichtgeving. Ik nijg toch ook naar ‘verstoppertje spelen’. En dat vind ik niet nodig voor een wereldtopper. Die top 5 moet gewoon altijd en overal de favorietenrol aanvaarden. Klaar.

Kempen en Ko 13 september 2021 om 20:07

Adrie zal ook wel het WK Valkenburg nog eens bovengehaald hebben, waar hij volledig bezweek onder de druk.

Klein Verzet 13 september 2021 om 12:54

Wie de vluchtigheid van een wielerflitsforum opzoekt om zijn gal te spuwen kan beter zijn tijd besteden aan de cursus * “Verbeter uw relativeringsvermogen in kleine stapjes.”

* onderdeel van “Kosmisch bewustzijn het logische resultaat van Superdeterminisme.”