Mathieu van der Poel boekt in Heerlen derde criteriumzege van de week

zaterdag 30 juli 2022 om 08:16
Mathieu van der Poel boekt in Heerlen derde criteriumzege van de week

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel boert goed deze week. De Nederlandse kopman van Alpecin-Deceuninck kwam vrijdagavond als eerste over de finish in de Franssen Franken Ronde Heerlen, het na-Tourcriterium van de Limburgse stad. Het is al zijn derde criteriumzege van de week voor Van der Poel.

Voor het oog van ongeveer 40.000 toeschouwers was het Van der Poel die solo over de finish kwam in Heerlen, waar net als in veel andere steden twee jaar op rij geen criterium kon plaatsvinden vanwege de coronacrisis. Achter hem wist Nederlands kampioen Pascal Eenkhoorn tweede te worden, door in een sprint Danny van Poppel voor te blijven.

Eerder deze criteriumweek stond MVDP ook al in Boxmeer en Surhuisterveen op het hoogste podium. In de Acht van Chaam en het criterium van Herentals werd Van der Poel tweede. Bekijk hier alle uitslagen en welke na-Tourcriteriums nog volgen.

Dit artikel delen:

16 Reacties

Pietspeed 30 juli 2022 om 09:20

Waarom pakt Mathieu de draad niet op in Sebastian? Dat moet hem toch liggen zonder te lange en hoge beklimmingen. Explosiviteit zat en genoeg ausdauer voor solo tot de meet. Zou iig een mooie nieuwe ervaring kunnen zijn.

uitdewaaier 30 juli 2022 om 09:42

Dat zou ik ook gedacht hebben.

Rondje 25 30 juli 2022 om 09:54

Hij wist vorige week toch ook niet hoe hij er voor stond. Ze hebben bij Alpecin al een plan uitgezet volgens mij. Het is in elk geval mooi dat hij weer koersen kan winnen. En niet onbelangrijk dat hij de bevestiging heeft dat het met zijn lichaam wel goed zit.

Pietspeed 30 juli 2022 om 11:19

Contracten, toezeggingen waren er al, begrijpelijk. Zou benieuwd zijn hoe hij deze koers verteerd gelet op Amstel en Luik.

Arie den Blanken 30 juli 2022 om 14:30

Hij kan natuurlijk door de criteriums te doen veel meer verdienen dan in De Classica Sebastian. Zelfs als hij die zou winnen.

Sander van der Sluis 30 juli 2022 om 09:26

San Sebas is toch veel te veel klimmen voor hem. Zijn ploeg start er ook niet. Moet er dan een ploeg worden opgetuigd, afgereisd naar Noord-Spanje met alle kosten van dien, voor hem zodat hij wat ervaring kan opdoen? Slecht plan.

MarcoPantani 30 juli 2022 om 09:37

Hoe krijgt ie t voor elkaar he

Gijsbert Van Beers 30 juli 2022 om 09:57

Wat een klasbak… Heerlen is de wedstrijd die iedere topper op zijn palmares moet hebben ;-)

re-cycle 30 juli 2022 om 10:01

Voor mij non nieuws. Deze uitslag was al eerder bekend voordat dit criterium verreden. Volksverlakkerij doet het wielrennen geen goed.

Anketieletje 30 juli 2022 om 12:03

En zulke commentaren nog veel minder…
Denk je echt dat vrijwel honderd procent van de Nederlandse profs al vijf dagen lang meedoet met het spelletje dat jij ‘volksverlakkerij’ noemt? Laat jezelf a.u.b nog een keer recyclen, dat doet de wielersport, WielerFlits en zeker jezelf goed.

Dikke Kater 30 juli 2022 om 12:16

Ik denk dat de 40.000 (!) toeschouwers het wel leuk vonden.

Beekman 30 juli 2022 om 13:10

@Dikke kater, is dat zijn startgeld, zijn die bekend? mijn inschatting is dat die niet voor minder dan 30.00 euro aan de start komt.

Dikke Kater 30 juli 2022 om 13:16

@Dick, je zal er niet ver naast zitten. Zijn matige tourprestaties zal hem wat geld gekost hebben.

Fast Freddy 30 juli 2022 om 12:10

Staat eigenlijk het hele podium vooraf vast of alleen de winnaar??

Pietspeed 30 juli 2022 om 12:19

Ook benieuwd naar. Denk het hele podium. Wellicht een soort verdeelsleutel.

Dikke Kater 30 juli 2022 om 12:19

Normaal gesproken ligt het podium vast. In een omnium is het soms lastig om het exact uit te stippelen. Als de publiekslieveling de tijdrit verknalt, is een eerste plaats in het totaalklassement wat lastiger. En valpartijen gooien soms ook roet in het eten.