Mathieu van der Poel derde in Roubaix: “Als ik moet verliezen, dan het liefst strijdend ten onder”

zondag 3 oktober 2021 om 18:06
Mathieu van der Poel derde in Roubaix: “Als ik moet verliezen, dan het liefst strijdend ten onder”

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel was bij zijn debuut in Parijs-Roubaix erg dicht bij de overwinning. De kopman van Alpecin-Fenix werd echter geklopt door Sonny Colbrelli en Florian Vermeersch, waardoor hij genoegen moest nemen met de derde plaats. Toch kan hij er mee leven: “Ik ben trots om bij mijn eerste deelname op het podium te staan.”

De benen waren gewoon op op het einde”, vertelt hij tegen de NOS. “Ik zat de laatste 30-40 kilometer al redelijk op de limiet continu. Je hoopt dat de rest ook kapot zit. Maar bij mij was het echt op. Het was lastig vandaag. Ik ben blij met de koers die ik heb gereden. Ik heb kunnen koersen zoals ik dat het liefste doe, in de aanval. Het was sowieso wel een mooie koers.”

“Als ik moet verliezen, dan het liefst strijdend ten onder. Ik ben er wel blij mee”, aldus Van der Poel, die hoopte dat nog overschot had in de sprint. “Maar ik zat blijkbaar het kapotst van allemaal. Ik denk dat iedereens rug wel pijn doet nu, maar ik heb er geen last van gehad. Het was ontzettend zwaar, maar deze Parijs-Roubaix is er eentje om in te kaderen en nooit meer te vergeten.”

“In het Bos van Wallers heb ik mij voor het eerst laten zien en vanaf daar is het niet meer stilgevallen. Het was een heel lange finale. Op het einde heeft dat wel zijn tol geëist”, zegt hij tegen Sporza. En nu? “Mijn hoofd staat nu niet naar de cross. Dat gaat nog wel even duren. Het is de bedoeling dat ik nu even op vakantie ga.”

Dit artikel delen:

75 Reacties

Wildebert 3 oktober 2021 om 18:11

Groot respect voor deze man!

assen 3 oktober 2021 om 18:11

Wat een karakter deze renner! Je zag dat ie slecht was, en toch reed ie vol door.

Franco Ballerini 3 oktober 2021 om 18:26

"Slecht" is wat overdreven, maar hij had zeker niet zijn beste vorm. Mooi dat hij zijn rug niet als excuus gebruikt.

Turtlehead 3 oktober 2021 om 18:33

Natuurlijk was hij goed, niet slecht. Alleen nét niet top en zo vroeg eraan moeten beginnen, dat hij tekort kwam.
Maar het was mooi en dan is drie ook prima.

tvm 3 oktober 2021 om 18:12

Goed gereden. Koers naar zijn hand gezet.

notriple 3 oktober 2021 om 18:15

En zo is het. Meest genoten van hem.

KnightBiker 3 oktober 2021 om 18:18

Echt een karakter kop, prachtig gereden maar het was wel duidelijk dat er niet veel meer op zat.
1. Wanneer gaat ie nu eens wat tactischer rijden? Zo verliest hij vandaag, maar wint de 3e plek en verliest hij eerder dit jaar De ronde van Vlaanderen
2. Komt Mvdp bij de groep Philipsen, en Philipsen krijgt niet eens de kans om wat kop werk te doen: had eigenlijk echt even 10, 20 km op kop moeten rijden…

dit is mijn voorwiel 3 oktober 2021 om 19:00

Wat betreft #2. Ik dacht hetzelfde tijdens de race. Maar hij is afgestapt dus daar zat niks meer op. Je kunt je dan wel afvragen of hij zich niet beter had laten afzakken om vdpoel op te halen l

Jaepa 4 oktober 2021 om 10:11

@dit is mijn voorwiel: Philipsen is niet afgestapt. 41e gefinisht op 10:52.

Edwin Coers 3 oktober 2021 om 18:20

Hij doet zich wel iets te kort misschien. Ik meen toch dat hij veel te veel op kop reed in de achtervolging. Met drieën reden ze wel alle drie, maar toen waren zijn benen wel op.

HSV 3 oktober 2021 om 18:26

Grandioos gereden. Naar mijn gevoel had ie eerder verder voorin moeten zitten. Nu reed hij eigenlijk grootdeels het gat dicht. Heroïsche renner. No doubt!!

eddyvv 3 oktober 2021 om 18:33

carriere geslaagd

AdZ 3 oktober 2021 om 19:00

Nu al……?

Dahu 3 oktober 2021 om 22:21

Gekke uitspraak natuurlijk maar het is wel zo dat we nu al kunnen stellen dat we ons deze gast over 20, 30 jaar wel zullen herinneren, dus in dat opzicht klopt het eigenlijk wel

Thijs E 3 oktober 2021 om 18:37

Op kop rijden op de kasseien is wrs beter dan 5e of verder. VDP was af, 2 fietswissels, berenwerk van Rickaert, achtervolgen op Moscon, het was klaar.

Barry Batsbak 3 oktober 2021 om 20:38

Jaaaaa, Rickaert was even goud waard! De kracht van een echte lead-out man. Hij timede zijn eigen pech ook nog even heel goed, na het terug brengen van zijn kopman.

Koers 3 oktober 2021 om 18:38

Volgend halfjaar weer een kans!

Westland95 3 oktober 2021 om 18:43

Rijdt in 14 maanden top 10 in alle monumenten. Koekoek.

assen 4 oktober 2021 om 19:21

Klopt. Misschien heeft NIEMAND hem dit ooit voorgedaan, top10 in achtereenvolgens ZES monumenten. Zo bezien is MvdP dus 1 van de beste klassiekerrenners ooit.

Pedalo 3 oktober 2021 om 18:51

Inderdaad niet heel slim gereden…..Pech kan ie weinig aan doen. Maar had het beter met Philipsen moeten spelen en eenmaal bij Moscon…..waarom beurten doen van 500 meter vol gas terwijl Colbrelli rustig aan doet.

Harrogate19 3 oktober 2021 om 21:05

Slim of niet slim, dankzij de aanvallen en de daaruit voortvloeiende incidenten is hij toch Lampaert en Van Aert kwijtgeraakt die valpartijen moesten ontwijken, daardoor in de berm ook terecht kwamen en zelf ook met technisch euvel te maken kregen.

notriple 4 oktober 2021 om 11:29

Dan had die Mocon gewoon geworden.

xistnc 3 oktober 2021 om 18:56

Je moest niet verliezen, Mathieu. Wat een onnozele koers. Gewoekerd om het woekeren. Vermoedelijk weer veel te veel bezig met Van Aert. Als hij dat op die manier blijft doen, zal hij onnodig grote wedstrijden blijven verliezen.

Emergo 3 oktober 2021 om 19:03

Onnozele koers ? Welnee, en bovendien was van Aert sinds Wallers niet meer in beeld,

dit is mijn voorwiel 3 oktober 2021 om 19:04

Maar een lol dattie heeft…

de adelaar 3 oktober 2021 om 19:09

Ik denk dat jij zelf teveel op die tweestrijd focust, Mathieu deed er alles aan om alle concurrenten te lossen , incluis Colbrelli, die reed echter zelf met een forse inspanning dat gat weer dicht. Deze man geniet van zijn prestatie en ja wint het liefst zelf…. Heeeel veel renners maakten deze koers vandaag heroïsch, dus er valt niet te zeuren als liefhebber maar ja

platteprijs 3 oktober 2021 om 19:10

Grote onzin dat Van der Poel met Van Aert bezig was.

Harrogate19 3 oktober 2021 om 21:00

puur toeval dat hij vol doortrok bij pech van Van Aert en opnieuw ging aanvallen net op het moment dat Van Aert kwam aansluiten

Zet hij de peilen later in dan is ie niet zo kapot in de laatste 30km (zoals hij zelf zij) maar anderzijds dan komt hij met Van Aert en andere manneni n de laatste 20km.

LeDouche 3 oktober 2021 om 21:18

Emoties die zelfs een paar uur na koers nog hoog oplopen, xistnc?

assen 4 oktober 2021 om 19:22

Zonder meer had MvdP al meer gewonnen als hij met verstand koerst(e)

platteprijs 3 oktober 2021 om 19:09

Colbrelli, sterk, maar mag toch een dikke kaars voor Van der Poel laten branden. Zonder zijn berewerk blijft de kopgroep voorop. Van der Poel enige favoriet op de afspraak, maar hij rijdt allesbehalve intelligent. Het is zonde dat er niet een ervaren en gewiekste ploegleider in de wagen zit. Roodhooft is dat duidelijk niet. En waarom niet eerst wat meer mannetjes van zijn ploeg opgebruiken. Vermeersch heb ik niet op kop zien rijden. Philipsen was nutteloos zo. Gewoon wat eerder laten terugzakken.

xistnc 3 oktober 2021 om 22:12

Zonder het ‘berewerk’ van Mathieu worden ze ingelopen door de groep erachter en kunnen de knechten aan het werk. Dan heeft Mathieu in de finale wél genoeg over om het af te maken.

Blackcanyon 3 oktober 2021 om 19:17

Toch hopen dat hij dit forum eens leest en uit enkele van die berichten begrijpt dat hij als hij niet een dag heeft dat hij 20 % beter is dan de rest, hij beter wat minder met zijn krachten kan woekeren, er wat later aan zou moeten beginnen, wat meer zou moeten profiteren van werk van een groep, dus wat slimmer koersen.
Of wat beter luisteren naar zijn pa, die vaak sluw koerste.

Hij geniet van zijn koersstijl, maar hij kan veel meer winnen als hij wat slimmer koerst. Doe dat smijten met de krachten dan maar in een iets minder belangrijke koers.

Mooi om te zien, maar niet slim.

Gladiool 3 oktober 2021 om 19:24

Toch wel bijzonder dat VDP in de helft van de berichten wordt afgefikt. Laten we even niet vergeten dat hij door zijn berenwerk überhaupt de kans op de overwinning kreeg. Als VDP niet rijdt, houdt Colbrelli ook gewoon de benen stil en blijven Moscon en Vermeersch (ver) vooruit.

In wielrennen kun je in een klassieker niet rijden om niet te verliezen, daar rij je om te winnen en anders niets.

Kaklu 3 oktober 2021 om 20:16

Precies, zo moet je de wedstrijd aangaan, anders wordt je roemloos 17e ofzo

De Siepel 3 oktober 2021 om 21:06

Helemaal eens

Blackcanyon 4 oktober 2021 om 05:38

Dan houdt Colbrelli de benen gewoon stil -> ja, want Colbrellli wil nooit winnen???? Nee, natuurlijk wil die winnen.
Het is misschien wel zo dat hij weet dat Mathieu altijd 80% van het kopwerk doet, en dat dat een van de wielerwetten is.

Daar moet Mathieu dan maar eens snel een eind aan maken, aan die reputatie. Waarom zou hij meer kopwerk moeten doen dan anderen? Het risico om te verliezen pakken om je kans op winst te vergroten.

Colbrelli lachte zich krom direct na de streep hoe hij de overwinning in de schoot geworpen kreeg. Door Mathieu te volgen had hij een superknecht aan Mathieu.

monsieur soixante pourcent 4 oktober 2021 om 06:18

Ik snap wel niet goed hoe Colbrelli door sommigen geroemd wordt omwille van diens genialiteit. Terwijl VDP weggezet wordt als dom, eergierig en bovendien maar van het formaat dat ie wel ‘moet’ rijden.

2 maten, 2 gewichten.

Lalsacien 4 oktober 2021 om 07:11

@60% je overdrijft. Ik heb niemand Colbrelli geniaal zien noemen.

Barry Batsbak 4 oktober 2021 om 09:28

Altijd hetzelfde. Rijdt hij niet dan koerst hij laf en is het een Zoetemelk, rijdt hij wel dan koerst hij dom en moet hij zijn krachten beter sparen. En die opmerkingen komen dan vaak nog van dezelfde types ook. Niet serieus te nemen. En dat gezemel over “op Van Aert rijden” mag zo zachtjes aan ook eens stoppen. Als beiden in dezelfde groep rijden kom je vroeg of laat een keer achter elkaar terecht. En als Van Aert er dan eens voor rijdt klimt gelijk iedereen met een GW-trauma op de banken om erover te krijsen. Hysterisch kleuterachtig gedoe om het maar te kunnen roepen.

worldtour 3 oktober 2021 om 19:25

Als Moscon geen lekke band krijgt en niet valt wint hij gewoon.

dit is mijn voorwiel 3 oktober 2021 om 19:54

Als…. Dat geldt niet in PR

cadu 3 oktober 2021 om 19:34

Als bestaat niet

biggy 3 oktober 2021 om 19:50

In de ronde van vlaanderen viel het ook al op dat hij in de finale nog steeds aan het doortrekken is op de limiet. Terwijl de achtervolgens op een minuut zitten. Dan kun je toch een beetje rustiger aan doen. vdP staat er om bekend dat hij absoluut geen kopbeurten overslaat.

Volgens mij was het probleem in de sprint vooral Moscon die in de weg zat. Hij fietste exact op het moment dat de rest aanging. Colbrelli moest er omheen en vdP daar weer omheen. Tja, dan kun je het vergeten. Colbrelli week ook aardig uit naar mijn idee.

Koers 3 oktober 2021 om 20:18

Eensch, het is niet alleen dat je zelf wat meer rust hebt, maar ook dat de ander wat meer moet doen, dubbelop dus.

kevin blanko 3 oktober 2021 om 20:04

Wanneer gaat iemand van alpecin-fenix vertellen wat Mathieu moet doen in een tactische sprint… RVV kon hij alleen verliezen door er een lange sprint zij aan zij aan te gaan met een minder explosieve Asgren. Vandaag heeft hij meerdere goede opties, binnenkant houden en iedereen opvangen en de langere buitenbocht laten nemen, of de bovenkant van de baan pakken en reageren op degene die als eerste aangaat, of zelf aangaan vanuit de bovenkant op 170 meter. Letterlijk het slechtste wat hij kon doen is zij aan zij aan de buitenkant wachten tot de 3de erover komt, waardoor je de hele bocht meer meters moet rijden om buitenom nog 2 man in te halen. Als je ziet hoeveel langer Mathieu staand kon sprinten terwijl Vermeersch en Colbrelli al moesten zitten, denk ik niet dat Mathieu de minste was op het laatst, Hij reed gewoon tactisch de slechtste sprint. Heel jammer

biggy 3 oktober 2021 om 21:39

Eens maar iedereen weet inmiddels dat je tegen vdp het beste een lange sprint kunt maken. In de ronde kon hij daar ook niks aan doen. Asgreen had nog wat extra over omdat vdp daar in de laatste km’s nog steeds zat te sleuren terwijl de rest al op ruim een minuut zat.

In dit geval was het probleem niet alleen de plaatsing maar vooral Moscon die in de weg zat. Colbrelli moet daar omheen en vdp wou weer om colbrelli heen. Colbrelli week ook wat uit waardoor vdp de meeste meters van allemaal moest maken. Hij had hem naar mijn idee kunnen winnen. Hij kan goed sprinten maar de juiste positie pakken is niet zijn sterkste kant..

kevin blanko 3 oktober 2021 om 22:23

Eens dat Vdp in RVV teveel werk deed de laatste kilometers, maar als je explosiever bent kan je ook winnen als je tegenstander sterker is/ meer over heeft. Als ze vanuit de ploegwagen tegen Vdp zeggen : mathieu prima dat je op kop wil beginnen, scenario #1 tempo laten zakken tot 160 meter dan zelf vol aangaan, scenario #2 als asgreen eerder aangaat dan spring je op zijn wiel en kom je er de laatste 50 meter over. scenario #1 heeft asgreen geen tijd om er nog over te komen omdat de sprint te kort is en hij minder explosief is, scenario #2 scheelt het mathieu zoveel wattage in de eerste 12 seconde van een 18 seconde sprint dat hij ook als asgreen sterker is nog van hem kan winnen.

Je heb gelijk dat vandaag moscon in de weg zat maar ik denk niet dat dat het verschil maakte omdat ze daardoor alle 3 meer meters moesten rijden. natuurlijk heeft de buitenste er relatief iets meer last van, maar ik denk dat de schade in de bocht al was gedaan voordat ze moscon pakte.

Blackcanyon 4 oktober 2021 om 05:59

Moscon was er in de sprint niet bij, dat was Florian Vermeersch

Lalsacien 4 oktober 2021 om 07:22

@blackcanyon nochtans gingen ze tijdens de sprint met z’n drieën over Moscon heen…

Alfons Haavers 3 oktober 2021 om 20:54

Geweldige koers gereden, het spektakel verzorgd onderweg, maar mist soms toch wat leepheid lijkt het om de koersen ook te winnen. Vergelijk het met mannen als Boonen en Cancellara die in hun beste jaren hele voorjaren opveegden.

Opvallend trouwens dat geen enkel monument dit jaar gewonnen is door de ‘Grote 3’ waar iedereen de mond van vol had. Wie had dat kunnen voorspelen aan het begin van het seizoen? (Tenzij Alaphilippe nog toeslaat in Il Lombardia natuurlijk.)

Harrogate19 3 oktober 2021 om 20:57

die reden ook gwn 50km solo in Parijs Roubaix

van der Poel heeft toch nog altijd wat metgezellen nodig om te herzetten

Murcia 3 oktober 2021 om 21:06

@Alfons Haavers
Goede opmerking, soms bekruipt mij het gevoel dat de gulzigheid van Matthieu en Wout ook trouwens om overal aan de start te staan om te winnen en bij MVDP daar nog de MTB als extraatje hun net die paar procenten kost om een koers als deze te winnen. Julian is al spaarzamer geworden in het pieken maar ik denk dat deze twee dat niet kunnen/willen opbrengen. Is maar beter ook misschien voor ons als kijker want daardoor veel momenten om te smullen maar je vraagt je wel eens af of die energievoorraad onuitputtelijk is of een roofbouw op termijn.

Romāns Vainšteins 3 oktober 2021 om 21:13

Ik vind het wk zonder meer ook een monument, daarbij kan Flip nog in Lombardije starten.

Harrogate19 3 oktober 2021 om 21:16

Romans Vainsteins
Flip gaat in Lombardije starten. Maar wel zonder enige andere Italiaanse koers te rijden.

Romāns Vainšteins 3 oktober 2021 om 21:23

Zal nog party worden met REVKET in zijn ploeg !

xistnc 3 oktober 2021 om 22:14

De fietswissel van Mathieu deed me dan weer wel eventjes aan Cancellara terugdenken.

Alfons Haavers 3 oktober 2021 om 22:28

Ik zet het WK zelfs nog boven de monumenten hoor, daar niet van. Ik vind trouwens dat zowel Alaphilippe, WvA als MvdP een uitstekend seizoen heeft.

Maar zoals Murcia zegt zijn deze 3 zodanig veelzijdig en lijken ze soms meer gebrand op imponeren en aanvallend rijden overal waar ze starten dan dat ze op een slimme manier hun erelijst willen uitbouwen.

Dat maakt dat deze tijden inderdaad heel leuke koersen opleveren, wat uiteraard tof is voor de kijker. Maar tegelijkertijd moeten ze ook het ijzer kunnen smeden als het heet is. Dit zijn hun beste jaren en de oogst in de topkoersen lijkt soms wat magerder uit te vallen dan je zou denken als je ze ziet koersen.

Ze blijven voorlopig alle 3 op 1 monument hangen. Flip (die nu wel echt keuzes lijkt te maken) ook die 2 wereldtitels, en natuurlijk hebben de 2 anderen ook al een knappe erelijst. Maar ik mis soms wat dat killerinstinct dat de bovengenoemde namen Cancellara en Boonen wel hadden. Dat waren ook renners die spektakel brachten, maar ook nadachten in koers en piekten naar de grote dagen.

Van Aert wint dan bv. wel 4 ritten en de eindstand in de Ronde van GB, maar op de momenten van de waarheid dit najaar miste hij duidelijk frisheid. MvdP woekert zowel in PR als in de RVV met de krachten, maar wordt als explosiefste renner 2 keer geklopt in de sprint omdat het vat helemaal af is.

Romāns Vainšteins 4 oktober 2021 om 09:31

Ik stel ook iets anders en naar mijn mening zeer gezonds vast mbt de Monumenten :

MSR : Stuyven , eerste monument
RvV : Asgreen , eerste monument
LBL : Pogacar , eerste monument
PR : Colbrelli , eerste monument

Geen lullige overwinningen maar allemaal op kracht behaald door courerus die er al even voor aan het knokken zijn geweest om het voor elkaar te krijgen. De top is gewoon lekker breed waarbij de habitat van de veelvraat meer onder druk staat in vergelijking met voorheen.

Pietspeed 3 oktober 2021 om 21:00

Geweldig nummer weer. Rijdt zichzelf naar de kop van de wedstrijd. Maar weet daar helaas Colbrelli en Vermeersch niet te lossen. Colbrelli gokte op de sprint, hoe groot de groep ook was, waardoor Van der Poel genoodzaakt was het meeste werk te doen. Bij terugkomst van de groep van Aert zouden zijn kansen wrs. veel kleiner zijn geworden. Vanmeersch met Moscon mss wel de sterksten in koers, waanzinnige prestatie.

De Siepel 3 oktober 2021 om 21:04

MvP alle waardering en respect. Geeft zoveel kleur aan de wielersport. Zonder hem is de koers veel saaier.

Harrogate19 3 oktober 2021 om 21:15

Heeft alles geprobeerd wat in z’n arsenaal zat. Daarmee heeft hij renners tot fouten gedwongen en als gevolg daarvan nog andere concurrenten op achterstand gezet.

Helaas was dat niet genoeg.

kleomantre 3 oktober 2021 om 22:49

Mij is in het laatste deel vooral opgevallen hoeveel fiets lengtes hij af en toe pakte in een bocht op de kasseien. Jammer genoeg kon Colbrelli die gaatjes steeds dichtrijden. Maar als VdP z’n gebruikelijke hoge niveau weer kan halen krijgt die echt nog wel een kans op een kei.

Headlines

Materiaalzone

Populair