Mathieu van der Poel ergert zich aan uitrijden Wout van Aert

maandag 17 december 2018 om 10:42

foto: Photopress.be

Mathieu van der Poel kan het niet waarderen dat Wout van Aert direct na afloop van de cross eerst een tiental minuten op de rollers gaat uitrijden waardoor de podiumceremonie moet wachten. “Volgende keer podium met twee dan”, zei Van der Poel vanmorgen tijdens een voorstelling in Amsterdam.


Van Aert maakt er de laatste tijd een gewoonte van om na afloop van de cross eerst even uit te gaan rijden vooraleer hij zich opfrist voor de podiumceremonie. “Dit is niet plezant. Telkens dat lange wachten”, is de mening van Van der Poel duidelijk. “Ik ga dat niet blijven doen.”

Van der Poel is redelijk resoluut in zijn boodschap aan de organisatoren. “De volgende keer doen we de podiumceremonie maar met zijn tweeën dan”, aldus MvdP. “En anders ben ik weg.”

Sommige organisatoren hebben al aangegeven in gesprek te willen met Van Aert om samen tot een oplossing te komen.

Dit artikel delen:

81 Reacties

Guushovd 17 december 2018 om 10:45

Gelijk heeft hij

reusjen 17 december 2018 om 10:45

Zijn hier geen regels voor? Ik kan me voorstellen dat wout wil losfietsen als dat voor hem werkt. Maar als daardoor de rest in de kou moe gaan zitten wachten is dat ook niet echt fijn. Sowieso snap ik niet waarom er niet wat betere faciliteiten geregeld worden. Dat gepruts in een winderige tent is toch niks.

AlfredoBinda 17 december 2018 om 10:46

Op het moment dat ceremoniële en commerciële belangen boven het sportieve gaan, moet je je als sport afvragen waar je nou helemaal bij bezig bent.

Zelfde geld voor wegwielrennen trouwens. Er is een reden dat grote ploegen regelmatig de leiderstrui weggeven in het begin van een grote ronde, puur zodat ze na afloop meteen een cooling down kunnen doen en niet een uur moeten wachten op helemaal onzinnige podiumceremonies en interviews.

reusjen 17 december 2018 om 10:50

Dat is leuk alleen dat is wel waar veel mensen ook voor komen. En die interviews willen de mensen lezen of op TV zien. En dan niet van degene die 153e geworden is. Je kunt commerciële zaken wel weg willen doen, maar wie gaat het salaris van die mannen dan betalen.

AlfredoBinda 17 december 2018 om 10:58

Die interviews kunnen toch ook prima tijdens de cooling-down? Dat zie je ook steeds meer bij het wegwielrennen.

EddyB1958 17 december 2018 om 11:11

En wanneer heb je zo’n interview gezien? Misschien bij renners, die bij één tijdrit in de zetels plaats nemen. Maar renners, die na een rit niet naar het podium moeten, die keren na de aankomst om en rijden richting bus of hotel. Volgens je redenering moeten de anderen zich aanpassen aan Van Aert, lijkt me redelijk ondemocratisch toch? En op zondag heeft Mathieu na de koers trek in een lange Suisse koffiekoek, verloren brood en friet met satékruiden, gebakken cervela, saté en ketchup

tendam 17 december 2018 om 11:49

@eddyb1958
Tijdens de Tour zie je de toppers na elke etappe een interview geven vanaf de rollers. Je moet er maar oog voor hebben, al past dat misschien niet helemaal in het ‘Wout van Aert is een eikel’-narratief.

GekkeHenkie 17 december 2018 om 12:40

De winnaar in een touretappe en de eerste 3 in een veldrit moeten geïnterviewd worden voor een bord met reclame, waarom dit bord niet even achter Van Aert geplaatst kan worden als hij gaat uitrijden weet ik niet.

nasibal 17 december 2018 om 14:57

Topsport is inmiddels meer business dan sport. Topsporters daarmee dus ook meer medewerkers dan sporters. Het verdienmodel is gebaseerd op klanten die een product afnemen. Zonder verdienmodel geen geld, en zonder geld geen topsport.

Je kan wat vinden van deze realiteit, maar het blijft wel de realiteit. Ook in de topsport wereld is de klant koning.

leegloper 17 december 2018 om 10:54

Beetje peper en zout?
Maar Van Aert stelt zijn sportieve herstel boven dat van anderen. Mathieu heeft gelijk. Of kan hij zelf ook direct op de rollers uitrijden?

reusjen 17 december 2018 om 10:56

VdP doet dit in het laatste kwart van de cross.

EddyB1958 17 december 2018 om 11:12

Ik dacht al na een kwart koers…

GekkeHenkie 17 december 2018 om 10:55

En het duurt elke keer ook al zolang voordat de nummer 2 en 3 eindelijk binnen zijn, waardoor Van der Poel dit seizoen sowieso al wat langer moet wachten na elke cross. ;)

Jeff 17 december 2018 om 11:00

Kan het wel begrijpen vanuit MVDP zijn positie. Maar Van Aert moet ook doen wat hij moet doen. Beter podiumceremonie voor de winnaar alleen dan.

Rendo 17 december 2018 om 11:17

Zeker voorstander van om enkel de winnaar op het podium te zetten. Enkel bij de grote wedstrijden met drie op podium.

Mwielerfan 17 december 2018 om 18:43

Wva moet zich aan contract met organisatie houden. Of is hier ook een zogenaamde dringende reden?

RefleX 17 december 2018 om 23:42

Nu kan je het ineens begrijpen? Zaterdag heb ik dit al gezegd en toen vond je mij maar zielig? Hoe kon ik zoiets bedenken? Je had Zaterdag ook inhoudelijk kunnen reageren in plaats van mij volledig af te branden. Ik had namelijk best open gestaan voor een inhoudelijke discussie.

delgado 17 december 2018 om 11:18

Geen vreemde opmerking van MVDP. Iedereen wil toch zo snel mogelijk douchen en droge kleren aandoen. Hier kunnen best dus gewoon duidelijke regels voor opgemaakt worden. Simpel.

yo-eddy 17 december 2018 om 11:29

Dat uitrijden is voor van Aert “iets nieuws” alsof hij dat 5 jaar geleden nog niet wist???
Publiek komt voor Cross en prijsuitreiking, dus hup dat podium op voor de mensen die uiteindelijk je salaris betalen en dan daarna maar half uurtje langer op de rollers …. beetje verwaand gedrag van van Aert in mijn ogen (of weer eens een stukje psychologische oorlogsvoering omdat het met de pedalen niet lukt).

VdP heeft dat uitrijden inderdaad wat minder nodig omdat hij regelmatig uit kan bollen in de laatste ronde en van Aert er soms nog een sprint uit moet persen….. maar dan nog vind ik het arrogant van van Aert om de andere renners en het publiek op hem te laten wachten.

limburgia 17 december 2018 om 15:32

van Aert heeft het uitrijden hard nodig voor zijn dikke benen en nek een beetje in
het gareel te krijgen en zijn frustratie kwijt te worden .

non-believer 17 december 2018 om 11:35

Het is ook niet helemaal eerlijk, Matje kan halverwege de wedstrijd al beginnen met uitrijden.

Patrick 17 december 2018 om 11:46

Ook voor de toeschouwers niet fijn zo lang te wachten, zaterdag was het dan ook nog eens ontzettend koud. Groot gelijk!

FritsvanHoefelen 17 december 2018 om 11:52

Het zou wel fijn zijn als van Aert eerder gaat finishen.

mark vv 17 december 2018 om 12:12

Gelijk heeft hij. Van Aert moet de laatste 10 mim vd cross maar losrijden. Winnen doet hij toch niet.

michiel 17 december 2018 om 12:18

Moet de organisatie iets mee, lijkt me duidelijk. Voor beiden is iets te zeggen. Van Aert wil uitrijden, maar MvdP gaat daar natuurlijk niet voor in de kou staan wachten. Dat zal andersom net zo zijn, Van Aert gaat ook niet wachten tot iemand warm gedoucht is, en aangekleed.

Martin Bergstra 17 december 2018 om 12:27

Allemaal koude oorlog van van aert.
Wuyts deed net op sporza dat vooruitgang in de sport altijd doorgang moet vinden.
Lijkt alweer een goedkoop opzetje tussen de pers en de Belgisch renners
Ze gokken volledig op het wk
Zou wat zijn met een zieke van der poel.

Jelle 17 december 2018 om 12:45

Lijkt me vrij simpel. Volgens de regelementen moet de podium ceremonie direct gebeuren. Dus Wout moet maar ff wachten met uitfietsen

hanske 17 december 2018 om 20:22

Bijna goed, de ceremonie moet binnen 10 minuten na aankomst beginnen en in (wieler)tenue gebeuren. Dus zou van Aert tot dat moment op de rollen blijven rijden maar dat lijkt me niet verstandig want dan zal hij bezweet aan de ceremonie beginnen en dus meer last hebben. Maar ik heb al langer de indruk dat van Aert vindt dat alles om van Aert moet draaien.

Beekman 17 december 2018 om 12:57

Is in de hele geschiedenis van het veldrijden nog nooit gebeurt, dus zou niet weten waarom nu ineens wel omdat ene persoon dat wil doen.

Merlinappa 17 december 2018 om 12:59

Ik vermoed volgende week een Van Aert die weer gaat uitrijden, en VdP die besluit om dan maar lekker te gaan douchen en de podiumceremonie overslaat. Ben benieuwd waar dat toe gaat leiden.

Steven_E 17 december 2018 om 13:11

Volgende week is het Namen, dus dan kan van Aert al losrijden terwijl hij wacht tot VdP ook binnen is.

Merlinappa 17 december 2018 om 13:20

Valt mee. VdP heeft er al 2x gewonnen en Van Aert maar 1x he.

illu 17 december 2018 om 13:09

En terecht natuurlijk…
Dat WvA direct wil uitfietsen kan ik begrijpen. Kan vanaf de organisatie iets aan gedaan worden dat dat voor iedereen mogelijk is. Maar dat andere renners op WvA moeten gaan wachten omdat hij eerst wil uitfietsen slaat helemaal nergens op natuurlijk!

Verder moeilijke discussie: sportief gezien beter om eerst uit te fietsen, maar qua sponsoren en toeschouwers (die uiteindelijk toch zijn salaris betalen) moet je meteen naar het podium natuurlijk.

west 17 december 2018 om 14:23

Lijkt mij een duidelijk gevalletje van niet Van Aert zijn probleem. Iedereen wil zo goed mogelijk herstellen en zijn eigen ding doen, en dan ligt het er puur aan wat de organisaties toestaan.

nasibal 17 december 2018 om 14:50

Absoluut. Daarom legt v.d. Poel het ook bij de organisatie neer en niet bij Van Aert zelf. Ook Mathieu wil zo goed mogelijk herstellen en zijn eigen ding doen.
Nu gaat het inderdaad de vraag zijn naar wiens pijpen de organisatie gaat dansen. Ben benieuwd!

Joachim Agostinho 17 december 2018 om 14:23

Prima statement van v.d. Poel. Verder geen woorden meer over vuil maken en de daad bij het woord voegen en wegwezen.
De diva uithangen doet v. Aert maar bij zijn nieuwe ploeg.

Martin Bergstra 17 december 2018 om 15:08

Bij het nuchtere team van jumbo word diva gedrag helemaal niet getolereerd.
Ze streven teambelang en hoge doelen na.
Zijn weinig belgen die hier tegen kunnen.

tendam 17 december 2018 om 15:41

Als Dumoulin het doet is het geen divagedrag? Van der Poel zit qua aanpak nog in de vorige eeuw, hij wint er wel mee maar dat is de luxe die je hebt als supertalent.

Romāns Vainšteins 17 december 2018 om 15:36

Ik zou eigenlijk ook tot zo ver men mij toestaat lekker doen wat ik zelf wil tot het moment dat het me verboden wordt en dan zonder gezeik switchen. van Aert zoekt de randjes op door als eerste en enige te innoveren binnen de niche-niche en ik kan me wel voorstellen dat opponenten zoiets hebben van ‘doe dat lekker op de weg joh’

Emergo 17 december 2018 om 15:51

Innoveren ?????????? Tja.

peervaneynthoven 18 december 2018 om 00:37

RV vindt dit “innovatie”, tja. Hij ziet het waarschijnlijk voor het eerst.

peervaneynthoven 18 december 2018 om 00:40

@emergo Wat was er met de knie van Ellen van Loy?

Martin Bergstra 17 december 2018 om 16:08

Veldrijden en fietsen op de weg zijn niet te vergelijken.
En dit niet innoveren maar gewoon laf hopen dat van der poel ziek wordt voor het wk.
Stel je voor als het andersom is
Dit soort grappen is ook de reden dat het veldrijden altijd een kleine sport blijft.

Jeff 17 december 2018 om 19:58

Dus jij denkt dat Van Aert na de wedstrijd op zijn rollen kruipt in de hoop dat van der Poel door het wachten ziek zou worden?

Reet Zweet 18 december 2018 om 06:32

Ja, want nu ziek zijn zorgt ervoor dat mvdp op 3 februari ziek is! Die jongen is in de vorm van zijn leven, zelfs een week ziek zijn nu komt hij wel te boven!

EddyB1958 17 december 2018 om 16:30

Er is nochtans een simpele oplossing, in de laatste ronde rijdt Van Aert de post binnen, en hij wacht daar tot hij in vierde positie ligt…

mieke hendrickx 17 december 2018 om 17:08

Je hebt gelijk Mathieu. WvA denkt dat hij iedereen voor zijn karretje kan spannen. Voor de fans is het ook niet leuk om te moeten wachten op het podium.

sooike 17 december 2018 om 23:34

Of zijn het de privileges van een wereldkampioen of is het het begin van de “koude oorlog” of is het het verwerken van de jaloezie om al die tweede plaatsen ?

peervaneynthoven 18 december 2018 om 00:42

Van Aert zoekt gewoon de grenzen op totdat organisatoren/UCI ingrijpen.

Jean Dumas 17 december 2018 om 17:32

Beetje mentale oorlog, mag best.

  • 1
  • 2