Mathieu van der Poel: “De totale onzekerheid is het allermoeilijkste”

zaterdag 14 maart 2020 om 17:11
Mathieu van der Poel: “De totale onzekerheid is het allermoeilijkste”

foto: Cor Vos

Dagelijks stapt Mathieu van der Poel op de fiets om zijn uren te maken. Alles ter voorbereiding op wedstrijden die nog niet zijn afgelast of niet afgelast gaan worden. Maar welke wedstrijd dat gaat zijn? Dat weet ook Van der Poel niet. “De totale onzekerheid is het allermoeilijkste.”

“Het enige dat ik weet, is dat ik morgen weer op de fiets zal stappen”, gaat hij verder. “Niemand kan nog zeggen wanneer de volgende wedstrijd is. Waarvoor gaan wij de volgende weken nu trainen? Naar welk moment ga je pieken?”

Vertrouwen dat deze herstart in de Ronde van Vlaanderen zal zijn, heeft MVDP al eigenlijk opgegeven. “Het zou wel heel straf zijn mochten we die nog rijden. Maar dat is het net: wat is dan wél de eerste wedstrijd? Roubaix? De Waalse klassiekers? Mocht het zo zijn, dan zal ik daar zeker alles op zetten. Ik geef het voorjaar voorlopig nog niet helemaal op.”

Qua training wordt het zo wel moeilijk gemaakt voor de Nederlander. “Dat maakt het wel lastig, ja”, spreekt hij tegen Het Nieuwsblad. “In zekere zin zou het beter zijn dat ze ons zo snel mogelijk duidelijkheid geven en zeggen dat er geen enkele voorjaarskoers meer gereden wordt. Dan kunnen we nu met z’n allen beginnen te rusten en weer opbouwen richting zomer bijvoorbeeld.”

Relativeren

Toch probeert Van der Poel de situatie te relativeren. “Natuurlijk zijn al die afgelastingen een enorme tegenvaller, maar uiteindelijk is het maar koers. Er zijn momenteel grotere problemen in de wereld. Die afgelastingen zijn jammer, maar als renner kan je er toch niets aan doen. Dus probeer ik mij er ook niet te druk in te maken.”

Voor nu zit er dan niks anders op dan uitzitten. “Er zit niets anders op dan thuis te blijven en te luisteren. En vooral hopen dat je dat virus zelf niet krijgt, zeker?, eindigt hij.”

Dit artikel delen:

23 Reacties

koos verrek 14 maart 2020 om 17:34

Vind ik ook..

Martino87 14 maart 2020 om 18:22

Vooral eens met die duidelijkheid. Waarom nu alles afgelasten tot een dag voor de ronde van vlaanderen? Die wedstrijd gaat echt niet gereden worden, dus gelast het gewoon af.

guyremgabdel 14 maart 2020 om 18:24

Hier in België zal er dit voorjaar niet meer gekoerst worden. De grootste piek moet er volgens onze experts nog aankomen. En ook Roubaix zouden ze nu al beter schrappen want alleen al uit ZW vlaanderen trekken daar duizenden supporters naar toe. Dus dat is nu net wat virologen niet willen. Ik verwacht een nieuwe start ten vroegste einde mei.

Wbv14 14 maart 2020 om 18:32

Ja las alles af en begin met de tour de france als start punt voor het seizoen om het nog iets goed temaken.
Als het toelaat he en ga geen koersen verplaatsen de kalender is al zo vol neem je verlies en start de voorbereiding voor volgend jaar voor je koers

guyremgabdel 14 maart 2020 om 19:00

Maak er inderdaad maar juli van. Want onze domme oerdomme landgenoten hebben er nu niks beters op gevonden om bij jullie in nederland te gaan shoppen en op café samen te troepen. Dus dan zal het virus hier zeker nog 2 à 3 maand woelig tieren.

Michelangelo 14 maart 2020 om 19:05

Dom… egoistisch…. of een combinatie van beide.

Romāns Vainšteins 14 maart 2020 om 19:18

Dat beeld van lamme partyende Belgen op de laatst mogelijke avond van gisteren was lichtelijk stigmatiserend ja …

Franco Ballerini 14 maart 2020 om 19:34

Uiteraard ben ik geen expert (maar dat is niemand hier), maar de manier waarop België deze crisis aanpakt spreekt mij meer aan dan de Nederlandse.

Idske 14 maart 2020 om 19:35

Andersom was er waarschijnlijk hetzelfde gebeurd..

Panache 14 maart 2020 om 20:01

“ Dus dan zal het virus hier zeker nog 2 à 3 maand woelig tieren“

Wakker worden: het gaat niet meer weg. Ze proberen te beheersen, niet te elimineren. Voor beheersen zijn minder drastische maatregelen afdoende.

ddjong67 14 maart 2020 om 20:46

helaas moet ik zelf ook tot conclusie komen dat ik ernst van corona ernstig onderschat lijkt te hebben. Berichten die nu uit italie komen zijn meer dan zorgwekkend .. dramatisch eigenlijk …dit nieuws pleit wel voor heel radicale aanpak.. verklaart ook waarom china zelfs straten sproeide met desinfectant met soort giertanken … en noodhospitalen nodig had. Wel triest dat deze informatie niet publiek gemaakt is want dan was verspreiding mogelijk anders gelopen.. helaas achteraf geklets … https://www.open.online/2020/03/14/coronavirus-ultime-notizie-14-marzo/

koos verrek 14 maart 2020 om 21:21

Mooi dat je dat toegeef… Der zijn der hier nog steeds die ’t over een griep je hebbe. Die’ paniekzaaiers’zaten dichtst bij de waarheid…

FDJ 15 maart 2020 om 08:14

Dat desinfecteren kan hier ook nog. Pak de grootste bron als eerste aan. Op dit moment Brabant.

Ornor 15 maart 2020 om 16:33

Dit was in februari allemaal al bekend hè, maar we (ik ook) hebben toch de neiging die Chinezen weg te zetten als gekkies die overdrijven met hun lockdown.

guyremgabdel 14 maart 2020 om 21:21

Zopas al gelezen in de franse pers dat ASO beseft dat Parijs-Roubaix onmogelijk wordt en ook de waalse klassiekers niet zullen kunnen worden gereden.
Misschien bij jullie de AGR wel ?

Damien Heuvel 14 maart 2020 om 21:39

Reken er maar op dat er voor eind augustus/begin september niet meer gekoerst word.

In China gingen ze drastisch te werk, terwijl we hier in Europe drie maanden lang hebben lopen roepen dat het allemaal wel mee viel, en dat we toch vooral aan de economie moeten denken.

Zelfde als die mongolen die op de Hollandse televisie lopen te roepen dat jongeren Covid-19 niet kunnen verspreiden. Toch raar dat dit in alle andere landen voor 100% wordt tegengesproken, en dat de jongeren juist gelden als de grootste verspreiders. Maar okay, dat terzijde voordat ik dadelijk helemaal afdwaal. (Ik ben zelf immers geen expert in deze materie.)

Maar gezien het feit dat het aantal slachtoffers ook in China nog gewoon toeneemt na drie maanden tijd. (Al is dit wel langzamer dan ervoor) En gezien het feit hoe er in Europa op gereageerd is, wil ik het nog wel eens zien of races zoals de Tour de France überhaupt wel gehaald gaan worden.

dani 15 maart 2020 om 10:44

ik geloof er niks van . Ik zie de tour niet gereden worden. alleen een hete zomer kan hem tijdelijk uit schakelen. maar daarna komt hij weer terug Hopelijk gaat de vuelta door, maar zelfs dat

Fred Postma 15 maart 2020 om 00:51

Bedankt Koos

ddjong67 15 maart 2020 om 07:43

2 uptodate statistics voor de geinteresseerden:

https://www.epicentro.iss.it/coronavirus/bollettino/Report-COVID-2019_13_marzo.pdf
https://www.epicentro.iss.it/coronavirus/bollettino/Infografica_14marzo%20ITA.pdf

Getallen en onderliggende cases zijn wel iets gematigder dan opvattingen van koos en fred; tenminste dat gevoel krijg ik …

Komende maand zal er veel duidelijk worden.

Rico. 15 maart 2020 om 10:40

Als je dan toch van cijfers houdt, dan is dit een lang artikel met heel veel cijfers en grafieken (spoiler: niet zo positief): https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-act-today-or-people-will-die-f4d3d9cd99ca

Cyclinglife 15 maart 2020 om 13:21

@Rico dank voor delen. Wel vrij lang artikel om te lezen maar legt wel vrij makkelijk uit wat er gaande is. En waarom nummers niet zijn wat ze lijken te zijn, wat betreft aantallen.

Marveloke 15 maart 2020 om 13:14

Het is niet alleen superzwaar voor de wielrenners, ik denk ook dat menig wielerfan in een zwart gat is gevallen vanwege het ontbreken van een aantal mooie voorjaarsklassiekers in deze periode van het jaar. Laten we hopen dat Covid19 snel een minder ontwrichtende rol gaat spelen in de wereld en dat we alles weer kunnen laten zijn zoals het in 2019 was

Headlines

Materiaalzone

Populair