Mathieu van der Poel eindigt hoogtestage met recordtijd op Col du Petit Saint-Bernard

dinsdag 21 juli 2020 om 08:44
Mathieu van der Poel eindigt hoogtestage met recordtijd op Col du Petit Saint-Bernard

Mathieu van der Poel heeft de hoogtestage met zijn Alpecin-Fenix-ploeggenoten op La Plagne in stijl afgesloten. Tijdens de laatste trainingsrit vestigde de Nederlander een nieuwe recordtijd op Col du Petit Saint-Bernard, blijkt uit gegevens van Strava.

De Kleine Sint-Bernhardpas, zoals de klim in het Nederlands heet, op de grens tussen Frankrijk en Italië is een klim van maar liefst 27 kilometer aan gemiddeld 4%. Van der Poel reed naar de top van de klim in 59 minuten en 50 seconden. Het leverde hem een fameuze KOM (King of the Mountain) op.

Ploeggenoten Floris De Tier, Gianni Vermeersch en Kristian Sbaragli konden het tempo van de 25-jarige renner niet volgen. Alleen klimmer Louis Vervaeke kon de kopman van de ploeg tot de top bijbenen.

Wout van Aert
De slotrit van de hoogtestage werd uiteindelijk een training van 123,67 kilometer met iets meer dan 3.000 hoogtemeters. Onderweg kwam Van der Poel ook nog een oude bekende tegen. Tijdens de beklimming van de Col du Petit Saint-Bernard werd hij tegemoet gereden door Wout van Aert en zijn collega’s uit de Tour-selectie van Jumbo-Visma.

Aanvankelijk was het plan om na de hoogtestage door te reizen naar Roemenië voor de Sibiu Tour, maar vanwege het coronavirus heeft de ploeg een streep gezet door deze wedstrijd. Van der Poel maakt nu op zaterdag 1 augustus zijn rentree in de Strade Bianche.

Dit artikel delen:

25 Reacties

52voor11achter 21 juli 2020 om 09:25

Een uur hard fietsen op de weg dat kan Mathieu wel. (of in het veld of door het bos)

FondriestTF3 21 juli 2020 om 09:31

Trainingsritten becommentariëren… it’s a crazy world.

Wheely 21 juli 2020 om 09:42

Lekker bezig Louis!

zipp404 21 juli 2020 om 09:46

achter de auto waarschijnlijk..

rovi 21 juli 2020 om 10:03

Qua routeplannen kunnen ze nog wel wat leren van Jumbo-Visma. Die zijn toch een stuk creatiever dan gewoon op en neer fietsen

Merlinappa 21 juli 2020 om 10:03

Ploegentijdritje bergop als ik het zo zie. Wel rappe tijd.

boenk 21 juli 2020 om 10:26

“Alleen klimmer Louis Vervaeke kon de kopman van de ploeg tot de top bijbenen.”

Misschien was het wel andersom?

De Brigadier 21 juli 2020 om 10:31

“Van der Poel weet Vervaeke niet te lossen op training.”

Enorme loper die klim natuurlijk. Een KOM op de Stelvio zou wel nieuws zijn. Dit is een belegen komkommer die we allen lekker deepthroaten.

Dumoulinke 21 juli 2020 om 11:11

Vreemde uitslag, in vele opzichten. De staat van dienst van Vervaeke stelt, met alle respect, niet bijzonder veel voor. Dat hij wél en klimgeiten Barguil en Gaudu niet v.d. Poel konden volgen, mag tamelijk bizar heten. 4% is niet steil, maar het is en blijft een lange klim. Ik kan dan ook vrij weinig met deze uitslag.

Wheely 21 juli 2020 om 11:24

Het is niet dat Barguil en Gaudu er bij waren ofzo, die hebben daar ook ooit gefietst.

Kosmonaut 21 juli 2020 om 11:23

Maar heeft hij nou wel of niet onderweg ook nog even staan praten, koffie gedronken of een sigaretje gerookt met van Aert? Zou de tijd natuurlijk wéér in een ander perspectief plaatsen.

Romāns Vainšteins 21 juli 2020 om 12:07

Zie hem ook op de foto loeren he, kommetje op de Bennar Sennenpas? Doe ik jongen, is mijn middelste naam weet je.

yo-eddy 21 juli 2020 om 13:42

wellicht is zo KOMmetje knallen gewoon een goede motivatie om jezelf ff uurtje leeg te trekken, niets meer niets minder

TomS 21 juli 2020 om 14:46

Het lijkt er niet op alsof hij bizar hard heeft gereden. 379W is zeker veel, maar in ogenschouw nemend dat hij rond de 75kg weegt is dat maar iets meer dan 5W/kg. In een grote ronde zal dat toch echt richting de 6W/kg gaan voor de klimmers.

FondriestTF3 21 juli 2020 om 15:38

Zeer de vraag. Op zo’n lang stuk vals plat (4%) is er geen enkele reden om volle bak aan 6w/kg omhoog te knallen.

Je rijdt niemand los, wordt er moe van en wint er niets mee.

Samlambeej 21 juli 2020 om 16:14

Adrie zei in Bureau Sport 72. Das zoals Bob Jungels en niet veel meer dan Benoot of ik zeg maar iets Tom Dumoulin. 72 of 75 is wel een groot verschil met snelheid behouden bergop.
Of het iets zegt op de puppycol? Denk het niet.

djboven 21 juli 2020 om 15:43

hoeveel “klassieke” renners kunnen dit? aan alle zuurpruimen: alleen respect is een goede reactie.

DeHof 21 juli 2020 om 17:04

Ik vermoed eerlijk gezegd dat je GvA, Gilbert, Sagan, Jungels, Wellens, Benoot, Kragh, Valgren, Gallopin, Moscon, Erviti, EbH, om er maar een paar te noemen, hier nog niet echt de pis mee lauw maakt? Zo’n loper met nauwelijks percentage in het tempo van Vervaeke opstampen? Ik den dat je er vrij weinig over kan zeggen of dit echt “respect” verdient

Aschwin Versteegden 21 juli 2020 om 16:20

– gemiddeld 4% betekent niet dat het overal 4% is , duh !
– Tuurlijk zegt het allemaal niet zo veel en
– heeft TomS gelijk met het koppelen van lichaamsgewicht aan geleverd vermogen. Maar wat een zeikerds hier. Doe het effe na anders……….

flores 21 juli 2020 om 17:46

Wat een wielerkenners hier,en wat een azijnzeikers.
Ik lees nog liever commentaar van een Mulder dan van deze niets nutters
Die zelf nog geen honderd meter kunnen fietsen
Als dit het intelligentie<75) is wat hier inlogt dan heb ik voor gezien hier.

DeHof 21 juli 2020 om 17:58

Dikke doei, ouwe.

Romāns Vainšteins 21 juli 2020 om 18:02

Blijf! Lachen.

Joaquim Agostinho 21 juli 2020 om 18:03

nietsnutters
" ,en": of een komma of en. Beide is fout!
"dan heb ik voor gezien hier" heb = hou
Voor het overige zeer intelligent. Blijf ons vermaken!

michiel kokken 21 juli 2020 om 23:35

Vraag maar aan Kenny van Hummel hoe makkelijk de kleine sint bernhard is. Die krabbelde voor de bezemwagen naar boven in de tour van 2009 van martigny naar bourg saint maurice om net op tijd binnen te zijn en een dag later alsnog buiten tijd binnen te komen. Maar Kenny is een echter cultheld en dat is matthieu ondertussen ook.

En dan weet je het ook nooit met die fietscomputers echt weet je het pas als je het in een race ziet maar was in ieder geval een goede training

girardengo 21 juli 2020 om 23:58

De komkommertijd duurt erg lang dit jaar. Dn krijg je dit soort discussies. Overigens lijkt Van der Poel wel goed bezig.

Headlines

Materiaalzone

Populair